moeilijk paard van uit de wei halen tot rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

igor001

moeilijk paard van uit de wei halen tot rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 10:18

Hoi,

De laatste tijd hebben we veel problemen met mn verzorgpaard. Het begint als bij het uit de
wei halen, we moeten dan een best lang pad af. Ze is dan super sterk en probeert ook echt weg te galoperen als je niet oppast. Laatst liepen we er zelfs met zn 2en naast, en alsnog hadden we er veel moeite mee om haar onder controle te houden (dit is ook zo terug naar het weiland weer).

Als we daarna gaan borstelenen opzadelen gaat het gewoon verder. Ze springt soms gewoon bijna bovenop je. Bij het borstelen en hoeven uitkrabben staat ze ook echt ongelooflijk te draaien of springt ze ineens helemaal opzij. Als je daarna met het zadel aan komt lopen gebeurd precies hetzelfde. Zodra het hoofdstel en bit in zit en de teugels achter de stijgbeugels zitten gedraagt ze zich eindelijk een beetje.

Wanneer we dan naar de bak lopen komt het ook soms nog voor dat ze graag even over je heen loopt of gewoon bijna op je springt. Voor de bak zorgen we er al voor dat het longeertouw vast zit, want zodra we de bak inkomen word het gewoon gevaarlijk om er naast te staan. Dán is de kans pas echt groot dat ze je raakt. Na een paar rondjes bokkend in galop aan de longeerlijn word ze eindelijk rustig.. nu kan ik erop zal je denken.. soms ja, maar lang niet altijd. Dat een paard gaat stappen terwijl jij erop klimt hoort niet, maar gebeurd wel bij meerdere paarden, daar heb ik dus ook geen problemen mee (als het niet anders kan) Maar de laatste tijd gebeurd het zelfs dat wanneer je je voet in de stijgbeugel hebt, en wilt opstijgen ze er als een gek vandaar gaat bokkend in galop. Dat terwijl jij óf net in de lucht bent óf nog met 1 voet in de stijgbeugel vastzit.

Als ik er eenmaal goed opzit, met 2 voeten in de stijgbeugels, dan kan ik haar wel aan in de bak. Het grootste probleem zijn dus de stappen voordat je erop zit.

Verder is het ook nog zo dat wanneer je het bos in gaat zonder een ander paard erbij, dat gewoon ook echt niet te doen is. Maar daar kan later aan gewerkt worden zodra de rest is opgelost.

Ik hoop dat jullie tips hebben, want dit wordt naar mijn gevoel gewoon steeds gevaarlijker.

Judje

Re: moeilijk paard van uit de wei halen tot rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:03

Zoals ik uit dit verhaal kan halen is er maar 1 de baas bij jullie en dat is het verzorgpaard.
Het belangrijkste is dat JULLIE de leider worden van dit paard. Aangezien het paard al best ver is in zijn geloof de leider te zijn zou ik jullie willen aanraden om er een ervaren paardeniemand bij te halen, die jullie goed kan leren de leider te worden voor het paard.

Het belangrijkste:
- Niet bang zijn en het paard vertrouwen en het ook vertrouwen geven (hoe lastig ook)
- Consequent zijn: dat wil zeggen: wat vandaag mag, mag morgen, wat vandaag niet mag, mag morgen ook niet.
- Consequent straffen EN belonen. Het eerste gaat vaak wel goed, maar ook iedere keer dat je paard luisterd is het belangrijk je paard hiervoor te belonen.

Join-up kan voor een lastig paard als dit wel helpen, maar als ik dit zo lees kan dat nog wel eens gevaarlijk worden, omdat je dan puur met dominantie bezig bent. De kans dat hij dan 100% leiderschap wil pakken is groot, daarom lijkt het me belangrijk met een ervaren iemand bezig te gaan.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat jullie niks kunnen doen. Porbeer je eens te verdiepen in Join-up, dominante en onderdanige reacties van paarden, in de leidende hengst en drijvende merrie e.d..
Ook boeken/dvd's e.d. van Parelli, Voest, Hempfling, Roberts, Penquit enzo kunnen jullie misschien wel helpen.

