fotografisch geheugen?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

o_mariska_o

fotografisch geheugen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 14:48

hallo,
wanneer er iets anders is als normaal merkt mijn pony dat meteen. zelfs als ik het zelf niet eens opmerk. dit is heel grappig, maar soms ook donders irritant. hebben jullie paarden dit ook?

voorbeeldje: onze auto staat altijd op de plek waar de paarden langs moeten om naar de wei te gaan, niks aan de hand. nu hadden we voor de vakantie een dakkoffer op de auto gemaakt en er niet bij nagedacht dat dat wel eens eng kon zijn. alle paarden liepen er gewoon langs alsof er niks veranderd was, maar mijn paard schrok zich helemaal wild. vreemd toch?

nog een voorbeeldje: elke week hebben we les op de manege, wanneer er ook maar iets veranderd merkt ze het meteen. en dan heb ik het ook echt over kleine dingen zoals een tafeltje nog achter de bakrand wat er eerst niet stond, wanneer er een reclamebord bij is gekomen, een jas over de bakrand ergens in de hoek wie er eerst niet lag enz.

ook in bakken waar we ooit eens op wedstrijd zijn geweest en de volgende keer is er iets veranderd merkt ze het meteen op. ik hoop dat jullie een beetje snappen wat ik bedoel Clown het is niet zo dat ze gewoon bang is voor dingen, maar echt als er iets veranderd is.

herkennnen jullie dit??

Maartje_M

Re: fotografisch geheugen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:50

In feite is het heel logisch, want paarden maken inderdaad een soort foto van de omgeving die ze opslaan in hun geheugen. Daarom zijn juryhokjes en dat soort dingen ineens heel spannend, want die horen niet in hun 'foto' thuis.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:50

o_mariska_o schreef:
voorbeeldje: onze auto staat altijd op de plek waar de paarden langs moeten om naar de wei te gaan, niks aan de hand. nu hadden we voor de vakantie een dakkoffer op de auto gemaakt en er niet bij nagedacht dat dat wel eens eng kon zijn. alle paarden liepen er gewoon langs alsof er niks veranderd was, maar mijn paard schrok zich helemaal wild. vreemd toch?

nog een voorbeeldje: elke week hebben we les op de manege, wanneer er ook maar iets veranderd merkt ze het meteen. en dan heb ik het ook echt over kleine dingen zoals een tafeltje nog achter de bakrand wat er eerst niet stond, wanneer er een reclamebord bij is gekomen, een jas over de bakrand ergens in de hoek wie er eerst niet lag enz.

ook in bakken waar we ooit eens op wedstrijd zijn geweest en de volgende keer is er iets veranderd merkt ze het meteen op. ik hoop dat jullie een beetje snappen wat ik bedoel Clown het is niet zo dat ze gewoon bang is voor dingen, maar echt als er iets veranderd is.

Ja, maar wat je nu opnoemt, is allemaal ook gewoon hardstikke eng Clown

o_mariska_o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 14:53

ja, ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen, maar ze loopt er eerst 1000 keer gewoon langs elke dag/week ofzo en dan wanneer er ook maar iets anders is dan is het eng.

ik heb nog nooit een paard meegemaakt wie dit zo erg had Tong uitsteken

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:57

o_mariska_o schreef:
ja, ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen, maar ze loopt er eerst 1000 keer gewoon langs elke dag/week ofzo en dan wanneer er ook maar iets anders is dan is het eng.

ik heb nog nooit een paard meegemaakt wie dit zo erg had Tong uitsteken

Mijn pony vind ook altijd alles wat nieuw is eng, maar meestal loopt ze er wel omheen (met een extra grote bocht..) en gaat ze alleen maar gek knorren/briesen. Soms vind ze ook opeens iets eng wat er al heel lang staat Knipoog

o_mariska_o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 14:59

ja dat geknor en gebries herken ik inderdaad Tong uitsteken iets wat er al heel lang staat vindt ze gelukkig niet eng, maar alleen als het veranderd is

kers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 15:06

Het is normaal er is iets verandert in hun omgeving iets dat ze nog niet kennen, dus zullen ze heel voorzichtig doen tot ze zeker weten of het niet gevaarlijk is.
Maar ieder paard reageert hier natuurlijk anders op bij het ene paard zal zo een nieuw ding niet veel uitmaken maar bij een ander wel.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:32

Paarden zijn toch prooidieren en ze moeten in het wild wel zo alert zijn willen ze niet opgegeten worden. Een paard weet niet dat die koffer op het dak van die auto niet kan aanvallen.

