Verhouding tussen paard en mens,

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Verhouding tussen paard en mens,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 11:26

Er zijn mensen die mij altijd te streng vonden in de omgang met mijn paard.
Is misschien ook wel een beetje zo geweest hoor, nee was altijd nee en bleef nee. Als ik hem ergens neer zetten en hij moest blijven, dan plakte ik er een commando bij deed hij het goed werd hij beloont. Rende hij er bijvoorbeeld vandoor, mopperde ik flink op hem.

Het resultaat is nu echter wel, een duidelijke verhouding tussen mij en mijn paard. Hij is NIET bang van me maar heeft wel respect voor me. Als ik hem ergens neer zet blijft hij staan totdat hij weg mag van me, voorbeeldje van gisteren. Mijn zusje liep met een mega bak muslie langs, hij wilde natuurlijk erg graag daar op af. Maar hij keek naar mij, en hij deed het niet. Pas toen ik zei: ga maar ging hij naar de muslie toe. Het zelfde geld in de stal, als ik zijn hoeven aan het doen ben of ik moet bij zijn voerboek zijn, dan wacht hij maar gewoon totdat ik klaar ben..

Ik ga ook zon nu en dan met hem joggen, hardstikke probleemloos. Als ik harder ga, gaat hij harder, als ik stop stopt hij. Verder moet ik er wel bij zeggen dat hij echt mijn maatje is Lovers , we zijn beide ontzettende kroeldozen. Het valt mensen altijd op hoe gemakkelijk hij is qua omgang..Dat hij zo braaf is. Dat: Terug, Opzij, Staan blijven, Ga maar en komen als ik fluit is echt niet aangeboren mensen Haha! dat heeft hij gewoon geleerd..

En als ik dan sommige mensen bezig met hun paard..Die staat te schrapen, hapt, staat allemaal te draaien en te doen. En het enigste wat hij hoort FOEI dat mag je niet doen. Die van mij had meteen al op zn ******* gekregen..En als hij dan stopt met dat gedrag, belonen!

Hoe zien jullie dit?

Amaris

Re: Verhouding tussen paard en mens,

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:28

Dat doe ik ook. Niet alleen bestraffen als het fout gaat, maar juist belonen als ie iets goed doet. Want anders weet een paard alleen maar wat ie niet moet doen, en nog niet wat ie dan wel moet doen!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 11:38

Mooi dan ben ik dus niet de enigste, en ik denk uiteindelijk dat wij minder problemen met ons paard zullen hebben. Mijn paard zal NOOIT of te nimmer over mij heen walsen met longeren of iets dergelijks.. Wat ik wel op stal heb zien gebeuren paarden die gericht op diegene aflopen, of gericht slaan..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:42

Tja, ik heb het ook niet zelf verzonnen allemaal, maar gelezen. (ik ben ook nogal van de theorieboeken mbt paardenomgang)

Ik moet je er ook wel eerlijk bijzeggen dat ik geen flauwe ben met straffen. Als Jo zich 2x omdraait op de poetsplaats met opzadelen, en ik haar 2x weer recht heb gezet, krijgt ze de derde keer een mep als ze zich weer gaat omdraaien. Dan is het gelijk afgelopen. Niet zo grappig, maar wel duidelijk (en het heeft resultaat). En als ze dan wel netjes blijft staan is ze natuurlijk het aaaallerbeste paard van de heeeeele wereld, en dat zal ze dan weten ook.

_shawnee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:44

Ik ben hier op het moment erg mee bezig. Ik heb van de zomer een welsh cob gehad, die ontzettend de kachel met mij aanmaakte en zo erg zelfs dat ik er bang van werd. Ik kon het niet meer aan en heb de cob moeten verkopen. Nu ben ik weer bezig met kleine welsh a tjes. Maar ik wil proberen om er echt voor te zorgen dat IK de baas ben. Dus ook aan het letten op die kleine dingetjes. Eentje heeft er handje van even met haar hoofd langs je te schuren en vanmorgen kreeg ik weer een klap met een voobeen omdat ze ongeduldig werd. Omdat ik niet met paarden ben opgegroeid moet ik de omgang met de paarden mezelf echt aanleren. Dus ben nu ook boeken aan het lezen, veel grondwerk aan het doen en hoop zo respect te krijgen zodat ik de baas ben.

