uit de wei halen en er heen brengen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liltjuh1

uit de wei halen en er heen brengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 16:44

hooi

Mijn verzorgpaard laat zich niet pakken in de wei. Als ik naar hem toe kom rent hij al weg en blijft aan de gang. Pas heeeeel veel geduld later kan ik hem pakken. Soms loopt hij wel gewoon braaf mee, maar vaak ook niet . Als ik hem terug breng naar de wei en alleen al het hek open doe wilt hij keihard wegrennen. Tot nu toe lukt het me om hem te houden, maar dan kan ook wel eens fout gaan. Vervolgens als ik hem eenmaal los laat rent hij heeel hard weg met soms een bok. Ook dit gaat tot nu toe nog steeds goed, maar het kan zijn dat hij een keer per ongeluk een bok tegen mij aan geeft.
Ik begrijp natuurlijk dat het erg fijn is in de wei, maar hij moet ook geduld hebben. Hebben jullie tips hoe ik hem makkelijk uit de wei kan halen en terug kan brengen?

xxx Lilian

lynne_berna

Re: uit de wei halen en er heen brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:46

Heb je het al eens met wat lekkers geprobeert? En haal je hem niet alleen voor te rijden uit de wei, want dan denkt hij" als ik me laat vangen moet ik iets stoms doen, werken.." Ik zou dus proberen als je hem hebt om hem bijvoorbeeld af en toe alleen te poetsen of te wandelen met hem. Bij het wegrennen, je moet je paard met zijn hoofd naar het hek/draad houden zodat hij niet gelijk kan wegrennen. En hoe lang staat je paard in de wei?

Succes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:48

Ga aan grondwerk doen, leg de basis voor respect met behulp van oefeningen vanaf de grond. Op het Natural Horsemanshipforum vind je genoeg tips, zoek ook even naar informatie over het boek van Inge Teblick : Grondwerk.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:42

Wat je ook kunt doen:
Halstertouw niet vastmaken maar door de ring heen halen en dan beide uiteindes vasthouden.
Natuurlijk moet hij zich netjes omdraaien en stil blijven staan totdat jij hem losgemaakt hebt (halstertouw eruit halen)
Maar mocht hij het in zijn bol krijgen en wegrennen en jij houdt het niet, laat je het halstertouw los aan het open einde (het einde met de sluiting hou je vast). Geen enge situaties met halstertouw waar hij op kan staan Knipoog

Maar goed. Eigenlijk moet je afleren dat hij het doet!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:35

in elk geval eerst naar het hek toedraaien! en dan pas loslaten!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:42

Grondwerk gaan doen en je gaan verdiepen in de lichaamstaal van jezelf om met je paard te gaan communiceren. Lachen
Zo kun je de band tussen jullie beiden gaan verstevigen, zodat het paard het fijn gaat vinden om bij je te zijn........

_Golden_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:24

je moet hem vooral op jou af laten kommen .

komeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 16:17

het helpt soms ook als je in de wei naar hem toe loopt, hem alleen wat lekkers geeft en daarna weer weg gaat. gewoon een paar keer doen tussen de keren dat je hem echt gaat pakken.

liltjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 18:43

manishdra schreef:
Wat je ook kunt doen:
Halstertouw niet vastmaken maar door de ring heen halen en dan beide uiteindes vasthouden.
Natuurlijk moet hij zich netjes omdraaien en stil blijven staan totdat jij hem losgemaakt hebt (halstertouw eruit halen)
Maar mocht hij het in zijn bol krijgen en wegrennen en jij houdt het niet, laat je het halstertouw los aan het open einde (het einde met de sluiting hou je vast). Geen enge situaties met halstertouw waar hij op kan staan Knipoog

Dat is idd wel een goed idee ja, ben altijd bang dat hij op het touw gaat staan...
Ik ga het eens proberen. Pling

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:02

zorg dat het paard het leuk vind om samen met jou iets te gaan doen.
Blijkbaar vind hij dit nu niet. Wat doe je allemaal met je paard?

liltjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 17:14

poiuytreem schreef:
zorg dat het paard het leuk vind om samen met jou iets te gaan doen.
Blijkbaar vind hij dit nu niet. Wat doe je allemaal met je paard?

lekker poetsen, verwennen met snoepjes, rijden

_Mieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:03

Als je paard niet graag komt.. waarom ga je dan niet aan de gang met.. ga naar hem toe.. beloon hem als hij niet wegloopt..en laat hem eens staan.
en een uurtje later weer eens etc..

en voor het terug zetten.. leer hem eerst om te draaien.. halster af en dan een snoepje te krijgen..voor hij wegrent.

McCoyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:34

Ben het met Mieke eens. leer hem dat als je naar hem toe gaat in de wei dit niet altijd werk betekent..

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 08:47

ik ken het probleem. (ben zo n keer door de wei heen getrokken :S)
als hij als gaat rennen tijdens het omdraaien, achteruit de wei inzetten.
meschien heb je er wat aan.

gabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:01

manishdra schreef:
Wat je ook kunt doen:

Wilde ik net typen.
Zo moet je het doen en ook echt netjes omdraaien en stil laten staan.
Als hij stil staat kan je hem misschien even snel een snoepje geven en dan mag hij weg.
Elke keer als je hem uit de wei gaat halen moet je zijn naam roepen en hem een snoepje/wortel/appel geven (als hij naar je toe komt) dan komt hij iig naar je toe voor wat lekkers en kan jij hem pakken.
Wat ook al gezegd was; niet alleen eruit halen om te rijden (werken), maar ook eruit halen om hem slobber(eten) te geven of met hem te wandelen.
succes!

eslixapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:09

ik adviseer ook de dingen die hierboven staan. hij ziet jou niet als zijn 'leider', hij heeft geen respect voor jou. door grondwerk te gaan doen kan je dit verbeteren.

wat je ook kan doen is het af en toe oefenen. probeer hem te lokken met iets lekkers en als je hem te pakken hebt, geef je het lekkers en beloon je hem alsof hij een marathon heeft gewonnen. daarna laat je hem weer los. dan leert hij dat hij niet altijd hoeft te werken of iets anders stoms hoeft te doen als jij hem wilt vangen Knipoog