Losgooien een probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CherylDaraxo

Losgooien een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 11:53

Ik heb een probleem met het losgooien van mijn paard.
Als ik hem losgooi moet ik snel uit zijn buurt gaan want anders draait
hij zijn kont naar mij toe, gaat achteruit lopen en probeert mij te trappen.
Als ik een zweepje erbij haal om hem in de ronte te laten lopen gaat hij
in een hoekje staan en draait zijn kont weer naar mij toe. Dan begint hij hevig
te trappen of soms zelfs te steigeren. Wat kan ik hier tegen doen?

xxelviraxx

Re: Losgooien een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 11:56

Doe je hem wel omdraaien voordat je hem loslaat ?

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 11:57

wss heb je een dominantieprobleem. Probeer het op te lossen met lichaamstaal. Anders moet je even googlen naar Monty Roberts. Knipoog

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 11:58

Of je neemt een longeerzweep en mept 'm terug..?!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 11:58

De longeerzweep pakken en op de grond slaan zodat hij niet dichter durft ?

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:00

waarom moet het altijd met een zweep ??

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:01

TiaraBungy schreef:

Hoeft niet perse natuurlijk ! Bloos Maar ik zou het niet pikken als ze me proberen te trappen, dus zou ik even met de zweep op de grond slaan dat hij toch even denkt van ow.. juist ja..
Eerst zou ik het met mijn stem proberen.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:01

TiaraBungy schreef:

is meestal langer dan een arm?!?! Duivel

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:02

misschien snapt haar paard haar wel niet?? omdat haar lichaamshouding niet goed is??
Iemand daar wel 's gelijk aan gedacht?? :S

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:03

TiaraBungy schreef:
misschien snapt haar paard haar wel niet?? omdat haar lichaamshouding niet goed is??

Ja dat kan ook, ik weet niet hoelang ze haar paard al heeft of hoe oud het paard feitelijk is. Maar inderdaad daar had ik nog niet gelijk aangedacht. Sorry Bloos

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:04

TiaraBungy schreef:

Om te voorkomen dat je in je maag getrapt word?

Een zweep is een verlenging van je hand. Als je paard naar je slaat, is terugslaan als eerste reactie geen slecht plan. Daarna moet je natuurlijk kijken naar wáárom je paard zo doet...

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:05

Dapy schreef:
TiaraBungy schreef:

Ja dat kan ook, ik weet niet hoelang ze haar paard al heeft of hoe oud het paard feitelijk is. Maar inderdaad daar had ik nog niet gelijk aangedacht. Sorry Bloos

nee joh geeft niet Knipoog
maar het ligt niet aan de leeftijd enzo.. of hoelang ze hem al heeft..
ik ken mensen die hun paard al 20 jaar hebben, en nóg steeds een dominantieprobleem hebben.. En die daar niks aan doen, totdat het een keer fout gaat..

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:06

zorg dat je goed achter (niet letterlijk achter ze kont maar ik bedoel als je in het midden staat moet hij echt links van je zijn als hij op de linkerhand loopt) hem blijft zodat je hem naar voren 'jaagt' op een gegeven moment leer je dat. Zorg dat die naar voren gaat en laat merken dat zijn gedrag niet goed is met je stem.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:06

Het paard omdraaien naar jou toe voordat je hem loslaat en als hij zich dan omdraait en wil trappen inderdaad met je stem en longeerzweep (op de grond slaan) om hem te laten schrikken. Vaak is dit al genoeg. Als je paard in de hoek blijft staan met de kont naar jou gericht hetzelfde doen met longeerzweep. Er zit wel een duidelijk verschil in lichaamstaal tussen niet willen en bang zijn. Houdt dit wel goed in de gaten, want als je paard bang is heb je echt een heel ander probleem. Zelf rechtop lopen, schouders naar achteren (zelfverzekerd)

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:07

Vjestagirl schreef:
TiaraBungy schreef:

Een zweep is een verlenging van je hand. Als je paard naar je slaat, is terugslaan als eerste reactie geen slecht plan. Daarna moet je natuurlijk kijken naar wáárom je paard zo doet...

