Non stop bijten!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gucci_girl

Non stop bijten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 17:35

Ik heb een bijrijdpaard, een haflinger van bijna 10 jaar en de laatste maanden bijt hij heel erg veel. In het begin dachten we dat het kwam doordat een meisje (waar we later pas achter kwamen) hem met alles en voor alles een snoepje gaf en dat hij daardoor happerig was geworden. Maar nu ongeveer 2 maanden later bijt hij nog steeds. En het is niet happen, maar echt gericht bijten. Als je kwaad op hem wordt, hem een klap op ze neus geeft, of wat dan ook.. hij geeft er geen kick om. Sla je hem op zijn neus als hij je wilt bijten probeert hij het echt meteen weer. Het gaat echt non stop door. Super vervelend dus!

Weet iemand een oplossing om van dit probleem af te komen?

12sterre34

Re: Non stop bijten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:53

ik zou hem gewoon consequent aanpakken. Als een tik op de neus niet helpt (kunnen ze trouwens ook kopschuw van worden!) kun je zodra hij een poging doet je te bijten, zijn neus pakken en de huid iets draaien en dan knijpen. Dan heb je een heel licht effect wat een praam doet. Op het moment dat je zijn neus vast hebt zeg je luid en streng: Pas op! of: Nee! En dan laat je zijn neus los en gaat verder alsof er niets gebeurt is. Zodra hij door gaat doe je het steeds weer opnieuw. Gewoon een kwestie van opvoeding!

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 23:25

Ja inderdaad, daar ben ik ook bang voor dat hij kopschuw kan worden. Daarom kijk ik er erg mee uit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 23:25

wanneer bijt hij?
zijn dat vaste momenten of alleen met opzadelen bijvoorbeeld?

ga eerst uitzoeken waarom hij nou eigenlijk bijt?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 23:30

Ik zou ook eerst uitzoeken waarom hij bijt. In elk geval kun je proberen om als hij het doet, geen tik te geven maar hem direct een paar passen in z'n achteruit te zetten. Door te bijten dendert hij jouw ruimte in, dus stuur jij hem weer weg. Grote kans dat hij er op een gegeven moment genoeg van krijgt.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 23:36

zoiezo zou ik stoppen met voeren uit de hand.. of ben je daar al mee gestopt?? snapte het niet helemaal in je verhaaltje.. Bloos

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 01:24

stoppen met slaan. dit paard heeft door dat hij je te vlug af kan zijn, en maakt van happen---> slaan een spelletje. jij mept, hij hapt, jij mept, hij hapt, etc... zo'n dier krijgt door dat ie er iets mee bereikt (jouw negatieve aandacht) en daarom gaat het door.

je zou kunnen proberen om hem, wanneer hij bijt, uit je ruimte te sturen. A: hij is dan buiten je bereik en kán je dus niet meer pakken, B: je geeft hiermee duidelijk aan dat het ongewenst gedrag is wat hem niets oplevert, behalve dat jij hem geen aandacht meer geeft. laat hem pas bij je terugkomen als hij zich gedraagt, maar blijf vooral ook niet opjagen.

verder is het imo altijd zaak om de oorzaak van een bepaald gedrag te achterhalen voor je met remedies komt. uit het verhaal lijkt het vooral op klieren, maar aangezien het gedrag zich juist ontwikkelt ipv afneemt kan je ervan uitgaan dat er iets niet goed zit in je opvoedmethode.

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 17:38

Nou 1 ding zal ik duidelijk stellen: het ligt niet aan MIJN opvoedmethode. Het paard is nu ongeveer 2 jaar denk ik in het bezit van de huidige eigenaresse en daarvoor heeft hij duidelijk geen opvoeding gehad. Daarnaast ben ik er niet elke dag, dus is het moeilijker om hem te verbeteren. Ik probeer er alleen voor te zorgen dat hij het minder gaat doen en probeer hem te laten weten dat hij het bij mij zeker niet moet doen. Maar dat is natuurlijk een moeilijke opgave.

