Onze paarden (2 1/2 quarterhorses, waarvan 1 paint) hebben we aangeschaft in 2004...toen waren ze al van 1 en dezelfde eigenaar en gewend om samen te zijn...
Nu 4 jaar later is mijn paint Chikiboy 8 jaar en die van mijn ex-vriend 12-13 jaar. Beide paarden staan bij me thuis en worden door mij verzorgd.
Probleem: mijn paard kan niet alleen zijn...Zodra de andere zijn plek verlaat om gedouched te worden of om te berijden wordt mijn paint heel nerveus,...begint te galoperen, te hinneken etc tot aan een koliek toe... Mijn ex kan zijn paard dus niet berijden tenzij ik zelf mijn paint berijd of mij ermee bezig hou.
Als we samen gaan rijden luistert mijn paard bijna niet als hij achter Negro zit...dan is zijn aandacht volledig op Negro gericht. Dit doorbreek ik dan door 180° om te draaien en een andere richting in te gaan, tot grote spijt, gehinnik, geschop voor en achter en steigeren van mijn paint.
Chikiboy hoef ik nooit aan te lijnen als we van wei ofzo veranderen...hij volgt Negro bij elke stap dat deze zet.
Nu ik serieuze problemen met mijn ex heb, wil ik een manier vinden om mijn paard "los" te krijgen van Negro...Want vandaag of morgen komt het hier tot een volledige breuk en zal Negro hier ook wegmoeten...
Wie heeft nuttige tips voor me om mijn paard aan het alleenzijn te laten wennen...(een ander nieuw paard erbij is voorlopig geen optie...)
P.S. Chikiboy is hier wel niet alleen ...er zijn nog 5 honden, 2 poezen etc...maar daar heeft hij geen geduld mee... mijn Border Collie heeft hij al enkele stampen gegeven (jaloersheid van mijn 2 mannetjes...)...
In sé komt het erop aan een manier te vinden om hem kalm te houden als hij alleen is om kolieken te vermijden...
Bedankt bij voorbaat voor jullie aandacht
Eva