Wat doen jullie met je 2,5 jarige ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nanette_bokt

Wat doen jullie met je 2,5 jarige ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 13:12

Ik ben elke dag bij mijn fjordenmerrie van 2,5 maar ik zou graag iets meer willen doen dan alleen maar knuffelen en vertroetelen.
Wat doen jullie met ze ??

(ik weet niet of het hier goed staat, maar ik wist niet waar ik het anders moest plaatsen.)

moniekk

Re: Wat doen jullie met je 2,5 jarige ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:15

verkeersmak maken?
leren luisteren aan de hand? (stap, draf, ho, achterwaarts, tempo bepalen, om (opzij)
voetjes geven?
paraplu/zijl/pion/wappendere dingen mak maken?
longeren? (commando's stap, draf, galop, ho, naar je toe komen)
singeltje dr op leggen en dr af halen (zodat t alvast een begin is dat hij t dalijk ook makkelijker doet met t zadel)
wandelen en leren door plassen te lopen?
zo kan ik nog wel heel veel dingen meer verzinnen... genoeg te doen dus met een 2.5 jarige Knipoog

Blue_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:17

ik zou in de bak allemaal voorwerpen leggen en en langs lopen met hem.
en gewoon alvast zadel erop er af dat soort dingen.Lachen

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 13:19

verkeersmak maken ben ik al mee bezig, ik loop elke keer als het mooi weer is met d'r. Longeren wil nog niet lukken, en een longeercirkel afzetten is niet mogelijk. leren lusiteren aan de hand ben ik ook mee bezig en dit gaat steeds beter, maar wat kun je nog meer verzinnen dan ?:P het lijkt em leuk om iets van spelletjes te doen o.i.d. Maar hoe moet dat ?

En we hebben geen bak.. Alleen een poetsplaats, een weiland.
En verder kan ik naar buiten..

Horsetopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:34

speelse schriktraining doe ik ook met de jonge. En dat kan perfect in de wei...
Verder kan je met een bal spelen, een plastieke fles, ...

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:57

pas op dat je m niet overvraagt, rustig aan dus, eerst het een en dan het ander Knipoog
bouw het langzaam op.
verkeersmak kan heel breed zijn! als hij bv al niet meer bang is van vrachtwagens en tracktors enz.. zou je eens kunnen proberen onder het viaduct door te gaan en eroverheen te gaan, let wel op want je moet m in de hand dan goed de baas zijn en er moet een wederzijds goed vertrouwen zijn, en zelf niet te onzeker zijn als je dit gaat doen.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:56

Je kunt ook gaan beginnen met balkjes lopen.
Dan leert ze voor later wat het is.
Neem een bal mee in de wei en ga voetballen.
Leer je pony om op dingen te stappen.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 17:12

Ik lees even mee, want mijn nieuwe 2 jarige aanwinst komt binnenkort ook naar huis. Hij wordt in juni 2, dus met hem ga ik nog niet aan de gang met longeren en zadel, etc. Dat komt allemaal later.
Ik begin eerst met netjes meelopen, vaststaan en wandelen zodat hij aan de omgeving went. Misschien al wat licht grondwerk.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 17:15

Ik ga binnenkort beginnen met mijn 2 jarige met de basis, leren dat aaien en poetsen niet eng is, dan vertrouwen opbouwen door wandelen, spelen en laten wennen aan enge dingen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 17:18

Longeren vind ik zelf nog wat te veel voor een 2,5 jarige. Het gebeurt wel veel.

Ik wandel met een bijna 3-jarige en doe licht grondwerk. Nooit langer dan een half uur, zo lang kan ze zich nog niet concentreren (de meeste jonkies niet).

Kijk uit dat je je paard niet overbelast, dat kan fysiek maar ook vooral mentaal. Zo'n jonkie moet al die indrukken wel goed kunnen verwerken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 17:24

Dat ik Abel net kreeg kwam hij vers van de opfok. We zijn toen begonnen met poetsen, oefenen met voetjes, naast me lopen. Nu zijn we een paar maanden verder en we beginnen nu met wat serieuzer longeerwerk en ik ga clickertraining met hem doen, want ik heb het idee dat hij zich gauw verveelt. Het is een slim paard en hij leert graag.

