Heel dominante merrie terroriseert heel de kudde ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

Heel dominante merrie terroriseert heel de kudde ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 12:58

Hey Hey
Mijn 13jarige Deens Warmbloed merrie, staat in een kudde.
Nu zit het zo dat mijn merrie de dominante, leidende merrie is van de kudde.
Ok, geen problemen mee ...
Maar nu zit het zo dat het in het begin toen ze in de kudde kwam nog wel meeviel, ze leidde de kudde. Dat is normaal.
Maar hoe langer ze in de kudde stond, werd haar gedrag t.o.v de andere paarden erger ...
Om het zo te zeggen, ze lijkt wel ze te willen afmaken ! zo erg is het al geworden !
In het begin gaf ze wel eens een paard op z'n donder als hij/zij iets deed wat zij niet wou ...
Maar dan waren er nooit gewonden ...ja heel af & toe zo'n klein bijtwondje ...je kent dat wel.
Maar nu komen er meer & meer eigenaars naar me toe om te klagen dat mijn paard weer eens hun paard heeft aangevallen & dat het paard een dik been heeft of een grote bijwonde of overal hoefafdruken op z'n lichaam ...
En daar word je toch niet blij van als die eigenaars naar jou komen om te klagen. Zeker niet als ze willen dat je de dierenartskosten betaald.
Tenslotte vind ik dat ik niets kan doen aan de dominantie van mijn merrie ..
T.o.v mensen is ze zo mak als een lammetje ...maar bij andere paarden een monster !
In elke kudde dat ze komt word zij de leidende merrie !
Ze jaagt alle paarden weg bij de eetplaatsen, drinkplaatsen, ze gaat er achteraan als ze van HAAR eten hebben gegeten of in HAAR stal komen, ze jaagt ze weg als de anderen even komen dag zeggen bij andere mensen of bij mij enzovoort ...Soms gaat ze gewoon erachteraan uit het niets & geeft ze ze eens flink op hun donder.
Deze week kwam ik op de wei & Biscuit, een pony die erbij staat had een wonde op haar neus & overal over haar hele lichaam hoefafdruken (pony is wit). Ik mocht niet aan haar komen & ze liep de hele tijd weg als Me Black, mn merrie in de buurt kwam. Toen ik in de stal kwam, lagen er planken van de muur van de stal op de grond. Die had ze er blijkbaar uitgestampt.
Mijn merrie heeft in heel haar leven nog maar met een paard kunnen opschieten waar ze niets aan deed & dat was een 5jarige ruin die nu weg is.
Maar wat moet ik nu doen ? Ik kan haar toch niet gaan straffen ?
Tegen mensen is ze zooo lief ! Ze zet geen stap verkeerd.
Ze heeft wel een beetje voernijd omdat ze bij de vorige eigenaar bijna geen eten kreeg.
Ik leg op verschillende plekken in de wei voer neer voor de paarden maar dan eet Me Black eerst op haar plekje maar dan gaat ze achter een ander paard omdat die gewoon ergens anders staat te eten & dan gaat zij daar ook eten enzovoort ...
Iemand een idee ?
Ik wil haar niet alleen zetten ...

Liiesjjj

Re: Heel dominante merrie terroriseert heel de kudde ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:07

Misschien is het beter om haar in een apparte wei te zetten.
Ik bedoel, die andere paarden krijgen er ook last van, de eigenaren ervan en jij.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:09

Ik denk dat het toch beter is om haar alleen te zetten. In de wei ernaast weet ik niet of ze dat pikt en of ze dan wel netjes in haar wei blijft staan Nagelbijten / Gniffelen
Misschien een kleine onderdanige pony erbij zetten zodat de rangorde meteen duidelijk is en ze niet steeds 'hoeft' te meppen?
Of een pony zoeken die nog dominanter is, maar dan krijg je wel een gevecht van leven op dood geloof ik Clown

