ik ben bang voor paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bieg

ik ben bang voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 01:50

Nou ik heb toch echt een vervelend probleem. Ik rijd sinds 4 jaar bij een manege en ik vind dat echt geweldig. Het rijden gaat goed en ben nergens bang voor. Alleen het zadelen... Verdrietig ik wordt echt niet goed van mezelf. Ik ben bang om de stand of stal in te gaan. Als een paard al zijn oren een beetje naar achter doet, of gewoon niet vriendelijk is ben ik al weg. Ik durf hem niet te poetsen, te zadelen enz. Bij 1 paard heb ik dat dus totaal niet ! ben wel op mijn hoede maar ren niet de stal uit. Terwijl ik dat bij andere paarden dus wel doe. Ik zie iedereen de paarden corrigeren, maar ik heb echt het idee dat als ik het paard corrigeer (wel met stem natuurlijk) dat het kwaad op mij wordt en mij dus de stal uit slaat. Belachelijk voor woorden want ik weet dat paarden niet zomaar iemand aanvalt. Het is immers een vluchtdier.
Ik word er echt verdrietig van. Het gaat wel al beter dan 4 jaar geleden hoor, toen gilde ik al als het paard een scheet liet, of iets onverwachts deed. Dat heb ik helemaal niet meer ben echt niet bang zodra ik er opzit. Ik gedraag mij in de stal niet dominant. Heb monty roberts gelezen, en allerhande lectuur maar ik blijf gewoon bang. Ik probeer ook wel te bluffen maar dat heeft vrijwel niet het gewenste resultaat. De mangepaarden bluffen natuurlijk ook, en ik stink er gewoon iedere week weer in. HELLLLUUUUUP

Cossie

Re: ik ben bang voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 01:54

Ik snap wel wat je bedoelt, het is ook altijd aftasten wat voor paard je voor je hebt maar dat geldt ook voor het paard wie heeft hij voor zich ? Ze merken het altijd als je onzeker bent. Contact maken, aaien en praten ?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 01:57

Vervelend dat je dit hebt. Maar wat ik me afvraag...
Waarom kan je wel op een paard rijden en ben je bang in de gewone omgang? Dit kom je trouwens regelmatig tegen bij manegeruiters.

Het lijkt me een goed idee dat je gewoon wat meer met paarden gewoon omgaat, dus niet alleen rijden in de lessen, maar ook poetsen enz. Als je veel met paarden bezig bent dan leer ze beter kennen en je ontwikkelt een soort "paardengevoel".
Bij jou is dit gevoel nog niet aanwezig denk ik, en daarom kan je een paard nog niet helemaal vertrouwen.

Ga op zoek naar een manegepaard dat braaf is en vraag of je die wat vaker mag verzorgen of ermee wandelen enz...
Of anders op zoek naar een braaf verzorgpaard. Je zult merken dat het dan steeds natuurlijker voor je wordt!

Ohja, houdt er rekening mee dat paarden het feilloos doorhebben als je bang bent. Door jouw angst kan een paard inderdaad vervelend reageren en dat bevestigd dan weer jouw angst. Dit is een soort spiraal die je moet zien te doorbreken. Stap zelfverzekerd de stal in, dat scheelt je al de helft.

Ik wens je veel succes

edit: typfout

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 02:12

Tsja, als je al onzeker die stal binnenloopt, dan voelt een paard dat gelijk aan. En manege paarden hebben daar al helemaal een neus voor.. Knipoog
Ik heb in het begin ook bij een manege gelest waar veel paarden stonden met een 'gebruiksaanwijzing' en heb daar ook een soort van angst ontwikkelt, omdat ik daar ook onzeker van werd.
Wat ik je adviseer is om een prive-bijrijpaardje te zoeken via Marktplaats ofzo. Want die zijn over het algemeen veeeeel vriendelijker dan menegepaarden. Op deze manier gaat je angst erg snel over (heeft bij mij iig erg veel geholpen!!) OK dan! Ik loop nu met ze weg alsof het hondjes zijn... Knipoog
En privépaardjes zijn ook vaak veeeel vrolijker....
Succes!!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 02:37

ik weet niet waar je woont, maar als je eens zin hebt om langs te komen.
Mijn pony doet geen vlieg kwaad, maar dreigt wel altijd heel graag met vanalles.
Leer je heel veel van.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 02:40

tsja das lastig, hmm ik heb het ook maar dan met bijen en eigenlijk alle insecten die zoemen of buzzen.

