Misschien zijn er mensen op bokt die met een gelijkaardig probleem zitten, of hier ervaring mee hebben. Ik rijd een bijna 6 jarige ruin bij. Ik ken hem al van toen hij 2 jaar oud was en hij is tot zn 4.5 hengst gebleven. Eigelijk gaat alles heel goed, behalve als ik hem vrij in de buitenbak laat lopen (vooral s winters, s zomers komt hij genoeg buiten en heeft hij iets minder overtollige energie) dan staat hij vaak te steigeren. Geen probleem zolang hij het doet waar hij alle plaats heeft, alleen vaak doet hij het vlak bij het hek of omheining. Tot woensdag was dit al altijd goed afgelopen, maar woensdag is hij dus verkeerd geland met zn voorbenen, nl op het hek. gelukkig is het hek netjes afgerond, maar in het terugtrekken heeft hij toch zn ene been behoorlijk verwond (lees pijpbeen open tot op het bot), hij heeft nog een geluk gehad dat er verder niks van pees beschadigd is want die lag ook mooi bloot. Nu wil ik dit de volgende keren graag voorkomen maar ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe ik dit moet aanpakken. Het is nl niet echt naar mij dat hij steigert, ik kwam er woensdag wel aan met het paard waar hij altijd mee samen staat buiten. dus ik veronderstel dat het meer voortkomt uit blij zijn en willen spelen. De andere keren stond hij vaak aan het hek dat van de buitenbak naar de weide gaat. ook daar staat hij vaak bij te steigeren, terwijl daar niks in de weide staat. Hij steigert veel onder het spelen met andere paarden, maar niet onmiddelijk op een gevaarlijke manier, dan blijft hij wel netjes in het midden. Ik ben gewoon bang dat het nog eens misgaat. Zijn er manieren om dit te gaan afleren. of valt er iets tegen te doen. Ik vind het nl heel erg vervelend.
Daarnaast durft hij bij het loslopen in de buitenbak wel eens naar je toe rennen zonder te vertragen, hij doet dit ook niet gemeen, dus geen oren naar achter enzo, dus volgens mij ook puur om te spelen. Wel vervelend, want de laatste keer lag ik bijna om. Op stal is hij heel braaf en in de zomer heb je er ook totaal geen problemen mee. Als ik grondwerk doe dan kan hij maar zo braaf zijn. Onder het zadel en zelfs zonder zadel perfect te rijden. Bitloos ook geen probleem. Hij is zowiezo wel meer het dominante type, maar tot nu toe nog nooit geen echte problemen gehad.
Alleen dat steigeren wil ik de volgende keer gaan voorkomen, ik wil hem niet nog een keer op de poort zien landen.