Veulen in nek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maddox__

Veulen in nek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 16:21

Zoals de titel al te zien
Ik heb een hengstje van 10 maanden
Een maand geleden ging ik stukje met hem lopen, hij staat nu in de opfok en wil liever niet weg bij zijn vriendjes er staat daar ook een molen. Maar als ik daar met hem ga lopen het is echt maar een heeel klein stukje en we staan bij de molen in de buurt word hij bang / zenuwachtig. Toen ik dit een maand geleden met hem deed kwamen er mensen aan gelopen daar zat hij al helemaal naar te kijken hij is ook erg bezig met steigeren en ik straf het af omdat hij weet dat het niet mag. Toen ging hij dus ook steigeren maar sprong hij in me nek.
Ik kon nog net snel genoeg weglopen en heb hem een paar keer aan het halster touw naar beneden getrokken en tik op zijn neus gegeven daar was hij zo van geschrokken en liep hij als een lammetje met me mee . Ik was er zelf erg van geschrokken
En dat merkte hij dus kwam ie daarna helemaal knuffelen en met zen hoofdje dicht bij me staan.
Maar nu zou ik willen weten van jullie wat jullie zouden doen als je een veulen in je nek krijgt wat jullie reactie is.

Groetjes..

P.s heb nu ook een hengstenketting gekocht

Pluttersput

Re: Veulen in nek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:24

Als ik n veulen in mn nek had dan probeerde ik het zowiezo af te leren.. Meer kan je denk ik niet. Dat is het voordeel van mijn veulen, ook n hengstje. Wel maar n shetje, maar goed. Die heb ik vanaf anderhalf maand in de hand gehad, en is nu nog steeds fatsoenlijk opgevoed, en die weet ook dat die dit soort geintjes niet moet uithalen. Ik denk echt dat t enige wat je kan doen t m proberen af te leren is...

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 16:28

Ja ik ken hem al vanaf zijn geboren na een paar uur oud. En heb hem ook helemaal zelf opgevoed.. Hij heeft nooit gesteigert . Alleen is daar nu erg mee bezig als ik met hem ga lopen zegmaar ik waarschuw hem en trek hem naar beneden . Als hij het dan weer doet krijgt ie een tik op zen neus en issie braaf hij weet het egt heel goed alleen word heel speels ofzo.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:43

Maar voel je dat niet aankomen dan? Anders moet je hem gewoon al eerder kort pakken, en m de kans neit geven. Houd zn aandacht bij jouw, niet wat er om hem heen gebeurt...

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 17:45

Nee hij doe het ineens.. heel onverwachts hij is maar 1 keer in me nek gesprongen maar ik weet nog steeds de oorzaak niet.. er kwamen wel mensen aanlopen van afstand die steeds dichterbij kwam daar was ie al helemaal naar aant kijken en toen ze dichtbij waren sprong ie in me nek weet niet of dit angst of speelsheid was ofzo.. en het de andere keren met steigeren doet ie het plotseling

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:46

Car heeft het één keer geprobeerd. Heb hem niet naar beneden getrokken (zie ik het nut persoonlijk niet van; is mosterd na de maaltijd) maar hem wel goed op zijn plek gezet. Naar mij wordt niet. never. helemaal. nooooooit. gesteigerd. En dat hielp Ja Nou scheelt het wel dat hij niet in de opfok staat maar op een pensionstal waar ik hem dagelijks zie dus ook veel met hem kan wandelen etc.

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 17:48

Jaa, dat heb ik ook altijd gedaan om te zeggen dat het niet mag. en toen deed ie het ook niet.. maarja dat ie echt in me nek sprong was toch wel iets te ver gegaan van hem. en aangezien ik hem geen harde klap of iets hoef te geven voor reactie doe ik dat ook niet maar gewoon een tik op zen neus dan weet ie dat het niet mag. maar als ik hem dan ook niet naar beneden trek dan gaat hij door, vandaar

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:49

oeh.. dat is wel lastig zeg!
ik denk dat je hem het beste kort kunt pakken..
en hem proberen bezig te houden met andere dingen,
rondjes gaan lopen.. veranderen van richtig e.d.
en brokjes mee, dat helpt bij die van mij iig wel goed!
let hij echt alleen maar op mij Knipoog

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 17:52

Jaa daar zat ik okal aan te denken , alleen het probleem is dat je daar niet echt rondjes kan lopen alleen daar bij de weg en ik weet niet hoe hij dan reageert als hij als zo doet een klein stukje zeg maar. Toen hij nog bij mij zelf stond was er geen probleem kon ik alles met hem doen buiten langs de weg enzo nooit gesteigert enzo. dus is heel moeilijk.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:52

Brokjes zou kunnen, maar dan heb je kans dat hij weer heel happig wordt op brokjes. Ik las in je profiel dat je 14 ben, en je veulenkind is best aan de maat, misschien een keertje een volwassen (als in groot) persoon meenemen, dat die hem vast kan houden? Denk dat die hem makkelijker in de hand kan houden, en daar is het misschien ook moeilijker bij om echt op de nek te springen zeg maar...

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 17:56

Nouja denk niet dat dat een probleem is er zijn altijd 2 volwassenen bij .. En het paard is van mij en een vrouw van 36 dus , maar die is zwanger dus is dat geen goed idee .. Hij weet iig dat het niet mag zegmaar , En als hij brokjes krijgt wil die alleen nog maar meer Tong uitsteken .. En ik kan hem ook wel houden het is niet dat ie me helemaal mee sleurt alleen hij gaat heel snel lopen en dan zeg ik er wat van en dan is het ook klaar .. en dan loopt ie lief mee .. Gelukkig weet ie nog wel tot hoe ver hij kan gaan bij mij .. Snap best dat hij terug wil naar zijn vriendjes. alleen het is nu even een probleem met het steigeren . Heb afgelopen 2 weken ook niet gelopen vanwege het weer. .

