Trappende jaarling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anna_Dani

Trappende jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 20:10

Mijn jaarling trapt met haar achterbeen naar mensen, niet altijd, maar als iets te lang duurt (het hek van de wei open en dicht doen bijvoorbeeld). Ze doet het ook als ik haar hoeven wil uitkrabben. Ook weer niet altijd, dus ze is vrij onvoorspelbaar. Ik weet dat ik dit moet bestraffen, maar hoe doe ik dat bij zo'n klein monstertje?

merrieveulen

Re: Trappende jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:30

mijn ervaring is dat negeren beter werkt dan bestraffen. daarmee leer je het dier dat het trappen niks oplevert. wanneer ze het goed doet (dus niet trapt waar ze dat anders wel deed), consequent en duidelijk belonen. zo krijg je ongewenst gedrag er gemakkelijk uit zonder dat het voor één van beide partijen ongemakkelijk wordt.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:32

als ze echt gericht naar jou trapt zou ik har toch even hartig woordje toespreken of een trapt terug jij kan minderhard trappen dan een jaarling en misschien snapt ze het na 1 keer wel dat het echt niet mag.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:40

Toen onze nu twee-jarige een maand of 5 was deed ze dit ook. Als je haar had geknuffeld en je wilde haar wegsturen dan bleef ze doordrammen. Als je haar dan echt weg stuurde, dan kon je een trap krijgen.... Ik ben dus de wei ingegaan met een longeerzweep, heb haar gekriebeld, weggestuurd en zou een trap krijgen.... Dus niet, ik wist het en was sneller. Heb ongenadig de zweep over haar rappe achterbeentjes getrokken. Daarna was het over Knipoog

(jaja.. ik weet het, ik ben een dierenbeul...... Clown )

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:42

Als ik jou was zou was negeren zoals @merrieveulen al zij:+
Op een gegeven moment vinden ze het niet leuk meer & dan houden ze er wel mee op,& anders geef gewoon een x een tik als straf als ze door hebben dat ze je ermee klieren gaan ze door vinden ze aleen maar leuk Tong uitsteken
Hha, deze ervaring ken ik van amber (zie profiel).
Laatst bijgewerkt door love_nadesh op 14-03-08 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:44

BitchyWitchy schreef:
Toen onze nu twee-jarige een maand of 5 was deed ze dit ook. Als je haar had geknuffeld en je wilde haar wegsturen dan bleef ze doordrammen. Als je haar dan echt weg stuurde, dan kon je een trap krijgen.... Ik ben dus de wei ingegaan met een longeerzweep, heb haar gekriebeld, weggestuurd en zou een trap krijgen.... Dus niet, ik wist het en was sneller. Heb ongenadig de zweep over haar rappe achterbeentjes getrokken. Daarna was het over Knipoog

(jaja.. ik weet het, ik ben een dierenbeul...... Clown )

Dit heb ik ook een x gedaan bij mijn paardje amber totaal onderhandelbaar had toen paard gelongeerd had zweep nog in mijn handen zon een tik op der kont gegeven doet ze ook niet weer aleen nu is het net een pit bull willen aanvallen & bijten tijdens het onder de buik borstelen.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:46

Een gericht trappend veulen zou ik niet negeren... Als ik dat gedaan had, had ik nu waarschijnlijk een paar stempels voor mijn kop gehad Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:48

het gaat hier om een éénjarig veulen, niet om een volwassen paard dat heel de opvoeding gehad heeft. persoonlijk heb ik altijd zoiets van: zo zacht als het kan. tenzij het niet anders kan ga ik geen klappen uitdelen, en ja ook ik heb meermaals te maken gehad met linke paarden. geweld is imo echter niet oplossing nummer één.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:48

love_nadesh schreef:
Dit heb ik ook een x gedaan bij mijn paardje amber totaal onderhandelbaar had toen paard gelongeerd had zweep nog in mijn handen zon een tik op der kont gegeven doet ze ook niet weer aleen nu is het net een pit bull willen aanvallen & bijten tijdens het onder de buik borstelen.

Geen last van. Heb een lieve, zelfverzekerde tweejarige op stal.... Nergens bang voor. Af en toe heeft ze gewoon een opdonder nodig, ze heeft nogal een karaktertje dat graag af en toe kijkt of je echt nog steeds de baas bent Haha!

merrieveulen schreef:
het gaat hier om een éénjarig veulen, niet om een volwassen paard dat heel de opvoeding gehad heeft. persoonlijk heb ik altijd zoiets van: zo zacht als het kan. tenzij het niet anders kan ga ik geen klappen uitdelen, en ja ook ik heb meermaals te maken gehad met linke paarden. geweld is imo echter niet oplossing nummer één.

