paard staat alleen wat is alternatief?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lauwie

paard staat alleen wat is alternatief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 19:11

ik heb een paardje van 4. hiervoor had ik een fjord. ze stonden samen totdat ik mijn fjord moest laten inslapen. nu staat hij alleen en krijgt last van verveling en stalondeugden.
zo eet hij hout, slaat met z'n benen tegen de deuren, graagt in de bak, sloopt de omheining, is erg schrikkerig. ik wil graag een paardje erbij zetten zodat je een "kudde" hebt. zoals het hoort. maar mijn vader is hier optegen. ik mag geen paard want daar heb ik geen tijd voor. ik mag geen shetlander omdat je daar niks mee kan, en ik mag ook geen paard van iemand anders bij mij thuis hier stallen omdat we hier slechte ervaringen mee hebben gehad in het verleden. ik heb mijn paard nu thuis staan en daar staat hij dus bijna gratis. geld voor een pensionstalling heb ik niet. en dat zou ook wel sonde zijn als hij bij mij kan staan.
wat kan ik als alternatief gebruiken? een ander diersoort bijv.?

moniekk

Re: paard staat alleen wat is alternatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:14

het gedrag zal de komende tijd denk ik nog ff aanhouden (rouwproces).
ik zou ervoor kiezen om er of een schaap bij te zetten (hou er rekening mee dat die dingen neit alleen kunnen blijven als jij bv met je paard gaat trainen want schapen zijn echte kuddendiertjes) of een a pony te kopen (heb ik ook gedaan voor 100 euro was ik klaar).

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:17

Paarden horen wat mij betreft in een kudde, of sowieso met 1 maatje. Andere diersoorten vind ik nooit een goed plan. Paarden spreken paardentaal. Een geit, schaap of wat dan ook heeft zn eigen 'taal'. Dat is nooit hetzelfde en komt wat mij betreft ook niet in de buurt van een paardenmaatje.
Tja, wat is een oplossing? Ik zou het niet weten... Ik zou hard doorzeuren en je vader ervan overtuigen dat er toch echt een ander paard bij moet.
Met een shet kan je trouwens een heleboel! mennen, lange lijnen, longeren, vd, nh, clickeren, fietsen, wandelen noem maar op!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:21

pas op met shetten mijn ervaring is dat ze goed zijn in stroomdraden kapot maken en eronder door gaan. dat is trouwens ook zo met schapen.
ik zou als ik jou was een a pony hengst veulentje kopen, daar is erg goedkoop aan te komen.
tja ik weet hoe t is met vaders, ze zijn vaak zo eigenwijs en t is moeilijk ze te overtuigen.. maar wijs hem dr op door te benoemen wat voor een gedrag je paard vertoont sinds hij geen maatje meer heeft

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:21

Oke sorry de uitspraak een shetlander daar kun je niets mee vind ik behoorlijk kort door de bocht. Ik heb namelijk een soortgelijk probleem gehad en moest ook iets verzinnen voor mijn paard dat alleen stond en nog jong was en ook ik had geen tijd voor een tweede paard. Oplossing shetlander erbij en het is de beste keus die ik had kunnen maken. Door de shetlander heeft mijn merrie leren trailerladen, leren omgaan met verkeer en dan zeker vrachtauto's deze shetlander was al oud (en heeft nu de respectabele leeftijd van 30 jaar bereikt) maar zelfs ik heb hem gereden en helemaal mooi shetlanders zijn heel sober (met andere woorden goedkoop in onderhoud). Daarnaast kan een shetlander voor een karretje gespannen worden, leer hem met een sleep te lopen en je hebt je baksleep. En daarnaast wat is er mis met een fijn levende grasmaaier?

Persoonlijk zou ik geen veulen kopen, want die kunnen ook behoorlijk vervelend worden, zeker als ze niet goed opgevoed worden. En ook veulens weten wel raad met een omheining, dat zijn niet alleen shetten. Die van mij heeft behoorlijk veel respect voor de omheining (staat dan ook goede stroom op).

PS je hebt dus eerst ook 2 paarden gehad als ik het goed begrijp een pony en een paard, die pony moest toch ook verzorgd worden?