Ik vind in ieder geval ook dat je streng maar rechtvaardig moet zijn voor je paard. Nee is nee. Als jullie hier nog goede boeken of tips over hebben die mij kunnen helpen dan hoor ik het graag!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:48

Ik vind als ik je verhaal zo lees dat je heel netjes met je paard omgaat. zo zou ik het ook doen, beter nog... zo doe ik het ook haha.
gewoon luisteren, punt uit. belonen als ze luisteren, ze is ook echt mijn maatje, ondanks dat ik haar nog niet zo lang heb. Lachen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 11:49

Citaat:
Als Jo zich 2x omdraait op de poetsplaats met opzadelen, en ik haar 2x weer recht heb gezet, krijgt ze de derde keer een mep als ze zich weer gaat omdraaien. Dan is het gelijk afgelopen. Niet zo grappig, maar wel duidelijk (en het heeft resultaat).

Dat doe ik inderdaad dus ook Ja. maar dat hij dan een schop onder zijn hol krijgt is super zielig hoor Clown Dat is dan het commentaar wat je krijgt. Ondertussen ben ik niet diegene die een half uur aan zn been staat te rukken omdat hij hem niet geeft Vork . Hij geeft keurig al zijn voetjes op volgorde Haha!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:50

Ik doe het ook zoals jij het doet hoor, nee is nee en als hij bijvoorbeeld naar stal gaat moet hij voor de deur wachten tot ik zeg dat hij mag, en hij eet ook niet voor ik zijn halster af heb enzo.
Hij is ook echt niet bang voor me maar volgens mij heeft ie echt wel respect voor me. Hij zal niet over me heen lopen en als we samen lopen en ik sta stil gaat hij ook stilstaan enzo. En hij heeft echt wel een keer op zijn donder gehad, maar nou weet hij het wel.
En natuurlijk beloon ik hem ook heel vaak als hij braaf is, niet met eten maar met mijn stem of een aai.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:01

Die van mij heeft ook weleens de neiging over je heen te lopen. Zeker in het begin hadden we ruzie over of zij aan mijn jas mocht komen als die bij de stal hing, en of ze de poetsbak om mocht trekken. En ze probeerd het nogsteeds, maar als ik dan nee zeg dan is het duidelijk.

Hetzelfde met omgaan en voetjes geven. Dat zijn dingen die je heel zwaar belasten als je iedere keer moet duwen en trekken. Dus ik heb die van mij aangeleerd dat als ik schuin achter haar sta en 'om' zeg, ze al gaat. Zelfde met voetjes geven, hand op het bovenbeen en 'voet' is voldoende om haar haar voetjes op te laten tillen...

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:07

Streng. Dat vind ik niet. Mijn paard moet ook luisteren. Bv.

Komen als ik er op roep.
Voetjes geven in volgorde op commando
Opzij gaan, achteruitgaan op commando.
Als mijn paard een halster aan heeft met touw, moet zijn blijven staan waar ze staat.
Tijdens het opzadelen staat mijn paard stil in zijn stal zonder dat hij vastgebonden staat.
Na het rijden blijft zij stil staan tot ze is afgezadeld. Is het kopstuk uit dan mag zijn gaan en daarvoor niet.

Ik vind dat niet streng, maar normaal. Mijn paardje is mijn maatje, maar ze is wel een stuk sterker dan mijn en zo van die regels maken het leven makkelijker.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:11

Waar ik overigens ook helemaal niet tegen ben, is belonen met snoepjes om iets voor elkaar te krijgen. Ik leer Jo dingen aan dmv snoepjes, en als het eenmaal bevestigd is, stop ik daarmee. Zo heb ik de voetjes dus ook geleerd. Ik hoef niets te zeggen, alleen haar been even licht aanraken en hoppa, grote ronde hoef in mijn hand. Het werkt gewoon als een tierelier.

