pony of paard los laten lopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pluklief

pony of paard los laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 21:59

Ik vroeg me af wat bokkers vinden van het loslaten lopen van paarden.
Dan bedoel ik gewoon iemand die aan het wandelen is en dan het paard los laat mee lopen.
Saar loopt zelf regelmatig los mee en dat gaat prima ik weet dat er mensen zijn die dit onverantwoordelijk vinden enz.
Maar nu vraag ik naar jullie mening wat vinden jullie? Kan het wel of niet? En in hoeverre is het verantwoord?

Martie

Re: pony of paard los laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:33

Als het niet op een afgesloten terrein is, zou ik het niet doen. Van de wei naar stal of zo kan ik me voorstellen als het een bekende route is en ze braaf meeloopt. Ook het braafste paard kan echter schrikken en ineens wegschieten dus als er kans is dat ze buiten je terrein komt of op de openbare weg vindt ik het risico te groot. Laat dan maar gewoon aan een slaphangend halstertouw meelopen zodat je in geval van nood kan ingrijpen. Beter dan achteraf te moeten zeggen: "Had ik maar....maar ze was altijd zo braaf dat het niet nodig leek!"

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:38

ik ga vaak wandelen,maar pony gaat altijd aan LOShangend lijntje mee. Op stal waar alles "dichtgetimmert" is,loopt ze vaak genoeg los mee,maar buiten wil ik risico echt niet nemen. Welk voordeel heb je ervan tov de nadelen???

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:54

als er omheining omheen staat lijkt t me geen probleem,
maar langs de weg.
Een paard is en blijft een vluchtdier, hoe braaf hij of zij ook is

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:15

Hangt volledig af van de omstandigheden: creeer je een risico door je paard los te laten lopen? Op de Mongoolse steppen waarchijnlijk niet, maar in het drukke Nederland bijna per definitie wel.

Met een paard begeeft je je -met of zonder tuig- in dat risico. Je moet dus tot op zekere hoogte de kans vermijden dat er iets gebeurt. Het gaat daarbij denk ik om een mate van zekerheid van controle. Als je meer gevaar oplevert zonder tuig dan met, dan moet je niet zonder tuig naar buiten gaan. Als je je paard in bepaalde onverwachte situatie niet met tot bepaalde hoogte onder controle hebt, dan heb je buiten niets te zoeken. Tuigage om of niet.

Ik ga alleen naar buiten met tuigage. In alle eerlijkheid denk ik dat ik best een heel eind kom als er terwijl ze los loopt een spreekwoordelijke bom naast me afgaat. Maar ik ben er niet zeker van dat ik in elke situatie controle houd over mijn pony. En ik wil niet de kans lopen dat als er wat zou gebeuren en als ik haar niet bij me kan houden en als ze naar de weg gaat en als ze oversteekt en als en dan een auto met een moeder en 2 kids aankomt en als er dan een botsing komt... Nee. Lachen Als jij je paard wil laten loslopen moet je je dus de vraag stellen: kan jij verantwoording afleggen als er zoiets gebeurd?

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:39

Ik ben het helemaal eens met Sopper_ en elanor, je kan je paard wel zo vertrouwen, en hij kan super braaf zijn, maar er zal altijd een kans blijven dat hij ergens van schrikt of dat er gewoon wat gebeurt wat jij niet in de hand hebt.
Opzich snap ik je wel, het lijkt mij ook heerlijk om met mijn pony te kunnen wandelen, los.. Maar doen zal ik het nooit, omdat ikzelf het niet durf en in zie wat er kan gebeuren. Door de consequenties die er aan kunnen zitten, doe ik het gewoon niet.
Als er ergens een plek is waar ik weet dat er omheining is en dat als hij schrikt hij niet ver weg kan komen, zou ik het een ander verhaal vinden. Maar gewoon zomaar langs de weg, of op het strand, nee..
Ook moet je niet alleen denken aan je paard als er wat gebeurt, straks veroorzaakt je paard een ander ongeluk, daar ben jij dan ook verantwoordelijk voor. Dat zou je niet op je geweten willen hebben toch? Althans ik niet.

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:41

Ik zou het niet doen !
Blijft toch een paard en dus vluchtdier .
Ligt er natuurlijk ook aan waar je woont :
Ergens op het platteland of midden in de stad Lachen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:43

Het is leuk maar zo over de weg of in het bos zou ik het niet doen.
Je pony kan altijd ergens van schrikken en het zijn nu eenmaal vluchtdieren.. Ze zullen dus echt niet bij je blijven op dat moment..

Overigens nightlover ik woon bij het platteland en daar zou ik het ook niet doen met al die trekkers.. Scheve mond

Nee gewoon een halstertje met touwtje is genoeg..

