Paard nieuw op stal, hoe laten wennen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonaire

Paard nieuw op stal, hoe laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 11:09

Hallo,

Deze week- of anders over 2 weken- wordt mijn eerste eigen paard gebracht. Hij komt dan op een totaal andere en nieuwe stal te staan.
Hoe kan ik hem het beste laten wennen? Gewoon lekker even losgooien als hij aankomt, of juist op stal zetten met wat te knabbelen? Of gewoon beetje rondlopen en alles laten zien? Hoe hebben jullie dit gedaan en wat raden jullie mij aan?

groet, Bonaire

danneke80

Re: Paard nieuw op stal, hoe laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:12

Een combinatie van wat je zelf al noemt. Ben begonnen met op stal zetten en laten eten. Als dat goed gaat losgooien, en de volgende dag lekker wandelen.

xsaarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:13

ik zou hem gewoon even op stal zetten tot die rustig is, en dan gewoon beetje los gooien en wandelen enzo..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:15

even lekker de stress weg laten rollen en laten lopen in de bak. dan op stal zetten en met rust laten. geef hem een week te tijd om aan je te wennen ze kunnen wel eens van slag zijn.

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 11:16

Eerst op stal, of eerst losgooien?

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:17

de eerste dag met rust laten, de tweede dag wat poetsen enzo., de derde dag weer poetsen enzo. en door de bak stappen en event. loslaten, en daarna moet je gewoon zelf een geschikt moment uitkiezen om te gaan rijden.... dat ligt eraan hoe snel de pony zich thuis voelt... veel succes met je nieuwe paard!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:19

ik zou hem eerst laten rollen in de bak. dan kunnen ze de eerste stress weg rollen en ze hebben jeuk van het evt zweet van de rit anders kan hij in stal gaan rollen

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:23

Komt hij van ver weg (maw: heeft hij lang op de trailer gestaan)? Dan zou ik hem eerst even zijn benen laten strekken en daarna in z´n box zetten of (als hij dat heeft) op de paddock. Dan kan hij meteen z´n omgeving bekijken en z´n evtl. nieuwe weide/paddockmaatjes zien.
Ik zou hem natuurlijk (nog) niet met een ander paard samen zetten Knipoog .

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:26

Inderdaad bij aankomst eerst even in de bak, dan kunnen ze na de rit even de benen strekken en de nieuwe omgeving bekijken en de luchtjes opsnuiven. Dan in de box met lekker ruwvoer. Volgende dag en de dagen erop aan de hand wat dingen verkennen, de route naar de bak bijvoorbeeld, naar de spuitplaats, gewoon rustig aan je paard aan jou laten wennen en aan de nieuwe omgeving. Dat heeft behoorlijk impact op een paard: andere stal, andere paarden om zich heen, andere box, andere mensen, ander voer, ander voerschema. Na een week kan je 'm weer rustig oppakken qua rijden. Geef 'm de eerste weken maar even de tijd en de ruimte, jullie hebben nog hééél wat jaartjes voor de boeg. Veel plezier met je nieuwe paard!

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:30

Eerst lekker op stal zetten, even een dagje laten bijkomen en wennen aan zijn nieuwe onderkomen en stalgenoten.
De volgende dag laten wennen aan de omgeving.

Een paard dat ergens nieuw is zal meestal zijn eerste (rust)plekje als veilige plek beschouwen, zet je 'm dus eerst in een paddock heb je kans dat hij de paddock als zijn plekje beschouwd en er niet uit wil of de stal niet meer in.

Wil niet zeggen dat dat bij elk paard zo is, maar ik zie op mijn werk( handelsstal) dat dit wel vaak het geval is.

Het zal toch een tijdje duren voordat je paard helemaal op zijn gemak is, zoveel nieuwe dingen, denk dan niet alleen aan nieuwe stal,omgeving,baasje,stalgenoten etc maar ook aan een eventueel nieuw voerschema. Veel paarden raken alleen al helemaal van de rel door het voer.

Ik wens je heel veel plezier met je paard.

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 14:01

ontzettend bedankt voor jullie reacties. Rijden ga ik in het begin zeker nog niet doen, gewoon lekker rondje bos en poetsen, evt losgooien. Ik laat hem denk ik eerst even rollen en uitrazen in de bak en daarna lekker het stalletje in. Hij wordt 's avonds gebracht, dus dan kan hij lekker een beetje wennen zonder allemaal mensen die rond lopen en hallo komen zeggen.

Nogmaals, bedankt voor jullie snelle reacties!