'hengstigheid' bij een ruin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

'hengstigheid' bij een ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 08:55

Als een merrie hengstig is, laat ze wel eens wat lopen wanneer er een ruin/hengst in de buurt is
Maar mijn ruin stond gisteren bij een andere ruin in de paddock, en had precies t zelfde! Eerst showen joh! Vervolgens kleine straaltjes urine, maar op dezelfde wijze als een hengstige merrie.
Heb ik een homo-paard, Clown, of probeerde hij de merrie aan de andere kant te verleiden? Wat betekent dat gedrag?

fliam

Re: 'hengstigheid' bij een ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 08:59

Ben ik ook erg benieuwd naar, een van mijn ruinen heeft dit ook eens gedaan...

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:03

De mijne doet dit ook, maar dekt dan ook echt. Net als een hengst. Hij is geen klophengst, want dat heb ik uitlaten sluiten. Wel moet ik altijd oppassen als er een merrie bij in de bak komt rijden, want dat zet hij echt de showkop erop.
Ik denk maar zo, hij heeft ook gevoelens en tja geef ze eens ongelijk!

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:06

Het kan zijn dat hij nog niet zo lang ruin is en dan zit hij nog vol hormonen ofterwijl hij denkt dat hij nog hengst is

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:10

De mijne is nu 10 en is op zijn 2.5jaar gecastereerd. Hij doet het sinds vorig jaar oktober, toen stond hij bij een merrie in, die hem gewoon liet dekken, daarvoor heeft ie altijd bij merrie's ingestaan, die drachtig waren en heeft ie dus nooit de kans gehad om te dekken. Dus ik denk dat het er weinig mee te maken heeft wanneer hij gecastereerd is. Hiervoor altijd een hengst gereden en ze vertonen beide hetzelfde gedrag.
In het begin vond ik het raar, maar ik weet nu hoe ik er mee om moet gaan. Bij mijn vorige stal waren er 3 ruinen die ook allen dekten... dus tja zeg maar waar het aan ligt. Voorjaar, hormonen, gevoelens....

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:36

Het gaat hier vooral om ruinen die op ruinen springen.

Dat een ruin op een merrie springt kan ik ook verklaren... Clown

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:20

mijn ruin springt ook weleens op een andere ruin, maar ik noem dat gedrag speels. Hij steekt hem er niet in ofzo, maar doet wel de dekbewegingen. Misschien zit er een merrie luchtje aan.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 22:29

homosexualiteit komt bij dieren voor, het kan ook verwarring zijn geweest. Ik heb weleens gehoord dat ruinen in de paardenwereld eigenlijk niet bestaan (alleen hengsten en merries) Misschien vond hij die ruin geen hengst en dacht hij dat het een merrie was.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 08:50

Grappig dat dit nu net wordt besproken. Vanmorgen zag ik dus ook echt hengstengedrag bij mijn twintigjarige ruin. Ik heb hem sinds okt en in febr is er een merrie bijgekomen, die nu hengstig is. Ik zag hem brommen en showen en ja... erop springen. Wist helemaal niet dat een ruin dit gedrag had. De merrie staat het niet alleen toe, maar lokt het zoveel mogelijk uit. En ik stond met ogen als schoteltjes te kijken. Maar ik hoor nu dus dat het meer voorkomt...

Hannnah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 13:59

Is de ruin al lang gecastreerd? Anders kan het komen doordat de hormonen nog niet helemaal uitgewerkt zijn.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 14:45

maakt niets uit hannah, die van mij is al 7,5 jaar gecastereerd en doet het nu nog

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 15:27

Dit doen ruinen wel vaker, dat zijn de hormonen dus hengsten gedrag.
Ook al hebben ze dan geen ballen meer hebben ze nog wel gevoelens Knipoog
Sirius_ schreef:
Als een merrie hengstig is, laat ze wel eens wat lopen wanneer er een ruin/hengst in de buurt is
Maar mijn ruin stond gisteren bij een andere ruin in de paddock, en had precies t zelfde! Eerst showen joh! Vervolgens kleine straaltjes urine, maar op dezelfde wijze als een hengstige merrie.
Heb ik een homo-paard, Clown, of probeerde hij de merrie aan de andere kant te verleiden? Wat betekent dat gedrag?

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 17:12

Mijn ruin is ook al heel lang geen hengst meer hoor Clown Had t nooit eerder van hem gezien. Hij is wel gek op die vosmerrie en in de buurt waren 2 andere ruinen dus ik denk gewoon imponeergedrag (tussen die ruin en hem staat een merrie waar hij ook gek op is dus dat is sowieso een concurrent Clown)

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:51

Mijn ruin vertoond ook hengstengedrag, leuk om dat eens te horen, hij fleemt altijd als hij merrieluchtjes ruikt, wil altijd naar de merries, begint altijd te showen, en dekt ook. Hij heeft ook een tijdje (hij is nog vrij jong) een beetje de opstandigheid van een hengst gehad, maar dit kan net zo goed gewoon bij een ruin gebeuren.
Ik heb er niet zo'n probleem mee. Ook bij ruinen en hengsten vertoond hij hengsten gedrag, maar eerder om te laten zien dat hij daar de baas is :p.
Een tijdje stond hij ook altijd bij een shetmerrie, die ongeveer constant hengstig was in zijn aanwezigheid, was echt zijn merrie geworden! En hij jaagde ook nog wel eens de andere ruin weg, of ging tegen over hem showen, maar hij kon die ruin ook prima in de buurt accepteren.
Hier op stal zijn de afgelopen 2 merries die op stal zijn gekomen in het begin hengstig geworden, en waarschijnlijk met aandoen van Joris, die ook graag naar ze toe wilde :p.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 06:56

Ja ik heb inmiddels ook gehoord dat het veel voorkomt. Blijkbaar blijven ze toch ook na de castratie een echt mannetje. Bij die van mij kan het nooit zo zijn dat hij nog last heeft van hormonen van voor de cástratie want hij is jong gecastreerd en nu 20.