omgang met mijn paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marianne76

omgang met mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 08:07

Hallo allemaal.
Ik heb een ruin tuiger van 2 jaar, nu id het een heel braaf paard ik kan hem al longeren zonder zweep dat doe ik twee keer per week.Alleen het lopen naast mij dat gaat niet goed hij ontsnapt elke keer hij snap niet dat hij de ruimte moet laten tussen ons. Ik heb al vanalles geprobeerd maar het lukt me niet om fatsoenlijk met hem te lopen.
Heeft iemand tips voor me. Ik heb er al aan zitten denken om een cursus te volgen.Bedankt alvast Groetjes, Marianne

Lise81

Re: omgang met mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:34

Je schrijft niet hoeveel en wat voor ervaring je hebt met paarden.
Een cursus volgen is altijd wel een goed idee. Ik zit dan te denken in de trant van Natural Horsemanship, of iets anders wat dieper in gaat op grondwerk.

Ik vraag me ook af of je paard net 2 is geworden dit jaar of dit jaar nog 3 wordt en hoe lang je dan bezig bent. Want voor een paard is volte werk redelijk belastend. (Het hangt dus erg af hoe lang, hoe vaak, hoe intensief en op wat voor bodem dit gebeurd e.d. of het goed is of minder goed).

Een paard hoort niet in jou ruimte te lopen. Beter een stuk achter je. Uitleggen vanachter de PC vind ik dit erg moeilijk. Wanneer je paard te dichtbij komt kan je dit duidelijk maken door je groot te maken (zwaaien met je staart = touwtje) en hem anders stil te zetten en passen achterwaarts te laten doen. Je moet hierin heel consequent zijn.

Een goed boek over grondwerk kopen en gaan oefenen in een bak is een goed idee. (In combinatie met een cursus is het beste denk ik).

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 21:18

ik ben het met lise81 eens Ja

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:04

Ik heb wel eens gelezen dat als een paard niet netjes meeloopt, je voorbij loopt ofzo.. je met je armen moet gaan zwaaien als een eend. Dus armen omhoog en ermee wapperen, dat komt dus eigenlijk op hetzelfde neer als dat hier al werd gezegt. Hoe ik het verder precies uit kan leggen weet ik niet, maar dit zou je eens kunnen proberen.
Mijn paard deed dit in het begin ook, op sommige momenten wou die ineens voor me uitlopen, bijv als we richting stal gingen, voor de rest liep die netjes braaf mee. Ik heb het hem afgeleert door rukjes aan het halstertouw te geven en dan UH zeggen. Als die dan weer voor je uit wilt lopen zet ik hem altijd even stil. Dit helpt bij de mijne heel goed. Maar je moet gewoon even voor jezelf en voor je paard kijken wat het beste werkt. Gewoon vanalles uitproberen.. dan weet je het zo! Succes ermee

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:07

Misschien eens rustig in de bak oefenen, hoeft nog niet eens met een halstertouw. Snoepje in je handen, handen op je rug, dat ze achter je aan loopt. En zo ook, je handen naast je plaatsen. Dit langzaam opbouwen.

Lise81 geeft ook een goed idee!