hhihi maar bij paarden moet je ook niet bluffen, maar gewoon zelfvertrouwen hebben, als je niet bang bent dan doen 99 van de 100 geen vlieg kwaad.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 02:48

goh wat klinkt mij dit bekend in de oren..

Op de manege had ik dit ook altijd heel erg, vooral omdat veel pony's toen nog in stand's stonden, en je kon dus alleen vanaf de achterkant bij ze komen, terwijl als ze uit de stand waren er geen problemen mee had.

ik ben altijd op me hoede bij paarden zeker bij de geen die ik niet ken, ik weet dat ze sterker zijn dan mij en tja wil liever niet een schop of wat krijgen.
heb later een aantal verzorgpony's gehad en daarmee ging het wel beter, je leerde ze beter kennen en zij jou.

Op een paard ben ik af en toe ook angstig, en toch reed ik toen die tijd ook gewoon de moeilijke pony's/paarden zonder angst..

Bieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 11:16

Wat een leuke reacties! ben blij dat ik niet de enige ben Lachen maar de tip om een verzorgpaard te nemen is natuurlijk heel goed. Ik heb daar al over na zitten denken maar ja een full-time baan en een gezin is zwaar te combineren met een verzorgpaard. Nu nog ff mijn man omlullen dat die wat meer in het huishouden moet doen Knipoog. Ik vraag me trouwens wel af of mijn angst voor andere paarden dan verdwijnt.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:28

Hey Bieg,

Ik heb inmiddels zelf twee paarden op een penstionstal, maar kom nog regelmatig op een manege en ga ook bij een aantal paarden daar voor geen goud naar binnen. Ik kom daar voor mijn lol en niet om beschadigingen op te lopen zeg maar... soms hebben paarden gewoon allerlei strucjes om je bang te maken, te pletten of echt met bijten of slaan de stal uit te werken... Vaak zorgen de instructrices er dan voor dat ze veilig en in alle rust worden opgezadeld enzo.

Een lief en rustig verzorgpaard is een heel goed idee, want met mijn eigen paarden kruip ik in de stal zelfs onder ze door. Die ken ik goed en ze hebben geen enkele reden om naar te doen wanneer er iemand in hun stal komt.

Neemt echter niet weg dat ik voor andere paarden dus nog steeds best 'angst' kan hebben. Tuurlijk wordt je zelfverzekerder en handiger, maar ik zie mijn angst dan ook maar gewoon als een goede raadgever. Bij sommige paarden blijf ik gewoon uit de buurt.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:32

Dat is vervelend! Probeer anders met 2 in de stal gaan en verschillende oefeningen doen. Begin eerst met en betrouwbaar paard en verder kun je dat met minder betrouwbare doen... Poetsen ofzo. Zorg altijd ervoor dat er iemand in de buurt is om aanwijzingen te geven. Langzaam aan zal je die persoon niet meer nodig hebben. Ga eens bij ene lief paard in de stal en aai die gewoon eens. Geef eens een wortel, kriebel eens in de manen,... Het belangrijkste is ook > Genot voor het paard en van jou! Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:24

Wat Hanne zegt lijkt me slim.
Kan je niet gewoon met een instructrice of andere ervaren ruiter op de manege een paard op de poetsplaats zetten (of in stal laten als jullie daar poetsen) en dan samen aan de gang gaan?
Als het ene paard goed gaat en jij je daar wat vertrouwder bij voelt kunnen jullie de volgende keer samen met een ander paard aan de slag. Hopelijk leer je ze te begrijpen en wordt je zelfverzekerder.

