Paarden lijken op mensen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liiesjjj

Paarden lijken op mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 16:56

De eigenaar (J) van mijn verzorgpaarden heeft het (vind ik) een beetje hoog in zijn bol.
Alles wat de paarden bij hem doen linkt hij aan mensen.
Ik was dus afgelopen vrijdag naar de paarden gegaan.
Meestal als ik er ben komt de eigenaar even een praatje maken en vragen hoe het gaat en of er nog nieuws is enz.
Die vrijdag kwam hij dus weer ff.
Hij zei dat als ik naar de wei ging ik brokjes mee moest nemen.
Dus ik vroeg waarom in dat zou doen.
J zei dat de paarden dan eerder kwamen en je daar geen geplaar mee heeft.
Ik heb geen problemen met de paarden uit de wei halen, ga op me hurken zitten roep ze een paar keer en ze komen aan lopen.
Ik wil dus echt geen schooi paarden, dat zei ik ook tegen hem.
Hij beweerde dat je daar geen schooi paarden van krijgt.
Maar dat terzijde.

J begon nu over het springen, dat als ze er geen zin in hebben dat je dan ook een brokje moet geven.
Dan weten ze waar ze het voor doen.
Maar dan dat voorbeeld Huilen van het lachen:
Als ik tegen jou zeg, ga is eventjes naar Leunen fietsen.
Dan zou je ook zeggen, waarom moet ik daarheen?
Dan mag je daar een ijsje gaan halen.
Dan weet je waar je het voor doet, dat moet een paard dus ook hebben.

Ik zeg tegen hem dat paarden niet zo denken en als ze jou als leider zien en ze hebben respect voor jou en jij ook voor hun, dan zou dat alles geen probleem moeten zijn, ze doen dan alles voor je.

J: Meid, je moet nog veel leren he.

Wat vinden jullie hiervan?
In hoevere kun je paarden met mensen vergelijken?

xADDICTEDx

Re: Paarden lijken op mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:59

MOEWHHAHAAHh sorry ik vond dat van het ijsje wel leuk.
Nee ik vind dat je gelijk hebt hoor

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:03

nee ik denk het niet. paard is prooidier, en mens roofdier, dus hebben sowieso heel ander gedrag. verder is mijn paard heel onderdanig en ik totaal niet.

er is trouwens ooit een topic geweest met de titel: in hoe verre lijken jij en je paard op elkaar (oid)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:09

Ergens heeft deze man wel gelijk. Maar snoepjes geven gaat te ver. Een beloning met de stem of een aai is voor het paard al voldoende.Je mag bij een paard natuurlijk nooit overkomen als het roofdier ikenindy, maar als de leider, en dat is heel wat anders.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:12

Wat is hier zo erg aan dan? Als iedereen hetzelfde zou handelen of denken zou de wereld ook zo saai en grijs zijn.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 17:13

Equidea schreef:
Wat is hier zo erg aan dan? Als iedereen hetzelfde zou handelen of denken zou de wereld ook zo saai en grijs zijn.

Ik vraag alleen hoe jullie erover denken, er is nix ergs aan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:15

Een paard denk niet als een mens...gelukkig niet!!!!!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:20

ik vind niet dat je paarden met mensen kunt gaan vergelijken...
maar er is ook wel zeker iets van belonen in/na het werk!
denk maar eens aan een lief woordje, of een aaitje/klopje op de hals en ik geef standaart een brokje na het werk...
maar om nou te zeggen dat als ie 1 hindernis heeft gesprongen je em meteen moet belonen met een snoepje... nee!
hetzelfde als lokken met voer in de wei dat doe ik ook bewust niet. krijg je naar mijn idee alleen lastige paarden van, en ik kan het helemaal niet gebruiken als ze allemaal bij de uitgang staan Clown zo lief zijn ze niet tegen elkaar en dan kan ik er niet eens fatsoenlijk 1 uit de wei halen Ach gut

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:30

aerdenhout1 schreef:
Een paard denk niet als een mens...gelukkig niet!!!!!

Zie het al voor me Clown Hele discussies over politiek, stemrecht voor paarden!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:43

ik vind dat er best wel waarheid inzit hoor,dat paard doet het allemaal maar voor je en dat mag je best waarderen.
elke keer een snoepje hoeft niet,maar een aai over hun bol of een waarderend woord zijn ze net zo blij mee Haha!

maar in dit geval vind ik totaal niet dat de man een vergelijking trekt met paarden?
of ligt dat nou aan mij, hij geeft alleen een heel leuk voorbeeld.

ik had er afgelopen week ook eentje:

meisje loopt met rammelende voerschep vol met voer door onze stal heen, alle paarden dol ...
dus ik zeg tegen haar van hey dat kun je beter niet doen want alle paarden denken dan van we krijgen eten..
maar ze keek me niet begrijpend aan..
dus ik zeg van nou,..als ik met een bak patat voor je neus ga staan en je mag niks hebben is dat toch ook niet leuk?

ohw jaa zei ze en toen snapte ze het wel Knipoog

( en sloop daarna weg met voerschep onder d'r jas whaha OK dan!

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:51

Ik zie het helemaal voor me: een hindernis met erachter iemand die met een bak brokjes staat te rammelen, net als in die kattenbrokjesreclame vroeger.

