Waarom sta je er bij in de bak? Als je inderdaad iets van hem wil, bijvoorbeeld links of rechtsom lopen, stappen / draven / galloperen zou ik met het advies van Liesjjj mee gaan. Het paard moet van jou uit duidelijke richtlijnen krijgen wat jij wél en niet toestaat en probeer daarbij vooral het goed gedrag belonen en het slechte gedrag negeren (in echt alleen sommige gevallen straffen - bij bijten bijvoorbeeld) en je "vraag" herhalen. Wanneer je op de juiste momenten beloond zal je zien dat je paard dit heel snel probeerd op te zoeken. (Belonen is braaf / rust / halthouden bij jou bijv. / aai over zijn hoofd oid / GEEN VOEDSEL UIT JE HAND!)
Doe hem anders eerst aan de longe, zo heb je veel meer controle over de afstand en het tempo. (Als je er geen ervaring mee hebt vraag een meer ervaren persoon!)
Wat ik heb gemerkt bij het paard waar ik mee omga is dat hij nogal gevoelig is. Veel dravers zijn ook wel redelijk gevoelig ingesteld. Dus een lichte vorm van druk (wapperen met je arm oid) kan een heftige reactie uitlokken (bok).