Pony's kunnen niet zonder elkaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pony's kunnen niet zonder elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:27

En dan ook écht niet.
[***] heeft er geen moeite mee, maar [***] word echt gek als ik wegga met [***].
Ik wil afentoe namelijk wel gewoon met één pony kunnen wandelen, want met twee gaat nogal moeilijk als je het over [***] en [***] hebt Koe Maar goed. Ik was dus echt nog maar 5 meter uit de wei met [***], en [***] sprong letterlijk over de omheining heen, helemaal in paniek Scheve mond Iemand tips? Want ik wil als [***] oud genoeg is gaan mennen, en dat gaat zo natuurlijk niet.

Alvast bedankt!

Myrano

Re: Pony's kunnen niet zonder elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:55

Heb dit probleem ook gehad, 2 pony's die altijd samen op de wei, langs elkaar in de stal en samen in dubbelspan gelopen hebben.
Ga je met de ene weg wil de andere mee.
Deze gaan dus ook niet afzonderlijk. Maar over een draad springen zouden ze nu weer niet doen.
Alleen hinniken.
Hoe oud zijn jou pony's ?
Anders moet je ook dubbelspan gaan rijden dan kan je ze alle 2 meenemen Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:32

Nu zijn zo ong. 2 jaar. Dus het duurt nog wel even Knipoog Maar ik denk persoonlijk dat [***] te schrikkerig is om veilig mee te kunnen mennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:34

heb je geen veilige stal?
Daar zou ik hem da eerder in zetten, vind ik dan minder eng dan een draad waar hij in kan komen.

En probeer het op te bouwen.
2 min weg.
4 min weg enz.
dan leert hij toch dat zijn vriendje weer terug komt.

Ik heb dat toen bij Kawa en zanda ook gedaan en dat heeft goed geholpen Lachen

CelineeN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:35

Heb je een stuk grond aan de wei waar je gewoon op kan lopen? Dan is het misschien een idee om de een uit het land te halen vlak voor zen neus te gaan staan (buiten de wei) en als ze rustig zijn steeds één of twee stapjes weg te doen. En misschien is een ander vriendje in de wei een idee? Je paardje heeft misschien wel hele erge last van verlatingsangst...
Nou succes ermee!
-xxx- Céline

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:40

Mijn paarden hebben hetzelfde. Mijn pony kan prima zonder mijn paard, maar mijn paard kan absoluut niet zonder mijn pony. Nou springt hij niet over de omheining heen, maar het scheelt niet veel. Mijn pony neem ik soms toch gewoon mee, als we dan terug komen is mijn paard helemaal in paniek, bezweet en is de bak omgeploegt. Mijn paard krijg ik niet bij mij pony weg.

Mijn paard is mishandelt voor ik hem kreeg en ik denk dat dat er mee te maken heeft. Ook steeds iets langer weg blijven helpt niet, en of we nou in het zicht zijn of niet, Zor draait compleet door als mijn pony niet bij hem in dezelfde bak of weiland staat. Lastig probleem..

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:58

zijn er nog andere paarden in de buurt van de achterblijver? en zet de achterblijver op een veilige plek neer, eventueel met wat afleiding, hooi of ander voer. Kauwen/ eten werkt voor paarden rustgevend.

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:13

Bij ons is het precies hetzelfde. Alleen kunnen ze niet met elkaar maar ook niet zonder elkaar. Echt niets helpt als de een weg gaat, soms ook wel zielig om te zien hoor! Huilen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:25

Ik ken het probleem, mijn paard staat bij een shetlander (die niet van mij is) en de shet kan gerust zonder mn paard, maar omgekeerd is altijd een drama. Over de buitenste omheining springt hij gelukkig nog niet, maar hij is al wel over de kleinere afspanning tussen twee stukken weide gesprongen om dichter bij de shetlander te zijn. Ik heb er ook nog geen oplossing voor gevonden, op wandeling (aan de hand) ga ik soms eens een andere kant uit (dan moet ik hem ook goed onder controle houden tot we terug zijn bij zn vriendje) en soms laten we hem idd expres staan in de wei en doen we een klein toertje met de shetlander, zodat hij merkt dat alleen staan geen ramp is. Vroeger had hij daar geen last van, eigenlijk pas sinds hij met de shet samen staat (ergens wel logisch). Als er iemand de gouden tip heeft, graag Lachen

Isa1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 19:30

Een vriendin van mij heeft het ook gehad met haar paardjes.
Ontzettend vervelend is dat. Zodra het ene paard weg ging, raakte dat andere paard heel erg in paniek.

In het begin zorgden we gewoon dat dat paard dan ook wat afleiding had, aan andere paarden leren wennen, in de wei ermee staan etc.
Dat hielp echt heel erg gelukkig, nu missen ze elkaar niet meer zo gelukkig

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:51

toch blijven proberen kleine stukjes op te bouwen!

in het begin heel kort zodat hij leert dat hij weer terug komt en langzaam uitbouwen! en ook vooral niet straffen erom! het zijn en blijven toch kuddedieren!

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:34

Het verschilt per paard maar dit gedrag is heel moeilijk af te leren, het zijn nu eenmaal kuddedieren en soms is dit aanhankelijke gedrag moeilijk op te lossen. Probeer er je weg in te vinden en bijvoorbeeld de achterblijver op stal te zetten met een burman/vrouw en veel lekker hooi als afleiding.

suusje_laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:25

miss een ectra maatje kopen? een kleine minishet veulen die kosten niet zoveel of een schaap of geit miss een idee?