stampen en bokken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Morrow_Less

stampen en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 21:12

er is bij ons in de manege een paard
dat als je probeert zijn zadel aan te doen heel gek wordt en daarmee bedoel ik de singel
sampne bijten bokken kappen
ookal is de singel zo los als iets hij begint gewoon te flippen
aan het zadel ligt het niet wan het past perfect
en vroeger deet hij er niets van
weet iemand raad want ik wil het hem afleren
gevaarlijk bij onervaren en jonge kinderen

Besje

Re: stampen en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:15

misschien heeft hij ergens een wondje, heeft hij pijn? of is er toch iets aan het zadel?? mss is een DA bijroepen ofzo?? geen idee voor de rest...

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 21:17

nee hij heeft niets ik heb allen gecontroleerd en aan het zadel ligt het niet het past perfect (geen drukplekken, enz)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:22

Hij heeft waarschijnlijk een keer een traumatische ervaring opgelopen met het opzadelen. Hij verwacht nu elke keer bij het zadelen diezelfde minder fijne situatie als die ene keer (of misschien zelfs wel meerdere keren). Dat is erg moeilijk af te leren.
Als het dat niet is kan het ook nog zijn dta hij last heeft van zn rug? Dat kan ook prima mét een goed liggend zadel.

lani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:31

Kan het zadeldwang zijn?
Ik ben van mening als een paard opeens iets doet wat hij nooit heeft gedaan dat er iets aan de hand is.Dus toch verder zoeken.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 18:08

ik heb het gezegt tegen de bazin maar zij zegt dat het paardje winterstreken heeft allhoewel hij het in de zomer ook doet maar minder

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:05

miss. werkt het als je een paar x 8er elkaar gaat opzadelen, elke x belonen als het goed gaat met een brokje ofzo.

heeft ie het ook met opstappen? of alleen maar met opzadelen?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 10-03-08 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik aub de editknop!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:11

Mijn paard doet dat alleen met het aansingelen en dat is singeldwang. Dit krijg ik er ook niet meer uit.
Hij vind het niet erg als de singel los zit (2e gaatje). Dus dat doe ik dan altijd en in de bak singel ik hem verder aan en dan doet ie het niet. Misschien een tip voor je?
Waarom mijn paard het doet weten we niet. Zelf denk ik dat ie gevoelig is aan zijn buik, omdat hij het de ene keer wel doet en de andere keer niet. Wel merk ik dat ik niet met een harde borstel over zijn buik kan gaan. Dan kan die van mij ook vreselijk flippen.
Zodra ik merk dat ie een dag gevoelig aan zijn buik, dan singel ik hem verder aan in de bak, want dan doet ie er niets op.

sjaantjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:13

Het poard stoat toch bij die manege, heb je geen stalknechtn die dat eem voor jou kunnen doen?

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 15:46

piewie schreef:
Mijn paard doet dat alleen met het aansingelen en dat is singeldwang. Dit krijg ik er ook niet meer uit.
Hij vind het niet erg als de singel los zit (2e gaatje). Dus dat doe ik dan altijd en in de bak singel ik hem verder aan en dan doet ie het niet. Misschien een tip voor je?
Waarom mijn paard het doet weten we niet. Zelf denk ik dat ie gevoelig is aan zijn buik, omdat hij het de ene keer wel doet en de andere keer niet. Wel merk ik dat ik niet met een harde borstel over zijn buik kan gaan. Dan kan die van mij ook vreselijk flippen.
Zodra ik merk dat ie een dag gevoelig aan zijn buik, dan singel ik hem verder aan in de bak, want dan doet ie er niets op.

ja dat doe hij ook men een borstel
nu weet ik wat er scheelt

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 15:46

sjaantjes schreef:
Het poard stoat toch bij die manege, heb je geen stalknechtn die dat eem voor jou kunnen doen?

nee daar moet je het zelf doen

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 08:04

sjaantjes schreef:

Bij de manege behoor je ook je eigen paard op te zadel, dit voor de band tussen het paard en de ruiter en natuurlijk ook omdat je leert hoe je een paard moet zadelen.
Ook moeilijke paarden horen daarbij, je leert er alleen maar van, is het echt te gevaarlijk, dan had vast wel iemand van de manege meegeholpen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 08:12

hebben jullie al in sjaantjes profiel gekeken Tong uitsteken

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:29

Is het zadel ook gecontroleerd door de zadelmaker die er waarschijnlijk meer verstand van heeft dan jij? (niet banketstaaf bedoeld overigens)

Kan je het zadel er wel opleggen zonder dat hij begint te stampen? Anders zou ik daar rustig mee gaan oefenen, zonder de singel vast te maken.

