mishandelde shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loosy

mishandelde shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 13:11

ik heb een mishandelde shetlander als verzrogpony. Ze is nu6 / 7 jaar.
Maar ik mag alleen haar hals borstellen verder niet. en toen ik haar probeerde te longeren is ze 5x er in regalop van ddor GEVLUCHT! maar wat kan ik er tegen doen? ze loopt samen met 3 andere shettjes {waar onder een veuelen} in de wei.
Ze is wel heel lief en zij is de enige die, als ik de wei in kom, naar me toe komt. ik kan haar ook zo pakken, maar als ik haar ga borstellen of ga longeren word ze helemaal gek. je kan ook niet zomaar je hand uitsteken om haar te aaien. dan schrikt ze, en begint te steigeren.

Wat kan ik hier aan doen, ik vind het zo zielig. Verdrietig

Anoniem

Re: mishandelde shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:13

Hoe weet je dat de pony is mishandeld? Misschien gaat het gewoon om eentje die niet veel in de handen is geweest. En niet elke pony is gecharmeerd van aaien, poetsen en longeren......

loosy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 13:14

ze was heel bang. ze durfde niet naar mensen toe... en ze bijt je als je op haar af loopt. ze legt haar oren in haar nek enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:15

Dat is geen bewijs dat ze is mishandeld.

loosy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 13:19

Maar de baas zegt dat hij mishandeld is... ik denk dat ze gewoon vaak is geslagen ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:22

Waarom zet je de pony dan niet vast met een pluk hooi en gaat dan borstelen? En vind je het slim om een pony te longeren die zich nog maar amper laat aanraken?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:23

Waarschijnlijk heeft dit paardje nooit echt contact met mensen gehad. Probeer eerst haar vertrouwen te winnen voordat je haar aan het werk zet met longeren. Worden ze gevoerd? zo ja probeer haar dan vast te zetten/laat haar vasthouden en ondertussen eten, ga dan langzaam steeds verder met poetsen. Laat haar eerst eens wennen dat ze aangeraakt kan worden. Ga pas longeren als ze het verder wel goed doet. Laat haar langs je lopen aan het halster. Leer haar de basis met de stem. Halt voor halthouden stap als je weer verder loopt.

Als ze gewend is dan beginnen met longeren. 1 persoon houd de lijn vast de ander loopt naast de pony. Het zal makkelijker zijn als je in de wei een rondje kan afzetten waarin gelongeerd kan worden. Zo kan ze je niet meeslepen als ze een keer begint te rennen.

loosy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 15:13

maar ze vind het heel eg leuk. ik kan ook met haar wandelen in het bos en ze vind het echt geweldig.en ik kan haar wel aanraken maar niet borstelen.