Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

BrittKitt schreef:Ik denk dat het toch beter is om haar alleen te zetten. In de wei ernaast weet ik niet of ze dat pikt en of ze dan wel netjes in haar wei blijft staan
Misschien een kleine onderdanige pony erbij zetten zodat de rangorde meteen duidelijk is en ze niet steeds 'hoeft' te meppen?
Of een pony zoeken die nog dominanter is, maar dan krijg je wel een gevecht van leven op dood geloof ik
), misschien is het bij jou paard juist het tegenovergestelde? BrittKitt schreef:Zou kunnen, zou er wel bij blijven de eerste tijd als je dat doet.
En wanneer je grondwerk doet met meerdere pony's in de bak? Accepteerd ze jou dan als de leider? En dan bijvoorbeeld de kudde uit elkaar drijven, zorgen dat jij de dominanste bent, ben wel benieuwd hoe ze dan reageert naar de pony's toe
*edit; nu ik je topic uit je onderschrift lees zou het goed kunnen dat het daar ook grotendeels door komt. Verwaarlozing en weinig eten is je eten met je leven beschermen. Mijn pony is ook ondervoed geweest, maar die is juist dominant naar mensen geworden met voernijd en is toch onderdanig naar pony's (die snel de baas over haar waren toen ze nog zo zwak was), misschien is het bij jou paard juist het tegenovergestelde?
Wildgirl schreef:^^idd of toch een andere, dominantere merrie zoeken.....valt ze alleen de merries an of ook de ruinen, wellicht dan samen met een geslachtsgenootje zetten
EmptyWords schreef:misschien apart in de wei met en shet, en dan een draadje waar de shet wel onder kan, maar de merrie niet. op deze manioer kan de pony vluchten als de merrie wil eten, en kan de pony ook rustig haar eigen eten opeten
Liiesjjj schreef:@ EmptyWords;
Denk niet dat de merrie het dan toelaat dan de shet ook gaat eten.
Voor paarden is alles eten, eten, eten, als ze alles voor zichzelf kunne hounden, dan doen ze dat zeker.
oomens schreef:Hoe lang staat je merrie al in een kudde? Heeft ze als veulen ook in een kudde gestaan, of is ze pas later in een groep gehuisvest? Heeft ze dan wel "paardenmanieren" geleerd, en kan ze dus op een normale manier communiceren met andere paarden?
JoCo schreef:amai sorry ik wil je niet kwetsen, maar als ik zo lees hoe jouw merrie de anderen toetakelt, ik zou haar meteen apart zetten! Je gaat op een keer eens een gewonde aantreffen, die niet meer gaat herstellen, hoe slecht ga je je dan voelen?
Misschien heeft je paardje uit het verleden geleerd van zich zo op te stellen, om er zeker van te zijn dat nooit of te nimmer nog iets te kort gaat komen. Maar het is echt heel gevaarlijk voor die andere paarden ...
inkepink schreef:als ik je verhaal zo lees moet ik gelijk denken aan een paard wat ik jaren geleden heb gehad......zij was ook verwaarloosd toen ze bij me kwam en kon met geen mogelijkheid in de kudde toen ze eenmaal opgeknapt was, tenminste NIET tijdens voertijd. Als er geen extra eten lag en ze allen gras hadden was er niets aan de hand maar o wee als je ging bijvoeren....... wat er ooit met haar allemaal gebeurt is ben ik helaas nooit achtergekomen.
Bij deze merrie was de enige optie, apart tijdens het voeren anders was en moord en doodslag op de wei.
Kan me de andere eigenaren goed voorstellen dat ze klagen, hoe zou je zelf reageren als je op stal aankomt en je paard ligt half in de kreukels door een ander paard die dit niet voor het eerst doet?????
Misschien niet leuk voor jou maar persoonlijk zou ik je paard apart zetten van de rest, op een manier waarbij ze de anderen wel kan zien en contact kan hebben(draadje met goed stroom) op deze manier heeft de rest rust en eigenlijk jou paard ook omdat ze zich niet meer zo druk hoeft te maken met wegjagen van de rest
succes!
karina1977 schreef:heel herkenbaar je verhaal .
ik heb ook zon merrie .
Ik heb dr nu elf jaar en de enigste die ze echt geaccepteerd heeft heb ik 4 jaar geleden in moeten laten slapen .
zelfs dr eigen veulen heeft ze keer goed onderhanden genomen .
op gegeven momen heb ik zelf de knoop doorgehakt en haar telkens alleen buiten gezet maar wel maatjes in de wei ernaast .
Was het zelf zo beu haar gedrag plus dan nog al die paarden die ze wat aangedaan had waarvan de eigenaren naar mij kwamen .
nu komt ze 1 mei naar de wei ze staat nu nog in pension .
en houd mijn hart vast .
in eerste instantie wil ik haar toch nog even alleen zetten met andere paarden in de wei ernaast .
En dan voorzichtig een keer mijn eigen haf erbij kijken hoe dat gaat .![]()
Ik weet wat voor drama het is om zon paard te hebben .
Door het alleen zetten is het zelfs zo dat ze liever in stal staat en echt nog maar paar uurtjes naar buiten wil en je haar dan echt moet komen halen .
ik kan je dus nog niet de juiste tip geven ben zelf ook nog zoekende .
Al is ze nog zo'n schat tegenover mensen ... garny95 schreef:kan het misschien ook iets te maken hebben met hengstigheid, mijn dominante merrie was pas hengstig en niet te genieten naar de pony, kreeg gewoon medelijden met de pony, die het gewoon uit de weg ging overigens. Misschien heeft jouw merrie ook last van deze periode of helemaal last van haar hormonen, om het eens van een andere kant te bekijken misschien ?