shetlanderhengstje in actie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Piiaffe

shetlanderhengstje in actie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 21:48

Hoi,
Piaffe is een shetlanderhengstje van 1 jaar
en begint zo onderhand door te hebben dat die hengst is..
Op zich heb ik daar geen probleem mee, en kan hem wel de baas,
Maar ik vroeg me af of ik hem nou eigenlijk wel juist corrigeer als die wat doet..
Als die z'n kont naar me draait zeg ik gewoon duidelijk neen Piaffe en duw ik z'n kont terug wat opzij.
en als die steigerd zeg ik ook duidelijk neen en duw ik hem ook terug wat opzij.
Als die bijt zeg ik ook neen (hoe voorspelbaar toch he Clown ) en geef ik hem meestal een tikje op z'n neus.
Stampen doet die niet naar me (nóg niet Tong uitsteken)
Piaffe is over 't algemeen wel een rustig kerelke,maar krijgt het soms gewoon in z'n bol Haha!
nog tips?

*en hou het vriendelijk,
zeg me het gewoon als ik iets verkeerd doe,
anders zou ik dit topic ook niet plaatsen als ik niets wil veranderen als dat beter zou zijn Knipoog

JoCo

Re: shetlanderhengstje in actie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:53

Ik ben strenger, zeker met hengsten, hoe klein dan ook.

Onze shethengst heeft ook van die fratsen, en hij krijgt dan wel een tik of een snokje aan het halstertouw.

'nee' zeg ik niet, ik maak eerder een heel kort hoog geluid, zo iets in den aard van 'uh' zodat ik terug zijn aandacht heb.

Maar ik weet ook helemaal niet of ik het goed doe hoor, maar de mijne luistert wel ... en ik kan ook meestal knuffelen of werken met hem zonder dat ie 'stout' is, maar hij moet niet te brutaal worden ... allé das mijn mening ...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:55

ik ben ook strenger........ ik wil namelijk maar een keer straffen en heel veel knuffen

miisXmii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 15:46

shetland hengstjes zijn over het algemeen allemaal donders!

En met een hengstje is het belangerijk dat JIJ de baas blijft.

Nu hij ongeveer op de leeftijd komt dat hij gaat proberen wie de baas is moet je helemaal de baas blijfen.

Piiaffe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 18:46

Ik zeg hier ook wel duidelijk dat'k hem de baas kan hé Tong uitsteken
'k heb nogal met hengsten gewerkt, maar vroeg me eigenlijjk ook gewoon af hoe julie er het meest mee omgaan Lachen
Piaffe begint nu eigenlijk terug liever te worden Lachen

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:25

Als jij je gezag kan houden met 'neen', is dat volgens mij ok.. Ik zou inderdaad ook iets strenger zijn, maar als het op de zachte manier gaat, waarom ook niet..

Hihi, ik gebruik ook dat "Uh" geluidje Lachen

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:30

Ghehe succes als hij met 1 jaar al praatjes krijgt heb je straks helemaal een probleem als je hem hengst houdt.
Ik ben niet echt van het slaan, mn hengst zal never nooit naar me slaan, dat doet ie gewoon niet. Steigeren mag niet als we aan het werk zijn, dan bestraf ik het gewoon met mn stem, heeft veel meer invloed dan wanneer ik m sla of schop. Dan flipt ie totaal. Hij wil nog wel eens onvoorzichtig zijn met zn tanden, vooral uit irritatie of ongeduld maar hier zit verder geen gemenigheid achter.
Ik zou zeggen zorg ervoor dat hij niet over je heen gaat lopen, dan is er geen beginnen meer aan straks. En een hengst opvoeden hoeft geen slaan, schoppen en kort houden te zijn.

Piiaffe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 18:53

Piaffe z'n ballen gaan eraf hoor Haha!
ik neem geen risico's want wil later met hem mennen enzo Tong uitsteken