Abel wordt 28 mei 3

paardenvero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 17:26

ik zou aan de hand lopen door het bos enzo das tog ook leuk!!

fere16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 19:56

je kan genoeg leuke dingen doen, zoals grondwerk gehoorzaam heid testen, vast longeren (niet instentief) maar gewoon dat ze aan went dat ze rondjes om je heen moet lopen dat ze dat begrijpt lekker naar buiten toe lekker wandelen en laten grazen op en af van de trailer, zo kan je haar verkeersmak maken trailermak enz je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen

veel succes

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:44

ik zou er toch nog zo min mogelijk mee doen!

vanaf 3 jaar rustig aan beleren en laten wennen aan verkeer en longe is in mijn ogen vroeg genoeg! ze hebben (hopelijk) nog genoeg jaren om voor je te werken en dingen te leren!

heb gewoon geduld zou ik zeggen! is het beste voor je beestje

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:52

tanjazaffira schreef:
ik zou er toch nog zo min mogelijk mee doen!

vanaf 3 jaar rustig aan beleren en laten wennen aan verkeer en longe is in mijn ogen vroeg genoeg! ze hebben (hopelijk) nog genoeg jaren om voor je te werken en dingen te leren!

heb gewoon geduld zou ik zeggen! is het beste voor je beestje

grondwerk vind ik wel belangrijk om mee te beginnen bij een jong paard,zo wordt het paard ook goed voorbereidt op het beleren later.
ik zou om te beginnen (weet niet wat hij allemaal al kan) netjes leren meelopen,voetjes geven,verkeersmak maken,wijken voor druk,schriktraining en wat licht longeerwerk (bijv alleen in stap/draf en meer meelopen met je paard zodat je meer rechtuit gaat dan op de cirkel)en uiteraard niet meteen een half uur gaan longeren,maar iets van 10 minuutjes en de verschillende dingen wat afwisselen,dus ook niet iedere dag longeren
misschien dan wat werk aan de lange lijnen en zijgangen,en pas als al deze knoppen erop zitten beginnen met inrijden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:00

Je moet uitkijken dat je een jong paard zowel fysiek als mentaal niet te veel belast. Dus niet te veel prikkels geven en zeker pas gaan longeren als de 3e verjaardag in zicht komt.

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 12:21

fere16 schreef:
je kan genoeg leuke dingen doen, zoals grondwerk gehoorzaam heid testen, vast longeren (niet instentief) maar gewoon dat ze aan went dat ze rondjes om je heen moet lopen dat ze dat begrijpt lekker naar buiten toe lekker wandelen en laten grazen op en af van de trailer, zo kan je haar verkeersmak maken trailermak enz je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen

veel succes

Ik heb geen trailer Bloos Tong uitsteken

jumparound

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:36

een 2.5 jarige aan het halster longeren kan wel, goed commando's oefenen ofzo

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:42

Ik neem aan dat je merrie niet pas in oktober drie wordt, waarschijnlijk is ze nu onderhand wel 3 jaar. Wij beginnen meestal rond deze tijd met zadelmak maken, langzaam beginnen met singel erom, gaat dat goed een zadel erop, later de beugels naar beneden, hoofdstel aan en een keer gaan hangen. Als ze eenmaal zadelmak zijn, later we ze weer een paar maanden tot een half jaar met rust en pakken ze dan langzaam weer op.

Zo overvraag je ze niet en ben je er toch lekker mee bezig.

Denk wel dat het handig is om bijvoorbeeld een stuk van 20 bij 20 af te zetten om in te rijden en longeren, dan heeft ze niet zo veel ruimte en gaan ze niet zo snel rennen.

Succes

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:44

ik bereid 2,5 jarige alvast voor op het werk wat er kan gaan komen. idd ernaast lopen en commando's leren en alvast een beetje longeren. zo kun je toch bezig zijn met het beest zonder dat ie echt hoeft te werken vind ik... daarna komt het zadel en hoofdstel en het echte zadelmak maken (als ze 3 zijn geweest)

Hannnah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 13:57

Je kunt gaan beginnen met het aanleren van longeren of gezellig een rondje wandelen. Ik heb een ruin van bijna 2 jaar, en ik ga vaak met em wandelen.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:57

Ik heb in die tijd vooral veel met die van mij gewandeld, eerst lekker laten uitleven als hij nog niet rustig was, en vervolgens steeds langere stukjes wandelen en aan auto's laten wennen (dan zat ik wel op een perfecte plek om rustig te beginnen, ene kant op rustig, andere kant op auto's)

lotje_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:59

Alvast beginnen met heel rustig zadelmak maken, verder zoveel mogelijk in het land.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:08

Ik ben het er ook mee eens dat er niet "overvraagd" moet worden, maar basiscommando's als stap & draf kunnen toch wel al aangeleerd worden.. Maakt het alleen maar makkelijker eens ie echt beleerd wordt.

Lacrymosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 20:30

Je kan er ook gewoon aan de hand mee gaan wandele.