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 13:16

BrittKitt schreef:
Ik denk dat het toch beter is om haar alleen te zetten. In de wei ernaast weet ik niet of ze dat pikt en of ze dan wel netjes in haar wei blijft staan Nagelbijten / Gniffelen
Misschien een kleine onderdanige pony erbij zetten zodat de rangorde meteen duidelijk is en ze niet steeds 'hoeft' te meppen?
Of een pony zoeken die nog dominanter is, maar dan krijg je wel een gevecht van leven op dood geloof ik Clown

Heb ik allemaal al geprobeerd ...zelfs onderdanige pony's kunnen niets goed doen. Biscuit is een heeel onderdanige pony & die heeft ze echt ervan langs gegeven ...Gewoon omdat Biscuit stond te eten in de stal van Me Black. Terwijl er wel eten lag in de andere stallen & op de wei maar nee, Me Black moest per se het eten willen waar Biscuit stond te eten.
En ik heb haar ook al eens bij een verschrikkelijk dominante merrie op de wei gezet & idd die zijn meteen beginnen vechten ! En het heeft lang geduurde wel 2 dagen ! Uiteindelijk was mijn merrie weer de dominante merrie.
Ik las ergens een tip van Monty Roberts. Een stuk van de weide afspannen & ze daar zetten zodat de paarden contact kunnen hebben vanachter de draad & na een paar weken ze er terug bij laten ...
Maar ik weet niet of dat een oplossing is.
Het is ook zo dat sommige paarden die in de kudde staan ook nooit iets hebben. En andere worden bijna afgemaakt !

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:18

Zou kunnen, zou er wel bij blijven de eerste tijd als je dat doet.
En wanneer je grondwerk doet met meerdere pony's in de bak? Accepteerd ze jou dan als de leider? En dan bijvoorbeeld de kudde uit elkaar drijven, zorgen dat jij de dominanste bent, ben wel benieuwd hoe ze dan reageert naar de pony's toe

*edit; nu ik je topic uit je onderschrift lees zou het goed kunnen dat het daar ook grotendeels door komt. Verwaarlozing en weinig eten is je eten met je leven beschermen. Mijn pony is ook ondervoed geweest, maar die is juist dominant naar mensen geworden met voernijd en is toch onderdanig naar pony's (die snel de baas over haar waren toen ze nog zo zwak was Clown ), misschien is het bij jou paard juist het tegenovergestelde?

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 13:29

BrittKitt schreef:
Zou kunnen, zou er wel bij blijven de eerste tijd als je dat doet.
En wanneer je grondwerk doet met meerdere pony's in de bak? Accepteerd ze jou dan als de leider? En dan bijvoorbeeld de kudde uit elkaar drijven, zorgen dat jij de dominanste bent, ben wel benieuwd hoe ze dan reageert naar de pony's toe

*edit; nu ik je topic uit je onderschrift lees zou het goed kunnen dat het daar ook grotendeels door komt. Verwaarlozing en weinig eten is je eten met je leven beschermen. Mijn pony is ook ondervoed geweest, maar die is juist dominant naar mensen geworden met voernijd en is toch onderdanig naar pony's (die snel de baas over haar waren toen ze nog zo zwak was Clown ), misschien is het bij jou paard juist het tegenovergestelde?

Ja daar heb ik toch ook al aan gedacht ...
In begin toen ik ze net had gekocht stond ze bij 3 twenters. En toen was zij laagste in rangorde omdat ze gewoon de fut niet had om zich te verdedigen.
Maar eenmaal erboven op werd zij de leider.
Als ik grondwerk doe in de bak, komt ze erbij staan & kijkt ze ernaar. Dan zijn er geen problemen. Tenzij een van de pony's naar me bokt aan de longe ofzo, dan schiet ze naar die pony of komt ze naast me staan zodat de pony wegloopt.
Als ze weer eens in volle galop achter een ander paard aan gaat & ik roep haar, dan laat ze de pony of het paard met rust & komt ze naar me toe.
Maar iedereen zal wel snappen dat ik niet van plan ben van in de wei te gaan wonen ... Clown

miisXmii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:18

denk dat het beste is haar apart te zetten

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:20

^^idd of toch een andere, dominantere merrie zoeken.....valt ze alleen de merries an of ook de ruinen, wellicht dan samen met een geslachtsgenootje zetten

