Hoe m'n paard de baas te blijven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stacy S

Hoe m'n paard de baas te blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 00:43

Ik heb een bijna 6 jarige merrie van 1.63cm. Het is een dochter van mijn oude pony, ik heb d'r dus al vanaf d'r geboorte en ik ben ook de enige die met haar werkt en gewerkt heeft.

Het afgelopen jaar is ze sterker, voller en zelfverzekerder geworden, dit zie ik in het weiland maar merk ik ook in de omgang met haar..

Ik heb het idee dat ze met alles een stapje verder probeert te gaan en dat ik langzaam aan de controle een beetje verlies. Ze is gewoon minder gehoorzaam als dat ze eerst was en doet ook wat lomper.

Ik heb ook een klein beginnetje gemaakt met vrijheidsdressuur, hoewel dit niet echt mijn dingen is leek ze het wel goed op te pakken. Ik beloonde haar met stukjes wortel maar op een gegeven moment reageerde ze erg boos omdat ze niet meteen wat lekkers kreeg, zonder lekkers is ze totaal niet geinteresseerd. Dit is het dus ook niet..

Wat kan ik doen zodat m'n paard haar plaats weer kent?

Benfan

Re: Hoe m'n paard de baas te blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:40

concequent blijven, haar niet verder laten gaan dan dat ze mag. Ik geloof dat het niet verstandig is met een paard v.d te doen als je niet 100% zeker bent dat je wel de baas blijft over het dier. Heel veel met je stem werken en haar absoluut geen vinger geven! want voor je het weet wil ze de hele hand. Ik zou als ik jou was stoppen met de v.d, en duidelijker (consequenter) blijven in de verdere omgang.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:43

Ik zou eerder oefeningen als wijken voor druk gaan doen, en wandelen met doorhangend koord, als jij stopt moet het paard op een respectvolle afstand blijven, denderd ze door/ over je paard, consequent terug zetten. Laat haar zich aanpassen aan jou, ga niet zelf uit de weg staan.
Als het niet verbeterd, zoek iemand die je kan helpen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:47

Het kan zijn dat je paard je te eigen is gaan zien, een beetje respect kwijt is voor jou. Dat kun je het beste met grondwerk oplossen. Ga niet aan VD doen, dat is te vrijblijvend.

Koop een halstertouw, carrot stick en leadrope en ga aan de gang. Als tip kan ik je geven om eens te kijken naar Methode Parelli, of anders van Inge Teblick het boek te kopen: Grondwerk.

piloe4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:08

grondwerk zou kunnen helpen

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 09:58

laten merken dat jij de baas bent, en blijft. Elk paar probeerd welleens wat uit, maar je moet niet over je heen laten lopen, want dan neemt zij de controle over.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 10:16

mijn paard deed dit ook
heb hem ook vanaf veulen en zelf ingreden ect,
toen ineens werd hij meer paard meer spieren
hij was mooier en voller geworden op zijn 5e hij werd volwassener in zijn doen en laten
Met rijden begon hij te showen en vreugde sprongen te maken met 4 benen de lucht in , steigeren ,bokken ect
Dit heeft 1 winter aangehouden daarna was hij weer de oude
ik denk dat je paard aan het puberen is en zo uitprobeerd
hoe ver ze kan gaan

niet laten merken dat je deze situatie ineens raar vind van je paard
en streng zijn maar wel eerlijk blijven
ze moet goed begrijpen waar jou grens ligt
en dat dit gedrag niet wordt geaccepteerd

Cin_penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:37

concequent blijven en zij moet voor jou wijken en jij geen stap voor haar! je moet haar goed in de gaten houden, alleen belonen met je stem en niet met eten want als je dan een keer niks geeft verwacht ze ook wat van je.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 00:38

het gaat er niet in beginsel om hoe jij je paard de baas blijft, maar hoe je jouw paard zo ver krijgt dat zij ervoor kiest om jou 'de baas' te laten zijn.

hierin ga ik in het advies van cassidy mee, grondwerk kan een hoop verschil maken, daarbij is het erg leuk om te doen. stel jezelf juist op tegenover je paard, ga niet twijfelen en laat zien dat jij goed beslissingen kunt maken en erop rekent dat zij daarin met je meegaat.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:17

Cassidy schreef:
Het kan zijn dat je paard je te eigen is gaan zien, een beetje respect kwijt is voor jou. Dat kun je het beste met grondwerk oplossen. Ga niet aan VD doen, dat is te vrijblijvend.