Mijn verzorgpony heeft vroeger ooit een wondje gehad op de plaats van de singel wat uitgegroeid is tot een enorme wond omdat niet opgemerkt werd door de verzorgers die hij toen had (ik ben hem daarna pas gaan verzorgen). Hij is nu enorm gevoelig daar, zelfs het aanraken van zijn buik aan de andere kant van waar je staat (dus over zijn rug heen zegmaar) was een ramp. Met veel geduld en geaai vertrouwd hij mij inmiddels maar het gros van de andere mensen nog steeds niet.
Enige wat ik kan zeggen is alles heel rustig en kalm aan doen en het paard aanmoedigen met complimentjes als hij zich goed gedraagt Lachen

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:40

Ik denk dat hij of een wondje / druking heeft , of het zadel past niet , of hij word vaak te ruw aangesingelt.
Gewoon rustig blijven en praten tegen het paardje , en heel rustig aansingelen..

Suc6 en heb gedult !!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:32

en vooral ook niet te strak aansingelen, 90% van de ruiters singelt nog altijd te strak aan.

het klinkt mij echt in de oren als een reactie op pijn of ongemak, ik zou toch het zadel nog eens goed laten nakijken, evt een zachtere singel gebruiken en er ook oefeningen mee doen. bestraffen in geen geval, voor duidelijk is waarom het paard het doet.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 01:46

Jammer dat er geen da bij kan komen.
Vroeger op de manege waar ik reed was er een paard die ook ineens heel moeilijk deed met aansingelen en borstelen bij zijn buik en schoft. Da is er bij geweest en hij bleek een ontsteking in zijn schoft te hebben die doortrok naar zijn buik.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 08:58

merrieveulen schreef:
en vooral ook niet te strak aansingelen, 90% van de ruiters singelt nog altijd te strak aan.

het klinkt mij echt in de oren als een reactie op pijn of ongemak, ik zou toch het zadel nog eens goed laten nakijken, evt een zachtere singel gebruiken en er ook oefeningen mee doen. bestraffen in geen geval, voor duidelijk is waarom het paard het doet.

Merrie veulen , ik probeer ook altijd niet te strak aan te singelen maar het moet ook wel vijlig zijn ..
Dus hoe vind jij dat een singel moet Zitten , wat moet je er tussen kunnen houden ?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 22:47

tja ik kan gemakkelijk mijn arm erdoorheen steken. ik heb er niet echt een maatstaf voor, ik heb een goed passend zadel, en een goed passend zadel schuift niet. ik kan bij wijze van spreken opstijgen zonder singel eraan. nu is dat bij paarden met weinig schoft wel wat lastiger, maar dat mag geen reden zijn om te strak aan te singelen. de buikspieren van het paard doen voor het overgrote deel het dragende werk van het lichaam, het paard trekt de rug niet op met de rugspieren, maar duwt de rug op met de buikspieren. ook voor het onderbrengen van de achterhand moet het paard de buikspieren kunnen aanspannen. met een te strakke singel maakt men dit de buikspieren vrijwel onmogelijk, waardoor het paard veel pijn en ongemak zal ervaren wanneer het dressuurmatig bereden wordt.

voel maar eens, met de singel aan, hoeveel het scheelt als je paard iets van de grond opneemt, het hoofd dus omlaag brengt. sommige mensen krijgen hun singel niet eens vast wanneer het paard met het hoofd aan de grond staat. als dat het geval is, is de singel écht te kort, en zit deze te strak, ook wanneer het paard dus met het hoofd omhoog loopt. neerwaarts rijden wordt daarmee voor het paard bijzonder onprettig.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 15:50

je kan niet te hard aansingelen met het paardje want de singel is te groot hij komt tot vanboven allebij de singelstoten en dan krijg je er nog gemakkelijk je hand onder
maar ik ga er dindag nog eens op rijden en alles heel rustig doen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:19

de plaats waar de singel voor de meeste druk zorgt is in het midden, op/ achter het borstbeen. daar moet je voelen hoe strak hij zit, niet aan de zijkant.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 13:47

dat bedoelde ik als ik erop rij moet ik reglematig stoppen om het zadel terug te draaien

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 08:44

omdat het opzij schuift? dan is het wellicht tijd om de zadelmaker weer eens langs te laten komen, een goed passend zadel mag niet schuiven immers.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 19:04

de singel is te groot en het paardje is echt een tonnetje
niet dik bedoeld maar hij heetf echt geen schoft

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 19:13

sjaantjes schreef:

ik weet niet wat ik hiervan moet denken...is dit een fake-account? Vanwaar dat rare nep-dialect?