Succes ermee!

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:30

Vaker met paarden omgaan! Zoek een verzorgpaardje (niet om te rijden), en ga dat gewoon poetsen, ga ermee wandelen, een beetje wennen aan elkaar. Dan komt het gevoel vanzelf, en weet je wat een paard wel en niet zal doen. Of observeer eens een kudde paarden op een weiland in de buurt. Hoe gaan zij met elkaar om? Zeer interessant om te zien hoor Ja

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:33

ik had het vroeger ook hoor!
heb een paar keer een aanbod gehad om een grote pony te rijden, en de mogelijkheid was er ook om ze uit te brengen op wedstrijd..
maar toen ik tijdens de kennismaking niet eens in de stal/het land durfte, was het snel bekeken..
hartstikke jammer achteraf, maar die angst was er nou eenmaal.
bij kleine pony's had ik het niet, ik ben dus heel lang shetlanders en a pony's blijven verzorgen.
later ging ik stage lopen op een manege, en op een handelsstal, en vrijwillig werken op een hengstenhouderij.
toen is mijn angst eigenlijk overgegaan, door steeds iets meer lef te tonen,
door de paardentaal beter te leren kennen,
ik was zelf niet meer zo klein en onzeker,
ik zag hoe andere mensen met de paarden omgingen,
en ik ervaarde dat het niet zo eng of gevaarlijk was als ik dacht.

maar ja ondertussen hoorde ik ook wel de verhalen van bijvoorbeeld iemand die bijna doodgetrapt was toen hij en veulen uit het vlies moest halen, door de merrie dus, en meer van die dingen.
ik begreep dat dat uitzonderingen waren.
inmiddels ben ik over het algemeen niet meer bang voor paarden (ik kan gewoon met een hengst naar de merrie lopen, of een druk paard ergens heen brengen etc)
maar voor domintante paarden blijf ik oppassen, ik heb van mezelf niet zoveel overwicht, en heb laatst nog meegemaakt dat een paard, die in de ogen van de eigenaar heel erg braaf was (een kind kan ermee wegrijden), met mij compleet aan de haal ging, en me ondersteboven liep in het land, en zelfs weg kon jagen uit het land Bloos
ik heb dus meer met pittige, niet zo lompe pony's en paarden.

dus TS, probeer ervaring op te doen, kijk hoe anderen het doen,
probeer steeds een beetje meer risico te nemen,
vraag bijvoorbeeld of je een pard kan poetsen voor de les, in het begin vrag je of iemand anders het paard wil vastzetten op de poetsplaats, en gaandeweg doe je zelf steeds meer.
het gaat om vertrouwen, en sommige paarden kunnen je dat echt wel geven!

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:34

XplumX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:25

Bieg schreef:
Wat een leuke reacties! ben blij dat ik niet de enige ben Lachen maar de tip om een verzorgpaard te nemen is natuurlijk heel goed. Ik heb daar al over na zitten denken maar ja een full-time baan en een gezin is zwaar te combineren met een verzorgpaard. Nu nog ff mijn man omlullen dat die wat meer in het huishouden moet doen Knipoog. Ik vraag me trouwens wel af of mijn angst voor andere paarden dan verdwijnt.

De angst zal misschien niet verdwijnen, maar dat paard wat je verzorgt ga je dan wel vertrouwen, en wanneer je dat eenmaal doet durf je hij/zij ook wel te corrigeren naderhand. En wanneer je dan weer een ander paard moet opzadelen heb je er misschien wat meer vertrouwen in, durf je het paard te corrigeren en kun je hem dus gewoon zelfverzekerd opzadelen.

