niks met veulentje gedaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joepluffer

niks met veulentje gedaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 19:05

hoi Tong uitsteken
ik heb een verzorgveulen en die is nu denk ik een half jaar. hij staat bij kenissen thuis, ik kom daar 1x in de maand. het zijn 4 shetten en staan de hele dag in de wei. de man van wie ze zijn rijd nu 1 jaar paard en rijd ook al wedstrijden enzo.
de man doet opzich niet veel met de pony's hij geeft ze wel hooi, appels peertjess enzo. maar hij had ze eigenlijk gekocht om zijn wei te onderhouden. maar toen ik vertelde dat ze ook onderhoud nodig hadden vroeg hij of ik dan soms langs wou komen. Dat doe ik nu ook, maar het probleem is dat het een half uur met de auto is en mijn ouders moeten me brengen. Ik kom er dus niet zo vaak. Maar ik geef ze beweging, de wei is best groot, maar het veulen is 's nachts geboren en ze hebben hem de volgende dag pas ontdekt. hij heeft nu nog geen halster om. maar wat kan ik met hem doen als ik er ben? ik kan hem niet vastzetten want hij heeft geen hoofdstel. en hij staat niet in een stal dus hoe krijg ik dat ding om?? wat kan ik met hem doen dat hij toch geen vervelend paardje word later..... het is een hengst... waneer kunnen die een merrie dekken...?
als iemand hier op reageerd zou ik heel erg blij zijn Haha!
X

ps: het is niet zo dat hij ze mishandeld hoor want ze zien er goed uit, krijgen uitzichzelf veel beweging. ze zijn echt niet mishandeld.

just_kiki

Re: niks met veulentje gedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 19:08

Dus je wilt iets doen met een veulen van een halfjaar? Verward
uhm lekker laten staan, en eventueel met een halstertje lopen. en verder Niks

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 19:09

voor de pony's geen ramp hoor hoe ze nu gehouden worden, buiten, op de groep, en voldoende voer.
ik denk niet dat ze iets tekort komen alleen omdat ze geen aandacht van mensen krijgen.
beweging hebben ze m.i. ook genoeg doordat ze buiten lopen.
het is natuurlijk wel van belang dat de pony's hand en halstermak zijn, voor bijvoorbeeld de hoefsmid enzo.
als je er zo weinig komt lijkt het me lastig om er een band mee op te bouwen,
dus ja, ik vraag me af of je wel echt iets kan doen..
je kan natuurlijk proberen of je het veulen mak krijgt, en dan na een paar keer een halster omdoen, kleine stapjes, niet bang maken, niet teveel willen.

hengstjes zijn vanaf een maand of 8 vruchtbaar.

joepluffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 19:09

nee.. maar voor als hij later groot word. maar hij kan nog helemaal niks.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 19:10

Gewoon beginnen met kennismaken en dus met hem kroelen gaan. Als hij dit lekker vind kun je voorzichtig een keer een halster omdoen, maar absoluut niet vastzetten. Grote kans dat hij gaat hangen. beter is om er als je dit een paar keer hebt gedaan (wel altijd weer afdoen als je weggaat) er een touw aanhangen en dan gewoon vasthouden. Zo begin je dan eens een keer met borstelen enz. enz. Paard vergeet zelden iets en als jij zorgt dat alles met plezier verloopt zal hij dat onthouden...

joepluffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 19:11

dat andere ponytje is nu bijna 2 jaar. het is heel speels. en als ik met die grootere een hindernisje spring aan het halster touw. is ze er al 3 x achter aan gesprongen ofzo. maar wat kan ik met haar gaan doen. want ze wil niet ahcter je aan lopen . dat vind ze eng.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 19:12

Citaat:
ik kan hem niet vastzetten want hij heeft geen hoofdstel.