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:20

Kunnen meerdere oorzaken zijn.

Het zou kunnen dat het paard in protest gaat omdat het niet goed in z'n vel zit. Bijvoorbeeld lichamelijke pijn, of dat het geen leuke associaties heeft (bv saai, slechte ervaring etc). Dan probeert ze je iets duidelijk te maken.

Een andere mogelijkheid is idd dat je niet duidelijk en concequesnt genoeg bent geweest en daardoor een scheve verhouding tussen julli is ontstaan. Ik ben zelf niet van dat ik dominant over een paard wil zijn, ik vindt dat je samen moet werken. En daarvoor mag je paard niet dominant over je zijn.

Als ik jou was zou ik je paard grondig na laten kijken door bv osteopaath. Je zadel checken of het goed past, net als bv je bit.
Verder je relatie met je paard goed onder de lope nemen en heel kritisch kijken naar jou gedrag naar je paard toe. misschien ben je onbewust toch onduidelijk.

En als laatste... zoek deskundige hulp. Ik kan je John en Monya van "Balingehof" aanraden. Zeer paardvriendelijk en heel deskundig. Aan de hand van wat boeken zelf dit aan te pakken zou ik zeker niet aanraden aangezien je reeds een pobleem hebt.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 14:43

bedankt voor jullie reacties!

Zal hier ook even melden dat het in ieder geval niet ligt aan het zadel of bit of aan lichamelijke pijn oid bij het paard.

De baas denkt ze inderdaad zeker weten te zijn. We zijn er best wel duidelijk in van dit mag niet, en dat wel. Maar toch werkt het niet. Er zijn natuurlijk wel eens dagen dat het super gaat, maar over het algemeen gebeurd dit gewoon erg vaak.

@ Judje een Join-Up maakt in dit geval meer kapot dan goed. Ik heb me hier vaker in verdiept met een ander paard uit, alleen waren daar geen problemen mee. Het lijkt me niet slim om dat met dit paard te gaan doen.
Opzich hebben we ook al aardig wat lef getoond om haar haar zin niet te geven, maar ergens houd het voor ons ook op, en dat lijkt nu het moment te worden.

Heb er wel aan zitten denken om een keer op een hardere manier te laten zien dat het niet kan.
Gister was ze weer zo wild, toen kwam ze met haar hoofd tegen het schrikdraad aan en ineens was ze heel braaf. Ik weet niet wat voor gevolgen het heeft en hoe ik het moet doen maar is het geen idee dan om elke keer als ze niet luistert zoiets als een stroomschrok te doen, bijv. expres schrikdraad ertegenaan? Ik wil het eigelijk niet op die manier doen, maar ik zat net te denken en dat idee kwam wel bij me op.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:12

Ben het met vorige reacties eens maar mis iets in de oplossingen Haha! !
Omkopen misschien? zal nu wel heel bokt over me heen krijgen Knipoog maar soms wordt ook een dominant paard er makkelijker van MAAR soms nog dominanter! Weet wel dat onze paarden super omkoopbaar waren / zijn en dat wij er veel profijt van hebben (gehad)!

Veel succes ermee!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:14

denk dat je dit dier gewoon eens moet aangeven dat er grenzen zijn ..........

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:27

Als ik het zo lees, lijkt het alsof het paard uit allemacht probeert te vermijden dat ze opgezadelt of bereden wil worden. Ik zou eerst haar rug maar eens na laten kijken en of je zadel goed past.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 08:47

@cyrina: het is niet vermijden om opgezadelt of bereden te worden, het is ook met van stal naar de wei brengen. Zowel met haar rug als het zadel is niks mis.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:54

Lijkt mij maar 1 oplossing en dat is het eerst op de grond aanpakken. Een joinup moet je alleen doen als je ermee bekend bent, maar zoiets moet je het denk ik wel in zoeken.