Ik heb een tijdje een paard gereden dat íedereen uitprobeerde, zelfs de eigenaar was er bang voor & ik naderhand ook.
Mn tante is toen komen helpen & telkens samen de stal in gegaan, en na een tijd durfde ik haar zelf weer te straffen en nu weet ze précies wat ze wel en niet kan doen.
Misschien kun je ook vragen of iemand een tijdje met je mee wilt gaan dat dat helpt?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 16:35

Je hebt al veel bruikbare tips zie ik. Toch vooral proberen om meer met paarden in contact te komen! Misschien een leuk shetlandertje om mee te wandelen en te poetsen?

Maar de vraag waar ik nog steeds mee zit (en dit is pure nieuwsgierigheid)
Hoe kan het dat je paarden leuk vind en er ook op rijdt, terwijl je tegelijkertijd bang voor ze bent?
Zelf heb ik nooit angst gekend, voor geen enkel paard en dat is heel erg fijn natuurlijk voor mij. Maar ik kan het me zo moeilijk voorstellen dat je wel op een paard durft te gaan zitten, maar niet zo een stal in loopt.

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 16:43

Ik heb een vraagje.
Is er ooit iets gebeurt met opzadelen en poetsen?
Of heb je zo iets ooit zien gebeuren?

lotte_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:32

je moet gewoon je angsten overwinnen. dat is de enige oplossing.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:38

_Sigrid_ schreef:
Je hebt al veel bruikbare tips zie ik. Toch vooral proberen om meer met paarden in contact te komen! Misschien een leuk shetlandertje om mee te wandelen en te poetsen?

Maar de vraag waar ik nog steeds mee zit (en dit is pure nieuwsgierigheid)
Hoe kan het dat je paarden leuk vind en er ook op rijdt, terwijl je tegelijkertijd bang voor ze bent?
Zelf heb ik nooit angst gekend, voor geen enkel paard en dat is heel erg fijn natuurlijk voor mij. Maar ik kan het me zo moeilijk voorstellen dat je wel op een paard durft te gaan zitten, maar niet zo een stal in loopt.

Ik ben zelf ook op een manege begonnen met rijden waar niet echt 'aardige' paardjes stonden (ongelukkig en met trauma's)
Dus als je dan als groentje een stal binnenlopt, en je ziet gelijk een been omhoog gaan, klaar om te trappen, en die oren in de nek, dan weet je daar nog niet mee om te gaan, en ontwikkel je automatisch een bepaalde 'angst'.
Daarom heb ik ook voorgesteld een vriendelijk verzorgpaardje te zoeken. Heb ik toen ook gedaan; werkt super....

Winegum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:08

lotte_99 schreef:
je moet gewoon je angsten overwinnen. dat is de enige oplossing.

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. En dat gaat ook niet van de een op de andere dag. Knipoog

Misschien kun je vragen of je het paard buiten de stal mag poetsen. Vast zetten op een poetsplaats of iets dergelijks. Dan heb je niet dat beklemmende gevoel van 'ik kan nergens heen als hij nou iets doet', en je bent toch in contact met je paard.
Ook kun je vragen of iemand mee gaat en buiten bij de stal blijft staan, of in het begin het paard vasthoudt, zodat je toch niet alleen bent 'als er iets mocht gebeuren'.

En zoals veel mensen hierboven al zeiden, meer met paarden omgaan! Succes!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:20

Ik heb het precies andersom, in de omgang heb geen moeite met paarden, maar een vreemd paard rijden, now way. Met als gevolg dat ik nu alleen nog maar men, omdat ik me daarbij wel veilig voel. Tja gek op paarden en er toch angst voor hebben raar maar waar het komt volgens mij best veel voor. Ik merk zelf dat ik met grote paarden veel voorzichter ben geworden, hoe ouder je wordt hoe meer je beseft wat er kan gebeuren en hoe meer kans je loopt om bang te worden.