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:42

misschien apart in de wei met en shet, en dan een draadje waar de shet wel onder kan, maar de merrie niet. op deze manioer kan de pony vluchten als de merrie wil eten, en kan de pony ook rustig haar eigen eten opeten

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:18

@ EmptyWords;
Denk niet dat de merrie het dan toelaat dan de shet ook gaat eten.
Voor paarden is alles eten, eten, eten, als ze alles voor zichzelf kunne hounden, dan doen ze dat zeker.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:39

Hoe lang staat je merrie al in een kudde? Heeft ze als veulen ook in een kudde gestaan, of is ze pas later in een groep gehuisvest? Heeft ze dan wel "paardenmanieren" geleerd, en kan ze dus op een normale manier communiceren met andere paarden?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:45

amai sorry ik wil je niet kwetsen, maar als ik zo lees hoe jouw merrie de anderen toetakelt, ik zou haar meteen apart zetten! Je gaat op een keer eens een gewonde aantreffen, die niet meer gaat herstellen, hoe slecht ga je je dan voelen?
Misschien heeft je paardje uit het verleden geleerd van zich zo op te stellen, om er zeker van te zijn dat nooit of te nimmer nog iets te kort gaat komen. Maar het is echt heel gevaarlijk voor die andere paarden ...

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:50

heel herkenbaar je verhaal .
ik heb ook zon merrie .
Ik heb dr nu elf jaar en de enigste die ze echt geaccepteerd heeft heb ik 4 jaar geleden in moeten laten slapen .
zelfs dr eigen veulen heeft ze keer goed onderhanden genomen .
op gegeven momen heb ik zelf de knoop doorgehakt en haar telkens alleen buiten gezet maar wel maatjes in de wei ernaast .
Was het zelf zo beu haar gedrag plus dan nog al die paarden die ze wat aangedaan had waarvan de eigenaren naar mij kwamen .

nu komt ze 1 mei naar de wei ze staat nu nog in pension .
en houd mijn hart vast .
in eerste instantie wil ik haar toch nog even alleen zetten met andere paarden in de wei ernaast .
En dan voorzichtig een keer mijn eigen haf erbij kijken hoe dat gaat . Nagelbijten / Gniffelen

Ik weet wat voor drama het is om zon paard te hebben .
Door het alleen zetten is het zelfs zo dat ze liever in stal staat en echt nog maar paar uurtjes naar buiten wil en je haar dan echt moet komen halen .

ik kan je dus nog niet de juiste tip geven ben zelf ook nog zoekende . Huilen

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:57

als ik je verhaal zo lees moet ik gelijk denken aan een paard wat ik jaren geleden heb gehad......zij was ook verwaarloosd toen ze bij me kwam en kon met geen mogelijkheid in de kudde toen ze eenmaal opgeknapt was, tenminste NIET tijdens voertijd. Als er geen extra eten lag en ze allen gras hadden was er niets aan de hand maar o wee als je ging bijvoeren....... wat er ooit met haar allemaal gebeurt is ben ik helaas nooit achtergekomen.
Bij deze merrie was de enige optie, apart tijdens het voeren anders was en moord en doodslag op de wei.
Kan me de andere eigenaren goed voorstellen dat ze klagen, hoe zou je zelf reageren als je op stal aankomt en je paard ligt half in de kreukels door een ander paard die dit niet voor het eerst doet?????

Misschien niet leuk voor jou maar persoonlijk zou ik je paard apart zetten van de rest, op een manier waarbij ze de anderen wel kan zien en contact kan hebben(draadje met goed stroom) op deze manier heeft de rest rust en eigenlijk jou paard ook omdat ze zich niet meer zo druk hoeft te maken met wegjagen van de rest

succes!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 20:57

Wildgirl schreef:
^^idd of toch een andere, dominantere merrie zoeken.....valt ze alleen de merries an of ook de ruinen, wellicht dan samen met een geslachtsgenootje zetten

Dominantere merrie zoeken heb ik al geprobeerd. Uiteindelijk word mijn merrie elke keer de dominanste.
Ze valt zowel merries als ruinen aan. Maar vaker merries dan ruinen.

