Vertrouwensband kweken..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vertrouwensband kweken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:52

Sinds een weekje heb ik een nieuw bijrijdpaard,een 5 jarige lieve merrie.
Omdat deze merrie een tijd stil heeft gestaan,en ik zelf ook al bijna 4 maanden niet meer heb gereden,wil ik alles met haar langzaam opbouwen.
Hiervoor heb ik 2 jaar een paard bijgereden en daarvoor had ik een eigen paard waarmee ik een naar ongeluk heb gehad.
Daardoor ben ik wat voorzichtiger geworden en hecht ik enorm aan een goed en vertrouwd gevoel.

Nu heb ik de merrie al gelongeerd,wat prima ging. Ze is lief en vriendelijk in de omgang.
Echter ik wil ook graag voor mezelf wat oefeningen met haar doen om vertrouwen te scheppen.
Het kunnen oefeningen aan de hand zijn of onder het zadel,maar wel echt gericht op vertrouwen. Zelf zat ik bijvoorbeeld te denken aan wat grondwerk(met vlaggetjes,jassen,en dergelijke zorgen dat ze met vreemde dingen leert omgaan,is ook erg goed voor mijzelf!).
Wie kan me leuke oefeningen geven,of tips voor fijne boeken die ik kan gebruiken?

Ilsiie

Re: Vertrouwensband kweken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:40

Ik denk.. gewoon heel veel tijd samen doorbrengen..
En niet alleen met rijden of werken, maar gewoon samen (lange) wandelingen maken, bij d'r in de wei of paddock zitten.. Grondwerk (NH?)..

Schriktraining is altijd wel leuk..

Mijn shet heb ik ook echt het vertrouwen mee moeten winnen (ze loopt nu los mee over straat!) en ik heb met haar vooral gewoon veel tijd doorgebracht, samen lopen, of 's zomers lekker in de wei erbij liggen enzo..

Denk dat je vooral rustig aan moet doen, niets forceren en gewoon lol hebben Lachen Dan komt 't vast wel goed!!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:43

Niks overhaasten!
ga heel veel met haar wandelen, maar ook erop rijden en dan heel veel stappen aan de lange teugel. En stukjes draven aan de lange teugel. En idd heel veel tijd met haar doorbrengen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 00:32

ik kan het boek van Inge Teblick hiervoor echt aanraden, het staat vol met allemaal leuke basisoefeningen die je met je paard kunt doen, en jou niet alleen helpen om het paard te begrijpen, maar ook andersom.

verder is veel quality time samen doorbrengen belangrijk, probeer te ontdekken wat haar fijne kriebelplekjes zijn, en geef haar eens een lekkere massage. een ontspannen wandeling door het bos kan ook wonderen doen.

het belangrijkste wanneer het gaat om vertrouwen is rust, voor het paard is dit hoofdzaak, een paard zal zich nooit op zijn gemak voelen bij iemand die niet voor rust kan zorgen in het samenzijn. en wanneer het paard bij jou op zijn gemak is, zal je merken dat dit ook omgekeerd werkt.

succes!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 08:34

Ik zou ook lekker veel tijd met dit paard doorbrangen, en dan ook lekker veel poetsen en wandelen. Zo heb ik ook een band gekregen met mijn verzorgpaard. Deze is vroeger mishandeld geweest en vertrouwt mensen ook niet zo snel... Gelukkig weet ik nu dat het goed zit tussen ons Lachen.

Daarnaast is het denk ook van belang dat je duidelijk bent... Het paard moet er ook op kunnen vertrouwen dat je altijd hetzelfde reageerd. Als je de ene keer boos wordt om iets en het de andere keer goed keurd is dat ook weer verwarrend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:50

het gaat er vooral om,dat ik angstiger ben geworden na dat ongeluk. Het paard waar ik hiervoor op reed,heeft me er voor 95% afgeholpen,maar die kende ook al erg veel...deze is wat jonger en onervarener. Ik heb er erg veel zin in, dus ik doe lekker rustig aan.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:12

Als het grootste probleem je angst is (wat ik uit je posts denk te halen) dan is zo'n schriktraining idd geen slecht idee denk ik. Juist omdat je dan het paard niet goed kan voorspellen en daarmee om leert gaan Lachen
http://www.schriktraining.nl/
Deze mensen geven trainingen door het hele land, misschien zit er iets voor je bij Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:28

Ik zou aan grondwerk doen, en dan vooral Parelli. Voor de rest veel undemanding time met haar doorbrengen, ga desnoods in het weiland zitten of in de opening van haar box met een boek of zo.

siouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:00

als jij het ook bent die een beetje is is het vertrouwen het belangrijkste. probeer te zoeken wat haar reacties op bepaalde dingen zijn en hoever je dingen kan drijven... maar dit is nog een onervaren paardjes zeg je dus een onverwachte strong ofzo of een rare reactie zal je nog een paar keer tegen komen vrees ik. maar zolang jij rustig blijft moeten er niet teveel problemen optreden is het niet??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 11:09

ze is niet geheel onervaren hoor,netjes ingereden,alleen heeft ze een tijdje stilgestaan.
De schriktraining die hierboven genoemd staat lijkt me super,zoiets zou enorm goed zijn voor mezelf ook Haha!

superXmacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:58

wat ook egt heel goed is ..

Op het paard aan de loneerlijn gaan galoperen en dan eerst 1 hand los en dan 2..

dit heb ik ook met mijn hengst gedaan..
en je krijgt er echt heel veel vertrouwen door.

ik ben zelf nu zo ver dat ik weet dat als ik zonder stijgbeugels aan de loneer lijn galopeer ik me handen los kan doen en me ogen dicht..

(geeft echt een heel fijn gevoel)

heb jij je ogen dicht kan je je ook echt op de beweging van het paard concentreren.

superXmacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:01

Heino schreef:
Als het grootste probleem je angst is (wat ik uit je posts denk te halen) dan is zo'n schriktraining idd geen slecht idee denk ik. Juist omdat je dan het paard niet goed kan voorspellen en daarmee om leert gaan Lachen
http://www.schriktraining.nl/
Deze mensen geven trainingen door het hele land, misschien zit er iets voor je bij Lachen

met mijn hengst heb ik ook heel veel schrik trainingen gedaan.

en opeen gegeven moment hebben we over wapperend plestic gegalopeerd ..

maar de schrik training heeft wel echt geholpen.

want nu weet ik wara hij bang voor is , hoe hij regeerd, en wat ik moet doen.

Maar ik weet ook dat hij bijna nergens bang voor is.
Dus geeft dat een veilig gevoel

En de basis wat je op een schrik training leerd is : zelf RUSTIG blijfen.