Als je een paard beter leert kennen leer je ook de lichaamstaal herkennen, ik heb twee pony's staan die nogal snel dreigen, maar nooit een vlieg kwaad doen, echter als ze iemand niet moeten dan zie ik dat meteen, doordat ik ze ken en dus hun gedrag herken en kan plaatsen. Een verzorgpaard of kijken dat je voorlopig steeds hetzelfde manegepaard mag doen en dan ook verzorgen voor het rijden kan daarin wel rust en vertrouwen geven omdat je leert hoe dat paard zich normaal gedraagt je leert het dan ook zien als hij een dag zijn dag niet heeft.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:25

Ik snap heel goed wat je bedoeld, ik had dit vroeger ook. Ik was als de dood als ik bij een paard in de stal of stand moest gaan staan om hem/haar te poetsen of te zadelen. Dit kwam wel omdat ik daarvoor al een aantal onaangename aanvaardingen had gehad met paarden in een box of stand.
Wat ik je zou adviseren is als het kan het paard uit de box of stand te halen en hem/haar op een poets plaats o.i.d te poetsen en te zadelen.
Ook zal het heel goed zijn als je steeds maar 1 paard hoeft te poetsen en te zadelen.

Bieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 21:32

Prima tips allemaal !! Heb ze vandaag in de praktijk uitgeprobeert, moest een paard opzadelen waar ik nog nooit op had gereden. Mezelf moed ingesproken, dat ik rustig moest blijven, dus doorgezet en de stal ingegaan. Hupsskee oren plat, ik weer de stal uit, mezelf gezegd dat ik me niet zo moest aanstellen dus weer doorgelopen, begonnen met aaien, en daarna rustig poetsen. Ging goed, maar ja toen moest ik nog naar de andere kant, daar heb ik maar even hulp bijgevraagd, want het kuil lag ook nog eens aan die kant. haha wat een doos. Maar als er iemand bij is gaat het gewoon een stuk beter, dan klets je samen wat en heb ik gewoon afleiding. Werkt bij mij prima !
Om even op sigirid te reageren; ik vind paarden zoiets moois en ik heb altijd al als klein kind willen rijden. Mijn ouders konden het niet betalen dus dat was vette pech. Had het altijd in mijn hoofd zitten, totdat een hele goede vriendin van mij stierf die had nog zoveel dingen willen doen, maar is daar niet aan toegekomen. Een dag later stond een advertentie in de krant waarin reclame werd gemaakt voor paardrijden voor beginners. Ik dacht toen.. nu of nooit. Het rijden vind ik geweldig, het eerste jaar heb ik al gillend op een paard gezeten maar ik wilde gewoon doorzetten. En beetje bij beetje ging het rijden beter. Ik ben op een paard echt niet bang, ook al gaat die er vandoor dat boeit me niet. Maar ja ik was altijd al een rare. In de stal heb ik pas mijn angsten ontdekt. Ik heb gewoon zoveel ontzag voor die beesten en ze zijn natuurlijk gewoon groot Lachen
Heb het nu geregeld dat ik elke week hetzelfde paard rij en ik ga een uur van te voren al poetsen en tutten.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:37

@Bieg: dat is mooi te horen!
Misschien is het wel een idee om in het begin gewoon niet alleen te lopen klooien? Als je meer vertrouwen hebt, wanneer er iemand in de buurt is, zorg dan dat zolang je dat gevoel hebt, er iemand in de buurt is.

Ik ken het. Mijn mams was ERG bang, maar het gaat beter sinds ze hier aan huis staan. Echter is het nog niet over (staan er sinds nov. 2006), bij haar hetzelfde: als ik erbij ben (met binnen zetten bijv.) neemt ze ze allebei zonder problemen mee. Als ik er niet bij ben komt de angst (stel dat er wat gebeurd, wie helpt me dan?) en mijn paard maakt daar gelukkig geen misbruik van, mijn Haffie helaas wel. Zij gaat gewoon op dr achterbenen staan, terwijl ze dat normaal nooit doet.
Zolang je angst houdt weten paarden dit. Doen alsof helpt niet, paarden snappen onze maskers, helaas.

UniqueM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:40

indd, paardje vast zetten, en gewoon lekker poetsen met iemand anders erbij Lachen
dan komt het vertrouwen in de omgang vanzelf goed Lachen