Help ... Bijter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xRoxanne

Help ... Bijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 13:50

Hallo daar,

Ik heb een enorm leuke haflinger van bijna 3, ik heb hem dan ook bijna een jaar.
Toen hij bij ons kwam durfde hij zo wel eens pitsen, vingers uitsteken betekende ook dat
er zeker en vast eens in gebeten moest worden.

Nu, een jaar later pitst hij wanneer hij pitsen kan, gisteren heeft hij 7x gepitst in 4 uur tijd.
Het is dan ook zo dat hij pitst en meteen "gaat lopen". Hij weet dus dat hij iets verkeerd doet.
Ik weet absoluut niet meer wat ik kan doen.
Ik haat het om mijn paard te slaan, maar nu heb ik het geprobeert uit wanhoop en het
levert dan ook echt niets op. Wat kan ik doen Huilen

Benfan

Re: Help ... Bijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:55

Ik neem aan dat Pitst bijten is?... of plassen?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:56

pitsen Nors opkijken en dat betekend

xRoxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 14:23

*LOL* Pitsen is indd bijten Schijnheilig

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:35

Mijn jonge paard deed dit ook, ik heb hem toen een keer flink in zijn bovenlip geknepen....deze tip kreeg ik van iemand die veel met jonge paarden werkt en veel jong spul heeft staan. Je moet dit wel gelijk doen op het moment dat ze je bijten of het proberen anders is het te laat...slaan lost niets op daar worden ze alleen maar kopschuw van..
Het knijpen in de bovenlip boots een terugbeet na, die jonge paarden of veulens ook van de merrie terugkrijgen... bij mij heeft het toen goed geholpen...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:38

lastige gewoonte..
staat je paard wel met soortgenoten,
zodat hij daarmee kan ravotten?
ik denk (gezien zijn leeftijd) dat hij je misschien wel uitdaagt tot spel,
zoals paarden dat onderling doen..
niet fijn als je paard het zich aanwent om zo tegen mensen te doen!
blijf duidelijk naar hem toe dat het niet mag,
dan maar een keer een tik hoor!
als je altijd als hij het bijna doet een waarschuwing geeft, met je stem,
en als het nodig is een keer samen met een tik,
dan is na een paar keer als het goed is een stem waarschuwing wel genoeg..

Misty_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:54

Soms is bijten een reactie op een verkeerde behandeling door iemand of een manier om pijn kenbaar te maken. Vaak betreft het slechts een overdreven reactie.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:57

Nou, bijten is voor mij de enige reden om een tik op de neus te geven!
Overigens (ik weet niet of je het doet) is het goed om nooit iets uit de hand te voeren. Daar worden sommige paarden heel hebberig en bijterig van. Wil je een snoepje geven, dan in de voerbak.

Happywoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:08

Ik heb hetzelfde probleem, hij rent alleen niet weg. Ik merk dat hij het doet als hij een oefening moeilijk vindt of als ik het niet goed overbreng, dus dan pas ik me aan. Maar hij doet het ook tijdens het poetsen, sinds hij lekker in zijn vel zit, probeert ook dominant te zijn. Dat knijpen heb ik gedaan, maar misschien niet consequent genoeg. Overigens pakt hij alles wat voor zijn mond hangt, heel lastig, herkent iemand dit in combi met bijten?

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 23:07

Is het een ruin of is hij nog hengst?

De ruin van een vriendin van mij is tot zijn 4,5 jr hengst geweest en die pakt ook alles wat voor zijn mond komt.. is ondertussen meester in halstertouwen losmaken.. Haha!
Hengsten en ruinen die langer hengst zijn geweest schijnen dit nogal wel eens te blijven doen..

Hij kan ook last van zijn tanden hebben, dan schijnen sommige paarden ook nog wel eens aan van alles te willen knabbelen...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 23:15

vooral als ze aan het wisselen zijn gaan ze knabbelen aan dingen. mijn fries heeft het in zn jonge hengst jaren ook gedaan heel makkelijk af te leren. je pakt een klein flesje waarmee je kan spuiten. doet daar anti bijt is of wat anders heeel smerig verstopt het in je hand en zodra hij bijt spuit je het spul in zn mond. meeste hebben het erg snel door. jij doet hem geen pijn mee wordt er niet kopschuw van maar hij leert het wel snel af.

Floortje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 23:57

hoi
mijn haflingermerrie doet het ook, happen......het liefste in alles!

maar die van mij krijgt zodra ze dat doet gewoon een flinke tik.gewoon niet te zacht, geen aaitjes! neusknijpen....helpt niet, maakt ook geen indruk.....
ik sla ook niet graag, maar er is ook niks zo vervelend voor n paard als onduidelijkheid. en dit is duidelijk: HAPJEEEESSS ZIJN KLAPJJJEEESS!!!!! Haha!

soms is ze wel Beledigd, maar dat is dan gewoon jammer.......liever een beledigd paard als n blauwe plek op mn arm.......ze weet wel waar ze aan toe is...

gr leonie

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 00:29

probeer te achterhalen waarom het paard bijt. heeft ie last van z'n tanden, is het een poging om je te domineren... aan de hand van de reden kan je een passende oplossing bedenken.

