bijtprobleem...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vuyatela

bijtprobleem...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 11:58

Wist niet goed waar dit te plaatsen, dus dan zet ik het hier maar...
Ik heb met mn paard n 'bijtprobleem' :

Hij is altijd al wel n 'bijtertje' geweest. Hij denkt dat hij overal eten zal vinden en in het begin datk hem had ( nu spreken we van 2 jaar geleden) heeft ie me wel n paar keer flink gebeten : hoofd, armen, borst,...
Dan zijn we met de basis grondwerk begonnen en mede door consequent te zijn is dit geminderd en eigenlijk helemaal overgegaan.

Maar de laatste weken gaat het weer wat minder :
Als je voorbij zn stal loopt zal die nooit gaan bijten of dreigen. Het is pas echt als je hem over de kop aait, naast hem staat,... dat ie eerst gaat 'friemelen' met zn lippen aan je arm en dan begint ie te 'pitsen'.
Gisteren heeft ie me zo een flinke knauw in mn arm gegeven uit het niets. ( hier is hij wel meteen voor gestraft).
Je kan hem eigenlijk niet aaien zonder dat hij gaat beginnen pitsen of bijten.
Bij anderen doet ie het wel bijna altijd( amper bij mij omdat ie weet dat het niet mag).

Hij krijgt ook nooit iets uit de hand gevoerd, enkel in zijn etensbak, om dit soort gedrag tegen te gaan.
Alleen na het rijden krijgt ie n koek of wortel.

Hij staat nu een paar uur per dag los in de paddock met zn vriendinnetje :
Ook andere paarden bijt ie heel erg. Vooral in de nek neemt ie vel tussen zijn tanden en bijt echt. Verder is hij een ontzettend braaf paard dat je bij elk paard/pony kan zetten. Hij schiet met iedereen ontzettend goed op!! Allesbehalve dominant.

Ook dekens vind ie erg smakelijk : hij neemt de staartflap van vriendinnetje helemaal in zn mond. Als zij dan verderloopt blijft hij er dus aanhangen...net n treintje... ( nog geen enkel paard dit zien doen).
Ook in de paddock gaat ie op het hout beginnen bijten, aan de deur , aan autobanden die langs de kant liggen,...
In de stal doet ie helemaal niet aan kribbebijten en hij komt volgens mij ook voldoende zn stal uit. ( nu in de paddock , binnekort weer op de weide).

Zijn tanden zijn afgelopen december nog volledig nagekeken.
Ook medisch gezien is hij in orde.

Herkend iemand dit...Is het gewoon zijn gedrag? Of hoe leer ik hem dit af?

gigil

Re: bijtprobleem...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:19

fijn he dat de oude eigenaar waarschijnlijk wel altijd snoepjes in het borstvakje van haar jas had, en jij daar nu de problemen van hebt.Als hij hard bijt mag je hem best in zijn lip knijpen om te laten weten dat het niet mag. Ook een harde stem wil wel eens helpen.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:58

Hoe oud is je paard/pony?

Het kan zijn dat hij aant puberen is, maar ook wil kijken in welke rangorde hij/zij zit.
Als ik het zo lees is het een zeer agressief paard, ik zou er een prof. bij halen, gewoon voor de zekerheid.
Anders gaat hat later nog meer problemen opleveren.
Die meneer/mevrouw kan je dan helpen hoe je het beste met hem om kunt gaan.

Succes dr mee.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:16

ok even samenvatten
a) paard beet
b) je deed aan grondwerk en was consequent, probleem verdween
c) je stopte met het grondwerk, paard bijt stilaan weer

dus: terug naar het grondwerk denk ik en nagaan wie hem dit laat doen zonder in te grijpen (bijruiters?). het kan ook zijn dat hij gewoon weer in een testfase zit (dat heb je om de zoveel tijd en telkens is het iets anders, die van mij denkt momenteel dat stilstaan na het opstijgen niet meer hoeft). Gewoon stug volhouden: er wordt niet genepen/gebeten/gepitst.

En verder: tandproblemen kunnen uit het niets opduiken, dus als de tandarts nog komt voor een stalgenoot vraag je hem om een snelle check-up, meestal kost dit niets

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:22

Liiesjjj schreef:
Hoe oud is je paard/pony?

Het kan zijn dat hij aant puberen is, maar ook wil kijken in welke rangorde hij/zij zit.
Als ik het zo lees is het een zeer agressief paard, ik zou er een prof. bij halen, gewoon voor de zekerheid.
Anders gaat hat later nog meer problemen opleveren.
Die meneer/mevrouw kan je dan helpen hoe je het beste met hem om kunt gaan.

Succes dr mee.

Wat is de puberleeftijd dan?

