Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
? ) Pensionnetje schreef:Hahahaha, dát zijn de echte dominantie truukjes. Geweldig!!
Een leerzame tip: als hij gaat liggen hem niet overeind jagen!
Ga op zijn schouder zitten. Als hij omhoog wilt komen dwing je hem te blijven liggen tot het moment dat hij van jou pas weer om hoog mag. Wedden dat ie het nooit meer doet! Het is nl een ernstige vernedering voor je paard dat JIJ nu eens de macht hebt.
Succes!
moniekk schreef:oke maar ik kan t toch niet maken om op zn schouder te gaan zitten.. lijkt me een beetje gevaarlijk omdat hij niet is ingereden enzo.. ( hij is pas 2 he)en al helemaal buiten. maar hoe hadden jullie dat dan in gedachte? gewoon 'in de dames zit op zn schouder' gaan zitten zodat ik er weer snel genoeg afkan ofzo?
graag verdere info
ben erg benieuwd hoe meneer hier op gaat reageren, jullie horen van me
moniekk schreef:ik ga het laaghouden proberen zaterdag als hij t weer wil proberenben erg benieuwd hoe meneer hier op gaat reageren, jullie horen van me

ellepel schreef:gebeurd niks hoor als je op hem gaat zitten
alleen als je op zijn schouder gaat zitten kan hij wel degelijk omhoog komen.
wil je hem plat houden dan moet je juist op zijn hals gaan zitten![]()
( bij castreren van hengsten gaan we ook altijd op de hals zitten om ze plat op de grond te houden)
moniekk:
op zich klinkt het wel heel afwisselend wat je doet en 1x per week moet wel kunnen.
ik denk alleen dat je misschien te lang met hem bezig bent?
qua tijd dat hij dan gewoon domweg honger krijgt en denkt van nou als ik aan de hand niet mag grazen dan ga ik er wel bij liggen?
met zo'n slimmerd bij je die zie ik echt wel zulke fratsen uithalen.![]()
misschien op daarvoor vaste plekken even laten grazen en als hij dan toch daarna gaat liggen dan zou ik een gigantische voet onder zijn kont gaan planten![]()
ik heb het 1x gedaan bij een dier wat met zadel op streeds ging liggen,het moment waarop ik gigantisch kwaad werd en hem een welgemikte rotschop onder zijn kont gaf heeft geholpen want dat dier heeft het nooit meer gedaan.
niet lief?
nee misschien niet,maar het werkte wel
). Echt niet dat hij gaat liggen, hoor, met wat lichaamstaal en desnoods wat gezwaai met mijn leadrope, is het zo over met de pret.
). Vervolgens ging mijn paard elke daaropvolgende keer in de plashouding staan en lekker staan grazen, maar no way dat er geplast werd. 
). Ik hield gewoon zijn hoofd omhoog als hij al helemaal wijdbeens stond en als er niet snel echt geplast werd, moest 'ie gewoon verder lopen met me. Was toen snel over, hoor. Ze hebben het heel snel door. Gewoon net even wat slimmer zijn en het gedrag voor zijn.
. Succes!!! 
)
Nadya schreef:Je moet zorgen dat je het gedrag al voor bent en daar heel consequent in blijven. Mijn paard wil ook wel eens lekker in het zand rollen, als we grondwerk gaan doen, maar ik wil het niet hebben als we ''aan de slag'' gaan. Ik zie het al vrij snel aan zijn lichaamstaal (en zijn gezichtsuitdrukking). Echt niet dat hij gaat liggen, hoor, met wat lichaamstaal en desnoods wat gezwaai met mijn leadrope, is het zo over met de pret.
Ik had bij het naar het land terugbrengen (dan moet ik altijd door een weiland heen, waar een andere kudde staat), dat mijn paard vaak even uitgebreid gaat plassen. Nou, dat mag, maar ooit had ik hem een keertje tegelijkertijd laten grazen (blijkbaar vond hij het gras erg lekker op dat stuk land). Vervolgens ging mijn paard elke daaropvolgende keer in de plashouding staan en lekker staan grazen, maar no way dat er geplast werd.
Hij lekker eten en ik maar wachten.![]()
Dat geintje was ook gauw over, hoor (al moest ik er ontzettend om lachen). Ik hield gewoon zijn hoofd omhoog als hij al helemaal wijdbeens stond en als er niet snel echt geplast werd, moest 'ie gewoon verder lopen met me. Was toen snel over, hoor. Ze hebben het heel snel door. Gewoon net even wat slimmer zijn en het gedrag voor zijn.
![]()
Het is dominant gedrag, maar jij als mens laat het zo ver komen, he. Succes!!!
.