Of je paard overal van schrikt heeft deels te maken met het karakter, maar heeft ook te maken met vertrouwen, jouw gedrag en aangeleerd gedrag.
Als je paard jou heel goed vertrouwd en jij je niet druk maakt om dat enge ding zou hij ook niet denken dat dat eng is. Ga je, onbewust, al krampachtig dan dan weet je paard wel zeker dat het een eng monster is.

Je kan je paard ook leren om niet bij alles meteen in paniek te raken. Maar dit kan niet zonder vertrouwen.

o_mariska_o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 22:20

klopt, wanneer ik haar over haar hals aai wanneer ze schrikt staat ze meteen stil, ook wanneer ik rijd, dat is wel grappig Tong uitsteken
ik vroeg me wel af of er meer paarden zijn wie alles zo precies onthouden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:57

Volslagen logisch dat een paard dergelijke dingen opmerkt. In het wild zijn ze immers heel erg afhankelijk van hun eigen oplettendheid. Als er iets anders uitziet dan de keer daarvoor, dan kan het zomaar zijn dat er leeuwen in een bosje geslapen hebben en dus nog in de buurt zijn. Om maar even een extreem voorbeeld te noemen Knipoog

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 09:59

Ze hebben een heel goed geheugen, en als ze dan iets anders zien kunnen ze daar bang op reageren denk ik. Bloos

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 10:02

De mijne heeft het ook wel eens, dat we de plaats afgaan terwijl ons mam net een nieuwe ka had, nou denk maar niet dat ze langs zoooooo'n enge auto ging Clown Ze is daarna nog een hele tijd 'bang' ? van die auto geweest.

In het bos hetzelfde als wat jullie beschrijven, als er iets anders is, bijv een boom om of er staat iets, dan gaat de handrem erop, gaat ze er echt naar staan te blazen en te snurken, en als dat voorbij is kunnen we doorrijden en zal ze die boom de keer daarna niet eng vinden Verward

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 10:13

Bij ons reageren ze ook wel apart op nieuwe dingen. Niet hyperhysterisch maar ze laten wel merken dat ze er niet helemaal blij mee zijn. Geeft soms wel hilarische momenten...
Zoals die keer dat ik over een bruggetje reed en mijn paardje even in de schrik schoot omdat iemand er wat blauws op geklad had. De volgende dag redeb we er weer, schrok mevrouw weer. Ze hadden het blauw weggehaald...Heerlijk zo'n miepje. Huilen van het lachen
Maargoed, wetende dat paarden raar kunnen reageren op vreemde objecten, ging ik er van uit dat ze allemaal flink over de rooie zouden gaan bij het zien van een enorme zandheuvel in de bak (logisch, toch?). Kun je nagaan dat ik met stijgende verbazing heb zitten kijken hoe ze allemaal als dolle kinderen op die heuvel afrenden om erin te wroeten en rollen?!?
Paarden zijn raar... Clown

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:15

De mijne vind ook alles 'eng' wat nieuw is, echt alles. Maar ik heb zo'n idee dat hij het gewoon doet om eronderuit te komen. Hij blijft het namelijk lang doen, terwijl hij als je hem ervoor zet, snel weer is afgeleid door iets anders.

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:30

xMariekee schreef:
Ja, maar wat je nu opnoemt, is allemaal ook gewoon hardstikke eng Clown

Vork haha

FistiStomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:31

ja een paard heeft een heel erg goed fotografisch geheugen en ook goede orientatie. omdat paarden vroeger kin het wild hun weg moesten vinden leerden ze door middel van de zon en de stand van de maan de weg trug te vinden. nu doen ze dat nogaltijd