Bij mij was het een 5 maands veulen......... Clown
Laatst bijgewerkt door Tanja op 15-03-08 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik aub de editknop!

groompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:56

Wij hadden er ook zo 1 lopen was net 4 maanden oud en als je de wei uitging of iets deed wat mevr niet aan stond dan kwam ze met haar benen. Wel die heeft ook een fikse klap gehad (ja ook ik ben een beul Bloos ) en zie hier mevr was daarna zo mak als een lammetje. Kijk als ze straks in de opfok of met oudere in de wei of waar dan ook loopt of staat dan worden ze ook op een niet zachte manier op hun plek gezet. Kijk je moet niet blijven slaan of straffen maar vaak is 1 keer op hun nummer zetten wel genoeg om te weten waar hun plek is.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:58

groompie schreef:
Wij hadden er ook zo 1 lopen was net 4 maanden oud en als je de wei uitging of iets deed wat mevr niet aan stond dan kwam ze met haar benen. Wel die heeft ook een fikse klap gehad (ja ook ik ben een beul Bloos ) en zie hier mevr was daarna zo mak als een lammetje. Kijk als ze straks in de opfok of met oudere in de wei of waar dan ook loopt of staat dan worden ze ook op een niet zachte manier op hun plek gezet. Kijk je moet niet blijven slaan of straffen maar vaak is 1 keer op hun nummer zetten wel genoeg om te weten waar hun plek is.

Dat bedoel ik Ja

En dan gaat het gewoon weer een hele tijd goed. Hebben dan alleen af en toe een "onderhoudsbeurt" nodig Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 00:02

hmm de mijne hebben dat nou nooit nodig, zijn lief en makkelijk in de omgang, nette halstermanieren en verkeersmak, lief voor kinderen... zonder ooit één tik uit te delen.

vergeet niet dat je zélf de drempel om te trappen lager legt wanneer je zelf gemakkelijk een tip of schop uitdeelt.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 00:09

merrieveulen schreef:
hmm de mijne hebben dat nou nooit nodig, zijn lief en makkelijk in de omgang, nette halstermanieren en verkeersmak, lief voor kinderen... zonder ooit één tik uit te delen.

vergeet niet dat je zélf de drempel om te trappen lager legt wanneer je zelf gemakkelijk een tip of schop uitdeelt.

Bullshit!!!!

Onze tweejarige is gewoon een dondersteen die af en toe op haar plaats gezet moet worden. Net als ook in de kudde gebeurt.

Onze bijna driejarige heeft dat helemaal niet nodig.....

Niet alle paarden zijn gelijk.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 00:29

nope, en toch is het bij 99% van de paarden zo, hoe harder jij bent, hoe harder het paard wordt. hoe meer waarde je leert hechten aan zachtheid, hoe meer je paard dit automatisch doet. mijn drie apen, drie totaal verschillende dieren, zijn er bewijs voor, evenals diverse paarden waarmee ik gewerkt heb.

overigens geeft je reactie wel aan dat jouw agressiedrempel niet bijzonder hoog is... althans ik moet zeggen dat het op mij zo overkomt. het lijkt erop dat je je erg gemakkelijk aangevallen voelt.

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 00:32

Sommigen denken dat het beter is om te straffen, anderen om te negeren... Ik zou je adviseren om het te negeren. Mijn jonge merrie doet moeilijk met hoeven uitkrabben. Ik negeer haar compleet als ze moeilijk doet, ik doe alsof er niks aan de hand is... ik zorg ervoor dat ik genoeg snoepjes op zak heb, om haar te belonen als ze netjes stilstaat, of netjes haar hoef heeft laten uitkrabben Ja

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 00:41

Mijne heeft het ook gehad, is bijna 11 maanden.
Was vooral met het voeren zo, dan duwde hij me omver en als ik eindelijk het voer kon neerzetten moest je niet naast hem staan want dan keerde hij zijn kont om, om te trappen.
Als hij begon te duwen zette ik het voer weer weg, pakt een zweep en met de handvat duwde ik hem terug, dit een paar keer herhaalt en nu doet hij gewoon een stap terug.
ls hij aan het eten was ging ik hem overal aaien en als hij dan zijn kont toekeerde duwde ik de kont weg.
hiervan was misschien een herhaling nodig van 4 x en nu kan je alles doen in zijn stal als hij aan het eten is, hij heeft niet een keer zijn kont meer toegdraaid!
Snelle leerling dus!

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 01:41

Hangt van het karakter van je paard af. Die van mij heeft een keer met der achterbenen uitgehaald tijdens het hoeven uitkrabben toen ze 9 maanden oud was. Ze heeft een trap terug gehad en daarna op een keer na 2 jaar later nooit meer problemen ermee gehad.

Is die van jouw gauw bangig dan is negeren en belonen wanneer ze niks doet met hoeven uitkrabben een betere oplossing.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 09:40

merrieveulen schreef:
nope, en toch is het bij 99% van de paarden zo, hoe harder jij bent, hoe harder het paard wordt. hoe meer waarde je leert hechten aan zachtheid, hoe meer je paard dit automatisch doet. mijn drie apen, drie totaal verschillende dieren, zijn er bewijs voor, evenals diverse paarden waarmee ik gewerkt heb.

overigens geeft je reactie wel aan dat jouw agressiedrempel niet bijzonder hoog is... althans ik moet zeggen dat het op mij zo overkomt. het lijkt erop dat je je erg gemakkelijk aangevallen voelt.

