1.5 jarig paard flipt bij het zien van gras en andere paarde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aline_17

1.5 jarig paard flipt bij het zien van gras en andere paarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 15:14

Hallo mensen!

Ik heb een probleem, en ik wil graag tips hoe ik dat probleem vriendelijk kan aanpakken en oplossen!
Ik zal de situatie zo duidelijk mogelijk probreren te omschrijven.

Ik heb een shetlandpony van bijna 2 jaar (06-05-06). Ze staat bij een boerderij. Ze staat in de wei aan een stik met een hele lichte ketting van 7 meter lang, dit is zo omdat ze het vreselijk leuk vindt om het weiland uit te gaan, en dit eigenlijk nog maar de enige oplossing was. Ze staat niet 24 uur per dag aan de stik, ik zet haar voldoende uren in de paddock, daar kan ze doen en laten wat ze wil. In de paddock heeft ze dan ook beschikking over een beetje hooi. Ik ben hier geen voorstander van en ik zou ook graag dit probleem anders willen oplossen, het weiland is goed afgerasterd alleen staat er voor de dikke vacht van mijn pony niet genoeg stroom op. In de zomer is het geen enkel probleem om haar gewoon in de wei te zetten. Maargoed, dit even ter zijde.
Tegenover de boerderij is een groot grasveld genaamd de 'Brink'. Daar ga ik regelmatig heen met mijn pony, dat ging altijd goed tot een paar maanden geleden. Er staat op de Brink nog een shetlandpony en als ze die ziet dan wordt ze helemaal gek en dan gaan ze er plotseling in galop van door. Het gebeurt vaak dat ik de macht dan over haar verlies. Hierover heb ik een topic geopend, enkele maanden geleden, dat leverde reacties op in de trand als: zorg voor meer afwisseling , ga niet te vaak naar de Brink. Dat heb ik opgevolgd en dat werkte. Ik blij, en de laatste tijd ging het ook weer beter. Maar nu sinds een week gaat het weer minder goed, het lukt haar weer veel vaker om weg te komen, maar nu blijft het ook niet bij de brink, ook als ik ergens anders met haar loop, en er komt een paard aan dan verlies ik de macht over haar. Ze galopeert dan uit het niets ineens weg. Ik schaam me hier heel erg voor, want het is gister en vandaag al gebeurt dat er mensen naar buiten kwamen die me wouden helpen etc. Ik voel me dan erg opgelaten, ik wil niet zo over komen bij mensen dat ik niet met paarden om kan gaan ofzo.
Hoe kan ik dit probleen aanpakken? Is het verstandig om haar eerst netjes met me mee te laten lopen in de paddock? En als ze dat goed kan dan pas weer de weg op gaan? Grondwerken? Ik ben absoluut tegen geweld, ik hou niet van slaan en schoppen want in mijn ogen los je daar het probleem niet mee op, en wordt het probleem volgens mij eerder groter.
Ohja, misschien is het ook goed om te weten, dat het niet makkelijk is haar weer terug te pakken als ze weg gelopen is. Ik probeer gewoon rustig naar haar toe te lopen en het touw te pakken, maar dat kost wel enige moeite.
Wie o wie kan mij helpen? Wie heeft tips voor een goed werkende oplossing. Commentaar op de stik etc. mag, maar hou het vriendelijk, ik weet dat dat niet het beste is maar ze krijgt genoeg beweging in de paddock.
Alvast bedankt en sorry voor het lange verhaal!

Zesiram

Re: 1.5 jarig paard flipt bij het zien van gras en andere paarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:18

Ik begrijp dat ze alleen staat? Geen wonder dat ze flipt bij het zien van een ander paard. Paarden horen bij soortgenoten te staan! Zo'n jonkie helemaal, die moet door andere paarden worden opgevoed. Als je haar bij een ander paardje ( liefst meerdere ) zet, zal ze niet meer zo extreem op paarden reageren.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 15:44

oh sorry vergeten te melden, ze staat in de wei met een KWPN'er, en aan weerszijden staan ook paarden, dus ze heeft contacten genoeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:45

Maar daar kan ze niet mee spelen omdat ze vast staat?