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:40

het gedrag kan ook komen omdat jij hem uit zijn groep haalt....

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:37

als je hem egt eens heel erg boos word (niet boos blijven)
dat ie schrikt en denkt oow oliebol :S maar dan moet je natuurlijk wel belonen als hij het goed doet Knipoog

als die nerveus wordt van de molen kan je iedere keer iets dichter ernaar toe lopen,, misschien merkt ie dat het niets doet en wordt ie wat rustiger

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 20:01

Ja de ene keer valt het hem niet op.. omdat ie dan andere dingen ziet... Maar ik vraag me echt af waar hij nou bang van word. En ik kan er niet zo dicht naar toe lopen en aan laten ruiken ofzo want staat te hoog op zo'n blok ofzo (weet niet zo goed hoe ik het uitmoetleggen)
En Mizsz_Kitty hij heeft altijd in de groep gestaan bij mij op stal met 8 paarden ofzo, en was er ook niks aan de hand.. Dus denk niet dat het daardoor komt:)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 04:44

waarom zou je met het dier willen gaan lopen, laat het lekker staan

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 16:41

Ja dat is dus het probleem ik kan hem niet zomaar laten staan . Wil gewoon nog wat met hem kunnen doen. Omdat ik echt een hele goede band met hem heb. Kan ik dat niet vandaar.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:44

Mizsz_Kitty schreef:
het gedrag kan ook komen omdat jij hem uit zijn groep haalt....

Ja, dus?

Mijn bijna 2 jarige gaat ook af en toe mee uit de groep, en die vind het ook reuze spannend allemaal. Ze moeten leren dat ze zo afentoe nou eens mee gaan, en er op vertrouwen dat ze altijd terugkomen bij hun vriendjes. Vind jouw reactie weinig toevoegen hier.

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 16:47

Splash_
Ik vind dat je gelijk heb,vind het nu ook belangrijk omdat nu ook bang word als je het halstertje om doet. dus wil dat ie gewoon weet dat het niet eng is, Is heel raar dat hij het eng vind hij kent het halster al vanaf 2 dagen oud ofzo, en nooit eng gevonden nu loopt ie helemaal achteruit, Kom er ook maar 1 keer in de week of 1 keer in de 2 weken.

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 16:47

Oja Splash_ staat jou 2 jarige alleen bij 2 jarige of ook bij oudere?

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:54

Mijn moeder had het ook een keer hengstveulen was toen 10 maanden ongeveer. Ze heeft hem een tik verkocht en gewoon laten weten dat ze daar niet van gediend was. Daarna heeft hij het niet weer gedaan.

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 16:56

Jep heb ik ook gedaan, weet niet wat hij nu doet buiten met lopen kon de afgelopen keren niet lopen vanwege het weer .. Ga namelijk altijd in het weekend

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:25

Oke, ik hoop voor je dat hij het niet weer doet.

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 19:33

Nee ik ook niet, nou ja we wachten het af

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:39

Ik heb dit ook een keer gehad, alleen dan wel wat anders. Want dit was het veulen van mijn paard..(dat paard heb ik inmiddels niet meer) en dat was een merrie van nog maar 4 maanden oud. Bij haar was het om te spelen. Ik kreeg der benen op mijn schouders.

Lastige situatie zo, logische dat je ervan bent geschrokken. Het is misschien wel goed dat je een hengstenketting hebt gekocht want om het steigeren af te leren moet je continu harstikke consuquent zijn. Zo niet zal die het elke keer weer blijven proberen.
Goed dat je hem meteen hebt afgestraft, ik heb zelf een haflingerruin die in mei 2 jaar word. Ik ga vaak met hem wandelen op straat en hij heeft ook 1x gesteigert bij mij. Ik schrok er zo van omdat ik dit totaal niet had verwacht (ook omdat die normaalgesproken best rustig is). Dus door mijn reactie riep ik meteen heel hard dat die dat niet mocht doen, daar schrikken ze altijd behoorlijk van dus je stem opzetten is sowieso een ding dat je dan moet doen. Ik gaf ook automatische een ruk aan het halstertouw. Meer had ik niet gedaan, maar hij heeft het nooit meer gedaan.
Mijn paard is sowieso nogal kwetsbaar als je boos word, dan is die meteen overdondert lijkt het wel en dan is die daarna ook meteen braaf.
Maar dat is natuurlijk ook anders, jij hebt een hengst die giert van de hormonen, vergeet dat niet en wees echt hartstikke streng!
Als het goed gaat met de hengstenketting zou ik het na een tijd weer proberen zonder.. Dat zou die toch moeten leren.
Ben je sowieso van plan om hem te laten castreren? Dat zou ook een hoop schelen, niet dat het zo is dat alle vervelende hengsten maar meteen moeten worden gecastreert.. maarja, het scheelt natuurlijk wel een hoop!
Eigenlijk zonde als ik het zo bekijk, dat je sommige hengsten niet eens hengst kan laten door hun gedrag.. maarja.

Iig heel veel succes ermee.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 06:46

Maddox__ schreef:
Ja dat is dus het probleem ik kan hem niet zomaar laten staan . Wil gewoon nog wat met hem kunnen doen. Omdat ik echt een hele goede band met hem heb. Kan ik dat niet vandaar.

Inderdaad een hele goede band.... Denk je dat hij ook bij zijn moeder in dr nek had gesprongen???