jaloers paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

jaloers paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 12:09

Komt het vaker voor dat paarden jaloers zijn? Mijn paard is jaloers op de oude bijrijdster die nu een eigen paard heeft. Voorheen heeft ze een ander paard gehad en was ze niet zó jaloers als nu. Ze heeft zelds al uitgehaald naar haar. terwijl dat echt niets voor miojn pard is. verder is het wel een heeeeel erg dominant paard maar we kunnen dat te boven staan. Maar de jaloezie hoe kunnen we dat doorbreken. Ze geeft mijn paard als eerste eten wordt als eerste geknuffeld etc etc. Niets om jaloers op te zijn.

mathilde_

Re: jaloers paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:02

ik denk wel dat paarden jaloers kunnen zijn. Dat heb ik ook wel eens meegemaakt, 2 paarden staan naast elkaar en als ik er bij 1 een beetje ga kroelen en kribbelen dan beukt die andere die er naast staat met zijn neus tegen me schouder of zo aan.
En als ik hem dan gewoon even een aai over zijn neus geef dan is het weer goed.
Maar zo erg heb ik het nog niet echt meegemaakt hoe jij het verteld. Dat een paard zelf uithaalt naar die oude bijrijdster.
Maar ik weet wel dat paarden jaloers kunnen zijn. verder kan ik je niet echt helpen denk ik. Maar ik blijf dit topic wel even volgen hoor.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:05

mijn vorige paard was ook jaloers als ik een ander paard ofzo uit de wei wilde halen...dit ging echt niet lukken dan jaagde ze het andere paard weg en ging bij mij staan.
Ook heeft ze menigmaal vreemde mensen bij mij uit mijn buurt gejagen...
door de jaren heen is dit minder geworden ook omdat ze op een pensionstal door andere werd buitengezet en gevoerd...vroeger stond ik op een wei en deed dit allemaal zelf..

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:05

mijn fries was ook altijd erg jaloers en ging van alles uit de kast halen om aandacht te krijgen, dus er tussen gaan staan tegen de stal deur enz trappen. Gelukkig heeft hij nooit gemeen gedaan.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:18

@ deschels: Misschien dat dat ook wel handig is ja ! (y)

gewoon veel andere mensen je paard uit stal laten halen ja. dat ze niet alleen aandacht gaat vragen aan die oude bijrijder.

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:19

Paarden zijn jaloers. Mijn paard ook.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:50

antropomorfisme Lachen (in dit geval:) Een paard menselijke emoties geven. Een paard denkt niet zo. Heeft meer met dominatie te maken denk ik.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 17:45

dat klopt ook zamora maar moet er even een naampje aan geven om het duidelijk te maken. maar mijn paard is heel erg dominant, dat is een feit. Maar waarom kan ik wel het andere paard doen en rewageert ze niet of nouwelijks terwijl de ander ze bijt. Sta ik er dan boven of zo dat ze het van mij accepteerd en van de andere niet?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:29

Zamora schreef:
antropomorfisme Lachen (in dit geval:) Een paard menselijke emoties geven. Een paard denkt niet zo. Heeft meer met dominatie te maken denk ik.

Mijn merrie is niet dominant, gaat altijd heel sociaal om met andere paarden. Als ik aandacht gaf aan een ander paard keek ze wel kritisch, maar allemaal niet heel heftig.
Toen het jonge paard van mijn vriend erbij kwam, dachten we eerst onze beide paarden bij elkaar te zetten, zodat het jonge paard tenminste 1 ander paard al zou kennen in de groep. Die vlieger ging dus niet op, het jonkie kreeg nadrukkelijke aanwijzingen om vooral niet te denken dat hij aanspraak kon maken op HAAR mensen, hij moest uit de buurt van het hek blijven waar wij stonden, ze schopte gaten in de lucht zoals ik haar nog nooit heb zien doen. En dan zou dat niet jaloezie zijn? Wat dan wel? Plotseling opkomende dominantie?? Echt niet, hoor. Ze is gewoon een bezitterig typje Duivel

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:34

hier gaat het om paarden onderling dat kan vind ik niks mis mee.....maar als het om personen gaat word het minder... Bloos

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:37

Mijn paarden zijn ook stinken jaloers.