Lekker makkelijk oordelen zo achter de pc.... Maar goed, wist dat er dit soort reacties zouden komen, bokt hè...... Zucht.....

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 09:40

wsundayl schreef:
Hangt van het karakter van je paard af. Die van mij heeft een keer met der achterbenen uitgehaald tijdens het hoeven uitkrabben toen ze 9 maanden oud was. Ze heeft een trap terug gehad en daarna op een keer na 2 jaar later nooit meer problemen ermee gehad.

Is die van jouw gauw bangig dan is negeren en belonen wanneer ze niks doet met hoeven uitkrabben een betere oplossing.

Dat bedoel ik........ Ja

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 09:49

Toen mijn verzorgpony een veulen had gekregen (hengst) hebben ze hem ook een x een trap verkocht. Ging je met hem wandelen? kon je naar 3 min. een klap tegen je achterste hebben want meneer vondt het dan genoeg worden, hem poetsen? ook binnen 3 min. een klap. Dat was echt niet leuk. toen heeft ie een keer (bijna) raak getrapt en hup hij kreeg een trap terug. daarna heeftie nooit meer iets gedaan Tong uitsteken Ik heb zoiets van als jij denkt dat je vervelend kan zijn, zullen wij ook wel eens laten zien dat wíj vervelend kunnen zijn.

En jaa.. wij zijn ook dierenbeulen Clown

Ben het trouwens wel met wsundayl eens.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 09:52

Nou toen mijn jaarling een keer bokte richting mij heb ik mijn stem verheft en een schop terug gegeven. Met de achterbenen oppakken bleef hij ook trappen, ook nadat ik het vele keren had geoefend rustig toespreken en belonen als hij het goed deed. Dus als hij nog een keer wou trappen (of meer been heel lomp los proberen te trekken en dan gaan huppelen met de billen) eerst stem verheffen, ging hij door dan kreeg hij een tikje. Nu hoeft ik alleen nog maar mijn stem te verheffen en hij luisterd.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 10:55

Bedankt voor jullie reacties! Ze is wel erg gevoelig voor belonen, maar voor straffen lijkt dat minder te werken. Ik vind negeren niet de goede oplossing.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 21:06

Musetta schreef:
Sommigen denken dat het beter is om te straffen, anderen om te negeren... Ik zou je adviseren om het te negeren. Mijn jonge merrie doet moeilijk met hoeven uitkrabben. Ik negeer haar compleet als ze moeilijk doet, ik doe alsof er niks aan de hand is... ik zorg ervoor dat ik genoeg snoepjes op zak heb, om haar te belonen als ze netjes stilstaat, of netjes haar hoef heeft laten uitkrabben Ja

Snoepjes?
Altijd negeren?
Kun je het paardje lekker vetmesten als ze meschien 1x wel geen snoepje krijgt kan ze het wel net zo hard opnieuw doen!

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 21:09

sabrina85 schreef:
Mijne heeft het ook gehad, is bijna 11 maanden.
Was vooral met het voeren zo, dan duwde hij me omver en als ik eindelijk het voer kon neerzetten moest je niet naast hem staan want dan keerde hij zijn kont om, om te trappen.
Als hij begon te duwen zette ik het voer weer weg, pakt een zweep en met de handvat duwde ik hem terug, dit een paar keer herhaalt en nu doet hij gewoon een stap terug.
ls hij aan het eten was ging ik hem overal aaien en als hij dan zijn kont toekeerde duwde ik de kont weg.
hiervan was misschien een herhaling nodig van 4 x en nu kan je alles doen in zijn stal als hij aan het eten is, hij heeft niet een keer zijn kont meer toegdraaid!
Snelle leerling dus!

Dit herken ik heel snel Clown
Mijn paard doet precies het zelfde duwd me omver als ik voer heb komt keihard oop me afrennen & dan m0et je maar is proberen aan de kant te komen.
En als ik even bleef staan als ze ging eten wouw ze me een schop geven was uiteindelijk wel mis gelukkig Vork
Maarja de mijn heeft haar kontje nog steeds lekker los zitten! Ach gut
Maar ze gaat de opfok in dus ik hoop dat ze daar manieren gaat leren!

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 21:11

capopjekop schreef:
Nou toen mijn jaarling een keer bokte richting mij heb ik mijn stem verheft en een schop terug gegeven. Met de achterbenen oppakken bleef hij ook trappen, ook nadat ik het vele keren had geoefend rustig toespreken en belonen als hij het goed deed. Dus als hij nog een keer wou trappen (of meer been heel lomp los proberen te trekken en dan gaan huppelen met de billen) eerst stem verheffen, ging hij door dan kreeg hij een tikje. Nu hoeft ik alleen nog maar mijn stem te verheffen en hij luisterd.

Ja tuurlijk, je laat je niet schopen & slaan door een paard ik pik het ook niet en deel dan ook vaak genoeg een tik uit & later lekker slijmen bij mij haha maar dan negeer ik haar juist!