wegrennen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiirstenp

wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 12:17

hallo,

ik heb een nieuwe verzorgpony,
maar die is niet te vangen.
hij is zelfs niet te vangen met brokjes of insluiten.
hij staat er pas kort,
maar was al heel snel gewend.
het is een mini-shetlandpony,
dus die gaat gewoon overal doorheen!

hebben jullie tips?

alvast bedankt,
Kirsten

Ilsiie

Re: wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:04

Hehe..

komt me bekend voor!

Ik heb ook een shetlander, vroeger mishandeld dus ze had gewoon echt geen vertrouwen meer in mensen. 't gaat nu wel beter, maar echt vangen kan ik d'r nog niet (als ik kom, kan ik haar wel uit de wei zelf naar stal laten lopen, maar echt vangen nog niet, hoop dat dat na deze zomer beter gaat!)

Ik denk dat je eerst de oorzaak moet zoeken.
Wil ie gewoon niet, of is ze bang?
Dan kan je verder..

Ik heb voornamelijk enorm veel tijd doorgebracht in de wei, liet haar zelf komen om vertrouwen te winnen. Zodat ZIJ dapperder werd.
Ook moest ze niets, als ze kwam. Niet werken, niet longeren.. Gewoon alleen even hoi zeggen, knuffelen Lachen

Als ze niet wil moet je het voor haar leuk maken, maak haar duidelijk dat het juist leuk is bij jou! dat ze het fijn gaat vinden om met je mee te gaan. Dus niet altijd werken als je komt, maar soms ook gewoon niets..

Pff.. Verder nog..

Niet insluiten, daar worden ze vaak alleen maar banger van en kun je ze nog minder vangen. Vaak hebben paarden meer geduld dan jij Knipoog

Pat Parelli: Jij moet het paard niet vangen, het paard moet jou vangen!

Vooral ook niet boos of gefrustreerd worden.. Rustig blijven..

Neem volgende keer een boek mee, een krukje/stoeltje/emmer en ga lekker zitten lezen in de wei.. Ze wordt vanzelf nieuwschierig, en dan komen ze meestal wel!

Verder kan ik zo snel even niets bedenken, maar anders moet je maar pm'en als je meer wilt weten Lachen

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 23:47

Mijn paard was toen ik haar kocht ook lastig te vangen. Het moet ze iets opleveren om naar je toe te komen. Ik ben begonnen met target training. Dit houdt in dat je je paard leert komen naar een speciaal teken dat je maakt of een voorwerp. Ik heb gekozen voor twee duidelijk opgestoken vingers (niet gewoon je hand, want dan reageert je paard steeds op je hand).
Als je paard je vingers aanraakt krijgt het uit de andere hand iets lekkers. Het moet dan iets doen om iets te krijgen. Na een paar dagen kwam ze al naar me toe in de wei.

Alleen komt jouw pony niet naar je toe, ook niet als het nieuwsgierig wordt ?(als je bijvoorbeeld in de wei gaat zitten met iets lekkers?)
Als het alleen staat zou je kunnen proberen met een andere pony de pony te lokken.

Het is belangrijk te weten dat als je naar een pony toe loopt, je in paardentaal je minder dominant opstelt. Misschien wil de pony dat niet en loopt het weg. Laat het dus naar je toe komen. Verder kan het bedreigend zijn als je recht op een pony afloopt, benader het liever van de zijkant.
Als de wei klein genoeg is, en de pony staat alleen, wil het ook werken de pony op te jagen, zodat je de leiding overneemt (in plaats van dat de pony jou zich laat volgen). Elke keer als het wegloopt geeft jij het commando dat het moet lopen, het hoeft niet hard door de wei te rennen, stappen is ook goed. In sommige gevallen zal de pony jouw commando gaan afwachten (jou als leider zien) en kun je beter afdwingen dat het blijft staan en vervolgens naar je toekomt (als het van je wegloopt moet hij weer lopen en daar wordt hij moe van)

Er zijn meerdere oplossingen, maar je moet wel weten waardoor het probleem is ontstaan;
angst, onvoldoende motivatie, dominantie probleem?

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:23

Je moet het rustig op bouwen , ga maar eens zitten vlechten/haken ofzo iets , laat haar aan de wennen maar let niet op haar , als ze dan naar je toe komt ga je gwn door met wat je aan het doen was , zo word ze waarschijnelijk minder bang voor jouw !! als ze je rustig besnuffelt heeft , kan je haar proberen te aaien , kijk maar eens hoe ze daar op reageerd !!
Dat lijkt mij al genoeg om voor nu aan te werken ..
Ik zou als ik jouw was daarna nog wat grond werk doen ( NH )..

joepluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 19:22

mischien moet je gewoon in de wei gaan zitten met een plastic zakje met brokjes er in en erg gaan kraken, neit te hard, maar dat hij nieuwschierig word. misschien komt hij dan wel naar je toe.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 19:27

joepluffer schreef:
mischien moet je gewoon in de wei gaan zitten met een plastic zakje met brokjes er in en erg gaan kraken, neit te hard, maar dat hij nieuwschierig word. misschien komt hij dan wel naar je toe.

Denk het niet , de TS zeg dat ze dat al geprobeerd heeft !!

joepluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 19:28

maar als je naar hem toe loopt

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 19:31

joepluffer schreef:
maar als je naar hem toe loopt

Dat werk niet !! Als je naar hem toe loopt gaan hij rjuist weg , ja moet juist wachten tot hij naar jouw toe komt !!

Joepluffer , je bent nog net op bokt , ik wens je veel plezier , en ik hoop dat je hiet veel zult leren !!

joepluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 08:36

ja, maar ik bedoel, ze heeft met die snoepjes geprobeerd toen ze naar hem toe liep, maar je moet het proberen als je op de grond zit.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 09:08

joepluffer schreef:
ja, maar ik bedoel, ze heeft met die snoepjes geprobeerd toen ze naar hem toe liep, maar je moet het proberen als je op de grond zit.

Niet !!
Sooory hoor maar als je niet weet waar je het over hebt , moet je niet zeggen dat ik geen gelijk heb ? ......................

Je kan het beste eerst in de wei gaan zitten , en dan lang blijven zitten zonder naar haar te kijken of contact met hem te maken , wacht tot hij naar je toe komt !!
Want naar hem toe lopen heeft helemaal geen zin !!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 09:10

Ilsiie schreef:
Pat Parelli: Jij moet het paard niet vangen, het paard moet jou vangen!

Dat bedoel ik nouw , zoek het paard niet op , laat haar jouw maar op zoeken !!