Wat ik haar wel geleerd heb is 'beleefd' snoepjes aannemen. Als ik naar Jo toe loop met een snoepje in mijn hand stapt ze een paar passen naar achteren. Ze weet dat ze dan pas iets krijgt. Ze is dus echt niet van het drammen en jas doorzoeken, want dan heb je aan maanling een kwaaie. Wat ze wel doet is soms 'vragen' om een snoepje door naar achter te lopen als ze het idee heeft dat ik iets heb. Tja.. Dat is dan maar zo, daar heb ik verder geen last van.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:25

Ik ben dan wat meer van positief gedrag belonen en negatief gedrag negeren. Alleen corrigeren als je het heel goed weet te timen.

Maar ik ben zeker wel voor streng zijn. Consequentie, duidelijkheid en leiderschap, dat hebben paarden nodig. Mag hij vandaag niet schrapen met zijn hoef dan mag hij nooit schrapen met zijn hoef! Haha!
Niets zo irritant als klierige paarden die de hele tijd in je aura komen staan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:27

Belonen met snoepjes ben ik echt tegen, tenzij het icm een clicker word gedaan. Die van mij die viel je handen echt aan, net als je jaszakken, de poetskist en andere mensen. Dat hebben we dus afgeleerd door helemaal niets meer uit de hand te voeren...

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:32

dat vind ik weer klinken alsof hij geen respect voor je heeft...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:34

Die 'beleefdheid' is heel makkelijk aan te leren hoor. Gewoon ALTIJD het commando 'terug' geven voordat ie een snoepje krijgt. Dan hebben ze zo door dat ze uit zichzelf terug moeten gaan voor ze een snoepje krijgen.
Bij mij werkt het belonen als een tierelier. Ze hecht toch net iets meer waarde aan een brokje dan aan mijn 'grote meid!'.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:36

mellamoshan schreef:

Ze.

En jawel hoor, ze weet precies hoever ze kan gaan, wat ze wel en niet mag. Maar als echte fjord ben je 100% op eten gefocust. Doordat we niet meer uit de hand voeren is ze stukken beleefder geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:41

Ik sta ook bekend als "streng" voor mijn paarden.
Zelf noem ik het liever consequent en duidelijk. Wat gisteren niet mocht, mag vandaag ook niet en gaat morgen ook niet mogen. Daar kunnen mijn paarden van op aan. En ik straf liever 1x wat harder en duidelijk, dan tien keer half. Ik ben van mening dat je daarmee afstompt in plaats van gehoorzaam maakt. Gevolg van mijn aanpak is dat ik bijna nooit meer hoef te straffen als de paarden gewend zijn aan mijn aanpak.
Goed gedrag wordt beloond, slecht gedrag genegeerd of afgestrafd, gelang de situatie.

Mijn paarden zijn prettig in de omgang, ook voor vreemden. Ik kan een klein kind laten uitstappen of ze bv naar de wei laten brengen. Er wordt niet getrokken, niet gedramd, en bv altijd netjes stilgestaan met op- en afstijgen. Ook met voeren geen gedoe. Geen getrap tegen de deuren, niet al die kop in de bak voor je de schep teruggetrokken hebt, maar gewoon prettig werkbare stalmanieren.

Wat me opvalt is dat de mensen die doorgaans commentaar op mijn omgang met mijn paarden hebben, zelf hun paard behandelen als ware het een gemuteerde cavia, en/of in het bezit zijn van een onopgevoed paard dat over ze heen dramt, niet stilstaat etc.

