haf en shet scheiden ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chantaaah

haf en shet scheiden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 08:50

hej mensen. ik heb een vraag waar ik zelf maar niet uit kom . ik heb een haf en een shet in 1 box staan. nou ga ik binnenkort waarscheinlijk naar een andere stal en zit ik er aan te denken om de ponys te scheiden. zou mijn haf zn vriendinnetje erg missen of zou dit tijdelijk zijn ? ik heb namelijk het idee dat het in alle opzichten verstandiger zou zijn om haar bijv te verkopen maar wil zn hartje niet breken.
ps. ze staan nu ongeveer 2 jaar samen.

ik hoop dat iemand mij kan helpen die zoiets al heeft meegemaakt .

groetjes chantal

Marigold

Re: haf en shet scheiden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 09:01

hij zal m eerst wel gaan missen ja!
dus paar dagen onrustig, hinniken etc, dat zit er wel in.
je verplaatst je haf dan zonder maatje naar een andere stal?
geef hem wel genoeg tijd om aan de verandering te wennen hoor!
en welke wilde je verkopen dan, de haf of de shet?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 09:10

kan je niet eerst de ponny`s naast elkaar stallen, en dan de pony`s allebij in andere groep gooien zodat ze leren ook zonder elkaar te zijn?
als je dan besluit om te verkopen, hebben ze wss al andere vriendjes gezocht

chantaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 09:15

als ik haar mee verhuis komen ze weer bij elkaar in stal omdat het anders niet te doen is qua prijs ..en wil de shet verkopen. alleen sommige zeggen dat het makkelijker is o op een nieuwe stal meteen in zn eentje te zetten. zodat hij er minder aan denkt door de veranderingen. ik ben gewoon heel bang dat ik hem pijn ga doen hiermee.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 09:37

Ik zou hem niet verkopen , het is toch leuk als je haf een vriendinnetje heeft >?
Of kabn je hem niet houden ?
Maar hij zal haar/hem iederenval heeel erg missen , 2 jaar samen is wel wat.
Als je de shet echt wil verkopen , zal ik het eerst een proberen ( Zonder elkaar ) En kijken of 1 van de 2 nbiet ziek word ofzo , want daar hem je ook wel kans op .

chantaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 09:56

ja maar het is wel prijzig hoor 400 euro ... ik zat er idd aan te denken om haar tijdelijk ergens anders te plaatsen en dan te kijken hoe heet gaat. ik kan er namelijk ook niks mee. vind het alleen zo moeilijk om ze te scheiden.

chantaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 10:19

zijn er nog meer mensen die hier een mening over hebben ?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:27

de eerste dagen zal het wat wennen zijn voor beide pony's, maar na enkele dagen gaat dit vanzelf over (is mijn ervaring Knipoog )
wel vind ik het belangrijk dat pony's/paarden contact houden met een of meer andere paarden en dat hij/zij bv niet alleen op de wei zal staan, een paard blijft een kuddedier.

chantaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 11:49

maar de grootste vraag is zal ik zijn hart breken want ik wil hem echt geen pijn doen ./ misschien heb ik wel een heel verkeerd beeld van hoe een paard daar over denkt. het is gewoon zo onpraktisch met zn 2en in n box aangezien ze flink is gegroeid in die 2 jaar.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:41

zolang paardje op wei komt met andere paarden, komt dat wel goed hoor
maken snel genoeg andere vriendjes

chantaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 13:18

dus ik kan ze het beste pas scheiden op het moment dat ze het weiland op gaan ?

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:24

ik zou ze niet scheiden eigenlijk..zolang het geen probleem is om ze samen in 1 stal te hebben staan zou ik het gewoon zo laten. voor beide denk ik erg leuk..om ze te scheiden moet je denken aan allebei..waar komt je shetje terecht, en hoe gehecht zijn ze nou echt aan elkaar.
ik denk dat ze snel andere vrienden maken op een andere stal..dat wel.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:27

Ik denk dat jou Haflinger en je Shetlander er beide wel wat 'verdrietig' van zullen worden..

Zo at mijn pony niet meer toen zijn beste maatje verkocht werd naar Groningen.. Hij Hinnikte, zat overal om zich heen te kijken.. Etc etc..