EmptyWords schreef:
misschien apart in de wei met en shet, en dan een draadje waar de shet wel onder kan, maar de merrie niet. op deze manioer kan de pony vluchten als de merrie wil eten, en kan de pony ook rustig haar eigen eten opeten

Is misschien wel een idee om uit te proberen ...Alleen dan een shet vinden ...want ik kan niet zelf een shet kopen ...

Liiesjjj schreef:
@ EmptyWords;
Denk niet dat de merrie het dan toelaat dan de shet ook gaat eten.
Voor paarden is alles eten, eten, eten, als ze alles voor zichzelf kunne hounden, dan doen ze dat zeker.

Ik denk eigenlijk ook niet dat ze dat zou toelaten ...En ik denk dat ze door het lint zou gaan moest die shet wel onder de draad kunnen & zij niet !

oomens schreef:
Hoe lang staat je merrie al in een kudde? Heeft ze als veulen ook in een kudde gestaan, of is ze pas later in een groep gehuisvest? Heeft ze dan wel "paardenmanieren" geleerd, en kan ze dus op een normale manier communiceren met andere paarden?

Ze is bij een Deens warmbloed fokkerij gefokt waar ze als veulen in een grote kudde stond samen met andere paarden van verschillende leeftijden & zowel merries, ruinen als andere veulens.
Daarna heeft ze enkele jaren in de sport gezeten waar ze bijna nooit buiten mocht, ze stond veel op stal dus ze kan niet zoveel communiceren met andere paarden ...
En daarna is ze fokmerrie geweest waar ze wel veel met andere merries op de wei kwam. Dan is ze manegepaard geweest waar ze af & toe op de wei kwam maar daar had ze wel veel contact met de paarden omdat de stallen naast een zijn en de zijkant van de stal niet hoog was.
Daarna is ze bij mij gekomen & heeft ze altijd op de weide gestaan.
Verder heeft ze wel een beetje last van voernijd omdat ze als sport & manegepaard nooit veel eten heeft gekregen ...

JoCo schreef:
amai sorry ik wil je niet kwetsen, maar als ik zo lees hoe jouw merrie de anderen toetakelt, ik zou haar meteen apart zetten! Je gaat op een keer eens een gewonde aantreffen, die niet meer gaat herstellen, hoe slecht ga je je dan voelen?
Misschien heeft je paardje uit het verleden geleerd van zich zo op te stellen, om er zeker van te zijn dat nooit of te nimmer nog iets te kort gaat komen. Maar het is echt heel gevaarlijk voor die andere paarden ...

Ik wil ook niet dat er iets gebeurt met de andere paarden maar ik wil liever ook niet dat ze alleen staat. Ze heeft periodes dat ze wel vriendelijk is tegen ze & dan heeft ze weer periodes dat ze echt vreselijk is !

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 21:03

inkepink schreef:
als ik je verhaal zo lees moet ik gelijk denken aan een paard wat ik jaren geleden heb gehad......zij was ook verwaarloosd toen ze bij me kwam en kon met geen mogelijkheid in de kudde toen ze eenmaal opgeknapt was, tenminste NIET tijdens voertijd. Als er geen extra eten lag en ze allen gras hadden was er niets aan de hand maar o wee als je ging bijvoeren....... wat er ooit met haar allemaal gebeurt is ben ik helaas nooit achtergekomen.
Bij deze merrie was de enige optie, apart tijdens het voeren anders was en moord en doodslag op de wei.
Kan me de andere eigenaren goed voorstellen dat ze klagen, hoe zou je zelf reageren als je op stal aankomt en je paard ligt half in de kreukels door een ander paard die dit niet voor het eerst doet?????

Misschien niet leuk voor jou maar persoonlijk zou ik je paard apart zetten van de rest, op een manier waarbij ze de anderen wel kan zien en contact kan hebben(draadje met goed stroom) op deze manier heeft de rest rust en eigenlijk jou paard ook omdat ze zich niet meer zo druk hoeft te maken met wegjagen van de rest

succes!

