Hoi,
De laatste tijd hebben we veel problemen met mn verzorgpaard. Het begint als bij het uit de
wei halen, we moeten dan een best lang pad af. Ze is dan super sterk en probeert ook echt weg te galoperen als je niet oppast. Laatst liepen we er zelfs met zn 2en naast, en alsnog hadden we er veel moeite mee om haar onder controle te houden (dit is ook zo terug naar het weiland weer).
Als we daarna gaan borstelenen opzadelen gaat het gewoon verder. Ze springt soms gewoon bijna bovenop je. Bij het borstelen en hoeven uitkrabben staat ze ook echt ongelooflijk te draaien of springt ze ineens helemaal opzij. Als je daarna met het zadel aan komt lopen gebeurd precies hetzelfde. Zodra het hoofdstel en bit in zit en de teugels achter de stijgbeugels zitten gedraagt ze zich eindelijk een beetje.
Wanneer we dan naar de bak lopen komt het ook soms nog voor dat ze graag even over je heen loopt of gewoon bijna op je springt. Voor de bak zorgen we er al voor dat het longeertouw vast zit, want zodra we de bak inkomen word het gewoon gevaarlijk om er naast te staan. Dán is de kans pas echt groot dat ze je raakt. Na een paar rondjes bokkend in galop aan de longeerlijn word ze eindelijk rustig.. nu kan ik erop zal je denken.. soms ja, maar lang niet altijd. Dat een paard gaat stappen terwijl jij erop klimt hoort niet, maar gebeurd wel bij meerdere paarden, daar heb ik dus ook geen problemen mee (als het niet anders kan) Maar de laatste tijd gebeurd het zelfs dat wanneer je je voet in de stijgbeugel hebt, en wilt opstijgen ze er als een gek vandaar gaat bokkend in galop. Dat terwijl jij óf net in de lucht bent óf nog met 1 voet in de stijgbeugel vastzit.
Als ik er eenmaal goed opzit, met 2 voeten in de stijgbeugels, dan kan ik haar wel aan in de bak. Het grootste probleem zijn dus de stappen voordat je erop zit.
Verder is het ook nog zo dat wanneer je het bos in gaat zonder een ander paard erbij, dat gewoon ook echt niet te doen is. Maar daar kan later aan gewerkt worden zodra de rest is opgelost.
Ik hoop dat jullie tips hebben, want dit wordt naar mijn gevoel gewoon steeds gevaarlijker.