Paard bang van iets

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rym

Paard bang van iets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 11:07

Zo nu en dan heb ik, net als vast vele andere ruiters/amazones, het probleem dat mijn paard ergens niet langs wilt. Dan gaat hij er vaak met een boog omheen of stil staan. Mij doet dit allemaal helemaal niks, dwz dat ik niet bang ben om m'n paard ergens langs te sturen waarvan ik weet dat hij zou kunnen schrikken aar als ik hem al iets van 7x op een volte gezet heb om hem ergens langs te krijgen, en hij nog steeds een wijkende beweging maakt, weet ik het stiekem ook niet meer. En ja, in stap gaat hij er gewoon langs. (Overigens is dit niet altijd op dezelfde plek; zo nu en dan wanneer iemand iets nieuws bij de bakrand heeft gezet oid)

Liiesjjj

Re: Paard bang van iets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:07

Mmm.. misschien moet je wat meer schriktrainingen gaan doen.
Lintjes ophangen, voetballen, plastick zakken, paraplu, stoelen, noem maar op.
Als hij weet wat hij voor zich heeft, zal hij er ook niet zo snel meer van schrikken.

Wel raar dat hij er met stap wel langs gaat en met draf en galop niet.
Misschien stelt hij zich wel gewoon aan, dan moet je hem toch maar is beter aanpakken als dat de reden zou zijn.

LiekeXviona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:17

Ik heb dan geleerd,
dat je het paard juist met z`n hoofd naar de andere kant moet stellen, en dan met je been hem toch die kant op drukken.
Laat je hem kijken naar het ''enge'' dan kan hij zo onder je vandaan lopen, en loopt die dus met een grote bocht erom heen.
Wel raar dat die het in draf en galop doet, en misschien stelt die zich gewoon aan.
Maar verder kan je je instructeur/instructrice er even na laten kijken, die heeft vaak wel goede tips!
Veel succes! Kusje

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:22

Mijn paard doet net hetzelfde. Soms is ze zogezegd 'bang' van iets, en dan kan ik haar er 100 keer langssturen, ze blijft wegspringen. Meestal ga ik dan gewoon wat aandachtsoefeningen doen (veel overgangen), of ik doe een zijgang richting "eng ding". Meestal vergeet ze het dan.

Het "gevecht" ga ik nooit aan, want dan raakt ze opgefokt, en ik verlies toch. Aan de hand er langs gaan en laten kijken, bevestigd haar onnozel gedrag nog meer, dus dat doe ik ook niet.

deeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:46

Ik heb ook een paard die dat doet.Knipoog
Is hij er net nieuw kan het zijn dat hij gewoon moet wennen, maar je moet het echt nite opgeven.
Probeer eens om met elastiek te rijden, dat heeft bij mij geholpen.
& ohja mijn paard zijn geheim, hij was bang voor zn eigen manen die hij zag als die de bocht door ging Verdrietig

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:49

deeem schreef:

Sinds wanneer haalt een elastiek angst weg bij een paard?
Mijn bijrijdtinker is als de dood voor tractors en vrachtwagens.
geen idee hoe een elastiek me daar bij kan helpen, tips voor mij zijn ook welkom

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:00

Ja, ga er vooral hulpmiddelen bij halen!
Goed voor het vertrouwen van het paard om hem nog meer in zijn bewegingsvrijheid te minderen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:05

Die van mij is er ook zo'n 1..ik probeer haar bezig te houden, zodat ze wel op mij MOET letten en geen tijd heeft voor dat 'enge' ding!

@Evelyne79
Is je bijrijdster er bang voor of je paard? Ik zou in beide gevallen het 'gevaar' dan uit de weg gaan, gewoon even een zijweggetje in! Ik vind het namelijk een te groot risico in het verkeer..