Neem me niet kwalijk....een hoofdstel bij een veulentje... Verward

Laat het veulentje toch veulen zijn. Het komt vanzelf wel dat je er iets mee kunt gaan doen.
Laat hem lekker staan, spelen met de andere paarden.
Werk desnoods aan wat kleine dingetjes zodat hij went aan persoonlijk contact met mensen, maar verder niks.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 19:12

Ik zou hem niet met een hoofdstel vastzetten.

joepluffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 19:13

ik bedoelde halstertje.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 19:15

staat toch duidelijk in de tekst, dat je het over een hoofdstel heb Lachen
Citaat:
hij heeft nu nog geen halster om. maar wat kan ik met hem doen als ik er ben? ik kan hem niet vastzetten want hij heeft geen hoofdstel

joepluffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 19:18

ja ik weet het... maar ik bedoelde echt halstertje.

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:45

Ik denk niet dat als je geen band met het veulen heb hem een halster om kan gaan doen , iig heel moeilijk
Het veulen moet eerst vertrouwen in de mens hebben en ook in jou, je moet hem zowieso overal aan gaan raken en ook op zen hoofd, als hij dit niet eng vind is het makkelijker
en je had het zowieso dan nog het best bij 2 dagen oud kunnen om doen. dan is het een stuk makkelijker.
ik heb zelf ook een (bijna) jaarling hengst en die is er ook al aan gewend na een paar dagen na zijn geboorte ben ik ook wel blij om want hij word steeds eigenwijzer haha

superXmacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:17

het beste is gewoon borstelen en er mee wandelenen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:24

Met zo weinig ervaring denk ik dat je er meer aan kan verprutsen, dan dat je het veulen helpt voor later....
Een veulen vastzetten kan een probleem geven en je moet weten wat je in zo'n geval moet doen. Wees blij dat je geen halster had/heb.

Kroelen is wel goed, dan went hij aan mensen.
Verder heeft de eigenaar er blijkbaar wel verstand van en kun je 'm vragen om jouw te helpen en wat te leren.

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:13

Als het veulen trouwens voor je wegloopt omdat ie bang van je word als je te dicht bij komt moet je op je knieen gaan zitten en hem roepen als hij naar jetoe komt om te snuffelen laten gaan geen onvewachtse begin maken als hij weg loopt weer roepen en je hand een beetje omhoog houden om hem daar aante kunnen laten ruiken en dan kan je een beetje over zen neus aaien.. ik zou het rustig opbouwen, als je je klein maakt vinden ze het vaak fijner

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:18

zou niet al te veel met hem doen. HIj is nog jong laat hem genieten van zijn tijd bij zijn moeder. Wel leren halster om en volgen en leren wat borstelen is en hoevenkrabben maar voor de rest zou ik niet veel met hem doen. ALs hij oud genoeg is om bij zijn moeder weg te kunnen kun je hem ook een beetje leren aan het verkeer ofzo maar dan nog zou ik n iet veel doen.

loosy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:27

Je moet ook kijken wat je later met hem wil gaan doen. Als je er op wil gaan rijden, of iemand anders, in elk geval in rijden, moet je wel gaan traien. Maar daar zou ik mee wachten tot je hem bij zijn moeder hebt weggehaald.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:30

Ik zou ook niet aan de hand gaan springen met een 2jarige Knipoog Gewoon borstelen, voetje vragen en wat kroelen en aan de hand lopen is voldoende voor deze leeftijden.

loosy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:36

nee dat zou ik ook nog niet gaan doen, maar er staat toch ook nergens dat ze dat doet?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:38

joepluffer schreef:
dat andere ponytje is nu bijna 2 jaar. het is heel speels. en als ik met die grootere een hindernisje spring aan het halster touw. is ze er al 3 x achter aan gesprongen ofzo. maar wat kan ik met haar gaan doen. want ze wil niet ahcter je aan lopen . dat vind ze eng.

Hier staat toch springen?

loosy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:38

ja maar niet gedwongen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:40

Maakt niet uit, met een 2 jarige hoef je nog niet aan de hand te gaan springen.

loosy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:42

maar balkjes lopen kan wel, als ze al vrijwillig springt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:44

Balkjes lopen ok dan, en een mini huppeltje ook ok, maar je mag ze echt nog niet te hoog laten springen, dit kan gevaarlijk zijn voor de pezen en gerwichten, die zijn immers nog niet volgroeid.

loosy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:45

maar het zijn shetlanders en ze doet het aan een halstertouw denk je dat dat hoog is?