Weerzijdes paarden heeft geen toegevoegde waarde voor een paard.
Ze moeten kunnen rennen, spelen en kroelen met andere...

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 15:50

Nee echt spelen niet nee, maar als ze in de zomer gewoon los bij dat paard staat dan speelt ze er ook niet heel veel mee. En af en toe staan ze wel samen in de paddock, ik weet het wel dat die stik niet een goede oplossing is, maar ik weet niet hoe ik het anders op moet lossen. Misschien daarvoor ook tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:51

Nou, daar heb je je antwoord op waarom hij flipt
Een paard is een kudde dier en hoort gewoon samen te staan.

Oplossing, je weide goed afmaken?

Overigens is zo weinig beweging ook niet echt gezond voor een paard Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-03-08 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:52

mag ik vragen hoe goed je je stuk grond/weiland afgezet hebt??

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 15:53

Hoe bedoel je? ik snap je vraag niet?

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:55

Ik neem aan dat je je stuk grond wel goed/beter afgezet hebt nadat je erachter kwam dat je pony van uitbreken houdt. Wat heb voor maatregelen heb je genomen, hoe ziet je omheining er op dit moment uit??

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 15:57

Nou, het is niet onze wei. De wei is afgerasterd met stroomdraad, opzich wel goed alleen niet goed genoeg voor haar zeg maar, ze kan er gewoon onderdoor. En we hebben al heel vaak de omheining aangepast voor haar. Ze hebben daar nog een weilandje, maar die is te klein en de modderig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:59

Ergens anders stallen waar het wel afgemaakt is voor shetlanders? Lachen

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 16:00

ja naast ons toevallig. Staat een shetlander en die is er nog ooit uit gegaan. Ik weet wel dat dit niet de oplossing is. Ik was ook niet van plan dit als blijvende oplossing te doen, ik wil graag met de eigenaren van het weiland overleggen over de omheining

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:03

Ik heb een verzorgpaard gehad, en daarnaast stonden ook 2 van die doerakjes..
Daar begon het ook met stroomdraad, maar na 3 keer uitbreken naar de "grote wei" (het land van de boer ernaast) hebben ze het veranderd.

In plaats van schrikdraad kwam er schriklint op 3 niveaus. (onder, midden en boven bij de paaltjes)
Daarachter stond nog eens schriklint op 2 niveau's.

Het is wel wat meer geld dan 1 of 2 schrikdraadjes, maar de pony's konden wel bewegen en lekker spelen Lachen
Ik hoop dat het te overleggen is Lachen

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:13

Het is een beetje mijn motto geworden de laatste tijd, maar ik kan alleen maar zeggen: ga grondwerken Ja
Want jij bent de baas, en dat moet ten allen tijden zo blijven. Zelf doe ik dat m.b.v. een goed boek.
Misschien kun je eens proberen om met een ander paard (de KWPN'er misschien?) naar buiten te gaan.
Als ze er vandoor wil gaan, hoe reageer je dan precies? Ga je stilstaan en probeer je haar terug te trekken, of ren je al trekkend mee, of ren je weerstandloos mee?
Ik zal niks zeggen over de stick Bloos Maar gaas is geen oplossing om de wei mee te omheinen?
edit: vergeten te vragen, doet ze dit echt duidelijk sinds ze aan die stik staat?

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 16:19

Ja aan grondwerk heb ik ook al gedacht.
De kwpn'er is ook al een keer meegeweest, ging wel goed maar ze heeft het toen ook 1 keer gedaan toen er andere paarden aankwamen, maar toen kon ik haar wel makkelijk weer terug pakken. Als ze weg rent zeg maar, dan probeer ik haar terug te trekken maar ze is helaas sneller als ik
Ze deed dit ook al voor dat ze aan de stik stond, maar het ging de laatste tijd heel goed. Ik heb het idee dat dit gedrag wel weer erger wordt sinds ze daaraan staat. Ja gaas heb ik ook al gedacht.!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:26

ik zou de wei beter afzetten, aan een touw liggen is niet goed voor ene paard
en al helemala niet voor zo`n jonkie
buitenkant van stroomdraad gaas maken, en anders meer stroomdraden, dichter op elkaar

