Rustig aan of moet er maar aan wennen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marbel

Rustig aan of moet er maar aan wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 21:47

Na een slechte periode met als gevolg sterrenkijken bij een vorige eigenaar, heb ik mijn paard iets te veel in de watten gelegd. Ben wel concequent en hij heeft respect voor mij, maar tijdens het rijden heb ik niet zoveel gevraagd. Nu heb ik hele goed instructie en breiden we steeds de training iets verder uit, maar dat is mijn paard al een tijd niet meer gewend en begint te protesteren, huppelen, zwiepen met staart en nukkig, laatst zelfs met opzadelen. Vraag ik teveel en moet het rustiger aan of even doorzetten hij moet er aan wennen? Ik weet dat ik met rijden ook concequenter moet zijn, maar wil ook dat hij (en ik) er plezier in blijven houden.

Judje

Re: Rustig aan of moet er maar aan wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:51

Het is lastig te zeggen vanaf hier, maar ik geloof niet dat paarden alleen maar protesteren, wanneer ze iets niet willen. Meestal is het een serieuze blijk van ongenoegen, in wat voor een vorm dan ook.
Het kan zijn dat je zelf te onduidelijk bent en daardoor soms te streng in moet komen, of dat het paard lichamelijk ergens last van heeft, waardoor hij de gevraagde oefening niet uit kan voeren.
Er staan helaas geen foto's op de je profiel, zodat het lastig is vast te stellen hoe of wat. Maar wat zegt je instructrice erover?

Wat deed je hiervoor? Hoe deed je dat?
En waar ben je nu met je trainingen mee bezig? Wat ben je aan het uitbreiden en hoe?
Hoe reageert hij op alle hulpen?

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:52

Heb je zijn rug al goed na laten kijken door een fysiotherapeut of osteopaat?

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 22:16

Het is zeker niks lichamelijks en ik vraag geen moeilijke dingen, gewoon de basis. Voorwaarts rijden, veel schakelen, met de juiste aanleuning. Daar ligt het ook niet aan, het is gewoon een verwent nest, en ik heb het aan mezelf te danken. Haha! Maar het is gewoon een karaktertje en steekt zijn ongenoegen niet onder stoelen of banken, en laat dus duidelijk merken dat hij er op een gegeven moment geen zin meer in heeft, als ik doorzet en zorg voor veel afwisseling denk ik ook wel dat het weer overgaat, ik neig er naar teveel van hetzelfde te blijven herhalen en dat moet ook niet. Maar ik vroeg me dit af omdat we er wel plezier in moeten houden natuurlijk.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:20

marbel schreef:
Het is zeker niks lichamelijks en ik vraag geen moeilijke dingen, gewoon de basis. Voorwaarts rijden, veel schakelen, met de juiste aanleuning. Daar ligt het ook niet aan, het is gewoon een verwent nest, en ik heb het aan mezelf te danken. Haha! Maar het is gewoon een karaktertje en steekt zijn ongenoegen niet onder stoelen of banken, en laat dus duidelijk merken dat hij er op een gegeven moment geen zin meer in heeft, als ik doorzet en zorg voor veel afwisseling denk ik ook wel dat het weer overgaat, ik neig er naar teveel van hetzelfde te blijven herhalen en dat moet ook niet. Maar ik vroeg me dit af omdat we er wel plezier in moeten houden natuurlijk.

Hoe weet je zo zeker dat het niets lichamelijks is?
Ik denk niet dat een paard zomaar verwend wordt..
Mischien ligt je zadel niet goed, ook omdat die tijdens opzadelen al vervelend word,
ik zou hem toch wel even na laten kijken als ik jou was Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:51

Maar als je er zo van overtuigd bent dat je paard je gewoon aan het uitproberen is, waarom dan dit topic?

Reed je eerder ook veel voorwaarts neerwaarts?

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:52

Alles wat ik hieronder vertel, geld voor een pony waar bij fysieke klachten uitgesloten zijn.

Mijn pony begon op een gegeven moment soortgelijk gedrag te vertonen. Fysiek was er niks aan de hand, maar mentaal wel. Even rustig aan gedaan en dat hielp al een hoop. Je kan hem/haar wel iets nieuws aan leren en dingen van hem vragen, maar nooit te veel in één keer.
Bijv. Je wilt schouder binnenwaarts oefenen, een aantal keren achter elkaar probeer je dit kleine stukjes van haar te vragen. Tot ze opeens drie passen precies doet wat jij zegt, dan is die oefening voor die dag afgelopen. En gan je iets anders doen.
Niet in één keer doorvragen, gewoon rustig aan en blij zijn met het minimale. Dit kan je later uitbreiden.
Houd het daarnaast lekker afwisselend, dus lekker naar buiten, een keer springen, wandellen, fietsen, grondwerk. Bedenk iets dat het voor je pony leuk houdt.
Op het moment dat ze zelfs met opzadelen vervelend gaat doen moet je je pony gewoon even rust gunnen. Ik merk het met die van mij ook. Even een dag of twee gewoon helemaal niks doen. Even zijn hoofdje leeg maken. En in de les op de derde dag heeft hij 10 keer meer plezier en leert hij veel sneller. Het doet sommige paarden wel degelijk deugd om wat (vooral mentale) rust te krijgen.