Zorro moet ik echt als eerste doen, anders is er geen land mee te bezeilen MAAR ondertussen staat Happy dan weer tegen de boxwanden aan te knallen als schreeuw om aandacht want hij mag niet vergeten worden (word hij ook niet hoor Haha!). Als Zorro op de wasplaatst gestaan heeft en hij wordt teruggezet is het altijd even ruzie maken tussen die 2 want waarom hij wel die aandacht en ikke niet. Jut en Jul staan al 9 jaar zo naast elkaar en zijn allebei echt nog nooit wat tekort gekomen, ze moeten alleen de tijd en aandacht met elkaar delen, that's all

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:37

Zamora schreef:

Niet waar. Etholoog Machteld van Dierendonck heeft zelfs wetenschappelijk bewezen dat paarden jaloezie kennen. Uit haar proefschrift The importance of social relationships in horses blijkt dat paarden vriendschappen sluiten binnen de kudde. Als ze zien dat een ander paard met 'hun' vriendje aan het krauwelen is, gaan ze erheen om het contact te onderbreken, terwijl het ze niet kan schelen als dat andere paard met een ander paard (dat geen vriendje is) krauwelt.

Vraag aan TS: hoe gaat jouw paard om met het paard van je bijrijdster?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 00:28

we hebben ze nog niet samen losgelaten maar staan wel in een grote groep in de zelfde hele grote wei. dan staat mijn paard in een groepje (door haar opgericht) en zij is nog zoekende naar vriendjes. Ze staat niet bij mijn paard. volgens mij als we weg zijn gaan ze ook prima met elkaar om in stal dat andere paard lijkt er vrij kalm onder maar is ook een onderdanig typje dat het wel makkelijker maakt ze geeft zich wel over.

slaan doet mijn paard niet als ze vergeten wordt in stal maar ze gaat heel boos kijken en in de tralies bijten. Als ze uit stal is heeft ze toegeslagen. vandaag was ze mild trouwens.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 00:49

Mijn paard kent ook jaloersie!

Toen ik me het paard nog had die ik verkocht heb vorig jr. Als ik eerst naar dat paard ging, of naar me veulen, dan had ik een hele sagerijnige Femke! Ook tegenover hun!
Als ik eerst naar haar ging, was er helemaal niks aan de hand, en was ze ook gewoon sociaal tegenover de andere 2!

Nu maakt ze zich niet meer zo druk om het kleintje, behalve als haar verzorgster eerst naar de kleine gaat, en dan naar haar.. Tja dan kan de verzorgster springen en doen, maar nee dan heeft ze het gewoon gedaan.

Dus in mijn ogen, een paard kent dondersgoed jaloersheid!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:16

Zamora schreef:

nope... mijn merrie is één na onderste in rang, maar oh wee als er iemand door de wei loopt en de anderen van de kudde (ook de twee hoogsten in rang) volgen ook... als er mensen in de wei zijn (zéker als ik het zelf ben) mogen die anderen gewoon niet in de buurt komen. nu lukt haar dat niet altijd, want de anderen zijn haar nog altijd de baas dus dan druipt ze af, maar zolang het kan trekt ze kwaaie koppen naar de anderen en haalt ze ook uit.

wanneer ik met een ander paard in de bak werk nádat ik met deze pony gewerkt heb, vliegt ze als een gek door de wei (haar weide ligt langs de bak), hinnikend. omdat zíj de aandacht wil, zo simpel is dat.

jaloezie is niet alleen een menselijke emotie, overigens zijn de meeste emoties niet alleen bij mensen terug te vinden. angst, agressie, jaloezie, vreugde, verdriet... allemaal emoties die bij zowel paarden als mensen terug te vinden zijn, hetzij in iets andere vorm en uiting.