Nummer 1 is een +- 3 jarige friese merrie
Soms loopt ze super makkelijk mee uit en in de wei maar soms steigert ze ineens en wil ze echt ontsnappen ik doe haar meestal als eerste omdat hij de leider is van de kudde (die bestaat uit 3)
Ik doe haar zowieso altijd een longeerlijn om zodat mocht ik haar niet houden ik haar altijd nog vast heb (uiteinde van het touw) en toch nog gedeeltelijk kan sturen (ik pak haar wel altijd bij halster maar houdt haar niet altijd even goed als ze steigert
)Is dit pubergedrag en is ze me aan het uitproberen want is nou niks weten waar ze van schrikt ofzo
en hoe kan ik dit het beste straffen?
Nummer 2 is een 15 jarige kruising welsh van 1.30 deze is makkelijk te houden en neem ik gewoon mee aan het halster maar ze bokt en steigert veel als je voor haar te langzaam loopt
Ook al is ze makkelijk te houden dit is best wel irritant als ze het continu blijft doen en meestal neem ik de shetlander(van bijna 1 jr) tegelijk met haar mee en die loopt altijd aardig normaal mee (behalve haasten )
Toch staan ze altijd lang in de wei minimaal 8 uur maar terug naar stal vertonen ze dit gedrag ook
Iemand die tips heeft of een soort gelijk probleem heeft gehad?
*edit onderwerp had 2 de zelfde dingen staan dus ff verandert
ze moeten gewoon achter/naast je blijven en jouw ruimte respecteren