Jouw pony heeft een hele tijd niks hoeven doen, dus verplaats je eens in jouw pony:
Jij zit de hele zomervakantie, danwel in het buitenland, danwel achter de tv, danwel in het zwembad. Kortom, je doet vrijwel niks waar je bij na hoeft te denken of waar je je voor in hoeft te spannen.
Dan na de zomervakantie begint school weer. In het begin gaat het allemaal wel. De leraren starten het jaar rustig op. Maar dan... er wordt té veel van je gevraagd en ow ow, wat doet die herfstvakantie je dan een deugd..

Snap je?

steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:56

Ik denk dat je zelf het antwoord al geeft.... Veel afwisseling, niet op de punten waar je aan werkt blijven doorhameren, maar als het even goed gaat weer je aandacht op wat anders richten. Rustig opbouwen, hij moet ook wennen aan een andere manier van rijden! Wel consequent zijn/blijven, niet doordouwen, dan hebben jullie er straks geen plezier mee in.

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 22:49

Judje schreef:
Maar als je er zo van overtuigd bent dat je paard je gewoon aan het uitproberen is, waarom dan dit topic?

Ik vroeg me gewoon af hoe ik er het beste op kan reageren, vandaar.

love_plien" > Ik denk dat je gelijk hebt, van lekker relaxed rondhobbelen naar flink aan de bak, moet je volgens mij ook gedoseerd opbouwen.

[quote="steigert schreef:
Ik denk dat je zelf het antwoord al geeft.... Veel afwisseling, niet op de punten waar je aan werkt blijven doorhameren, maar als het even goed gaat weer je aandacht op wat anders richten. Rustig opbouwen, hij moet ook wennen aan een andere manier van rijden! Wel consequent zijn/blijven, niet doordouwen, dan hebben jullie er straks geen plezier mee in.

Allemaal bedankt voor je mening, ik vroeg me af of de ervaringen beter zijn bij rustig opbouwen, of bij doorzetten niet zeuren. Maar ik denk dat de middenweg de beste oplossing is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 07:27

eigenlijk is dit een heel logisch(en helaas veelvoorkomend probleem) Jouw paard heeft een lange tijd zijn rug en nek vastgezet. Je bent nu bezig te vrfagen of hij het allemaal los wil laten. Hierdoor spreek je spieren aan die lange tijd verkeerd of niet gebruikt zijn, daardoor krijgt zo een paard spierpijn ed. Hier moet je doorheen, dus wel met mate en goed luisteren naar je paard.

ALs jij altijd op hakken loopt en je gaat dan ineens naar gympen dan doen je kuiten de eerste periode ook niet zo fijn aanvoelen

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 17:17

Ik heb heb het een paar dagen rustig aan gedaan en vandaag weer begonnen, erop gelet dat het afwisselend bleef en even wat langer gestapt tussen de bedrijven door, en het gaat beter dan eerst, ik merk meteen aan hem dat hij rustiger is, beter ontspant en geen nukkigheid meer te bekennen. Was inderdaad een kwesie van rustig opbouwen en niet te lang doorvragen, het komt helemaal goed met ons Go jij! Go jij!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:56

Fijn dat je vooruitgang ziet. Waarschuwing, grijp niet meteen naar hulpteugels bij het rijden. Wat je wel kunt doen is bijzetten bij het longeren, desnoods Pessoateugel, maar voorzichtig afstellen.

Succes!

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 16:58

Cassidy schreef:
Fijn dat je vooruitgang ziet. Waarschuwing, grijp niet meteen naar hulpteugels bij het rijden. Wat je wel kunt doen is bijzetten bij het longeren, desnoods Pessoateugel, maar voorzichtig afstellen.

Succes!

longeren doe ik al met touwtjes, daarmee heb ik hem weer soepel gekregen. Dit blijf ik 1 keer per week doen, met rijden moet ik gewoon zorgen dat ik afrond zolang hij het nog leuk vind en niet doorgaan tot voor hem de lol eraf is. Weer wat geleerd,... Bloos