Natuurlijk gaat dat na een tijdje over. Lachen Maar als je ze bij elkaar kunt houden zou ik dat doen. Ja

chantaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 13:44

ja is alleen wel zo dat waarscheinlijk op het land van de zomer nog eens 50 euro extra gaat kosten zdat ik totaal op 400 uitkom. miss dat ik er dan allee tijdens de land periode ergens anders et want da staan ze allebei dag en nacht op stal met anderen Lachen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:45

Mag ik vragen waarom je naar een andere stalling gaat?
En is het bij je huidige stalling dan een stuk goedkoper dan 400 euro?

chantaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 13:59

ik ga naar een andere stalling omdat ik het wel prettig vind dat daar uitgemest word en dat ik dan weer de lessen in kan , ook zijn de buitenrij mogelijkheden stukken beter namelijk i.p.v een autoweg een polder .en daar was het 325 voor haf en shet . zowieso moet ik voor haf en shet nu 350 betalen maar land word dus duurder als shet daar dag en nacht op staat . ik laat ze gewoon eerst weer lekker bij elkaar in stal wennen aan de nieuwe omgeving en dan even kijken hoe het loopt over 2 maanden want ik ga er 1 april heen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:00

dit dilemma had ik ook
ik heb ze gescheiden m'n shet merrietje staat nu lekker in een shetten kudde
en mijn tink lekker bij de grote paarden in een box of buiten

chantaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 14:40

en hoe reageerden ze ? shet is namelijk og maar 3.5 jaar en erg hupsig. en ze gaan natuurolijk naar niewe stal . daaro denk ik zelf dat eerst samen daarna pas scheiden he verstandigst is.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:45

de shet had het eerst te druk met het kennis maken met de rest van de kudde
en mijn tink dat zelfde met een nieuw fenomeen stal

verder ik was in het begin ook wel een beetje nerveus maar als ik zie hoe ze beide zo enorm op hun plekje zijn heb ik er geen spijt van gehad
mijn tink geniet enorm van alle nieuwe dingen die we doen
en mijn shet is blij dat ze nog meer slachtoffers heeft om de feeks bij uit te hangen ( ROFL alleen zijn niet alle shets daar van onder de indruk ROFL )

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:04

Ik denk ook wel dat ze elkaar zullen missen in het begin... Zolang ze maar weer snel andere maatjes krijgen...
Als het zou kunnen zou ik ze ook samen houden, maar dat is idd best prijzig... En uiteindelijk wennen ze er ook wel weer aan!

chantaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 15:11

ik ga denk ik eerst proberen of het samen goed gaat! als jullie nog meer tips hebben omtrent zo een situatie hoor ik het graag ant ik he hier wle veel aan gehad.en alvas bedankt voor jullie reacties. van de zomer moeten ze er waarscheinlijk aan geloven maar voor nu nog 2 3 maanden mogen ze samen en dan in de zomer komen ze sowieso in een andere groep allebei dus dan nmoet het uiteindelijk makkelijker zijn denk ik !

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:23

Ze zullen elkaar heus eerst missen, maar dat gaat snel over hoor. Elke pony/paard is ooit van z'n moeder gescheiden, betekend dat dat er nu allemaal hele verdrietige pony's/paarden rondlopen? Zeker als ze nieuwe vriendjes krijgen zullen ze beide snel nieuwe vriendjes hebben.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:16

Het zal zeker ff wennen zijn voor ze, sowieso gaan ze uit elkaar.. en komt je haf op een andere stal als ik het goed heb begrepen?
Tuurlijk is hij/zij daar in het begin van streek, logische.. Ineens weg bij zijn maatje, en ineens een andere omgeving. Dus de eerste dagen/miss weken zal hij/zij wel onrustig zijn ja, maar dat hoeft natuurlijk ook niet perse zo te zijn, elk paard reageert er anders op.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:22

wat zou je moeten betalen zonder je shetje dan?

Tja als het niet haalbaar is om ze te houden dan zou ik ook een goed tehuis zoeken voor de shet.
Ik zou daar dan meteen mee beginnen zodat ze per 1 april in haar eentje op de nieuwe stal komt, er gaat ook nog wel eventjes overheen om je shet te verkopen namelijk. Heb het idee dat aangezien onze paarden weten dat hun kameraadjes ook ergens in een stal staan, ze daar erg aan blijven hangen. Ze staan alledrie niet naast elkaar/binnen zichtafstand namelijk en toch blijven ze erg op elkaar reageren.
Nieuwe vriendjes zijn zo gemaakt hoor,het is meer het wennen aan het alleen op stal staan waar je aan moet denken denk ik en dat zal ook zo zijn als je ze eerst in gescheiden stallen zet.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:30

Ik heb laatst iets dergelijks bij de hand gehad. Mijn twee paarden en shet hebben hier een tijd aan huis gelopen. Ruim een jaar geleden heb ik 1 van de paarden ergens anders gestald. Omdat we zelf gaan verhuizen heb ik het andere paard ook naar een pensionstal gedaan en heb ik de shet verkocht. Die twee hadden dus een jaar samen gestaan. Maar ik heb ze op dezelfde dag verhuisd. Shet kwam bij een shet vriendje, dus die maakte zich niet meer druk om mijn andere paard. En het paard kwam op de pensionstal bij een heleboel nieuwe vriendjes en heeft zich ook niet meer druk gemaakt om de shet.Geen probleem dus. Het was misschien anders geweest als ik de shet al weg gedaan had en het paard nog een poosje alleen thuis had gehouden. Dat levert natuurlijk meer stress op. Beetje handig plannen dus. Succes!