Ach, iedereen doet het op zijn manier.
Ik zorg alleen bij ziekte of vakantie van een stalgenoot die z'n paard niet opgevoed heeft, niet voor zijn paard. Daar heb ik geen trek in.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:50

mijn paarden gedragen zich ook netjes,maar ik ben nooit zo bewust aan het opvoeden geweest,misschien heb ik wel makkelijke paarden ,dat kan ook ....en als je ze al 15 jaar hebt weten ze ondertussen wel wat ze wel en niet kunnen doen...

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:52

Vjestagirl schreef:
mellamoshan schreef:

Ze.

En jawel hoor, ze weet precies hoever ze kan gaan, wat ze wel en niet mag. Maar als echte fjord ben je 100% op eten gefocust. Doordat we niet meer uit de hand voeren is ze stukken beleefder geworden.

klinkt inderdaad wel als 100% fjord ja ROFL

_Kimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:12

Nou ik ben er op het moment ook hard mee aan het werk.. ik heb een tijd geleden een cursus horsemanship gevolgd en dat was wel leerzaam.. maar hoe langer geleden, hoe minder respect ze voor me krijgt heb ik het idee. ik heb nl ook een fjord die af en toe probeert over me heen te walsen.. en op zich als ze dat doet, krijgt ze van mij eerst een strenge waarschuwing en daarna een knietje.. maar daar trekt ze zich dan niks vanaan... ik denk niet dat het kwaad bedoelt is, maar bijv met longeren blíjft ze maar om me heen hangen.. en als ik dan 'zeg' dat ze weg moet gaan, kijkt ze me nijdig aan omdat ze dat helemaal niet wil Rolleyes..
miss doe ik het verkeerd, want ik geloof dat ze denkt dat ik een paard ben; haar maatje ipv baas Scheve mond want nu ze haar vacht begint te verliezen, haal ik dat altijd met mn vingers weg.. en drie keer raden; jawel ze krabt me terug net zoals paarden dat doen Huilen van het lachen.. dat vind ik harstikke lief, maar zou ik dat beter niet kunnen doen? iemand nog oefeningen toevallig..? want dat trekken en drammen enzo herken ik helaas wel.. (evt via pb Tong uitsteken)
en ook ik voer haar liever niet als beloning uit de hand.. ik ken dat gedrag wel Ja

oja en ik vind het 'strenge' wel goed, maar alleen als het paard snapt waarom het op z'n kop krijgt Knipoog anders heeft het natuurlijk geen zin... maar het moet wel duidelijk blijven dat jij de baas bent.. dus ja als iemand alleen maar lief tegen zn paard doet en m daarmee te zeer verwend, kun je echt een draak van een paard krijgen lijkt mij.. en omdat ie misschien wel 10 keer zo zwaar is lijkt me dat niet al te handig Knipoog

PPD_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:49

zie dat er nog zat mensen zijn die hun paarden zo behandelen gelukkig Haha!. wat hierboven vermeld werd van het geen trek hebben om voor een paard te zorgen datslecht opgevoed is heb ikk nog wel een voorbeeld. Paard van een vriendin van mij was al een paar dagen niet buiten geweest omdat ze ziek was. Of ik hem buiten wilde gooien tuurlijk! Werd ik bijna vermoord door dat beest, steigeren naar mijn hoofd slaan, gericht meppen. Heb dat beest losgelaten en die is over iets heen gevallen en al zn benen open..Daar heb ik dus de keer erna ook vriendelijk voor bedankt,

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:47

Streng, mss, ik zou het zelf eerder consequent noemen en ik ga volkomen mee in het verhaal van Sonja. Mooiste compliment kreeg ik een tijdje geleden van een stalgenoot, die zei dat wij zulke brave paarden hadden, en dat vervolgens veranderde in 'gehoorzame paarden'. Ik merk ook dat ze er liever van worden, ze weten heel duidelijk waar ze aan toe zijn en zolang ze zich aan die grenzen houden, trut en troetel ik er net zoveel mee als de eerste de beste penny *LOL* En het verschilt ook per paard; Pablo kun je met een boze blik al corrigeren, Raimaer zul je heel duidelijk terug op haar plaats (ook letterlijk) moeten zetten.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:29