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:16

Jeanine84 schreef:
@Evelyne79
Is je bijrijdster er bang voor of je paard? Ik zou in beide gevallen het 'gevaar' dan uit de weg gaan, gewoon even een zijweggetje in! Ik vind het namelijk een te groot risico in het verkeer..

Ik ben zelf de bijrijdster Haha! Devon(paard) vindt het eng, doordat hij het zo eng vindt ga ik zelf natuurlijk ook wat gespannener zitten, ik weet dat ik dat niet moet doen, het gaat ook al een stuk beter hoor,
uit de weg gaan is natuurlijk wel de makkelijkste weg, maar zo komt hij nooit over die angst heen.
Als het een hele grote tractor of vrachtwagen is dan doen we dat ook nog wel, maar je kunt niet altijd een zijweggetje in, en daarbij wil ik het niet altijd blijven ontwijken.
Hoe kan ik daar doorheen komen?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:00

Evelyne79 schreef:
Jeanine84 schreef:
@Evelyne79

Ik ben zelf de bijrijdster Haha! Devon(paard) vindt het eng, doordat hij het zo eng vindt ga ik zelf natuurlijk ook wat gespannener zitten, ik weet dat ik dat niet moet doen, het gaat ook al een stuk beter hoor,
uit de weg gaan is natuurlijk wel de makkelijkste weg, maar zo komt hij nooit over die angst heen.
Als het een hele grote tractor of vrachtwagen is dan doen we dat ook nog wel, maar je kunt niet altijd een zijweggetje in, en daarbij wil ik het niet altijd blijven ontwijken.
Hoe kan ik daar doorheen komen?

Lezen valt niet mee Vork Aangezien je paard bang is zou ik zelf kiezen om een ander paard mee te nemen die voor de volle 100% verkeersmak is en dus ook niet onder de indruk zal zijn van een vrachtwagen of tractor! Zo kan je paard steun zoeken bij dat andere paard en zal die leren dat het niet eng is! Mocht je die mogelijkheid niet hebben zou ik iig iemand meenemen naar buiten op de fiets (zoekt die van mij ook altijd steun bij, soms iets te letterlijk haha) en vragen of de bestuurder iig wil gaan stilstaan met het voertuig! En je paard dan met je stem aanmoedigen..lekker overdreven *knap paard!!* * goedzo, meisje/jochie* Een keer langs zijn manen aaien..zo leert ie op jou te bouwen en je zult zien dat ie je gaat vertrouwen...

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:45

Jeanine84 schreef:
Lezen valt niet mee Vork Aangezien je paard bang is zou ik zelf kiezen om een ander paard mee te nemen die voor de volle 100% verkeersmak is en dus ook niet onder de indruk zal zijn van een vrachtwagen of tractor! Zo kan je paard steun zoeken bij dat andere paard en zal die leren dat het niet eng is! Mocht je die mogelijkheid niet hebben zou ik iig iemand meenemen naar buiten op de fiets (zoekt die van mij ook altijd steun bij, soms iets te letterlijk haha) en vragen of de bestuurder iig wil gaan stilstaan met het voertuig! En je paard dan met je stem aanmoedigen..lekker overdreven *knap paard!!* * goedzo, meisje/jochie* Een keer langs zijn manen aaien..zo leert ie op jou te bouwen en je zult zien dat ie je gaat vertrouwen...

De tips die je geeft die gebruiken we al.
Paard van mijn vriendin is echt niet onder de indruk van een vrachtwagen of tractor, nadeel wel is dat hij af en toe gek wordt van het gespring van Devon.
Mooi voorbeeldje laatst: Komt een tractor aan dus wij gaan rechts een zijweg in, laat nou net die tractor ook rechtsaf moeten Boos! dus maar even een oprit op gegaan, tot aan het hek gereden met de paarden en aan de andere kant van het hek stonden twee honden te springen en te blaffen, nou wordt Devon daar niet warm of koud van maar Youri (paard van vriendin) is weer bang voor honden.
Ze konden dus elkaar geruststellen maar ook erg goed opfokken.
Uiteindelijk hebben ze het beiden heel netjes gedaan hoor.
Maar als Devon echt bang is kun je honderd paarden om hem heen zetten die nergens bang voor zijn, als hij bang is wil hij nog maar 1 ding en dat is weg, weg, weg, weg.
bijna blinde paniek wordt het dan.
Als het dan voorbij is heeft hij wel zoiets van: oh, moest ik daar nou zo raar voor doen.
maarja de keer erop is hij dat weer lichtelijk vergeten dat hij dat de vorige keer dacht Haha!

