Nieuw onbeleerd paard, waar op letten bij aanschaf?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SuperSmurf

Nieuw onbeleerd paard, waar op letten bij aanschaf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 14:43

Ik ga waarschijnlijk komend weekend bij een 3 jarig paard kijken, maar ze is nog helemaal onbeleerd. ( Dat zoek ik ook juist ) Maar waar kan ik nu nou opletten? Behalve dan of het klikt en hoe ze reageert op mensen?

Casarell

Re: Nieuw onbeleerd paard, waar op letten bij aanschaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:52

Dat de beenstand correct is (ik bedoel dat de gewrichten recht op elkaar staan, en ze met de achtervoeten netjes in hetzelfde spoor lopen als de voorvoeten), dat ze los door het lijf bewegen.
Ik weet niet of ze al iets kent van mensen, maar anders ook even op de volte laten lopen op het harde..
Verder kijken naar model voeten, vacht en tanden..

Voor de rest is het toch afwachten hoe ze zich ontwikkeld.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 15:02

Ze heeft wel al een zadel op gehad en kent het bit, maar kent verder dus nog niets. Ze schijnt nog vrij argwanend richting mensen te zijn, omdat ze dus net van het land af komt.

En misschien blonT hoor, maar ik heb dus nog nooit een paard gekocht en er dus ook nog nooit zo naar gekeken. Waar moet ik precies opletten bij de tanden?

mamamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:06

Uhm, misschien een hele rare vraag maar heb je iemand die je eventueel kunt meenemen die wel weet waar ze op moet letten?

En als je nog zo weinig ervan afweet mag ik vragen waarom je dan een groen paard koopt en niet eerst eentje die alles al kent?
Groetjes Natasja

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:07

Dat ze netjes op elkaar staan, en de voorste 4 tanden al volwassen tanden zijn.

Als dit de eerste keer is, zou ik zeker iemand mee nemen die weet waar op te letten..

Dat ze een zadel en bit kent als ze nog zo onzeker is en net van het land komt, zou bij mij vraagtekens oproepen.. kijk goed naar hoe het paardje overal op reageerd..

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 15:09

Ik bedoel niet dat ik echt helemaal geen ervaring heb hoor Lachen Heb inmiddels wel al aantal jaartjes ervaring met verschillende paarden. Ik wil dus niet een paard dat alles al kent, omdat ik het leuk vind om zelf mt zijn 2en alles op te bouwen. ( uiteraard wel met goeie instructie, was niet van plan dit op eigen houtje te doen Lachen )

En het is op zich ook niet zo dat ik het echt niet weet, maar heb t gewoon nog nooit gedaan. Dus wilde gewoon even horen waar ik op moest letten.

@ femmefatale; dat zal ik idd ook gewoon moeten gaan zien, kan ik zo niet beoordelen vanachter mijn pctje Lachen Er gaat misschien een vriendin mee, vind ik zelf ook wel zo prettig ja Lachen

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:16

Gewoon je boerenverstand gebruiken. Ogen, oren, mond, kleur van de slijmvliezen, algemene indruk. Kijk eens of je overal mag voelen/ aanraken. Laat haar zelf even lopen, wandel zelf een stukje met haar aan de hand.

Spreekt ze je aan, kijk dan eens hoe ze t.o.v. een keuring staan. En ga dan nog eens terug en neem mensen mee die er verstand van hebben Lachen Neem zowiezo de 1e keer al iemand mee, 2 zien meer dan een. En volg je intuitie...

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 17:20

Ik weet sowieso niet of dit wel echt iets voor me is hoor. Misschien is ze inderdaad wel echt té groen en kan ik beter beginnen aan een paard dat in ieder geval de basis beginselen al kent. Denk dat het inderdaad wel een beetje aanvoelen is.
Ben evengoed wel erg benieuwd hoe ze is hoor! Wellicht is het al meteen dat ik denk van; nou.. dit is het gewoon niet, dit is te onervaren of zo. Misschien is het het juist wel, dat kan ook natuurlijk. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:23

Ga je zelf beleren dan? Als je daar niet veel ervaring mee hebt kan je mss beter voor een beleerd paard kijken, beter voor jullie allebei. En als je geen ervaring hebt met paarden kopen zéker iemand meenemen die wel veel ervaring heeft. En het paard door de DA laten keuren als je haar wilt kopen.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:29

En hou ook in de gaten dat sommige 'niet beleerde' paarden gevalletje 'Poging tot gedaan, maar lukte niet' zijn.
Wel zadel en hoofstel en argwanend, hmm hou het in de gaten en goed kijken naar haar reacties.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 17:32

@ janne;WIl haar inderdaad zelf beleren, maar niet zonder instructie. Kan best zijn dat ik inderdaad uiteindelijk wél voor een beleerd paard ga, maar wil hier in ieder geval even kijken.

@ Indra; ga ik inderdaad op letten, thx.