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:28

Aangezien ze pas 1,5 is zou ik het ook allemaal weer niet al te moeilijk maken. Als je wilt gaan wandelen, kun je dat het best met een ander paard doen zodat je haar nog kunt inhouden. Zo bouw je misschien ook het wederzijdse vertrouwen weer wat op.
Hebben jullie samen wel een goede band? Is ze gehoorzaam als jullie niet in zo'n situatie zijn? Gaat ze voor je opzij als je aan komt lopen, of loopt ze het liefst letterlijk over je heen als je haar voert?

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 16:38

Samen hebben wij een hele goede band, vooral bij het poetsen en als ik gewoon bij de boerderij met haar bezig ben hebben we het heerlijk samen.
Ohja ik heb nog iets vergeten er bij te zetten, het is een hele poos goed gegaan in het grote weiland, ze bleef netjes tussen de draden en er was nooit iets aan de hand. Totdat ze ineens begon met uitbreken, het eerste wat er als oorzaak in mij opkwam was dat ze te weinig aandacht kreeg omdat ik een tijd ziek ben geweest en gewoon niet genoeg energie had. Maar nu kom ik er weer vaak genoeg maar het gedrag veranderd niet...

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:42

Ik zou zowiezo echt wat aan die omheining doen. Geen gaas, maar ik zou echt een aantal schriklinten op verschillende hoogte plaatsen. Daarnaast wat hierboven ook staat. Ga veel doen, grondwerk etc. En ik zou ook kijken of je een vriendje voor hem erbij kan krijgen Lachen

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 16:47

Over een maand of twee ofzo dan komt er een welshje bij dus dat is ook al een vooruitgang. En ik ga met de eigenaren overleggen over de wei, gelukkig kan ik erg goed met hun opschieten.
Heb je nog tips over het grondwerk?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:51

nou, nietr doen is mijn mening, ik zou beestje lekke rmet rust laten nog, is pas anderhalf

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 16:53

ik ben ook niet van plan haar aan het werk te zetten ofzo, alleen misschien kan ik haar wel leren goed te leiden?

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:35

De makkelijkere oefeningen, waarbij je paard dus gewoon op je lichaamstaal reageert, kun je imo best met een jonger paard doen. Overdag in de kudde doen ze precies hetzelfde, alleen nu met een mens ipv paard. Zware oefeningen, zowel fysiek als mentaal, raad ik ook niet aan.

coekietjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:13

Denise schreef:
De makkelijkere oefeningen, waarbij je paard dus gewoon op je lichaamstaal reageert, kun je imo best met een jonger paard doen. Overdag in de kudde doen ze precies hetzelfde, alleen nu met een mens ipv paard. Zware oefeningen, zowel fysiek als mentaal, raad ik ook niet aan.

Weet je mischien heb ik nog een tip voor je: ik zou met hem vooral veel wandelen (op het erf ofzo.) Ook eens langs de wei lopen gewoon op het paadje daar naast (als er een paadje is)
En in het begin zou ik iemand mee nemen die heel erg sterk is en veel ervaring heeft.
jah en voor de rest zorgen dat er een speelkameraatje is.
veel geluk Knipoog Haha!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:20

Ik zou ook je omheining aanpassen? Wat is er anders aan de paddock met de omheining waarom ze daar wel blijft staan?

Ik zou eerst proberen een lager lijntje te spannen, ( 40 cm hoog ofzo vanaf de grond ) zodat ze er niet onderdoor kan, dit werkt bij ons op stal met de shetlander en veulens erg goed en anders zou ik een houten omheining maken op de hoogte voor de shetlander ( dus laag genoeg en niet teveel ruimte tussen de de verschillende hoogtes ) met ervoor stroomdraad.
Helaas is dat laaste wel een vrij dure oplossing.