Ik ga zowiezo met Devon niet alleen de weg op, er is altijd iemand bij te paard en als dat niet kan fietst/loopt er wel iemand met me mee.

Rym

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 11:00

Hmm bij mij ligt het geval denk ik niet zo zeer aan bang zijn maar meer aan aanstellen, natuurlijk zal 'ie zo nu en dan iets echt niet leuk vinden, maar waarom gaat ie dan in de stap wel lang? Ik geloof ook wel dat het probleem aan mij ligt, alleen (naar mijn denken) ik héb geprobeerd streng te zijn, 'boos' te worden (het is niet zo dat ik uit ga vallen tegen een paard Tong uitsteken) maar uiteindelijk loopt hij nog met een boog om de betrefefnde locatie heen. Ik wéét voornamelijk dat hij zich aanstelt omdat dit niet gebeurt wanneer de eigenaresse er bij is Tong uitsteken Tips ?

k8mb3rly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:07

Evelyne79 schreef:
deeem schreef:

Sinds wanneer haalt een elastiek angst weg bij een paard?
Mijn bijrijdtinker is als de dood voor tractors en vrachtwagens.
geen idee hoe een elastiek me daar bij kan helpen, tips voor mij zijn ook welkom

als je met elastiek rijd heeft het paard een minder groot zicht veld, dit word belemmerd omdat het paard gedwongen word " aan de teugel" te lopen. Ik zelf vind dit absoluut geen oplossing omdat je daarmee het paard onderdanig maakt. Mijn paard was/is (soms nog wel soms niet) bang voor vrachtwagens maar gelukkig staat er bij ons een stilstaande vrachtwagen langs het pad waar ik altijd met hem gaat rijden.. Ik rij er elke dag langs en ook heel dichtbij zodat hij het grote gevaarte kan trotseren zonder dat het geluid maakt. Het heeft deels geholpen want voor bussen is hij niet echt bang meer en met hard rijdende auto's en vrachtwagens ect. hij maakt nog wel eens een sprongeteje van schrik bijvoorbeeld maar dat is ook alles want hij loopt niet meer weg.. eerst liep hij namelijk naar achteren.. Voor het topic waar het nu allemaal om draait. Dwingen is in mijn ogen absoluut geen optie! Wel kun je de dingen doen die zijn beschreven zoals mensen met zakjes laten rond lopen in de bak zakjes bevestigen aan de bakrand stoelen plaatsen paraplu's enz.. In draf of galop er niet langs gaan heeft niets te maken met aanstellerij of zo iets.. Als een paard in een snellere vaart langs een plek gaat waar hij angstig voor is is het veel enger dan waneer hij er langs loopt.. let goed op de plekken waar hij bang voor is en laat je paard die plek op een rustige manier verkennen zodat hij met eigen ogen kan zien dat er niets aan de hand is Lachen hopelijk heb je hier iets aan Lachen

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:46

k8mb3rly schreef:
als je met elastiek rijd heeft het paard een minder groot zicht veld, dit word belemmerd omdat het paard gedwongen word " aan de teugel" te lopen.

Dan hoef ik die daarvoor niet te gebruiken Bloos Devon heeft zowiezo al een minder zichtsveld door zijn megakuif die voor zijn ogen hangen Haha! Knipoog, maar daardoor springt hij niet minder aan de kant hoor Tong uitsteken