Wat mag/kun je al doen met een 2-jarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarjaR

Wat mag/kun je al doen met een 2-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 16:20

Sinds gisteren hebben wij een 2-jarige shetlander. Er is nog heel weinig met haar gedaan, ze heeft voornamelijk lekker 24/7 op de wei gelopen. Zelfs aan een touwtje lopen blijkt ze nog maar weinig gedaan te hebben.
Ik snap dat ze nog te jong is om echt "beleerd" te worden, maar wat kun je een 2-jarige al wel leren? Kan ik bijv. wel al een soort van vrijheidsdressuur met haar gaan doen?

kimmysan

Re: Wat mag/kun je al doen met een 2-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:22

Als aan een 'touwtje' lopen er nog niet goed in zit kan je nog niet echt veel meer gaan doen. Ik zou eerst veel gaan lopen en poetsen zodat ze ook vertrouwen krijgt in mensen en jou. Daarna kan je wel gaan vrijheidsdressuren..

Sjeel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:25

als ze nog niet aan het ''touwtje'' kan lopen zo ik dat eerst oefenen en daarna gewoon heelveel wandelen en dingen aan de hand doen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:35

Netjes meelopen, voetjes geven, opzij gaan als je dat vraagt, allemaal basisdingen die je het veulen eerst maar eens moet bijbrengen. Pas als dat goed voor elkaar is kun je gaan nadenken over andere zaken.
Vrijheidsdressuur is niet heel geschikt voor jonge paarden, veel kunstjes belasten het nog niet volgroeide skelet teveel. Als meelopen goed gaat, kun je wel af en toe een klein wandelingetje maken, of kennis laten maken met "enge dingen" in de bak, maar veel ingewikkelder moet je het je 2-jarige echt niet maken.

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:50

ik zou vooral beginnen met het goed leren meelopen aan een touwtje. lekker poetsen. goed oefenen met voetjes geven. en verder gewoon lekker vertroetelen! je kan ook lekker buiten gaan wandelen, kan je later profijt van hebben als je lekker buiten er mee wilt rijden!

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:51

Lekker op de wei zetten met leeftijdsgenoten en niet teveel naar omkijken! Als ze drie is zie je maar weer verder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:22

TAO --> OPG.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 00:28

immii_clarr schreef:
ik zou vooral beginnen met het goed leren meelopen aan een touwtje. lekker poetsen. goed oefenen met voetjes geven. en verder gewoon lekker vertroetelen! je kan ook lekker buiten gaan wandelen, kan je later profijt van hebben als je lekker buiten er mee wilt rijden!

Daar ben ik mee eens. Je paard moet goed mee kunnen lopen aan een touw en voet kunnen geven zonder gaan hangen en/of schoppen. En dat je hem vast kan maken aan een balk en/of ring op een poetsplaats zonder dat ie gaat hangen en/of in paniek raakt. Dat zijn basisdingen.

Verder gewoon poetsen en laat hem ook wennen aan een straal water op zijn benen. Daar heb je ook later profijt van als je ooit zijn benen en/of staart wil gaan wassen.

Maak (gras)wandeltochten met je paard en laat hem ook wennen aan verkeer tijdens je wandelingen. Vraag desnoods om gezelschap met wandelen en natuurlijk met een brave en verkeersmakke paard. Knipoog

Je kunt je paard alvast laten wennen aan zadeldekje en dekensingel. Leg eens dekje op zijn rug en kijk eens hoe hij erop reageert. Vergeet ook niet om te belonen. Gaat het goed, dan kun je een stapje verder, namelijk met dekendingel. Dat alles doe je maar kort, anders wordt het teveel voor je jonge paard. Later als hij ouder is, kun je uitbreiden met dingen op zijn rug.

Laat je paardje eens kennismaken met enge dingen in een bak of weide. Je kunt dingen gebruiken zoals paraplu, kegels, zeil, fiets, blikjes, plastic tas, skippybal enz.

_Golden_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:27

poetsen, wandelen

En gefeliciteerd met je nieuwe pony

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 15:28

Bedankt voor al jullie reacties.
Ik ben inderdaad van plan om veel met haar te gaan wandelen en haar lekker vaak te poetsen e.d.

We zijn erg blij met deze hummel. Het wordt vast heel leuk allemaal!

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 16:46

Ik heb een shetlander van bijna 2.
Die staat lekker in de wei en ik ga er wel elke dag even heen, even in de bak loslaten, laten voetballen met een fitnessbal, borstelen, wandelen en heel soms heb ik hem naast de fiets lopen.

komeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 14:03

ik zou dan maar beginnen met aan een touw wandelen. dan kan je hem beter leren kennen en hij leert de omgeving ook een beetje kennen.