Anti houtbijter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

brenda1982

Anti houtbijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 19:22

Dean staat keurig op zijn stalletje

Maar de laatste tijd schilt hij het hout van de stalbalken af, het word steeds erger!

weet iemand hier misschien een middeltje voor? Zodat hij niet meer op het hout gaat bijten
anders moet ik andere maatregelen nemen. bijv van stal verwisselen maar dat wil ik niet omdat ik nu een inloopstal heb met eigen paddock.

gr brenda

ikwa

Re: Anti houtbijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 19:31

als je paardje het niet eerder deed mist hij misschien iets, ik denk niet echt verveling van b.v lang opgesloten staan: hij heeft immers een loopstal met paddock. Mijn paarden hebben ook paddocks en loopstallen, afwisseling, veel te kijken en hebben elk jaar een 'sloop' periode. Boos! ik smeerde wel eens alles in met teer, zat ik zelf dus elke keer onder... Knipoog ik heb ook wel eens speciale brokjes gekocht, het schijnt dat paarden in winter periode, geheel volgens oerinstinkt op zoek gaan naar bepaalde stoffen die ze missen. onze oplossing die nu die echt werkt: we geven ze wilgen takken (tenen) of blokjes boomstam, ze schillen dan de schors eraf, ze zijn lekker even bezig, blijven van de stallen af en voeden zich op de een of andere manier met dat ontbrekende stofje? of plakje stro door het hooi mengen, ruwvoer is belangrijk.

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 19:37

ok bedankt voor je antwoord. maar is het hout wat ze schillen dan ook schadelijk voor de maaginhoud??

en dat als ik bijvoorbeeld de balken wel in teer dan blijven ze er ook vanaf??

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 19:53

ja bij mij blijven ze er zeker van af,gebruik gewoon hoeven teer, ik heb het ook wel buiten ingeteerd maar dan spoelt het toch op een gegeven moment weg met de regen en dan beginnen ze weer. het boomschors hout is niet schadelijk, ze lusten bepaalde boomsoorten ook niet is mijn ervaring. favoriet is de wilg (naast sloten te vinden en bij gemeente plantsoenendienst kun je ze ook wel halen).het is niet schadelijk de schors, ik kreeg het zelfs aangeraden voor mijn destijds bevangen pony door de veearts. je moet ook even opletten, omdat je pony het opeens doet heeft hij misschien wel al wat last van zijn maag.
hoe oud is je pony?> die van mij bijten ook meer en vaker als ze aan het wisselen zijn!

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 20:34

Hij is pas bij ons gekomen, eerder altijd op de wei gestaan. dus wellicht is het inderdaad een verveling.

mijn fjord word een 1 jaar. Ik ben namelijk maand geleden mijn drachtige paard verloren.

ben nu dus wat huiveriger ervoor dan daarvoor.

ik ga het morgen eens interen met hoeventeer. bedankt voor je tips.

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:38

ik las net je profiel en zag inderdaad dat je je paard bent verloren, echt erg, fijn dat je een nieuw paardje hebt gevonden!
Ik denk dat het puur de leeftijd is, wij hebben het al met 4 veulens/jaarlingen meegemaakt, bij jou is het is een hengstje (zowiezo zijn die veel bijteriger) en hij is een jaar: zie het als baby's die tandjes krijgen en alles in hun mond stoppen. ik zou lekker teren en omdat hij toch wil bijten: gewoon een dikke tak of houtblokje in stal leggen, zo ontwikkeld hij geen andere ondeugden uit b.v verveling, hij zal toch gaan zoeken! succes!

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 20:56

bedankt voor je tip. ik ga op zoek en morgen ga ik het interen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 01:29

dit is stereotiep gedrag, het dier is vrijheid blijheid op de weide gewend en wordt nu gedwongen in een stal te staan. het dier kan hierin onvoldoende zijn natuurlijke gedrag uiten, heeft waarschijnlijk veel minder beweging dan het gewend was en minder interactie met soortgenoten. dit kan zich ontwikkelen tot een stalondeugd, en een stalondeugd is niets minder dan een gedrag van het dier om (psychisch) te overleven in een tegennatuurlijke situatie.

eerlijk gezegd begrijp ik ook niet wat een veulen op stal doet? lekker de weide in ermee!

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 10:59

merrieveulen schreef:
dit is stereotiep gedrag, het dier is vrijheid blijheid op de weide gewend en wordt nu gedwongen in een stal te staan. het dier kan hierin onvoldoende zijn natuurlijke gedrag uiten, heeft waarschijnlijk veel minder beweging dan het gewend was en minder interactie met soortgenoten. dit kan zich ontwikkelen tot een stalondeugd, en een stalondeugd is niets minder dan een gedrag van het dier om (psychisch) te overleven in een tegennatuurlijke situatie.

eerlijk gezegd begrijp ik ook niet wat een veulen op stal doet? lekker de weide in ermee!

volgens mij lees je niet goed, hij staat in een inloopstal met een grote paddock, en krijgt voldoende beweging.

en op de weide ermee??? heb je gezien hoe de weide erbij staat?? er liggen rivieren in. Ja

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 23:46

dat het een inloopstal betrof had ik inderdaad niet gezien, dat is zowiezo al prettiger dan een box. desondanks kán het in dit geval simpelweg stereotiep gedrag betreffen, wat zich kan gaan ontwikkelen tot een stalondeugd als kribbebijten.

overigens is tegenwoordig bekend dat stalondeugden niet alleen ontstaan uit verveling, maar aan het gebrek in het voldoen aan de natuurlijke behoeften van het dier. wellicht is een loopstal met paddock toch niet voldoende voor het veulen, andere mogelijkheid is hierboven al beschreven.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 09:12

beetje anti bijt op smeren of sambal

FreEnRomeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:07

Mijn pony heeft het ook... Mensen adviseerde mij om Anti-Bijt te halen!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:09

In de ruitersportzaak vertelden ze dat ze dan een tekort van iets hebben je moet dan een scheut appelazijn door het voer dan en dan moet na 2 weken resultaat zien.Een paard dat ik ken is er toen mee gestopt.