Wanneer bijt hij? Met alles. Als je de stal in komt om bijvoorbeeld zijn hoeven uit te krabben, als hij vast staat aan het halster, als je alleen maar bij hem in de buurt wilt komen, als je hem aait, poetst, opzadeld, deken op doet.. hij probeert het met alles! Al ben ik nog zo lief voor hem.. Hij komt bij mij ook erg vaak over als respectloos. Maar dat komt grotendeels door zijn slechte opvoeding denk ik. En dat heeft er niks mee te maken dat ik te lief voor hem ben, want hij weet echt wel wie er in ons geval de baas is en dat ben ik.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 23:42

2 jaar in bezit van deze eigenaar, maar de laatste maanden neemt het bijten toe, geef je aan. daarnaast lees ik dat een tik geven dus niet helpt, hij reageert daarop door nogmaals te bijten.

ik denk niet dat een tik hier de oplossing is, zoals je zelf al opmerkt wordt er eerder erger dan minder erg. ik zou aan het grondwerken gaan, dat is niet alleen nuttig en leerzaam maar ook heel leuk om te doen!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 23:49

idd, dominantie probleem.
dingen aanpakken bij de kern, is beter dan sympthomen proberen te bestrijden.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:15

Ik herken dit wel als een dominantie probleem. Mijn paard heeft er ook een handje van, bij tijden. Wat helpt is al genoemd. Géén dingen uit de hand voeren, grondwerk doen en dan duidelijk je eigen ruimte afbakenen, daar mag je paard niet in! Doet hij dat toch, jaag hem weg. Maak veel gebruik van je stem, belonen ook door stem, geen snoepjes. Je paard is waarschijnlijk speels en intelligent. Geef hem ruimte om te spelen, evt. ook materiaal om te spelen. Daar is vanalles voor in de handel. Géén speeltjes met lekkers erin als een lickit (ook nog slecht voor je paard, veel te veel suiker!)
Zorg dat je paard veel sociale contacten met soortgenoten heeft. Samen op het land, in de paddock, waar ze vrij kunnen rennen, spelen, knabbelen aan elkaar.
Ik merk dat mijn paard veel baat heeft bij sociale contacten met zijn paardenvrienden en bij grondwerk. Ook mag hij niet uit de hand gevoerd worden, daar wordt hij echt vervelend van.
Daarnaast is mijn paard zo slim, dat ik gewoon keiharde afspraken met hem kan maken, mondeling, wel te verstaan. Je eigen intentie en de intonatie van je stem spelen daarbij een belangrijke rol.
SUCCES!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:41

goed en duidelijk stukje Jetta!
sociale contacten zijn een grote hulp voor degene die met het dier moet werken, mijn paard heeft bijv. als jonkie veel alleen gestaan en dat was te merken, toen hij eenmaal met soortgenoten stond dag en nacht, begon hij ook op een heel andere (subtielere) manier met mensen om te gaan. het enige wat ik daarin hoefde te doen is er op de juiste manier op inspelen.

ik zie het nu bij mijn veulen ook heel sterk, hij wordt twee en daagt zijn kuddegenoten uit om te stoeien en rotzooien, hij wordt er sterk en zelfverzekerd van, en heel erg 'paard'. schitterend!

imo is het inderdaad altijd zaak, met IEDER paard, dat je hem uit je ruimte kunt sturen en daar ook kunt houden, en niet door hem met een zweep oid weg te jagen, maar bijv. dmv. subtiele lichaamstaal. mijns inziens is dat een belangrijk onderdeel in de relatie met je paard, je moet hem kunnen toelaten in je ruimte (ja, ook dusdanig dat hij in vertrouwen van beide kanten tegen ja aan mag en vooral wíl staan), maar er ook uit zenden wanneer jij dat wilt. op die manier komt het zelden of nooit op straffen aan, aangezien het uit je ruimte zenden maakt dat het dier je niet kán bijten, plus dat wegzenden voor paarden een algemeen bekend begrip is, en daarmee dus duidelijk is wat je bedoelt. wees er consequent mee en heb geduld, het kan in het begin een hoop wegsturen en heel weinig terughalen zijn, maar uiteindelijk kom je er wel!