Soms irritant Soms lief

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blizzie

Soms irritant Soms lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 16:57

Ik heb een probleempje met 2 van mijn verzorgpaarden

Nummer 1 is een +- 3 jarige friese merrie

Soms loopt ze super makkelijk mee uit en in de wei maar soms steigert ze ineens en wil ze echt ontsnappen ik doe haar meestal als eerste omdat hij de leider is van de kudde (die bestaat uit 3)
Ik doe haar zowieso altijd een longeerlijn om zodat mocht ik haar niet houden ik haar altijd nog vast heb (uiteinde van het touw) en toch nog gedeeltelijk kan sturen (ik pak haar wel altijd bij halster maar houdt haar niet altijd even goed als ze steigert Knipoog )
Is dit pubergedrag en is ze me aan het uitproberen want is nou niks weten waar ze van schrikt ofzo
en hoe kan ik dit het beste straffen?

Nummer 2 is een 15 jarige kruising welsh van 1.30 deze is makkelijk te houden en neem ik gewoon mee aan het halster maar ze bokt en steigert veel als je voor haar te langzaam loopt
Ook al is ze makkelijk te houden dit is best wel irritant als ze het continu blijft doen en meestal neem ik de shetlander(van bijna 1 jr) tegelijk met haar mee en die loopt altijd aardig normaal mee (behalve haasten )

Toch staan ze altijd lang in de wei minimaal 8 uur maar terug naar stal vertonen ze dit gedrag ook

Iemand die tips heeft of een soort gelijk probleem heeft gehad?

*edit onderwerp had 2 de zelfde dingen staan dus ff verandert

KiWiKo

Re: Soms irritant Soms lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:59

ik denk dat je teveel druk op het touwtje hebt

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 17:00

KiWiKo schreef:
ik denk dat je teveel druk op het touwtje hebt

En hoe bedoel je dat ?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:01

nou als je het halstertouw strak vast heb, en ze gaat een paard tegenhouden door aan dat touwtje te hangen... worden ze alleen maar drukker

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 17:04

KiWiKo schreef:
nou als je het halstertouw strak vast heb, en ze gaat een paard tegenhouden door aan dat touwtje te hangen... worden ze alleen maar drukker

Ik heb het touw juist helemaal niet strak totdat ze wat gaan doen maar dan moet ik hem wel wat strakker nemen klaat ze altijd zo losjes mogelijk meelopen

en bij de welsh ik wil dat zij om mijn tempo loopt en ik niet op de hare dus bij haar is er zowieso druk maar dat doet ze toch echt zelf

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:06

niet je touwtje strakker gaan pakken, want met kracht ga je het niet redden en paarden worden daar alleen maar "vervelender" van ......... wat ik dan doe is een ruk geven aan het touwtje en een "gedraag je!!" om dan weer in alle rust verder te lopen

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 17:08

KiWiKo schreef:
niet je touwtje strakker gaan pakken, want met kracht ga je het niet redden en paarden worden daar alleen maar "vervelender" van ......... wat ik dan doe is een ruk geven aan het touwtje en een "gedraag je!!" om dan weer in alle rust verder te lopen

Ik ga het is proberen zometeen als ik haar uit de wei ga halen en ze doet weer gek

Heb je ook nog iets voor de x welsh of hetzelfde ?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:09

precies hetzelfde Lachen ze moeten gewoon achter/naast je blijven en jouw ruimte respecteren Lachen wat ze achter/naast me doen moeten ze helemaal zelf weten, al gaan ze koppeltje duikelen Lachen maar ik doe niet aan krachtmetingen met een paard........ ik wil geen druk op dat touwtje Lachen

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 17:10

KiWiKo schreef:
precies hetzelfde Lachen ze moeten gewoon achter je blijven en jouw ruimte respecteren Lachen wat ze achter me doen moeten ze helemaal zelf weten, al gaan ze koppeltje duikelen Lachen maar ik doe niet aan krachtmetingen met een paard........ ik wil geen druk op dat touwtje Lachen

en hoe hou ik haar achter me (de fries doet dit zowieso;) ) want ze wil altijd haastig lopen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:12

door dat rukkie aan het halster en die "gedraag je" Lachen op het moment dat ze te ver naar voren komen

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:15

als ze je inhaald geef je gewoon een ophouding op het touw en laat je haar halthouden. Als ze weet dat ze als ze te hard gata tpoch moet halthouden stopt ze daar waarschijnlijk snel mee. Lachen en wat ze naast je doen maakt niet uit als ze maar niet boven op je springen:).

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 17:16

KiWiKo schreef:
door dat rukkie aan het halster en die "gedraag je" Lachen op het moment dat ze te ver naar voren komen

Bedankt! ik ga het zo gelijk is uit proberen wanneer ze naar binnen moeten doe ik ze eerst wel ff allemaal apart

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 17:17

roxxxiejjj schreef:
als ze je inhaald geef je gewoon een ophouding op het touw en laat je haar halthouden. Als ze weet dat ze als ze te hard gata tpoch moet halthouden stopt ze daar waarschijnlijk snel mee. Lachen en wat ze naast je doen maakt niet uit als ze maar niet boven op je springen:).

Nee dat maakt inderdaad niet uit zolang ze mij of andere personen maar niet raken of zichzelf bezeren