Paard steigert de trailer in!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JennxMano

Paard steigert de trailer in!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 07:45

Ik rijd sinds kort op een ponyclub bij ons in de buurt maar omdat het s'avonds is gaan we met de trailer. In het begin liep hij er gewoon in. Maar sinds dien gaat het steeds slechter; eerst stond hij alleen stil en na heel lang duwen en met touwen achter zijn kont ging hij er eindelijk in. Tot dat we laatst een les hadden waarin hij zo opgefokt was dat hij de trailer niet in ging. Toen heeft een vriend van de eigenaar hem geslagen met het touw en begon hij met steigeren. Hij steigert dan opzij waardoor hij vast komt in het touw. Laat ik het touw weg steigert hij zich los. Kunnen jullie alstublieft helpen want sindsdien durf ik niet meer naar de ponyclub en luistert mijn paard niet meer ook kan ik niks meer leren.

Alvast heel erg bedankt! Jennifer.

p.s. Hij vind het rijden in de trailer ook helemaal niet leuk.

Lise81

Re: Paard steigert de trailer in!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 09:39

Heb je sinds die ene keer het paard niet meer op de trailer gezet? Hoe gaat het als je van huis weg gaat, wie helpt jou dan en hoe gaat het dan?

Kan je niet (de trailer bijvoorbeeld in de wei zetten en dan) iedere dag even oefenen?
Zoek ook hulp van een ervaren, deskundig en geduldig persoon en trek de hele dag voor uit om te oefenen.

Als hij het rijden in de trailer helemaal niet leuk vind kan dat de rede zijn dat hij er niet meer in wil. Maak het voor hem zo aangenaam mogelijk. Zorg ervoor dat de bodem en klep niet glad zijn, beetje stro op de grond. Zorg voor voldoende licht in de trailer ('s avonds is dat lastiger). Hang hooi in de trailer zodat hij iets te knabbelen heeft.
Zorg er ook voor dat je heel voorzichtig rijdt, zeker optrekken/afremmen en de bochten.
En ga in het begin gewoon een stukje rijden (15 min.) in een rondje, dus gewoon naar huis.

Ipv naar de ponyclub kan je ook iemand zoeken die bij jou les komt geven.

Je schrijft dat je niks meer kan leren, maar dat is natuurlijk niet waar! Je kan naast het rijden meer aan grondwerk gaan doen, dat kan ook helpen bij dit trailer-probleem.

fjorda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 09:51

Ik heb wel eens gezien dat ze paarden die stijgeren aan de longeerlijn vast maken, deze aan de voorkant van de trailer om de stang heen doen en zo als het waren het paard naar binnen takelen. Het paard kan op deze manier niet omhoog alleen naar voren, werkt als een trein. Misschien kan iemand die bekend is met deze methode hem beter uitschrijven, want ik weet niet precies meer hoe ze de longeerlijn vast maakte. Succes ermee!!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 09:55

Als hij er in het begin vlekkeloos in liep, en nu niet meer, doe jullie toch iets niet goed.
Een paard heeft van nature engtevrees, en het is aan de mens om hem zoveel vertrouwen te geven dat hij de trailer gaat zien als veilige plek. Dat is niet alleen met laden, maar ook met rijden van de trailer erg belangrijk.

Voor nu kan ik niks anders zeggen dan oefenen, oefenen en oefenen.. en niet gelijk als hij erop staat gaan rijden.. maar geef em daar bv eten, en laad em weer uit.

Voorbeeld..
*dag 1 loop je vlak langs de trailer, meer niet..
*dag 2 loop je tot aan de klep, niet erop..
*dag 3 met zijn voorvoeten op de klep, mag aan het einde van de klep zijn..
*dag 4 met zijn voorvoeten vooraan op de klep..
*dag 5 met 4 voeten op de klep..
*dag 6 met de voorbenen in de trailer, achterbenen op de klep..
*dag 7 wat verder in de trailer, of helemaal erin..
Je paard geef je elke keer zijn eten als hij stil staat op de plek die jij wilt.
En uiteraard pas op het moment dat hij geen pas naar achteren zet.
Doet hij dat wel, eten weg, en opnieuw naar dezelfde plek als waar je was, dan pas weer eten geven.
Als hij helemaal vlekkeloos erin en eruit gaat, ga dan pas een stukje rijden..

Hierboven geeft slechts een indikatie, dat het tijd nodig heeft om em dat vertrouwen te geven.
Het kan zijn dat het langer duurt, maar hoe dan ook niet kwaad worden..

