Imprenten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liiesjjj

Imprenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 19:10

Heb hier een boek thuis liggen waar ik soms zo mijn twijfels over heb.
Bijv. het impreten van pasgeboren veulens.
Een veulen is zo nieuwsgierig dat hij wel naar jou toe komt.
Halster om doen, daar ben ik het wel mee eens.
Dan leert hij dat hij iets om zijn hoofd heeft, is ook makkelijker voor later.

Maar wat vinden jullie er van?
Als jullie bij een geboorte van een veulen zijn, wat doen jullie dan?
Gewoon laten zoals het is of alvast beginnen met aaien en alle dingen die daarbij horen.

Gr. Lisa

EmptyWords

Re: Imprenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 07:53

ik zou het veulen eerst lekker met mama laten zijn, zo'n beestje kan best een dag wachten, hij moet immers nog 20 jaar mee

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 07:58

Ben toevallig vlak na de geboorte van mijn veulen bij ze aangekomen en het
enige wat wij hebben gedaan is het veulen geholpen met opstaan en de uier te
vinden, dat ging namelijk niet geheel van zelf, voor de rest hebben we ze lekker met
rust gelaten. Ze hebben de eerste 4 dagen bij de DA gestaan (daar is de merrie bevallen) en
het enige wat ze daar gedaan hebben is ze lekker los gelaten om de benen te strekken.
Het aaien heb ik wel al snel gedaan, maar meer omdat het veulen zelf erg nieuwsgierig was Lachen
Halster heb ik pas omgedaan toen ze bij ons op stal kwam, ze was toen 5 dagen oud.
Voor de rest lekker in de wei gelaten met mama en af en toe gepoetst en hoefjes opgetild en
uitgekrabt, maar dat was pas toen ze wat ouder was.

Nu is ze bijna 9 maanden en een heerlijk makkelijk dier, dus ja ik ben het er wel mee eens dat de
dingen die je ze leert handig zijn voor later, maar je moet het niet overdrijven, gewoon af en toe
oefenen en niet te lang want zo'n veulen heeft die concentratie nog niet Knipoog

Pfoe wilde een kort antwoord geven maar is toch een heel verhaal geworden zie ik Bloos

chantalvant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:31

Ik zou het veulen de eerste dagen lekker met rust laten, zo'n geboorte en de eerste tijd daarna is al indrukwekkend genoeg voor zo'n beestje! Het laten wennen aan mensen, het halster etc... komt later wel! Tijd genoeg!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:36

Ik zou toch niet te lang wachten met het laten wennen aan mensen, want ik ken een merrie die op het land is geboren en die eigenaren hebben ze toen ook idd lekker laten staan, maar toen ze eenmaal een keer de stal in moest kon je haar niet eens pakken omdat ze mensen doodeng vind. Toen we haar eenmaal in de stal hadden en we haar wilden aaien verstijfde ze echt compleet, dus ik zou ze zeker niet al te lang lekker laten staan als ze heel jong zijn.
Je kan ze toch best rustig aaien en over het hoofd en benen aaien, je hoeft er niks mee te doen, maar ze moeten toch weten dat mensen niet eng zijn, anders heb je er echt wel last mee op latere leeftijd.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:56

een goede tip!!

de 1e 24 uur leert een veulen heel veel, dus pak even de oortjes vast, ff vinger in de mond, en poepgat Lachen
heb je later veel profijt aan! en verder het veulen lekker veulen laten zijn Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:27

Net na de geboorte is de tijd voor Mamma, als Mams het met haar mens wil delen, aai het veulen zoals Mams het veulen ook likt, help eventueel (meestal niet nodig) met opstaan en hou je voor de rest wat op de achtergrond. Zoals gezegd, net geboren veulen is voor Mams.
Halstertje deed ik na een paar dagen om.

miisXmii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:34

met mijn veulentje konden we na 3 dagen mee lopen dat is echt heeeeeeeel snel..

meestal gaan ze pas met een veulen lopen na 2 weken ofzo
Dat ze dan echt met het veulentje kunnen wandelen.