Hoe kan ik dit het beste aanpakken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KarinW86

Hoe kan ik dit het beste aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 17:07

Op me stage hebben we een schuwe shetlander en daarmee ben ik begonnen met clikcertraining... Ze komt nu al naar me toe als ik der roep, maar aanraken mag ik der niet...Dan gaat ze bijten, draaien en wegrennen...Hoe kan ik dit nouj het beste oplossen dat ik der een keer te pakken krijg en dat ze wat liever wordt... wil het wel proberen met clickeren maar weet niej zo goed hoe misschien zijn er andere methodes...Ze loopt los op een weilandje met een stalletje erbij

KiWiKo

Re: Hoe kan ik dit het beste aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:09

negeren en wachten tot ze naar jou toe komt, om dan op te houden wanneer ze aangeeft het zat te zijn

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 17:14

KiWiKo schreef:
negeren en wachten tot ze naar jou toe komt, om dan op te houden wanneer ze aangeeft het zat te zijn

Ze komt al naar me toe dat is het niet... maar zodra je der ook maar een aai wil geven krijg je een hap naar je hand/arm of wta dan ook... dan doe ik niks voor de rest... dus zat kan ze het niej zijn

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:16

dan ligt daar haar grens en die moet je respecteren Lachen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:26

Wachten tot hij jou eerst aanraakt, dus niet uitlokken door (agressief) je hand uit te steken, maar je aandacht op iets totaal anders richten; steentjes op de grond, de klikker in je hand (iets dichtbij dus). Daarmee maak je het paard nieuwsgierig en kan hij de eerste stap nemen door je te besnuffelen.
Iets anders wat je zou kunnen proberen is eerst leren andere dingen aan te raken (bv. een pion of emmer) en dat steeds dichterbij zetten, uiteindelijk vasthouden enz.

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 19:32

ze raakt mijn hand wel aan als target zeg maar;) maar daar blijft het ook bij ... mag bijv ook niej naast der staan zolang ze voor me staat vind ze het goed

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:35

Wat je zou kunnen proberen is een join-up te doen om meer vertrouwen te winnen...Werkt erg vaak bij schuwe paarden/pony's Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:39

Doe dat maar niet Lachen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:41

Laat het daar dan voorlopig even bij, bij het aanraken van je hand. Ga niets afdwingen, maar neem eens een halster mee en laat haar daaraan ruiken. Uiteindelijk kun je het om doen, maar dat kost wel een hoop tijd. Ga dus gewoon op een emmer in de wei zitten met dat halster zonder iets van de pony te vragen. Doe dat elke dag een half uurtje en ga weer weg. Dat verbeterd de vertrouwensband; niet elke keer dat jij daar bent 'moet' die pony iets.

Ik zou ook geen join up doen, dat gaat in deze situatie wss verkeerd uitpakken.

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:42

Tja dat is wel zo....als je er geen ervaring mee hebt is het idd niet slim en het effect van een oin up kan per pony natuurlijk ook verschillen....Ik ben weer lekker nuttig aan het posten Tong uitsteken

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:50

KarinW86 schreef:
ze raakt mijn hand wel aan als target zeg maar;) maar daar blijft het ook bij ... mag bijv ook niej naast der staan zolang ze voor me staat vind ze het goed

Hierop kan je dus ook clickeren. Kleine stukjes doen. zorg dat je voorspelbaar blijft. Laat haar zo je hand aanraken dat ze een andere positie in moet nemen dan ze gewend is. Maak bv gebruik van een paaltje, hek, andere pony, etc.

Sommige paarden zijn inderdaad niet blij met mensen die aan ze zitten. Knuffelen kan je dan beter niet doen, maar poetsen en nakijken op wondjes, etc moet mogelijk zijn.

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 20:18

bedankt voor de tips allemaal indd;) hier heb ik wat aan Knipoog ik heb nu nog niks meer gedaan als beetje targetten enzo en ze komt al naar me toe...vandaag alleen herhaald dus doe het ook rustig aan

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 17:41

ben vandaag in het weitje gaan zitten en ze kwam naar me toe toen ik der riep...daarna bleef ze om me heen hangen en steeds als ze me met der neus aanraakte kreeg ze wat lekkers;) ze was heel nieuwsgierig en kon der zelf kusjes geven op der neus;)

Lacrymosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:15

Heel veel geduld hebben.
Een snoepje in je hand houden en je hand naar de Shet uitsteken, zelf gewoon rustig gaan zitte in de wei of stal.
Uiteindlijk wint de nieuwschierigheid het wel en komt het naar je toe en geef je het snoepje.
Zo leert hij dat mensen al bij al nog goed meevallen en verminderd zijn angst na een tijdje.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:18

Doe je goed Karin............. ! Laat haar naar jou toekomen, en laat haar bepalen wanneer het genoeg is........ dring je vooral niet op Lachen

laat maar even zo Lachen

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 19:42

KiWiKo schreef:
Doe je goed Karin............. ! Laat haar naar jou toekomen, en laat haar bepalen wanneer het genoeg is........ dring je vooral niet op Lachen

laat maar even zo Lachen

thnx ... Ja ik roep der naam zodra ik het weitje in kom en dan gelijk dat hoofdje omhoog Haha! zo lief... dan komt ze op der gemakkie aanslenteren..ze ziet nog helemaal geen snoepjes ofso Knipoog.... daarna blijft ze om me heen hangen en probeert stiekem steeds dichterbij te gaan staan .... Het doet me echt goed ze zo te zien veranderen Haha!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 07:55

Gaat goed Lachen Inderdaad even zo houden en niet teveel vragen.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:03

goed zo. laat haar maar lekker naar jou toe komen (: