Bokken en steigeren in de winter...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carlotte

Bokken en steigeren in de winter...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 21:06

Hallo!!

Ik vroeg me af of jullie mij wilde helpen want ik heb het volgende probleempje:

ik rijd op een manege graag op een paard. in de zomer is het een heerlijk paardje!!
maar nu het dus winter (ja eigenlijk lente) is, bokt ze iedereen er af. Aangezien ik het gewoon een leuk
dier vind, en graag op een beetje een eigenwijs paard rijd, rijd ik er nog wel gewoon op. Het is een manegepaard, maar door het bokken loopt ze nog maar 3 à 4 keer per week in een les!
waaronder 2 of 3 keer met een vast iemand.
Ik kan, omdat ik een bokkige verzorgpony heb gehad, aardig blijven zitten, maar ik ken genoeg mensen die van hem afgevallen zijn waarna zij een breuk hebben opgelopen. Het is wel een manegepony en eigenlijk is het wel vooral het probleem van de eigenaar, maar ik vroeg me af of iemand toch tips heeft. als ik op hem ga rijden!:) veel mensen maken bijvoorbeeld ook vaak de fout door hem een tik op zijn kont te geven, dit accepteerd ie al helemaal niet want dan word ie totaal gek:S

bedankt...,

ursulaatje

Re: Bokken en steigeren in de winter...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:13

kan er niet iets mis zijn met het zadel ofzo? een paard steigert en bokt niet zomaar...

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:14

en weet je dan ook of hij het vorig jaar ook deed??

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:16

Ik denk dat het gewoon komt omdat het paardje te weinig loopt.
Als hij meer beweging zou krijgen, wordt het denk ik een stuk minder.

Ik neem aan dat hij in de zomer op de wei mag?

Carlotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 21:19

nee er is volgens mij niets mis met het zadel, dat is ook al gecontroleerd:D vorig jaar deed hij het ook. hij doet het gek genoeg alleen maar in de winter, in de zomer is hij heel erg mak. ja inderdaad mag hij in de zomer wel in de wei sabbientje!:)

als ik op hem rijd laat ik hem tegenwoordig eerst eventjes los in de bak, en dan rent ie uitzichzelf wel een paar minuutjes, dan een half uurtje of wanneer hij dan weer schoon en droog is de les in, en hij probeert het dan nog wel, maar wel minder;)

maar helaas kunnen veel mensen geen paarden loslaten:(

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:51

In de zomer in de wei kan het paard vrij bewegen en spelen zoveel als hij wil. Als hij de winter alleen maar op stal staat en er alleen uit mag voor de lessen dan is dat al zijn beweging. Een paard is een dier dat in het wild de hele dag door loopt.
Het paard is dus in de winter gewoon blij dat hij eindelijk zijn benen kan strekken, dat er dan een ruiter op zijn rug zit, daar houdt hij dan even geen rekening mee...
Het zo helpen als de paarden bijvoorbeeld 's morgens even losgegooid worden, dat ze tenminste even ongedwongen hun eigen ding kunnen doen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:56

Enige wat ik kan bedenken is flink aan het werk zetten zodat daarin de energie kan gaan zitten. Andere oplossingen heb jij als manegeruiter weinig invloed op.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:08

Dan is inderdaad de enige oplossing het paard meer beweging geven.

Jammer dat de manege hem dan vaker los laat, want dan is hij veel makkelijker in de lessen te gebruiken

disney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:37

In de zomer is mijn paard ook een fantastisch diertje, maar op het einde van de winter en in het begin van de lente dan staat ze ook super hevig en is het de piste rond bokken.
Ze loopt bijna heel het jaar door op een paddok met een inloopstal, dus ze kan zoveel lopen als ze wil. Alleen in de winter ligt die paddok vaak slecht door regen,sneeuw,... en bijgevolg modder. Dan gaat ze natuurlijk ook minder zin hebben om rond te crossen en daardoor ook teveel energie krijgen.
Bij mijn paard kan je het lentekriebels noemen, mss bij jouw manegepony ook ... Lachen
Volgens mij is beweging ook de beste remedie om die extra energie kwijt te geraken.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:33

mijn dier is swinters ook wat vrolijker, oftwel goed bokken Haha!.. maar als ik t aan voel komen, dan probeer ik veel kleine voltes te rijden, en te blijven wenden, zodat hij ie meer op mij begint te letten, en het bokken vergeet.. misschien kan je dat wel proberen..

Carlotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 15:22

ja heel erg bedankt:D:D!!

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:55

Wat esther zegt idd. Paardje van mijn vriendin doet het ook zodra het kouder word. Die van mij is ook stuk drukker, maar steigert nu met raar weer als ik op wil stappen:( Weer en jonge leeftijd bij elkaar is dat meer denk ik Lachen
Zou iig als je gaat rijden even longeren of losgooien, scheelt vaak een hoop. Kunnen ze even hun ei kwijt.

marlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:02

Als ze haar energie niet kwijt kan omdat ze de hele dag op stal staat is het logisch dat ze onder het zadel gaat bokken. Mijn paarden hebben nooit meer een gekke bui met rijden sinds ze dag en nacht buiten kunnen lopen.

smasters

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 22:25

Ik denk inderdaad een energieprobleem, dat je paard niet voldoende energie kwijt kan!