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:51

@ Somebitch :

Ik woon dus in de drukte en zou het dus ook nooit doen Lachen
Aangezien ik van de drukte ben weet ik niet hoe het dagelijks leven "op het platte land " eruit ziet Haha!
Aangezien er naar jou zeggen vele trekkers rond rijden is die kans dus ook snel bekeken Clown

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:57

ik vind het onverantwoordelijk en ook nog aso.
Je kan daardoor andere in gevaar brengen en daardoor zullen passanten ook extra rekening met jouw moeten houden als ze je zien lopen. Zij willen niet betrokken raken met/in een "ongeluk".
Hoeveel moeite kost het nu om even met halster en touw te lopen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:59

nightlover schreef:
@ Somebitch :

Ik woon dus in de drukte en zou het dus ook nooit doen Lachen
Aangezien ik van de drukte ben weet ik niet hoe het dagelijks leven "op het platte land " eruit ziet Haha!
Aangezien er naar jou zeggen vele trekkers rond rijden is die kans dus ook snel bekeken Clown

Veel trekkers inderdaad vooral met dit mooie weer als vandaag..
Behalve op zondag.. Maar dan heb je hier nog auto's rijden die denken dat ze met 80 km p u wel langs je paard kunnen. Knipoog

LiekiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:28

zelf doe ik het niet want als mijn paard durft te schrikken heb ik kans dat hij wegloopt en als hij zn tuig nog aan heeft kan het gebeuren dat hij erin blijft hangen en de gevolgen daarvan wil ik echt niet weten Verdrietig

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:33

Op het land loopt hij meestal los met me mee naar het hek (soms is het wel een km lopen). Maar goed, dan zit je nog in afgeschermd gebied. Op het erf laat ik hem momenteel ook los staan. Ja, hij zou naar de weg kunnen rennen, maar ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken, dat als hij ergens heel erg van schrikt, hij richting weiland rent (en dan moet hij door de menbaan, die altijd open staat). Overigens blijft hij altijd bij mij, hoor, als hij schrikt en ik ben naast hem bezig. Knipoog

Maar over de weg e.d. laat ik hem niet los lopen. Levensgevaarlijk, zeker op die enge weg bij ons. Bovendien is het beestje nog maar 4 jaar oud, nog jong en redelijk onervaren. Hij is redelijk koel in zijn hoofd, maar ik hou toch echt wel rekening met zijn leeftijd en de omstandigheden.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:34

mijn vosje laat ik op eigen terein los mee lopen, touw wel aan het halster vast over zijn hals heen.
en als ik langs de weg ga wandelen loopt hij gewoon mee,
touw ook heeel los.
met 1 c -pony van ons die blijft naast je lopen als me zusje moet parcour verkennen, dan vind hij het hardstikke gezellig, als die mee mag lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:38

Daar waar het afgesloten is, en dan ook echt afgesloten en niet ergens een laag hek of een smalle opening loopt hij wel los.

Maar dat is dan in het hele stal gebouw, eigen terrein ect. Hij blijft bij me en als hij schrikt wil hij naar een veilige omgeving, naar mij toe.

Maar op straat, in het bos ect. ondanks dat ik nooit meer nodig heb dan een los hangend touwtje neem ik dat risico niet.

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 21:27

Ik had vandaag geen tijd om te rijden, heb toen met Kyla een lekker stuk gewandeld maar ik had haar wel vast, als ik haar los laat gaat ze er vast en zeker van door
(ze vind het zo leuk)
Ze had haar hoofdstel om met een longeerbitje met daaraan het halstertouw ( dan kan ik haar beter in de gaten houden, anders komen er ongelukken)
Los vind ik onverantwoord,
Je paard hoeft maar te schrikken en weg is ie!

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 21:28

Judith_ schreef:
Daar waar het afgesloten is, en dan ook echt afgesloten en niet ergens een laag hek of een smalle opening loopt hij wel los.

Maar dat is dan in het hele stal gebouw, eigen terrein ect. Hij blijft bij me en als hij schrikt wil hij naar een veilige omgeving, naar mij toe.

Maar op straat, in het bos ect. ondanks dat ik nooit meer nodig heb dan een los hangend touwtje neem ik dat risico niet.

afgesloten vind ik een heel ander verhaal!!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:21

Als ik buiten het terrein loop heb ik ze altijd, maar dan ook altijd vast. Voor het geval dat.
Op het erf zelf laat ik ze wel eens los, zoals met binnenzetten.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:23

grr was laatst aan het rijden en toen kwam ik ook iemand tegen met een loslopende shet (prima hoor zolang je hem bij je kunt houden) die shet begon opeens van achter mee te rennen en te bokken.. Mijn paard op hol.. Heeft een uur geduurt voordat ik die mensen terug gevonden had om die rotshet terug te geven!! geloof me ik was piss! als het langer had geduurd had ik em gewoon mee naar huis genomen!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:54

Op een afgesloten terrein lijkt dit mij niet echt een probleem, maar zo langs de weg vind ik toch behoorlijk dom, hoe goed je paard ook luisterd.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:57

zo vervelend is het toch niet om een touwtje losjes vast te houden? ik zie de voordelen er niet van in om een paard los mee te nemen.

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:58

Jessy loopt vaak los langs mij Ja
maar dan gooi ik wel het touw over dr nek heen voor als er iets gebeurd dat ik dr meteen kan pakken Tong uitsteken

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:14

Elpatcho: nog een of twee erbij en je ziet eruit als de rattenvanger (sorry, ponyvanger) van Hamelen! Haha!
Het lijkt me in het echt overigens inderdaad heel vervelend, je hele rit in duigen en je voelt je nog veranwoordelijkvoor zo'n beestje ook!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:25

haha jaah scheelde niet veel Tong uitsteken

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 16:14

ELpatcho; zo dat is ook lekker asociaal. Saar mag alleen los als ze naast me blijft lopen anders echt niet en zodra er ook maar ergens een ander paard te zien is gaat ze weer vast.