Ik denk dat je eerst 's moet na gaan denken waarom je paard het doet.. en dan pas slaan.. Koe al vind ik dat je het nooit op moet lossen met slaan!
Mijn paardje is erg dominant over mijn moeder, Annemarie van der Toorn heeft haar geholpen, en voila.. jullie moeten 's zien hoe braaf hij bij haar is Knipoog

Pascalleee

doet ie het bij longeren ook dan? miss angst??

TiaraBungy

Zammie schreef:
Het paard omdraaien naar jou toe voordat je hem loslaat en als hij zich dan omdraait en wil trappen inderdaad met je stem en longeerzweep (op de grond slaan) om hem te laten schrikken. Vaak is dit al genoeg. Als je paard in de hoek blijft staan met de kont naar jou gericht hetzelfde doen met longeerzweep. Er zit wel een duidelijk verschil in lichaamstaal tussen niet willen en bang zijn. Houdt dit wel goed in de gaten, want als je paard bang is heb je echt een heel ander probleem. Zelf rechtop lopen, schouders naar achteren (zelfverzekerd)

yeah Haha!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:10

TiaraBungy schreef:
Vjestagirl schreef:

Ik denk dat je eerst 's moet na gaan denken waarom je paard het doet.. en dan pas slaan.. Koe al vind ik dat je het nooit op moet lossen met slaan!
Mijn paardje is erg dominant over mijn moeder, Annemarie van der Toorn heeft haar geholpen, en voila.. jullie moeten 's zien hoe braaf hij bij haar is Knipoog

En tot die tijd laten we het paard maar niet meer los? Je zult je paard toch los moeten gooien, en niet iedereen kan binnen een dag Annemarie op de stoep hebben staan.

Daarbij is een zweep ook gewoon een goed dreigmiddel. Een klappende longeerzweep maakt wel indruk hoor...

En die van mij heeft net zo goed een join up gehad, en luisterd super ondanks dat ze dominant is.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:28

ja.. maar toch denk ik.. (is mijn mening) dat je het niet moet oplossen met de zweep..

edit: wie zegt dat je Annemarie moet laten komen?? heb ik dat gezegd.. nee.. ik heb alleen gezegd dat dat geholpen heeft.. je kan net zo goed Parelli doen ofzo.. dat moet je zelf weten.. maar alsnog vind ik dat je het niet moet oplossen met de zweep!! is nergens voor nodig als het ook anders kan, want iedereen wil het altijd in 1 dag opgelost hebben.. DAT GAAT NIET!!
Dat heeft tijd en geduld nodig..

CherylDaraxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 13:02

Met de zweep op de grond slaan heb ik al geprobeert maar daar reageert hij niet echt veel op. Met stem of iets als dat krijg ik hem zeker niet naar voren. Dan blijft hij gewoon staan. Misschien snapt hij mij idd niet. Dat zou erg goed kunnen.
Met longeren doet hij dit niet. Hij heeft het wel eens geprobeert maar daarna nooit meer gedaan.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:08

Als hij de hoek staat, zo gaan staan dat hij de andere kant op kan gaan. Dus aan bijvoorbeeld de rechterkant zodat hij naar links kan. Als het onbegrip is en jij staat ergens in het midden dan heeft hij het gevoel geen kant op te kunnen. Dus duidelijk de ruimte geven aan de kant waar jij hem naar toe wilt laten gaan.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:12

volgens mij is het paard bang en is dit zelfverdediging. Een paard wat dominant over jou zal willen zijn (waarom??) komt wel op zijn achterbenen op je af.

Kun je niet het halster afdoen over het hek heen? Zodat je al meteen aan de andere kant staat? Of leg wat te eten in de bak zodat hij daar naartoe kan lopen en niet aan jou hoeft te denken. Worteltje ofzo. Als hij wel braaf aan een touwtje meeloopt dan ga je dat samen neerleggen, mag hij kijken en weer met jou mee terug lopen naar het hek om daar los gelaten te worden.

Niet meteen gaan meppen en ook niet doen alsof.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:16

en hoe doet het paard als een ander hem in de bak zet?