Veel succes verder.
Laatst bijgewerkt door Laureentje op 30-03-08 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:22

Misschien kun je wel een 'oudje' met pensioen in pension nemen? Van iemand die echt niet elke dag op jullie erf komt, en die alleen nog eten en knuffels en gezelschap behoeft?
Ik zou echt niet je paard zonder ander paard laten staan, dat is dood- en doodzielig en staat gelijk aan dierenmishandeling.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:25

ik zou dus geen oudje uit pension omdat die vaak sneller iets mankeren omdat ze al oud zijn en dus sneller mogelijk zou zijn dat je de dierenarts moet laten komen enz..
dat kan bij een jong paard ook altijd gebeuren maar denk dat je daar bij een oudje nog meer kans op hebt

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 19:26

een paard is echt geen optie ik mag er niet eens meer over beginnen ook geen a-pony. me vader wil het niet en niemand kan dat veranderen. we hebben 2 schapen die staan wel apart van het paard erbij kan niet omdat het paard er als een gek achter aan gaat rennen (dat doet hij bij de hond ook)

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:28

misschien de schapen ernaast zetten in een apparte wei? dan kan hij er wel naar kijken en dan heeft hij wat te doen

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:35

shetlander kun je echt super veel mee doen.
als je vader het niet geloofd dan laat hem maar eens het topic onderaan mijn naam zien van ginny, hij staat ook bij ons op stal als gezelschaps pony. en is super leuk beesje en kost maar weinig in onderhoud.
bovendien kun je er ook nog heel veel leuke dingen mee beleven voor als je wel even wat meer tijd hebt Knipoog ik zou er een shet bij zetten..

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:39

Zou proberen je vader over te halen, want een shet, daar kan je juist heel veel mee.. Mennen, longeren, wandelen, VD, opjagen, lange lijnen, etc etc Clown

orrieborrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:44

Zoals ik begrijp mag je van je vader geen shet, omdat je daar (zogenaamd) niets mee kan. Maar een schaap iod zou wel mogen.
Maar daar kun je helemaal niets mee!! (tenzij hij Lambo heet)
Ik zou toch voor een shetlander gaan, daar heeft je paard ook het meeste aan.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:47

een paard mag niet.
een pony mag niet
een schaap kan ook niet , en heb er dan ook een hard hoofd in dat een geit dan wel gaat lukken.

Ik ben bang als je ouders geen water bij de wijn doen dat er geen oplossing is voor jou
en dat is best zielig voor het paard van jou.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:51

oke je wil graag maar je ouders 'zitten in de weg'. probeer de schapen in de wei langs het paard te zetten, gooi een erobics bal (verkrijgbaar bij scapino voor 9 euro) in de wei, kan hij wat spelen.
geef m wat extra aandacht. en ja probeer ervoor te zorgen dat in de wei waar hij staat wat drukker is in de omgeving zo kan hij wat rondkijken en heeft hij afleiding

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:55

Probeer met je pap een gesprek aan te knopen over het kuddegedrag van paarden.
Een paard alleen houden is simpelweg gewoon zielig.

En geen shet omdat je er niks mee kunt.........................volgens mij kun je daar 100x meer mee dan met een schaap.
En een paardje is een waardiger gezelschap dan een schaap.
Paarden spreken elkaar taal. Probeer jij maar eens een maand door te brengen met alleen een koe of een kip en verder niks.
Volgens mij gaat het je heel snel vervelen. En waarom...omdat je elkaar niet begrijpt.
Precies zo zit het bij een paard en een schaap.

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:57

orrieborrie schreef:
Zoals ik begrijp mag je van je vader geen shet, omdat je daar (zogenaamd) niets mee kan. Maar een schaap iod zou wel mogen.
Maar daar kun je helemaal niets mee!! (tenzij hij Lambo heet)
Ik zou toch voor een shetlander gaan, daar heeft je paard ook het meeste aan.

Ik weet niet hoe groot je bent.
Maar op een grote stevige shetlander kun je zelfs nog af en toe gewoon "voor de lol" op rijden, en natuurlijk wat hierboven allemaal word gezegt.
Dus je kan genoeg met een shetlander.
Het enige wat je nog kan doen is je ouders overhalen...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 23:07

Een paard alleen vind ik een vorm van dierenmishandeling. Zorg voor een pony erbij, een alternatief is er nooit.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 23:10

ziet je vader je pony vaak?
hij staat bij huis toch?
als je het nu eventjes laat rusten, maar wel aangeeft van pap, hij heeft dit kapot gemaakt, of was zoo druk, en al die dingen,
dan hoop ik voor je dat je vader zal inzien en wil toegeven dat je pony echt een kameraadje nodig heeft.
ja zou misschien een pony van een ander neer kunnen zetten all in, een pony met een blessure bijvoorbeeld, waarvan de eigenaren af en toe komen kijken?
of heb je niet een klein broertje of zusje die een shet wil voor zijn of haar verjaadag Knipoog
succes ermee ik hoop dat je pony niet lang alleen hoeft te zijn.