Paard gedraagt zich als hengst in de bak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Paard gedraagt zich als hengst in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 20:17

Ik heb een verzorgpaardje, draver, 7 jaar oud, ruin. Als ik hem in de bak losgooi veranderd ie echt in een draak. Gaat ie naar je bijten, je uitproberen, gaat niet voor je uit de weg, steigeren, als ie voorbij stuift naar je bokken etc. Maar zodra je een halstertouw omdoet en je neemt hem mee, issie zo mak als een lammetje. Ook als je erop zit of hem poetst. Dan doet ie helemaal niks! Hij doet alsof de bak dan van hem is! Hoe kan je dit gedrag afleren?

Liiesjjj

Re: Paard gedraagt zich als hengst in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:50

Als een paard zo naar mij zou doen was ik niet uit de weg gegaan, ookal gaat hij stijgeren, blijf gewoon op mijn plek staan.
Ik sta er dan toch eerst, hij gaat maar aan de kant.

Als je het eng vind om te blijven staan kun je beter iemand anders in de bak laten, hij moet toch leren dat hij niet zomaar jou omver mag lopen.

Ga staan in een zelfverzekerende positie met je armen naast je lichaam, er moet wel een 'gat' tussen zitten.
Doe je handen open met de handpalmen naar het paard.
Ga groot staan en zelfverzekerd.
Wil dat nog niet lukken, kijk hem recht in de ogen aan.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:06

of neem een zweep mee...als hij zo op je afkomt weg jagen, net zo lang totdat jij hem weer toelaat om bij je te komen

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:49

Jep, meteen weer gaan 'oplossen' met een zweep.
Dan heeft hij alleen oog voor de zweep en als je hem dan een keertje niet bij hebt ben je de klos.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:41

Waarom sta je er bij in de bak? Als je inderdaad iets van hem wil, bijvoorbeeld links of rechtsom lopen, stappen / draven / galloperen zou ik met het advies van Liesjjj mee gaan. Het paard moet van jou uit duidelijke richtlijnen krijgen wat jij wél en niet toestaat en probeer daarbij vooral het goed gedrag belonen en het slechte gedrag negeren (in echt alleen sommige gevallen straffen - bij bijten bijvoorbeeld) en je "vraag" herhalen. Wanneer je op de juiste momenten beloond zal je zien dat je paard dit heel snel probeerd op te zoeken. (Belonen is braaf / rust / halthouden bij jou bijv. / aai over zijn hoofd oid / GEEN VOEDSEL UIT JE HAND!)
Doe hem anders eerst aan de longe, zo heb je veel meer controle over de afstand en het tempo. (Als je er geen ervaring mee hebt vraag een meer ervaren persoon!)

Wat ik heb gemerkt bij het paard waar ik mee omga is dat hij nogal gevoelig is. Veel dravers zijn ook wel redelijk gevoelig ingesteld. Dus een lichte vorm van druk (wapperen met je arm oid) kan een heftige reactie uitlokken (bok).

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 21:01

Ik sta niet eens in de bak, ik sta gewoon ff te kijken. Nou dan komt ie naar je toe, en dan gaat ie je uitproberen, bijten etc. Als je hem dan wegjaagt, gaat ie steigeren. Of als ie voorbij galoppeerd, dan bokt ie naar je.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 11:34

Doet hij dat allemaal met zijn oren plat in de nek? Als de oren naar voren staan wil hij waarschijnlijk gewoon met je spelen, dat je mee gaat rennen enzo. Doet mijn paard ook, zit geen kwaad in. Het is zelfs erg leuk om mee te doen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 12:09

Nou hij doet het niet echt met de oren naar voren, ook niet erg naar achteren. Toch heb ik wel het idee dat ie denkt dat de bak van hem is.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:40

Kun je misschien foto's of zelf een filmpje maken?
Dan is het makkelijker voor ons om te kijken wat het nu is.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 20:02

Ben vandaag weer ff geweest, en heb goed opgelet. Ik heb het idee dat het het allebei is. Als je hem probeert weg te jagen, vind ie leuk, wil die spelen. Maar als ie dan ineens voorbij galoppeerd, dan heeft ie wel de oren in de nek en dan heel kwaad kijken, en dan in de richting van waar je staat bokken. Vaag beest!