Zoals ik het hier lees ben jij juist een uitgelezen leider voor je paard! OK dan!
Ga vooral zo door zou ik zeggen!
Zo'n zelfde heb ik hier staan. Wat vandaag mag, mag morgen en wat vandaag niet mag, mag morgen ook niet. Daarnaast: altijd straffen (kan alleen al 'Nee nee' zeggen zijn) en ALTIJD belonen en vooral dat laatste wordt vaak vergeten zie ik, terwijl ik merk dat ze het JUIST daarvoor doen (althans, hier).

JUIST het af en toe wel een tik verkopen zorgt ervoor dat je paard zo netjes luisterd en meestal hoeft het ook maar een paar keer en dan weten ze wat je van ze verwacht en dan is het gedoe over.
Inderdaad, niet een tik durven geven omdat het zielig is, maar wel een half uur staan schreeuwen, aan halstertouwen rukken e.d.. Nee, geef dan maar af en toe een tik, wanneer nodig.

Ohja, nog iets: mensen zeggen dan altijd meteen van: 'ja, maar die van jou is zo braaf...' Blond
Dan denk: ja, hoe zal dat toch komen? Tong uitsteken

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 19:30

ik zie dat ik onder mijn zusjes account had gepost.. Bloos Zal ze blij mee zijn.

Citaat:
zie dat er nog zat mensen zijn die hun paarden zo behandelen gelukkig . wat hierboven vermeld werd van het geen trek hebben om voor een paard te zorgen datslecht opgevoed is heb ikk nog wel een voorbeeld. Paard van een vriendin van mij was al een paar dagen niet buiten geweest omdat ze ziek was. Of ik hem buiten wilde gooien tuurlijk! Werd ik bijna vermoord door dat beest, steigeren naar mijn hoofd slaan, gericht meppen. Heb dat beest losgelaten en die is over iets heen gevallen en al zn benen open..Daar heb ik dus de keer erna ook vriendelijk voor bedankt,

Is dus mijn tekst Clown

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:35

Zo te lezen lijkt mij dit een hele goede opvoeding. Ik zelf heb een haflingerruin die in Mei 2 jaar word, een kleuter dus. Als ik er zo overna denk en jullie aanpak lees, ben ik te lief voor hem. Ik ben wel een beetje streng hoor, hij luistert goed. Maar kan soms nogal doordringen en op dat moment ben ik niet streng genoeg. Bijv nu ik al een hele tijd bezig ben om zijn hoeven te leren optillen.. normaal gesproken heb ik er heel veel geduld voor en begin ik elke keer opnieuw als het niet lukt. Tot op een gegeven moment ik het zat was, hij verrekte het zijn been fatsoenlijk op te tillen voor de zoveelste keer, en dit keer was ik het zat dus werd ik op dat moment boos en zette mijn stem behoorlijk op. Dit heeft blijkbaar zo goed geholpen! Want sindsdien tilt die ze netjes op zonder gezeik. Daar beloon ik hem uiteraard ook voor.
Ik heb mijn paard nog niet zolang, nu bijna 4 maanden (vanaf januari) en ik merk wel dat ik steeds strenger begin te worden. Dat is ook nodig want mijn haf is nu al hartstikke groot en sterk, en hij moet nog 2 worden. Ik zie het al voor me, dat als ik nu niet streng genoeg ben dat hij dan de baas over me word.
Overigens ben ik niet zo van het slaan, ik probeer het altijd met me stem op te lossen en dat helpt vaak ook bij hem. Als die dan doorgaat krijgt die een tik op zijn neus.
Als je maar duidelijk genoeg laat merken dat jij de baas bent, krijgt het paard respect voor je. Elk paard is anders, dus elk paard moet je anders aanpakken. De ene die is zo vervelend dat die regelmatig een tik nodig heeft, de ander weet al genoeg als je je stem opzet.