Koop een halstertouw, carrot stick en leadrope en ga aan de gang. Als tip kan ik je geven om eens te kijken naar Methode Parelli, of anders van Inge Teblick het boek te kopen: Grondwerk.

Percies , doe wat grond werk , en neem echt de positie van de leider in !!

superXmacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 10:58

dat zeggen ze altijd : als je een paard steeds beloont met iets lkkrs raakt hij hier zo aan gewent dat als je een x niet geeft ze dan heel boos kunnen worden het beste hier tegen is langsaam afbouwen..

en als je je paard te vaak wat geeft dan kunnen se gaan scooien ..

Met dat probleem zit ik nu ook..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:01

Werken met voedsel is niet moeilijk maar je moet er consequent mee werken. Lees je in in de leervormen, hoe belonen werkt en hoe je best een training opbouwt met voedsel. Dan zul je merken dat enkel het opzetten van een oefening aan voedsel gebonden is, vanaf dan bouw je zo snel mogelijk weer af.
Het boek van Teblick is zeker een aanrader, maar ook echt psychologische boeken, vooral gericht op leerpsychologie, zijn zéér handig!

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:13

Belangrijk is dat je het voedsel als beloning gebruikt en dus pas achteraf geeft, en niet van tevoren al laat zien en hem zo omkoopt. Dan krijg je een drammerig/ eisend paard dat alleen iets doet als je hem al van tevoren laat zien wat hij kan verdienen. Het grote verschil tussen beloVen en beloNen!

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:15

Even mezelf gequote uit een oud topic:

Als je belooft, dus van tevoren laat zien wat er te verdienen valt, gaat je paard afwegen of hij dat vindt opwegen tegen de prestatie die hij er voor moet doen. Bovendien, als je als heel vaak beloofd hebt, en ineens beloof je niet meer, dan zegt je paard: ja maar nu beloof je niks, dus waarom zou ik het doen?

Voorbeeld: Ik ben iets vergeten in mijn auto. Ik vraag of je het wilt gaan halen voor me, ik beloof je 10 euro als je het doet. Waarschijnlijk zul je het wel doen! Als dat al een keer of 10 gebeurd is, en de 11e keer vraag ik of je iets uit mijn auto wilt gaan halen, maar ik beloof je niks, zou je het dan doen? Waarschijnlijk zeg jij: en wat levert dat op?
En als mijn auto een keer drie straten verderop staat en het giet buiten, ga je het dan ook doen als ik je 10 euro beloof? Waarschijnlijk wil je er dan meer voor hebben, niet?

BeloNen is pas achteraf iets geven, koekje, knuffel, oid, wat je paard van tevoren niet kon voorspellen. Stel: ik vraag jou of je iets uit mijn auto wilt halen. Als je terug komt geef ik je 10 euro! Wauw! De volgende keer dat ik het vraag ga je het waarschijnlijk direct doen, wie weet krijg je weer 10 euro!

Als je correct belooNt kun je ook zonder problemen afbouwen, je hebt immers van tevoren niks belooft! En juist het feit dat je paard MISSCHIEN een beloning verdient maakt dat hij extra zijn best gaat doen.

Als je belooFt en dan niks geeft, is dat hetzelfde als dat ik vraag of je iets uit mijn auto wilt gaan halen, ik beloof je 10 euro, je doet het en ik geef je niks... De volgende keer dat ik je 10 euro beloof draai je je gewoon om en loop je weg.

Nog een valkuil: Eerst niet beloven, het dier doet het niet, en dan alsnog een emmer korrels boven halen om hem zover te krijgen diat ie het wel doet
Dat is hetzelfde als: Ik vraag je of je iets uit mijn auto wilt gaan halen. Je twijfelt. Omdat je niet direct in actie schiet, beloof ik je 10 euro als je het doet. Wat ga je de volgende keer doen als ik je iets vraag? Wachten tot ik iets ga beloven!

Hopelijk brengt dat wat duidelijkheid over het verschil in beloVen en beloNen...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:45

Duidelijk stukje Ja Vind ik een goeie!

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:00

Dank u, dank u! Haha!

Is een beetje buiten het topic, maar zag iets over voedselbelongingen, en ik dacht: ik smijt hem er nog eens tussen Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:01

Het is idd iets waar mensen vaak mee fout gaan. Paard waar ik nu mee werk kent eindelijk een oefening die perfect als beloning op zich werkt: pas Haha! Dus heb ik alweer een extra mogelijkheid Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 04:46

in iedergeval kan je niemand anders de "schuld" geven dan jezelf........ zoek er iemand bij die jou leert omgaan met dit paard Lachen