paard loopt over mijn vriendin heen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bo_Y

paard loopt over mijn vriendin heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 16:26

Ik heb een merrie die erg dominant is. Bij mij doet je dat zelden omdat ik in de verhouding de baas ben. Een vriendin van mij haalt haar vaak voor mij binnen of zet haar buiten. Vandaag wilde ze erg graag naar binnen en heeft ze mijn vriendin om geduwd en is over haar heen gesprongen (dit heeft ze nog nooit eerder gedaan). Mijn vriendin heeft niets gedaan, paard niet gestraft. Ze vind dat ik dat maar moet doen als ik kom en het gedrag ook af leren. Dat kan ik niet, want ze doet het bij mij niet. Wat moet ik doen.????

X_juul_X

Re: paard loopt over mijn vriendin heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:28

Misschien je paard zelf binnen en buiten zetten? Lachen

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:29

Je vriendin uitleggen wat jij al weet, dat jouw paard de baas is over haar en dat ze dat zelf aan moet pakken, dat kan jij niet voor dr doen. Je kan haar natuurlijk wel helpen en misschien zelf ook wat met grond oefeningen aan de gang met je merrie.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:30

waarschijnlijk zetten jullie om de beurt de paarden buiten???

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:31

haar grondwerk met je paard laten doen en zorgen dat je paard haar ook als leider ziet...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 17:14

ikenindi schreef:
haar grondwerk met je paard laten doen en zorgen dat je paard haar ook als leider ziet...

vind ik ook

TS kan niet zoveel met opmerkingen als 'zelf je paard binnenzetten' denk ik, dát is het probleem niet nl Clown

CelineeN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 17:50

Je merrie moet niet alleen jou als leider accepteren maar ook anderen (spreek uit ervaring, mijn pony heb ik helemaal zelf opgevoed en luisterde in principe alleen naar mij, totdat er een wat strenger persoon kwam die haar dat wel afleerde....) dus ik denk dat je paardje en je vriendin gewoon moeten oefenen, en je vriendin moet je paard ook gewoon straffen als zij vervelend doet. Anders dendert ze in het vervolg ook gewoon over der heen en dat moet natuurlijk geen gewoonte worden! Nou ik hoop dat je er wat aan hebt!
-xxx- Céline

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 07:38

als ik het zo lees, is het één incident waar het om gaat? het paard is over de vriendin heengelopen bij het binnengaan.

misschien heeft ze zich gestoten aan de deur post of is ze geschrokken en daarom ineens naar voren gevlogen, een bang paard kan nu eenmaal even wat minder oog hebben voor de mens ernaast.

als het vaker voorkomt zou je je vriendin in eerste instantie wat tips mee kunnen geven mbt het leiden van het dier, misschien doet zij het heel anders dan jij en brengt dat het paard in onduidelijkheid.

de ruiter/ begeleider dient zich aan het paard aan te passen, niet andersom.

CelineeN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 08:18

Ik ben het met merrieveulen eens, maar je moet er wel zeker van zijn dan dat het om een schrikactie ging, en dat het niet een actie is die voor herhaling vatbaar is..! Knipoog
-xx-

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 13:36

Je vriendin leren hoe je baas kunt wezen over een paard Knipoog

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 20:44

Ik vraag me af welk moment dat was.. bij het draad bij de wei, of bij de staldeur of schuur of... Dan kan ik me de redenatie bijv van Merrieveulen voorstellen.
Maar is het bijv bij de draad/wei.. dan zal ze dat toch snel af moeten leren.
Kan je niet kijken en dan je vriendin eea laten doen. Dan weet je wat er gebeurt en kan je haar evt zeggen at te doen.

Ik heb een dominante ruin, die zou ook het liefst over je heen walsen. HIJ moet immers naar binnen..de grote baas. Dat heeft ie wel afgeleerd. Enige remedie is echt consequent zijn en baas zijn. Gaat erom dat de merrie niet binnen die 'ring' van de persoon komt, je persoonlijke ruimte. Ze kan bijv ook handgebaren maken in de lucht.. zodat de merrie wegblijft..daar blijft. En haar leren terugzetten, dit kan zowel tegen de borst duwen als bijv een tikkie tegen het been..dan weet ze niet waar t vandaan komt en zal ze naar achteren gaan.
Bekijk eens wat er gebeurt en wie weet lossen jullie het op Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:10

als het echt 'over je heenwalsen' is, dan is dat makkelijk op te lossen door de commando's 'ho' en 'back' (of 'terug') licht op cue te zetten. gaat het paard te hard, of komt het in de persoonlijke ruimte van de begeleider zonder dat deze erom vraagt, dan kan de begeleider het dier mbv dergelijke commando's eenvoudig terugzetten zonder te hoeven duwen of met armen te zwaaien. een paard wil duidelijkheid, als je 'm die kunt geven zijn dergelijke problemen eigenlijk relatief makkelijk op te lossen.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:11

Loop eens een keertje mee als ze je paard binnen of buiten zet.
Misschien doet ze onbewust wel iets niet goed en loopt het paard daarom over haar heen.