Niet alleen willen zijn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Olita

Niet alleen willen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 16:11

mijn pony wil niet alleen zijn. als ik haar bij de andere paarden weghaal om haar binnen te poetsen en op te zadelen is dat een hele grote ramp. Ze wil geen seconde stilstaan, hoop gehinnik... en van de week ging ik savonds ook even rijden. De paarden stonden binnen, wij waren buiten en ze was ook weer helemaal gek in haar hoofd. Ze is nog maar 3, wordt 4... maar dit vind ik soms wel erg irritant worden! Is hier een wijze voor om dit te verbeteren? Ik ben er niet zo voor om maar paarden bij haar neer te zetten anders leert ze het nooit.

Liiesjjj

Re: Niet alleen willen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:06

Daar heb ik met Romy, verzorgpaard van mij, ook last van.
Je kunt ze in het begin in een aparte wei zetten, zodat ze niet meer veel contact met de paarden kan hebben.
Daarna zet je die wei steeds meer af, op gegeven moment gaat dat goed en kun je gaan beginnen met het uit zicht brengen van de andere paarden.
Loop van het erf af, zolang dat allemaal goed gaat kun je het beste terug lopen, zodat ze weet dat ze altijd terugkomt bij haar vriendjes.
Als dat allemaal is gelukt kun je steeds verder lopen en op een gegeven moment zal ze wel snappen dat ze toch terug komt.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:10

Stipje, ik heb hier ook wel eens last van.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:10

Dat vqn die aparte wei vind ik nogal onaardig tegenover je paard.
gewoon geduld hebben en oefenen. Kleine stukjes lopen en dan weer terug, zodat je paard idd het vertrouwen krijgt dat ze weer terug komt bij dr vriendjes. Dit kun je steeds verder uitbouwen.
Ook zou ik door middel van grondwerk gaan werken aan het vertrouwen tussen jou en je paard. Hierdoor zal ze jou meer volgen en op jou vertrouwen als jullie ergens 'alleen' heen gaan

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:09

bij ons op stal is een merrie die helemaal gek wordt als haar buurvrouw van stal gehaald wordt. Als er dan een ander paardje naast komt te staan niet meer...

Cin_penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:28

ik zou het idd vaker oefenen en belonenen als ze het goed doet veel kletsen en met je pony bezig zijn dat helpt bij die van mij altijd wel

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:37

Ik denk gewoon idd doorgaan waar mee je bezig bent, dan leert ze vanzelf dat ze wel weer terug naar d'r vriendjes gaat.

Sasse_fras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:48

Misschien kun je proberen om steeds heel even weg tegaan en het dan langzaam op bouwen (de tijd)

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:48

Een merrie bij ons op stal wordt ook helemaal gek als ik mijn verzorgpaard weg haal om iets te doen... (andersom komt het alleen voor wanneer ze op het land staan).

Ze zijn allebei gewend om alleen dingen te doen maar sinds ze elkaar kennen zijn ze beste maatjes... En vooral de merrie hinnikt de hele tijd als mijn verzorgpaard weg is...

Misschien dat ik in dit topic ook nog handige tips tegen kom... Zal het wel even in de gaten houden...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:11

zorg voor een goede verstandhouding met je dier, zodat ze je gaat zien als volwaardig en betrouwbaar leider, waarop ze kan bouwen. wanneer je zover bent ben jij ook voldoende gezelschap. de reden dat ze nu zo reageert is om dat ze zich bij jou niet zo veilig voelt als bij haar kudde. grondwerken kan hierin een goede basis zijn, verder veel tijd met haar doorbrengen, en in het begin niet altijd alleen meenemen.

xandra88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:22

Op zo'n moment ziet hij jou niet als leider. Ik zou gewoon nog even wachten met het rijden en beginnen om een stukje te wandelen en dan weer terug te zetten bij zijn vriendjes. Maak die stukjes wandelen steeds langer zodat hij vertrouwen in jou krijgt en jou ook als leider gaat zien. Uieindelijk als je dit hebt uitgebreid naar een half uur kan je natuurlijk gerust een half uurtje rijden.

Succes ermee!

Noor90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:22

Mijn paard kan ook niet alleen zijn. Er is niks aan de hand als ik haar uit de wei haar of wat dan ook, maar als ik haar heel even alleen laat om het zadel te halen of wat dan ook breekt ze de boel af.. En als ik er weer ben is ze meteen weer rustig. Wat kan ik hier tegen doen? Ik heb al geprobeerd telkens iets langer weg te blijven maar het werkt niet :S

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:37

je moet het paard ook niet alleen laten in afwachting of het gedrag stopt, maar juist nét voor de grens blijven wanneer het gedrag begint, je moet het vóór zijn. dat moet je opbouwen. dus eerst alleen zo ver dat ze niet reageert, dan iets verder, dat bevestigen, en zo door.

marenko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:37

Mijn paard heeft dit ook wel een beetje

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:17

In het nieuwe nummer van Bit staat een uitgebreid artikel over verlatingsangst. Ik heb eht zelf neit gelezen, maar miss staat er iets in?

triesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:14

Het is logisch dat sommige paarden heftig erop reageren als ze alleen worden gelaten het zijn tenslotte kudde dieren. Wat je kunt doen is zorgen voor afleiding als je paard alleen staat, geef haar steeds op het moment dat je haar alleen gaat laten wat te eten geven. Dan gaat ze dat associëren met iets leuks in plaats van iets vervelends.
Misschien helpt dit!

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 11:16

Mijn paard(TC) had er ook last van en hij sprong dan gewoon uit de bak om naar de andere paarden toe te komen.
In het begin heb ik hem gewoon nooit alleen laten staan.
Na een tijdje zette ik TC in de bak en liet ik iemand Yetro (mijn andere paard) brengen zodat Tc een minuutje alleen stond.
Dit een paar keer gedaan en de tijd langzaam opgevoerd.
Nu ben ik zover dat ik Tc buiten kan zetten en dan op mijn gemak Yetro kan halen zonder dat TC me achter na komt Haha!

Ik heb hem laten zien dat hij niet alleen blijft maar dat Yetro of een ander paard altijd komt.
Maar we zitten nu op een minuut of 15 dat hij alleen kan staan....we zijn er nog niet dus.

loosy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 11:31

Bij mij op de manege zijn een paard en ezel niet afscheidelijk. Maar toch moest het paard mee de lessen in, nu gaat het gewoon goed omdat de ezel weet dat het paard toch zo weer terug komt. Ik denk dat je gewoon vaak moet oefenen en duidelijk moet maken dat ze toch altijd weer bij haar vriendjes terug komt.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:45

Mijn merrie heeft hier ook enorme last van, in de weide kan ik zonder moeite haar halster aandoen en meenemen. Maar zodra ik haar aan de muur vastmaak, al is het maar om te poetsen, ze zit constant rond te draaien, ze blijft echt niet stilstaan. Ook al laat ik haar grazen aan de hand en iemand met haar ander paard, die persoon gaat dan weg met haar paard om haar andere paard te gaan halen, wilt mijn merrie zelfs niet eens meer blijven grazen, zeker niet stilstaan.
Het antwoord is zowiezo grondwerk, dat weet ik.
Ik zet hier dus ook een stipje, misschien dat mensen nog andere tips hebben.
Ze moeten gewoon weten dat ze terug bij de kudde mogen, maar hoe?