natuurlijk is het altijd zaak dat je basis met je paard goed is, als hij je probeert te domineren is je leiderschap niet onvoorwaardelijk en zal je daaraan moeten werken. probeer bij dergelijke problemen altijd de oorzaak te achterhalen en ga met die oorzaak aan de slag. een tik uitdelen kán helpen, maar pakt een evt. probleem niet bij de grond aan. een dominant paard dat vindt dat je leiderschap rammelt zal het dan ook blijven proberen, en bij genoeg afstraffing iets anders bedenken, of zelfs agressief terug reageren.

mijn eigen paard bijt me alleen als hij pijn heeft of zich niet lekker voelt. toen hij met rugklachten zat beet hij me constant, en terwijl de osteopaat met hem bezig was ook. pas naar het einde van de behandeling toe hield hij ermee op en begon hij te ontspannen. wanneer Faram mij bijt straf ik het dus ook niet af, en zéker niet dmv een tik oid. hij bijt alléén en enkel om mij iets duidelijk te maken, en daar heb ik alleen maar profijt van, omdat ik op die manier evt. ongemakken bij hem onmiddelijk opmerk.

hiermee wil ik maar aangeven dat het écht zaak is dat je bij wat voor probleem dan ook eerst de oorzaak weet. nu is het in dit geval erg waarschijnlijk dat het paardje eea uitprobeert, hij heeft er de leeftijd voor en de tijd van het jaar is er ook naar. is dat het geval, dan raad ik grondwerk aan om je leiderschap te bevestigen en evt. verduidelijken, dan houdt het bijten ook vanzelf op.

voeren uit de hand hoeft overigens geen probleem te zijn als je je paard leert er netjes mee om te gaan. kies een belonend woord (bijv 'goed zo') en koppel de voedselbeloning daaraan. zo leert je paard dat er alleen iets te halen valt als jij dat woord zegt. happen of in zakken zoeken om het ontvangen van snoep af te dwingen is bijzonder onbeleefd, en prima af te leren.

succes!

xRoxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 09:55

Er kan dus meer achter zitten dan ik dacht ... Ik zal even mijn verhaal volledig vertellen Clown

Ikzelf ben 20 jaar, ik ben al van mijn 3 met paarden bezig. Ik heb genoeg jonge paarden gehad
maar nog geen enkele die beet. Ik krijg de indruk dat hij het niet doet om me pijn te doen maar
eerder om mijn aandacht te trekken, als ik sta te babbelen met iemand heeft hij gauw genoeg
mijn arm vast, voetjes uitkrabben betekend ook een hap in mijn kont of been, waar hij me ook
maar kan pakken. Ik heb geprobeerd om hem "terug te bijten" lees: in zijn lip te knijpen,
dit helpt niets, ook een tik geven helpt niet want hij bijt en plooit zijn nek bijna zoals een
giraffe, ik kan hem dus geen tik meer geven want hij zit dan bijna met zijn neus in zijn kont.

Als hij niet stout is trekt hij dus ook niet weg, kopschuw is hij zeker niet, hij WEET gewoon
dat het bijten niet mag maar hij stopt er gewoon niet mee. Als ik met de zachte borstel
over zijn hoofd ga, heeft de borstel ook meestal de boter gegeten. Zweepjes die aan zijn
neus voorbij komen, zadeldoeken, stijgbeugels, noem maar op ... Alles wat hij tegen komt
moet hij tussen zijn kiezen gehad hebben ...

Ik ben wanhopig ... waarom is de liefde van mijn leven zo'n bijtgrage baby ...
Even voor de duidelijkheid: op 2.5 jaar is hij geruind ...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:01

mijn Snatje deed het ook, bijten om me als het ware te vragen hem te kroelen op fijne plekjes. nu vind ik, als slap mensje zijnde, dat niet bepaald prettig, mijn velletje kan dat nu eenmaal niet hebben.

ik heb Snatje geleerd om te vragen om 'aandacht' door met de te kriebelen plek (meestal hals of kont) naar me toe te draaien, en op die manier te vragen hem te kroelen. dat doet hij erg netjes, hij duwt me niet omver, en we weten beiden wat het betekent. ik zorg ook dat ik er duidelijk in ben, als ik bezig ben ga ik er niet op in, en hij weet ook dat het aan MIJ is om dat wel of niet te doen.

het moet niet zo zijn nl dat hij me dwingt om hem te kroelen, dus als hij dat wil, parkeert hij het betreffende lichaamsdeel in een gunstige positie en wacht. soms loopt hij een stapje achteruit om wat dichterbij te komen, maar blijft beleeft en weet de regels van het spel.

hij weet dus óók, dat het happen wat hij deed hem niets oplevert, ik heb hem er nooit voor gestraft, maar ook niet beloond.

Happywoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:24

Mijn Fries is bij zn vorige baas niet zo goed behandeld en er is weinig met hem gedaan, hij is enorm opgeleefd. Was erg onzeker. Het domimante probeer ik met freestylen eruit te krijgen, maar moet vaak bevestigd worden. De tandarts is pas geweest, dat is het ook niet. Ik begrijp dat het ook met de rui te maken kan hebben? Kan antibijt ook op leer gespoten worden?
Ik weet niet wanneer hij geruind is, is wel een viespeuk op stal, heb gehoord dat late ruinen dit vaker zijn. Nemen ze het ook over van andere paarden?

xSoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:27

Ik doe altijd GÉÉN tik op de neus wat dan schrikken paarden vaak, ik doe altijd praten en zeggen van uhmmat mach niet ofzo iets!