Hengst valt je aan !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinaa__

Hengst valt je aan !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 17:19

hoi ik zit met een probleempje
bij mij starBles ( shet ) staat nog 1 merrie en 1 hengst
maar die hengst is niet gecastreerd en de hengst is nogal iriitant
als je wilt poetsen wilt hij snel bokken aan de longeerlijn is hij erg trekkerig en bokkerig en die stijgert veel..
en als je in de wei de hengst los laat want je moet gaan en je wilt nog ff ene kusje of een aai geven van doegg dan richt hij echt naar jou met bokken... en valt hij je aan!! soms erg gevaarlijk..
wat zou ik moeten doen zodat de hengst niet meer bokt?
groetjes Scharlot

Moondust

Re: Hengst valt je aan !

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:28

Heb je enig idee waarom hij dit doet?

Als je medische problemen uit kunt sluiten zou ik gewoon vanaf nu heel consequent worden.
Hij mag jou absoluut niet aanvallen! Daarvoor kun je hem best streng aanpakken (een keer hard 'NEE!' met eventueel een tik erbij).
Slecht gedrag (bokken, steigeren, trekken) levert hem niets op, voor goed gedrag wordt hij beloond.
De meeste paarden hebben dit heel snel door.

Is castreren ook geen goed idee?
Laatst bijgewerkt door Moondust op 15-04-08 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:28

Wat je misschien wel kan doen, is dat jij je hengst in een kleinere ruimte zet, dan een wei.
Het liefst wel buiten, zodat hij zich niet opgesloten voelt.
Bijv. in een paddock.
Zelf ga je aan de andere kant van het hek staan, zodat hij je niet weg kan bokken.
Je blijft daar even staan en als hij dan een paar keer naar je toekomt en braaf is, geef je hem een snoepje of een beloning.
Als je dat zo vaker doet, kan je een keertje in de paddock staan.

Zo zou je het kunnen opbouwen.

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 17:42

oke bedankt voor de tips Knipoog zal ik zeker kijken of het lukt

Moondust

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:48

Houd ons op de hoogte. Lachen

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 08:35

Een kwestie van goed opvoeden. Elke keer corrigeren. En niet belonen met snoep, alleen met je stem. Je pony wordt dan hartstikke verwend en dan krijg je op den duur niets meer voor elkaar zonder snoep!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 08:46

Het gedrag van een onopgevoede hengst. Corrigeer hem goed, Niet belonen als hij iets doet, Goed consquent zijn, Nee is nee en blijft nee. Ik denk dat hij nu al weet dat jij niet consquent genoeg bent, En hij kan doen waar hij zin in heeft.

Ik zie in je profiel dat je 13 jaar bent, Van wie is de shetlander ? Kan niemand je helpen met de opvoeding etc ?
Laatst bijgewerkt door Buckje op 16-04-08 08:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 08:47

En als het na verloop van tijd beter gaat moet je absoluut niet afzwakken in de opvoeding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:04

ja vooral snoepjes voeren joh, dan wordt het alleen maar erger Lachen

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:07

In het wild krijgen paarden ook geen snoepjes als ze luisteren naar de leider. Wat ze er voor terugkrijgen is een groep waar ze zich veilig kunnen voelen. Luisteren ze niet naar de leider van de kudde worden ze gewoon op hun plaats gezet! Dus geen snoep!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:57

elinax21 schreef:
ja vooral snoepjes voeren joh, dan wordt het alleen maar erger Lachen

Frusty Gestoord Dat dacht ik inderdaad ook ja..........

Pff, wat zou het wel niet moeten worden als je pony's altijd met een snoepje moet belonen als ze iets goed doen... Vetgemeste pony's... in principe moet een beloning met de stem goed genoeg werken.

Sabina: Daarbij moet je, denk ik, meer de nadruk hier leggen op corrigeren ('straffen' vind ik ook weer een beetje een naar woord) dan belonen. Het is écht onacceptabel gedrag wat de pony vertoond, en 't lijkt mij echt een gebrek aan opvoeding.
Laat zien wie de leider en de baas is. Ze moeten respect hebben voor jou, respect voor je eigen ruimte....... Iedere mens, en ook ieder paard heeft een 'eigen ruimte'; als ik nou eens op jou afloop en héeel dicht bij jouw gezicht tegen jou ga staan praten (of schreeuwen), vind jij dat dan goed? Voel je je dan niet onprettig, en ietwat 'angstig'?

Dit is precies wat de pony ook bij jou doet. Hij dringt zonder pardon je eigen ruimte in en gaat nog lichtelijk 'gevaarlijk en agressief' worden ook nog... en dat kan écht niet.
Een pony die echt gericht naar mij uithaald, krijgt er direct één onder z'n kont terug, en niet zo zachtjes ook. Onze hengstveulens krijgen hiermee in de eerste paar maanden vaak al te maken, en vaak geldt dat, als ze nog zo jong zijn, één keer een goede trap meestal wel genoeg is, vaak bedenken ze zich wel 3x om nog eens naar 't baasje uit te halen.

Belonen met snoepjes lost echt niets op. Krijg je alleen maar een schooierige pony die je constant achterna loopt om meer snoepjes, en hoogst waarschijnlijk (ook hier weer door 't gebrek aan consequentie en opvoeding) ook nog lichtelijk aggressief gaat worden als hij zijn snoepje niet meteen krijgt. Daarbij staat deze hengst toch met meerdere pony's in de wei? Dan heb je, shetten kennende, binnen no-time de hele kudde achter je aan, flink bedelend om een snoepje Koe Sigaar

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 17:02

oke erg bedankt voor de tips en reacties hier heb ik echt meer aan Haha! dan aan me zelf haha Knipoog
ik zal zeker geen snoep meer geven maar cker me stemgebruiken Haha! en ik laat zien wie de leider is ( ik )