Paard kan niet alleen zijn...graag tips...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chikiboy

Paard kan niet alleen zijn...graag tips...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 21:12

Hallo,

Onze paarden (2 1/2 quarterhorses, waarvan 1 paint) hebben we aangeschaft in 2004...toen waren ze al van 1 en dezelfde eigenaar en gewend om samen te zijn...
Nu 4 jaar later is mijn paint Chikiboy 8 jaar en die van mijn ex-vriend 12-13 jaar. Beide paarden staan bij me thuis en worden door mij verzorgd.

Probleem: mijn paard kan niet alleen zijn...Zodra de andere zijn plek verlaat om gedouched te worden of om te berijden wordt mijn paint heel nerveus,...begint te galoperen, te hinneken etc tot aan een koliek toe... Mijn ex kan zijn paard dus niet berijden tenzij ik zelf mijn paint berijd of mij ermee bezig hou.

Als we samen gaan rijden luistert mijn paard bijna niet als hij achter Negro zit...dan is zijn aandacht volledig op Negro gericht. Dit doorbreek ik dan door 180° om te draaien en een andere richting in te gaan, tot grote spijt, gehinnik, geschop voor en achter en steigeren van mijn paint.

Chikiboy hoef ik nooit aan te lijnen als we van wei ofzo veranderen...hij volgt Negro bij elke stap dat deze zet.

Nu ik serieuze problemen met mijn ex heb, wil ik een manier vinden om mijn paard "los" te krijgen van Negro...Want vandaag of morgen komt het hier tot een volledige breuk en zal Negro hier ook wegmoeten...

Wie heeft nuttige tips voor me om mijn paard aan het alleenzijn te laten wennen...(een ander nieuw paard erbij is voorlopig geen optie...)

P.S. Chikiboy is hier wel niet alleen ...er zijn nog 5 honden, 2 poezen etc...maar daar heeft hij geen geduld mee... mijn Border Collie heeft hij al enkele stampen gegeven (jaloersheid van mijn 2 mannetjes...)...

In sé komt het erop aan een manier te vinden om hem kalm te houden als hij alleen is om kolieken te vermijden...

Bedankt bij voorbaat voor jullie aandacht Haha!

Eva

Arabesk

Re: Paard kan niet alleen zijn...graag tips...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:14

Ga met je paard aan de slag met bijv. grondwerk en natural horsemanship zodat je paard je als een goede vervanger van een soortgenoot gaat zien waar hij op kan vertrouwen.

Eerst aan de slag met hem in de buurt van z'n grote vriend en dan steeds ietsje verder weg en dan even buiten het zicht en die periodes langzaam opvoeren.

Maar een paard helemaal alleen houden is geen optie. Op zijn minst moet je er een geit of een schaap bijzetten, maar het liefst een échte soortgenoot al is het maar een shetlander en die kosten echt niet zoveel
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 29-03-08 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:16

Lijkt mij niet handig om je paard helemaal alleen te zetten. Ik vind dit voor geen enkel paard een optie, maar bij jouw paard lijkt me dit helemaal niets. Kun je niet bijvoorbeeld op een pensionstal gaan staan? Dan heeft ze altijd anderen om zich heen?

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:31

ze wennen erg snel weer aan een een ander hoor, maar dan moet je der wel zo snel mogelijk een bij vinden, een schaap of zo is idd een optie maar niet het optimaalst... begin met veel bezig te zijn ondanks dat hij je negeert als die ander uit de buurt is, uiteindelijk zal hij zijn aandacht toch op jou gaan richten... bezig houden, en aandacht vragen (eisen) daar zul je het in eerste instantie mee kunnen proberen, succes

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:34

meschien een gezelsgaps pony/shet een idee !
en ik ken het wel
heb zelf een moeder en zoon die nooit gescheiden zijn de geweest.
de een denkt ow hij is weg..
maar de ruin breekt de boel af als hij alleen staat.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 01:26

Toen ik mijn paard kocht zeiden ze al, hij kan niet alleen zijn. Geen probleem, dacht ik, ze zijn met zijn tweeen.

Maar hij reageerde precies als jou paard. Als de ander maar even aan het oog ontrokken was, brak de hel los.
We hebben ze 4 jaar samen gehad. We gingen wel afzonderlijk op pad. Dus boven box deur dicht. Bij thuiskomst altijd een omgeploegde stal en hevig bezweet paard, zelfs na 4 jaar nog.
Toch kwam de tijd dat het andere paard vertrok. En wat denk je......niets. Natuulijk een week in de stress, maar toen kwam de rust. Hij hoefde niet meer te stresssen om de ander en klaar. Hij werd de rust zelve. Na een maand of 4 kwam er een ander en toen begon het weer. Niet meteen maar na een klein maandje. Weer dat geemmer. -Helaas is hij er niet meer-.

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 08:48

Een schaap, een geit, een pony of een ezel...kan allen best...moet ik de juiste nog vinden hier in het warme zuiden...een schet hebben ze hier nog nooit gezien denk ik Knipoog
Een ander paard is geen optie omdat ik nu al de tijd niet heb om mijn paard regelmatig te berijden...Heb een jaar van operaties en maagbloeding en ander gesukkel achter de rug...nu herstel ik van een knieoperatie...pfffff

Hem op een stal gaan zetten is geen optie omdat ze hier nooit op stal hebben gestaan en ze hier vrije uitloop hebben en Ha om rond te lopen in vrijheid...Hem op een stal zetten in Spanje is ook geen goed idee want ze hebben een ander idee over goede behandeling... Huilen

Aandacht is geen probleem als ik mijn paard als eerste wegneem om hem te gaan berijden bijvb. dan is zijn aandacht volledig bij mij (net alsof hij weet dat Negro staat te wachten tot hij terugkomt ).
Gaan we samen weg, dan moet ik rechtsomkeer maken en heb ik wat tijd nodig om de aandacht terug te trekken...

@ Arabesk: een boektip over natural horsemanship ? (monty roberts heb ik al)

Ik dank jullie al voor jullie ideeën...laat er nog maar een pak stromen...heb ik graag Haha!

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Hun uitloopplek voor mijn huis war ze overnachten (er zijn overdekte stallen)

Afbeelding
Zoals gewoonlijk...Chikiboy huppelt enkele meters achter Negro aan...zelfs als ze vrij zijn
Laatst bijgewerkt door Chikiboy op 30-03-08 09:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 08:52

Tja erg moeilijk, maar dat kan veranderen, mijn paard is ook zo, maar dat is helemaal over. Hij heeft nu een vriendje voor het leven en zal best depri zijn als hij weg is. Ik zou nu al een shetje gaan zoeken en die er bij zetten, dan heeft hij nog een vriendje en als Negro weg is, dan is hij niet alleen. Paarden passen zich altijd aan en zoeken altijd weer een nieuw vriendje.

O ik zie het al Spanje, wat mooi daar. Kan je geen shet ophalen uit Belgie of Nederland? Misschien hebben ze in Frankrijk ook wel shets. Maar volgens mij worden er shets gefokt voor de salami en dat eten ze toch ook in Spanje??

Kijk: http://www.divigostables.com/transport/nl/home.html

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 09:00

russel schreef:
Maar volgens mij worden er shets gefokt voor de salami en dat eten ze toch ook in Spanje??

Jakkes, daar wil ik liever niets over horen, bah... Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 09:02

Maar zo is het helaas wel, op mijn vorige stal had iemand een paard en fokte shets voor de slacht, heel bizar...