Paard verveelt zich?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard verveelt zich?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:14

Vandaag is mij opgevallen dat mijn bijrijdpaardje nóg slomer is dan normaal.
Als ik hem op de poetsplaats zet, niks interesseert hem meer. Hij zit maar een beetje aan de grond te snuffelen en reageert nergens op.

Normaal loopt hij wel eens te klieren als ik hem opzadel, hij zet dan zijn buik heel erg uit. Maar zelfs dit doet hij niet meer..

Het lijkt net alsof er geen 'levenslust' inzit, ik denk dat hij zich verveelt.
Gezondheid moet er niks aan de hand zijn, DA is laatst nog geweest.

Met het rijden merk ik geen verschil, hij doet gewoon netjes wat van hem gevraagd wordt. Maar ik ben bang dat hij toch een soort van 'sleur' begint te krijgen..

Iemand ideeën voor wat afwisseling?
Buitenritten zijn niet zo'n goed idee, dat durf ik nog niet zo goed met hem..

Aradis

Re: Paard verveelt zich?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:16

sprongetje, Grondwerk, vrijheidsdressuur, voetbal..
Er zijn zoveel dingen die je kunt doen Knipoog
En als je nog niet buiten durft te rijden misschien een stukje wandelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:19

Sprongetje lukt ook niet, hij loopt dwars door de hindernis heen.. Tong uitsteken

Stukje wandelen..tsja..het is mijn bijrijdpaard en niet m'n eigen paard. Ik ben dan zo bang dat hij dan ergens van schrikt en er vandoor gaat en bijvoorbeeld een been breekt..(stom he Tong uitsteken)

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:20

Het lijkt mij eerder dat hij ziek begint te worden, op het moment heersen er allerlei virussen. Je moet hem wel even in de gaten houden want het begint met lusteloosheid! Dagelijks temperatuur meten kan geen kwaad. De eerste dagen merk je niets met rijden, hou zijn eten goed in de gaten, dat hij goed blijft eten.
Als hij over een paar dagen weer fit en vrolijk is, dan is er uiteraard niets aan de hand.
Hou hem wel even in de gaten.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:21

dat de veearts is geweest laatst wil niet zeggen dat hij helemaal gezond is... waar is toen naar gekeken? en dan nog kan hij inmiddels wel ziek zijn geworden...

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:23

vitaine spuit geven, in deze tijd met het verharen kost het soms veel energie..soms wil zo een spuit enorm verschil maken..kost ongeveer 7 euro bij de ruitersprort zaak..
en voor de zekerheid even temperaturen, ook alis de DA net geweest, kan je paard ook daarna nog wel ziek worden hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:27

Maar als ik hem uit de wei haal, wil hij nog wel eens 'spelen'. Hij rent er vandoor en doet lekker gek. Dan komt hij op me af staan met de oortjes naar voren en dan mag ik het halster pas om doen.

Soms denk ik wel eens, wat zou er gebeuren als ik nu gewoon vrolijk met hem meeren? Tong uitsteken

Het is dus echt puur het poetsen/opzadelen, het lijkt wel alsof hij zoiets heeft van: pff..moet het weer?!

Maar ik zal eerst even in de gaten houden of hij wel goed eet.. En zal het tegen de eigenaresse zeggen wat jullie mij aanraden, want om zomaar er een spuit in te drukken Tong uitsteken

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:35

Dat hij buiten fris en vrolijk lijkt wil nog niet zeggen dat er niets aan de hand is. Ik zeg het niet om je ongerust te maken maar let de komende dagen even goed op. Die van mij was laatst tijdens het rijden ook fit, niets te merken, maar op stal en tijdens het poetsen en opzadelen weinig levenslust, bleek het een virus te zijn. Hoop voor jou dat het niet zo is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:40

Dus ik moet op zijn eetgedrag letten, temperatuur dagelijks opnemen kan geen kwaad..

Wat zouden nog meer tekens van een virus kunnen zijn?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:44

en een dagje niet rijden, maar gewoon grondwerk? niet poetsen, niet zadelen, maar gewoon een keer een dagje helemaal wat anders dan de routine?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:46

Ook zijn neus in de gaten houden, of die viezer is dan normaal na het werk.
Is het sinds vandaag dat hij slomer is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:49

@Ikenindi: Goed idee, maar echt bekend ben ik niet met grondwerk. Ik zou eens wat info zoeken op internet..

@Ikima: Nee, vrijdag viel het me op dat hij zo lusteloos was en ik dacht dat hij z'n dag gewoon niet had, maar vandaag was hij precies zoals vrijdag.
Het is dus niet verminderd, gewoon precies zo gebleven. Ook omdat hij nog wel gek doet in de wei, dacht ik in eerste instantie niet aan ziekte.. Maar ik hou hem in de gaten..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:51

je hebt mooie boeken, maar je kunt ook een hoop zelf verzinnen. leuke parcourtjes uitzetten of gewoon een wandeling aan de hand kan natuurlijk ook!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:53

Laat wel even weten hoe het gaat, ook over een paar dagen, als hij goed blijft eten en geen verhoging heeft dan zal het wel meevallen.
Ik stuur je even een pm.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:02

Iddel schreef:
Maar als ik hem uit de wei haal, wil hij nog wel eens 'spelen'. Hij rent er vandoor en doet lekker gek. Dan komt hij op me af staan met de oortjes naar voren en dan mag ik het halster pas om doen.

Soms denk ik wel eens, wat zou er gebeuren als ik nu gewoon vrolijk met hem meeren? Tong uitsteken

Het is dus echt puur het poetsen/opzadelen, het lijkt wel alsof hij zoiets heeft van: pff..moet het weer?!

Maar ik zal eerst even in de gaten houden of hij wel goed eet.. En zal het tegen de eigenaresse zeggen wat jullie mij aanraden, want om zomaar er een spuit in te drukken Tong uitsteken

spuit gaat in de mond hoor, net als een wormen kuur Knipoog

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:44

misschien eens iets anders doen, iets wat je niet vaak doet of gewoon iets totaal nieuws? misschien vind je paardje het wel eens leuker dan die vaste sleur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:56

Het paard eet goed, komt geen snot uit zijn neus en temperatuur is ook normaal.. We hebben hem een week in de gaten gehouden en we zien nog geen verandering.

We hebben er eens over gehad en ik denk dat het waarschijnlijk ligt aan het verliezen van de wintervacht, hij haart op dit moment ontzettend uit.

Maar dat neemt niet af dat we elke keer dezelfde routine hebben, iemand nog meer ideeën voor een beetje afwisseling?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:01

Gelukkig is hij gezond.
Met het verliezen van hun wintervacht kunnen sommige paarden inderdaad even iets terugvallen.
Longeren is ook een afwisseling voor ze, of ga er een stuk mee aan de hand wandelen als dat mogelijk is.