Ja tegenwoordig zet ik haar eerst in haar stal bij het voeren van krachtvoer of hooi enzo ...terwijl de rest op de weide staat & daarna gaat ze er weer bij. Zo gaat het al beter. Maar toch ...

karina1977 schreef:
heel herkenbaar je verhaal .
ik heb ook zon merrie .
Ik heb dr nu elf jaar en de enigste die ze echt geaccepteerd heeft heb ik 4 jaar geleden in moeten laten slapen .
zelfs dr eigen veulen heeft ze keer goed onderhanden genomen .
op gegeven momen heb ik zelf de knoop doorgehakt en haar telkens alleen buiten gezet maar wel maatjes in de wei ernaast .
Was het zelf zo beu haar gedrag plus dan nog al die paarden die ze wat aangedaan had waarvan de eigenaren naar mij kwamen .

nu komt ze 1 mei naar de wei ze staat nu nog in pension .
en houd mijn hart vast .
in eerste instantie wil ik haar toch nog even alleen zetten met andere paarden in de wei ernaast .
En dan voorzichtig een keer mijn eigen haf erbij kijken hoe dat gaat . Nagelbijten / Gniffelen

Ik weet wat voor drama het is om zon paard te hebben .
Door het alleen zetten is het zelfs zo dat ze liever in stal staat en echt nog maar paar uurtjes naar buiten wil en je haar dan echt moet komen halen .

ik kan je dus nog niet de juiste tip geven ben zelf ook nog zoekende . Huilen

Erg hé zo'n paard ... Clown Al is ze nog zo'n schat tegenover mensen ...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:18

kan het misschien ook iets te maken hebben met hengstigheid, mijn dominante merrie was pas hengstig en niet te genieten naar de pony, kreeg gewoon medelijden met de pony, die het gewoon uit de weg ging overigens. Misschien heeft jouw merrie ook last van deze periode of helemaal last van haar hormonen, om het eens van een andere kant te bekijken misschien ?

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 21:37

garny95 schreef:
kan het misschien ook iets te maken hebben met hengstigheid, mijn dominante merrie was pas hengstig en niet te genieten naar de pony, kreeg gewoon medelijden met de pony, die het gewoon uit de weg ging overigens. Misschien heeft jouw merrie ook last van deze periode of helemaal last van haar hormonen, om het eens van een andere kant te bekijken misschien ?

Daar had ik nog niet aan gedacht ...Maar zou idd wel kunnen want zoals ik al eerder zij heeft ze periodes dat ze vriendelijk is & periodes dat ze echt vreselijk tekeer gaat tegen ze. Soms kan ze met een ander paard in de stal staan zonder dat ze er iets aandoet & soms als ze nog maar ziet dat er een paard in de stal staat, dan vliegt ze erop ...

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:54

tijdelijk apart zetten ? Vriendin haar merrie krijgt soms ook van die kuren (al wordt het tegenwoordig minder, geloof ik) en dan gaat die gewoon een tijdje alleen de wei in. Andere eigenaars willen hun paard natuurlijk ook heel houden. Lachen
(moet je natuurlijk wel die extra grond hebben om een stukje af te zetten)

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:16

Ik rij ook zo'n dominante merrie. Ze heeft ook een tijd met een paard samen gestaan. Dit gaat een tijdje goed en ineens begint ze dan het andere paard op te jagen, te bijten, schoppen. Precies wat jouw merrie ook doet. Ze staat nu apart in een wei langs de andere paarden en dit gaan prima. Geen gewonden meer, en geen agressieve merrie meer!
Ze heeft wel ooit bij een ruin gestaan die over de draad sprong als ze weer eens kuren had en weer terug sprong als ze weer 'afgekoeld' was. Dit was wel een ideale oplossing, maar vind nog maar eens zo'n paard!

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:42

waarschijnlijk als jong dier te weinig 'opgevoed' door andere paarden en daarom weet ze niet hoe ze ermee om moet gaan!

ik zou er ook voor kiezen haar apart te zetten of met één ander paard waar ze wel mee kan...

