niezen afleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lie_ke

niezen afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 11:48

hoi, mijn pony heeft een paard vervelende trekjes, namelijk in het begin van de les (altijd als we gaan aandraven) gaat ze een stuk of 10 keer heeel uitgebreid hard niezen (en dan ondertussen proberen de teugels los te krijgen).
en na het rondje stappen in het midden van de les gaat ze nou steeds met haar hoofd schudden, net alsof er een vlieg ofzo op zit,
terwijl er dan helemaal niks op haar hoofd zit.
ik ben er bij het niezen nog niet helemaal achter of ze dan écht moet niezen of het gewoon aanstelleritus is,
bij het 2e weet ik het wel bijna zeker, omdat als ze schudt met haar hoofd laat ik haar soms even stilstaan om te kijken of er iets op haar hoofd zit en ik denk dat ze dat doorheeft..
wie weet of je dit zou moeten afleren, en hoe je dat dan het beste zou kunnen doen?

lie_ke

Re: niezen afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 12:38

hetzelfde doet ze trouwnes als ze mank is, dan gaat ze heel erg overdrijven maar als je dan eventjes doorrijd is het weer over

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:41

Neem zoewiezo goed les.
Maar mankeerd je pony misschien iets?
Misschien een stof of pollenallergie??

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:42

Heb je de tanden wel eens na laten kijken? Hoofdschudden doen ze echt niet voor niks. Misschien dat ze haken heeft die pijn doen.

Ook het niezen zal wel een goede reden hebben.

Laat de da eens langskomen!

lie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 12:46

dacht ik eerst ook, maar omdat ze het altijd op hetzelfde tijdstip doet, het is niet dat ze de hele les met haar hoofd loopt te schudden ofzo.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:51

niezen of briezen?
mijn pony briest in het begin ook altijd heel veel.
ik laat het maar zo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:54

Een paard gaat niet niezen, hoofdschudden en onregelmatig/kreupel lopen uit 'aanstelleritus' of 'overdrijven'. Boos!

Iets meer respect voor je pony zou niet verkeerd zijn.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:32

Niezen deed een paard op de manege ook altijd.
Dit was omdat we dan een paar minuten hebben ingestapt en daarna weer aandraven.
Als een paard van stap naar draf gaat, gaat de ademhaling ook snellen, het kan zijn dat je paard er moeite mee heeft om dat goed te laten over lopen.

Ik zou idd ook even de tanden na laten kijken en het hoofdstel, zit jij niet teveel in de mond te trekken, is het wel het juiste bit?
Het is niet altijd de schuld van de pony, maar kijk eerst naar andere dingen voordat je je pony de schuld ergens van geeft.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:33

lie_ke schreef:
dacht ik eerst ook, maar omdat ze het altijd op hetzelfde tijdstip doet, het is niet dat ze de hele les met haar hoofd loopt te schudden ofzo.

kan toch zijn dat ze over haar pijngrens heen gaat? of dat er wat anders is waardoor ze juist dan last heeft? ik zou niet zo snel een conclussie trekken hoor...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:36

JoviBan schreef:
Een paard gaat niet niezen, hoofdschudden en onregelmatig/kreupel lopen uit 'aanstelleritus' of 'overdrijven'. Boos!

Iets meer respect voor je pony zou niet verkeerd zijn.

Hier ga ik toch ook mee in... Mijn paard deed dit ook en ik heb dit helaas ook een tijdje genegeerd, tot ze op een dag uitgeput in de stal lag te hijgen en te niezen. Mijn paard bleek zwaar allergisch te zijn aan stof en co.

Oplossing: bel een DA!

Marcaratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:20

als ze het iedere keer doet is het echt zo toevallig .. Vork

denk dat het dan aanstellerritus is

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:05

Marcaratie schreef:
als ze het iedere keer doet is het echt zo toevallig .. Vork

denk dat het dan aanstellerritus is

Zo kunnen paarden niet denken, typisch voorbeeld van paarden menselijk gedrag toedichten.

Het kan wel zijn dat de pony het doet omdat hij op een of andere manier beloond wordt voor dit gedrag.
Het kan ook net zo goed zijn dat ze wat mankeert.

Als jij het niezen bij jezelf kan afleren dan mag je het bij je pony gaan doen. (oftewel niezen is een reflex en kun je niet onderdrukken.)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:27

Ik zou ook je pony eerst na laten kijken......
Aangezien jij niet benoemt dat je in het begin iets "speciaals" doet als je pony niest, neem ik aan dat hij het niet doet om beloond te worden.....

Niggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:30

Je kan eens een pollenkap proberen, help wellicht ook tegen stof. Denk toch dat z'n luchtwegen geirriteerd raken als je aan gaat draven ofzo.

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:35

Ik ben het met Esther eens.
Als jij je niesbui in kan houden(nooit meer niezen dus), dan pas je pony het afleren(?)
Met andere woorden iets vrij natuurlijks kun je niet tegenhouden

Simone_40

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:37

Bassie van "Bassie en Adriaan" houdt als hij moet niezen, altijd zijn vinger onder zijn neus. Het schijnt bij hem echt te helpen om dan niet te niezen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:32

imke schreef:
Bassie van "Bassie en Adriaan" houdt als hij moet niezen, altijd zijn vinger onder zijn neus. Het schijnt bij hem echt te helpen om dan niet te niezen.

Dus als je pony wil niezen dan hou je even je vinger onder zijn neus?? Haha! Haha!
Probeer het zelf eens uit, dan zul je merken dat het niet helpt, bij mij niet iig.

Marcaratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:05

Ik begin nu ook te denken na dat iemand heeft gezegt van die stof kap.

Dat het paard misschien ook wel een soort van asma of erger nog long emvizeem kan hebben.

Maar dit is in niet ernsige gevallen te beperken met medicijnen.

Maar net als met mensen die asma hebben moet je dan gewoon voor zichtigere zijn met stof.

Ps. op wat voor bodem staat je paard??