En mijn paard, wild van enthousiasme, maakt dan een prachtige sprong over de hindernis richting de brokjes............ Wauwwwwwwww

Hoewel......mijn paard kennende: waarschijnlijk gaat ze om de hindernis heen naar de hap.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:53

tja hoe leer je je paard vrijheidsdressuur enzo dan?
dat gaat toch ook met snoepjes?

vind het niet vreemd hoor.
de mijne krijgt nooit wat uit de hand want die vreet je vingers er bij op,die knuffel ik en prijs ik de hemel in Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:40

Ik vind het ook helemaal niet zo vreemd gedacht eigenlijk Lachen Beetje overdreven misschien, maar ik vind ook dat een paard wel een beloning verdient na iets goeds. Er zijn mensen die hun paard inderdaad leren springen mbv clickertraining Ja Recht boven de sprong drukken ze op de clicker. En een klik is voor die paarden hetzelfde als een snoepje. En na de sprong of het parcours krijgen ze dan hun snoepje.
Mijn eigen paard leer ik ook veel dingen aan mbv eten. Trailerladen bv, beetje voer in de emmer, en hij loopt zo naar binnen en ik heb tijd zat om de stang erachter te doen enzo, hij vind het nu helemaal niet erg meer.
En dat vind ik ook een prima manier om een paard van de wei te halen. Het naar je toe komen wordt dan gelinkt aan iets leuk, en volgende keer zullen ze nog sneller komen. Terwijl als je het paard steeds alleen meeneemt om binnen te zetten, of om te rijden, dan linkt het paard jou aan iets negatiefs, en zal hij de keer daarna minder snel komen.
En later kun je dat snoepje dan vervangen door een aai over de bol Lachen
Ik vind dat trouwens niet echt vermenselijken.. belonen is ook heel natuurlijk in de dierenwereld. Niet altijd in de vorm van snoepjes.. maar een paard dat op tijd wegrent voor een roofdier wordt niet opgegeten, das ook een beloning. Een paard dat op de achterbenen gaat staan om aan een appel in de boom te komen krijg ook een beloning. En die beloningen zorgen ervoor dat ze het later nog eens op die manier doen.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:22

Belonen kan ook op een andere manier dan met snoepjes.. anders krijg je binnen de kortste keren een paard dat allééén nog iets doet voor een snoepje, en waar eindigt het dan!

Mij is altijd geleerd dat een paard even tevreden is met een knuffel en een aai!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:27

mijne krijgt pas een beloning in de vorm van snoep, of wortel ofzo na het werken, tijdens het werken wordt er niet gegeten, maar krijgt hij wel heeeel veel aaitjes en braaaafs te horen, dan is hij eigenlijk ook al hardstikke blij. Tegen de tijd dat hij de bak uit is, afgezadeld is en dan dat snoepje krijgt weet hij echt niet meer dat hij die krijgt voor het werken.
Ze denken naar mijn idee heel anders als mensen, anders zouden er niet zoveel misverstanden zijn tussen paard en mens.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:31

Poeh, als ik mijn paard voor alles wat hij goed zou doen snoep zou geven, dan was hij nu dichtgegroeid Haha!

Mijn fjordenbaal is ook tevree met een kriebel of een klopje Haha! Of uiteraard als ik hem hardop prijs, dan groeit hij..

Neuh, een fjord en overal snoep voor geven zou niet werken, dan heb ik een paard wat blijft schooieren Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:40

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Brnc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:13

Met je eens hoor
Inderdaad
Mens in leider van de paard
paard is dus onderdaan
als je iets geeft terwijl hij niet wil
beloon je juist foute gedrag ipv dat je zegt dat hij het daarvoor meot doen
dann doet hij het toch juist niet want hij krijgt ook al een brokje als hij niet het doet
Maarja ;p

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 23:02

Zoals meerdere mensen als gezegd hebben, vind ik ook dat het paard wel beloond moet worden, maar niet áltijd met het behulp van eten.

Mn verzorgpony is namelijk echt een vreetzak en onthoudt écht ieder pasje of beweging, die ze kreeg voor of tijdens dat snoepje/appel/peen/bix/hooi. Bijvoorbeeld bij het buigen, dit gaat ze uit zichzelf lopen doen, omdat ze dan een snoepje wil. Of ik gaf 1 keer uit mn jaszak een snoepje, nu onderzoekt ze elke keer mn jaszakken. Ga zo maar verder.

Over het uit de wei halen, hebben de eigenaren van mn verzorgpony wel een goeie manier. Ze lopen naar de paarden toe, klippen het halstertouw aan het halster vast en laten ze nog even dooreten en dan gaan ze naar stal. Zo zullen de paarden niet snel een relatie tussen het aanklikken aan het halster en het naar binnen gaan maken. Daarbij moet ik wel zeggen dat de paarden na een tijd op de wei gestaan te hebben wel weer naar stal willen.

Ook weten de paarden goed dat wij de leiders zijn en hun moeten volgen. (Hoewel ze dit niet altijd doen in een eigenwijze bui.)

Wel vind ik dat het gedrag van paarden vaak lijkt op het gedrag van de eigenaren.

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:55

nee ik vind dat je gelijkt hebt Haha!

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:08

Een paard mag echt wel beloond worden, maar het hoeft niet altijd met voer. Als je altijd maar met voer klaarstaat krijg je dikke schooiende paarden. Een klopje of "Braaf" zeggen is net zo goed een beloning.