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 10:57

Bedankt voor jullie antwoorden!!
Ik wil wel even benadrukken dat dit paard echt allesbehalve agressief is Clown : het is een lamme goedzak waar je echt alles mee kan doen. Schrikt nooit, is niet ongehoorzaam...
Enkel het bijten is een groot probleem!! Zal nooit naar je trappen of uithalen, blijft netjes naast je staan wachten als je de poort moet opendoen of zo, is nooit drammerig of ongeduldig!

Vooral naar 'vreemde' mensen toe : kindjes die op stal rondlopen en hem over zn bol willen aaien, stalgenootjes die bij me staan praten krijgen vaak ook een hap,...
OVeral probeert ie aan te friemelen : jassen, petten, handen, ... en ook bijten.

Op de trailer bijt ie in het tussenschot, in de paddock bijt ie op het hout en omheining, hij bijt andere paarden,...
Vooral het rare vind ik dat ie dekens van andere paarden in zn mond neemt, ze niet loslaat en als het moet achter hen aanloopt met het deken in zn mond Verward

Paard in kwestie is 16. Dus puberen kan het niet meer zijn, al beleefd ie nu wel zn tweede jeugd Haha!
Vroeger kreeg die van mij ook altijd heel veel snoep ea uit de hand gevoerd. Ik heb het hem dus ook wel 'fout' aangeleerd.

Ik heb niemand die mn paard verzorgd als ik er niet bij ben. Stalgenootjes zijn er ook van op de hoogte dat hij absoluut niet uit de hand gevoerd mag worden. Ik moet hier zelf ook meer consequent in zijn!
Hij krijgt n klets elke keer als hij bijt of pitst.
Maar je slaat of straft ook geen paard van n ander dus stalgenootjes en kindjes gaan dit dan weer niet doen als hij het bij hen probeert.

In december zijn de tanden nog eens volledig nagekeken. Zou wel heel snel zijn maar ik kan de DA wel even laten komen.

jeNniferTjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:06

Ik herken dit zo erg , ik heb een falabella van 5 en die doet precies het zelfde. ALs ik op de manege met een paard knuffel doet die niks maar mijn paard hapt gelijk. Hij bijt niet hard door. Eerst strafte ik hem door een tik op zn neus en zijn hoofd omhoog tot hij toe gaf. Nu heb ik iets anders geleerd het helpt niet bij mij maar miscchien wel bij jou. Paarden begroeten elkaar door te bijten dus daar kan het aan liggen maar zoek in de bieb eens de tellington methode. Daarmee ga je zn mond zo behandelen met circels op zijn tandvlees met je vingers dat je paard stopt. Ik zou zeker dit boek kopen of huren. Verder moet je hem concucent straffen. Dus ALTIJD eerst harde stem dan tik en dan hoofd omhoog ofzo, straf andere dingen met de zweep of streng praten maar alleen bijten zo.

suc-6

ps . als jij de oplossing hebt wil je die dan naar mij sturen ik zit er namelijk ook erg mee

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:04

Met romy had ik dit probleem ook (komt denk ik bij haar door het puber gedrag), ik heb haar vaak meteen gestraft maar dat werkte verkeerd, ze beet alleen maar meer.
Ik ben toen begonnen met wat zout op mijn hand zodat ze dat er af likte en zolang ze niet beet beloonde ik haar.
Ook heb ik haar gewoonweg terug gepest rondom haar mond als ze happrig deet, ik ging gewoon friemelen en vervelen zegmaar (zonder haar pijn te doen natuurlijk!) als ze me echt beet pakte ik snel haar lip vast en strafde ik haar, maar zolang ze braaf bleef belonen (die tip van de lip pakken heb ik van een NH instructrice).

Romy beet ook vaak als ik haar borst en voorbenen poetste, dat bijten was dus duidelijk een teken dat ze die plek niet fijn vind om geborsteld te worden, mischien hefet jouw paard dat dus bij het hoofd.
Ik poets haar nu zachter op die plek en knuffel beetje met haar tussen het poetsen door, ze bijt niet meer of ik krijg er vriendelijke knabbeltjes voor terug! (je weet wel hoe paarden elkaar bij de schoft kriebelen).

Ik kan romy nu zo bij haar mond aaien en gek doen maakt allemaal niet meer uit, soms hapt ze nog wel eens maar dan alleen met der lippen, dus geen tanden meer.
Verder beet ze andere nog wel, ik heb dat opgelost door haar tijdens het wandelen veel te laten aaien door mensen die dat wouden, eerst hield ik haar halster vast en waarschuwde ik hun wel, als romy lief was beloonde ik haar weer.
Nu kan ik haar gewoon laten aaien ook door kinderen, ik waarschuw ze altijd nog wel voor de zekerheid en houd romy extra in de gaten.
Doordat ik haar door zoveel verschillende mensen heb laten aaien is ze veel vriendelijker geworden naar vreemde.

Succes er mee verder!