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 17:59

Ik denk dat ik ondertussen weet hoe het komt dat ze zich zo gedraagd tegenover de anderen ...
Omdat ze niet van in begin zich zo gedraagt, ben ik gaan nadenken. En de laatste tijd ging het ook niet goed met rijden.
Bloedonderzoek laten doen, buigproeven enzo ...
Nu blijkt ze vast te zitten in haar bekken ...Nu komt er iemand shiatsu doen op haar & ga ik trainen bij Antoine De Bodt & ze heeft een nieuw zadel.
Maar mss gedroeg ze zich zo omdat ze pijn had ...

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:42

ocharme. Wel goed van jou dat je verder bent gaan zoeken, wie weet wordt ze weer een lieve schat na de behandeling.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:32

Ben benieuwd of dat ook echt de reden is. Zou wel fijn zijn, dat ze dan ook bijtrekt na de behandeling...

Dit is een HEEL herkenbaar verhaal. Mijn merrie heeft absoluut geen rust als ze met meer dan 1 ander paard staat. 1 paard is nog prima te doen, die kan ze nog goed regelen zonder zich echt erover druk te maken. Maar 2 in de gaten houden en regelen raakt ze over de zeik. Dan mogen ze ook absoluut niet bij elkaar komen, en blijft ze dus bezig met jagen.
In de achteruit opeens naar een ander toe gaan is ook geen uitzondering. Als ze dan niet snel genoeg weg zijn slaat ze, en later zoekt ze ze gewoon weer op om hetzelfde te doen...

Ik heb haar dan ook altijd maar met 1 ander staan. Dat gaat wel goed, al kan ze dan nog wel eens bitchen. Het is bij haar voornamelijk denk ik ook met haar hengstigheid. Ze zeikt namelijk ook altijd als ze gaat gillen en trappen naar anderen. Ze is wel netjes hengstig om de 3 weken ongeveer (bijna een klok op gelijk zetten) en kan goed merken dat tijdens haar hengstigheid het gedrag naar de merrie toe meer bitchy wordt.

Omdat ik geen zin heb in brokken zet ik haar altijd maar met 1 andere. We hebben het wel geprobeerd met zn drieen, maar dat gaat dus echt niet goed, en uiteindelijk is mijn merrie degene die zich zelf (naast de anderen) verwond. Ze kan nogal fel slaan en is vaak (gelukkig) te langzaam om een ander te slaan, maar heeft op die manier al menig hek geraakt en daarbij zichzelf open gehaald.

Ik zou het proberen met 1 ander paard (onderdanig paard) en anders apart zetten...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:39

Heb ook zo'n paard gehad....
Ze was echt de baas en als de kudde eenmaal gevormd was verdedigde ze die met hand en tand tegen indringers. Ik heb in de 10 jaar dat ik dat paard heb gehad ook heel veel boze gezichten gehad van andere mensen....vond het heel naar.
HEb haar toen zelfs nog door laten lichten door Eric Laarakker. Die heeft me nog een soort van kuur gegeven die ik haar moest geven. Moet zeggen, het werd ietsje beter maar ze was nog steeds een loeder.
Ik dacht dat ik de oplossing vond toen ik een weiland voor mezelf kon huren. Kocht een jaarling erbij en hup samen in de wei.
Ze ramde de jaarling echt zowat het land uit.
Toen had ik het echt met haar gehad.
Heb, vooral daarom, haar verkocht.
Wat gebeurde er?
BIj de nieuwe mensen deed ze het NIET.
Ze zetten haar zelfs in de paddock met twee andere paarden! Ik had ze gewaarschuwd maar ze zeiden dat ze echt niets deed! Bij mij had ze twee jaar daarvoor een ander paard echt bijna afgemaakt.
Dus ik kan je helaas geen advies geven. Als ik weer zo'n paard zou krijgen, je weet nooit wat je koopt, zou ik haar gewoon apart gaan zetten. Het wordt echt niet beter want ze vechten zich hartstikke dood of zijn toch weer de baas en nog sterker.
Geen idee waarom ze het bij de andere mensen niet meer doet, zijn echt geen echt andere omstandigheden.
Heel veel sterkte, ik heb het altijd heel naar gevonden.