Ik zou er maar liever even iemand bij halen die jullie op weg kan helpen. Ik denk dat het misschien niet eens zo heel lang hoeft te duren voor haar gedrag verandert.

Schrikdraad ertegen? Hmmm, dan zou ik toch liever eerst even een lesje grondwerk nemen hoor!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:16

Heb je haar rug al laten nakijken dan?

Schrikdraad er tegen vind ik echt uit den boze!!!

Kan me voorstellen dat ze na het er tegenaanlopen braaf was, want je raakt wel ff ligt verdoofd als je met je hoofd er tegenaan loopt (heb het zelf ook een keer gehad).

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 09:20

Schrikdraad was een voorbeeld omdat ze daar wel op reageert, en stem niet.

Haar rug is goed Knipoog ze heeft nog niet zolang geleden een keuring gehad

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:33

Dit klinkt mij als een machtsprobleem in de oren... Ze walst gewoon over je heen, letterlijk en figuurlijk. Als pijn oid geen issue is hier dan zou ik het volgende kunnen aanraden.

Laat je paard weten wie er bepaald wat er gaat gebeuren!
Haal haar eens met een bitje in van de wei dan heb je wat meer te zeggen. Probeer haar te dwingen in het door jou aangegeven tempo te lopen, al duurt het nog zo lang. Wat wij ook vaak deden:
Wil zij hard en onbesuisd lopen naast je? Dat mag; maar dan wel achteruit! En dan een behoorlijk stuk, anders heeft het geen zin. Bedenk telkens als ze je grenzen overgaat dat jijzelf in de hand hebt wat wel mag en niet. En zoals iemand anders als zei: weer hierin heel consequent. Probeer te laten merken dat je je niet weg laat drukken, op laat jagen of af laat schrikken door haar gedrag. Blijf rustig, praat veel en op lage overtuigende toon. Als die van mij doen alsof ze me niet zien, en me omver willen lopen, steek ik mijn hand op en ik geef ze een fikse duw of mep: "Hallooo! Hier sta IK, en je hebt op mij te letten!"

Ook met opstappen: lopen of draaien NIET accepteren. Eventueel tegen de muur zetten en tijdelijk met hulp opstappen.

Succes hoor! Go jij! Go jij!

(

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:20

Een keuring??

Een aankoopkeuring(als je dat bedoeld) stelt qua rug niets voor. En hoe weet je dan of het zadel goed ligt? Daarvoor heb je toch echt iemand nodig die daar verstand van heeft(en echt goede zadelmakers zijn er niet zoveel)
Ik zou een goede osteopaath(bv) eens naar haar laten kijken. Bailando heb ik eind septbember laten keuren(uitgebreid), bij het bezoek van de osteopaath bleek er bij hem toch best veel blokkades te zitten. En dat terwijl hij toen nog nooit wat had gedaan.
Ik heb je bericht nu meerdere malen gelezen en mijn gevoel is de oorzaak nog steeds in eerste instantie pijn. Je paard vertoont vluchtgedrag en niet zozeer agressief gedrag als ik je verhaal zo lees.

ik zou in ieder geval het rijden voorlopig even stoppen en andere leuke dingen met elkaar doen zodat jullie(paard en ruiter)positieve associaties met elkaar krijgen, want dat lijkt me op dit moment ver te zoeken.

Tegen schrikdraad aanhouden oid is absoluut fout Boos! .

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:11

Sluit me helemaal bij PatriesjeMR2 aan!!!

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 17:03

@ PatriesjeMR2: de keuring was geen aankoopkeuring(ze is hier al van veulen af aan) maar met dezelfde gedachte als jullie erachter hebben. Gewoon om te kijken waar het bij ligt.
Het zadel is aangemeten en past goed.

Het grootste probleem is en blijft gewoon het uit de wij halen en borstelen (ook dat zónder zadel)
Het zadel is dus niet het probleem.

Ze was vandaag overigens super braaf, we stonden echt met zn allen te kijken van hee is dat het paard die wij kennen?!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:53

Hoe is haar hengstigheid?