goed en duidelijk stukje Jetta!
sociale contacten zijn een grote hulp voor degene die met het dier moet werken, mijn paard heeft bijv. als jonkie veel alleen gestaan en dat was te merken, toen hij eenmaal met soortgenoten stond dag en nacht, begon hij ook op een heel andere (subtielere) manier met mensen om te gaan. het enige wat ik daarin hoefde te doen is er op de juiste manier op inspelen.
ik zie het nu bij mijn veulen ook heel sterk, hij wordt twee en daagt zijn kuddegenoten uit om te stoeien en rotzooien, hij wordt er sterk en zelfverzekerd van, en heel erg 'paard'. schitterend!
imo is het inderdaad altijd zaak, met IEDER paard, dat je hem uit je ruimte kunt sturen en daar ook kunt houden, en niet door hem met een zweep oid weg te jagen, maar bijv. dmv. subtiele lichaamstaal. mijns inziens is dat een belangrijk onderdeel in de relatie met je paard, je moet hem kunnen toelaten in je ruimte (ja, ook dusdanig dat hij in vertrouwen van beide kanten tegen ja aan mag en vooral wíl staan), maar er ook uit zenden wanneer jij dat wilt. op die manier komt het zelden of nooit op straffen aan, aangezien het uit je ruimte zenden maakt dat het dier je niet kán bijten, plus dat wegzenden voor paarden een algemeen bekend begrip is, en daarmee dus duidelijk is wat je bedoelt. wees er consequent mee en heb geduld, het kan in het begin een hoop wegsturen en heel weinig terughalen zijn, maar uiteindelijk kom je er wel!