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 11:00

fjorda schreef:
Ik heb wel eens gezien dat ze paarden die stijgeren aan de longeerlijn vast maken, deze aan de voorkant van de trailer om de stang heen doen en zo als het waren het paard naar binnen takelen. Het paard kan op deze manier niet omhoog alleen naar voren, werkt als een trein. Misschien kan iemand die bekend is met deze methode hem beter uitschrijven, want ik weet niet precies meer hoe ze de longeerlijn vast maakte. Succes ermee!!

het ligt er ook echt aan per paard wat een goeie methode is. ik spreek uit ervaring helaas.
dat takelen hadden we een keer met een fries van een kennis geprobeerd.dat paard was natuurlijk oersterk en was vast beraden niet in de buurt van de trailer te komen.
na veel brandblaren(zelfs met handschoenen) en pijn in onze armen stond hij erin.
nou zijn we nadat ik ook met mijn pony last kreeg met het laden naar een theorie avond geweest.opzich wel wat tips gehad op een rustige logische manier.

die heb ik zelf toegepast bij mijn pony en het laden is van een half uur verkort naar 3 min. bij mijn pony , en ik denk bij de meeste paarden helpt het ruwe erin trappen niet.dat werkt alleen maar tegen.

als ik jou was zou ik iemand erbij halen die er meer verstand van heeft.en gewoon met wat gedult proberen je paardje de trailer en het rijden niet meer eng te laten vinden. succes!!

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 14:32

fjorda schreef:

Dit is misschien een oplossing voor één keer. Maar vervolgens heb je de volgene keer weer het zelfde probleem, of krijg je een paard dat de trailer in gaat omdat hij weet wat er anders voor naars gaat gebeuren. Uiteindelijk heb je dan nog steeds een paard wat een hekel aan de trailer heeft.
Het lijkt mij dat je eerst moet kijken naar de oorzaak hiervan wil je het gedrag kunnen veranderen.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 14:38

fjorda schreef:

Dat is erg leuk, maar bij mijn verzorgpaard, helpt dit iig niet (goed genoeg). Knipoog

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:09

Ik zou er ook gewoon de tijd voor nemen en het niet op manieren op gaan lossen als waar Fjorda mee komt. Ik heb een paard gereden dat ook een hekel had aan de trailer en wespen. Op gegeven moment (dit was voordat ik haar reed) hadden ze het dier tijdens de rit naar een manege op de kop in de trailer hangen. Het dier was over de schot geraakt die in de trailer stond en zou op een hele vreemde manier op de kop hangen. Been helemaal kapot en die kreeg je natuurlijk met geen mogelijkheid nog in de buurt van een trailer. Dit paard hebben ze met heel HEEL veel gedult weer trailer klaar kunnen krijgen Lachen ze liep er zo weer in en uit, met Natural horsemanship trouwens (zo heb ik er kennis mee gemaakt)

Dus met veel rust en geen idioten erbij laten die gaan slaan want daar maak je het echt alleen maar erger mee. Gewoon de trailer inzetten wat snoepjes geven belonen en dan er weer uit zodat ze leert dat het niet altijd zo onaangenaam is om de trailer in te moeten.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 18:38

Hoi,

Veel grondwerk doen, loswerken, nageeflijk maken aan de hand dus...stapjes vooruit en achteruit op jouw commando en zorg dat je paard aandacht voor jou heeft. Druk werkt niet, wordt alleen maar erger....
Heb geduld en elke dag oefenen, dan lukt het je vanzelf, zolang je maar niet gefocussed bent om je paard in de trailer te krijgen, ga ervan uit dat je wilt dat het paard bij jou wil zijn, overal, dus ook in de trailer.
Geef het tijd dan lukt het je vanzelf...ik spreek uit ervaring.
Veel succes !

JennxMano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 08:34

Lise81 schreef:
Heb je sinds die ene keer het paard niet meer op de trailer gezet? Hoe gaat het als je van huis weg gaat, wie helpt jou dan en hoe gaat het dan?

Kan je niet (de trailer bijvoorbeeld in de wei zetten en dan) iedere dag even oefenen?
Zoek ook hulp van een ervaren, deskundig en geduldig persoon en trek de hele dag voor uit om te oefenen.

Als hij het rijden in de trailer helemaal niet leuk vind kan dat de rede zijn dat hij er niet meer in wil. Maak het voor hem zo aangenaam mogelijk. Zorg ervoor dat de bodem en klep niet glad zijn, beetje stro op de grond. Zorg voor voldoende licht in de trailer ('s avonds is dat lastiger). Hang hooi in de trailer zodat hij iets te knabbelen heeft.
Zorg er ook voor dat je heel voorzichtig rijdt, zeker optrekken/afremmen en de bochten.
En ga in het begin gewoon een stukje rijden (15 min.) in een rondje, dus gewoon naar huis.

Ipv naar de ponyclub kan je ook iemand zoeken die bij jou les komt geven.

Je schrijft dat je niks meer kan leren, maar dat is natuurlijk niet waar! Je kan naast het rijden meer aan grondwerk gaan doen, dat kan ook helpen bij dit trailer-probleem.

Hij is sindsdien niet meer in de trailer geweest. De eigenaar van mijn verzorgpaard helpt. En ik mag niet elke dag komen dus dat zit er ook niet in. Ik ben nu wel begonnen met natural horsemanship.