Paard laat zich niet vangen in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rym

Paard laat zich niet vangen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 19:26

Een vraag, wat kun je doen om het makkelijker te maken om een paard uit de wei te halen. Ik ben namelijk onlangs begonnen met het verzorgen van een paard (wat regelmatig gaat gebeuren 4+ keer per week) en in het begin kon ik hem zo uit de wei halen alleen nu draait hij constant van me weg of galoppeert hij de andere kant op. Meestal na een half uur ofzo geef ik het op en dan ga ik iets lekkers zoeken om hem te lokken (hoewel het dan ook niet echt gemakkelijk verloopt, maar het lukt wel) Alleen vanmiddag had ik het dus weer, en iemand anders (die het paard niet kende) probeerde hem dus te pakken en bij haar bleef hij poeslief staan! Ik gok dus dat het te maken heeft met een dominantie probleem? (hoewel op stal of tijdens het rijden heb ik hier totaal geen last van), maar ik weet het dus niet zeker. Wat vinden jullie hiervan en hebben jullie misschien tips? Ik vind niet dat ik altijd iets lekkers moet hebben om hem uit de wei te halen, en het lijkt me ook niet dat dit elke keer 30-45 moet duren.

beantsje

Re: Paard laat zich niet vangen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:33

Misschien voelt hij zich juist opgejaagd door de manier dat jij naar hem toeloopt (iets te dominant)? Terwijl je met wat lekkers misschien juist wel wacht tot hij komt.
Loop iig met gebogen schouders/hoofd naar hem toe, kijk hem niet aan en richt je niet op zijn hoofd. Lijkt hij weg te gaan lopen, draai dan een beetje weg van hem.

Op zich heb ik er overigens weinig moeite mee om wat lekkers te gebruiken om je paard te lokken.
het zou erg goed zijn als je je paard regelmatig gewoon wat lekkers in de wei brengt, zonder dat je hem er vervolgens uithaalt. Zo zorg je dat je paard het prettig vindt als je bij hem komt.
De nieuwe wei waar onze paarden nu elke dag staan, is erg groot. De eerste dagen moest ik ze helemaal achteruit halen. Maar ze krijgen altijd even een worteltje ofzo, gaan dan naar stal waar het eten klaarstaat. Ze weten nu na 2 week al hoe het werkt. ik hoef maar een paar keer te roepen en ze komen er in galop aan. en dan zeg ik tegen mezelf dat ze zo blij zijn mij te zien Clown

Rym

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 20:09

Hmm zo had ik het nog nooit bekeken, (iets lekkers brengen zonder hem er uit te halen) En het zou inderdaad goed kunnen dat ik iets te dominant aan kom lopen, ik zal er morgen eens op letten! Hartelijk dank! Haha!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:19

Ga een aantal dagen gewoon een half uurtje in de wei zitten nixen. Dan gaat je paard zich afvragen wat je doet, omdat je hem niet komt pakken.
En inderdaad: halster pakken, iets lekkers meenemen en alleen het lekkers geven en weer weggaan zonder hem te pakken.

Je paard niet recht aankijken, niet recht naar hem toelopen. Kijkt hij naar jou, draai je dan van hem af en loop een andere richting op.

Rym

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 11:46

Overigens moet ik misschien wel melden dat het paard samen met 20+ paarden in de wei staat (groot genoeg om al deze paarden van ruim voldoende ruimte te voorzien). Maar ik denk dat dan nog altijd dezelfde regels gelden als de berichten/tips hierboven?

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:19

Hij zal wel zoiets hebben: Oow daar heb je haar, dat betekent dat ik moet gaan werken. Daarom bleef die bij die ander staan, omdat die weet dat die bij haar/hem niks hoeft te doen.
Teminste, ik heb een vermoeden dat het daarmee te maken heeft. Ik heb ook een paar jaar geleden 3 jaar een paard gehuurt, als ik der dan uit wei ging halen rende ze ook welles weg terwijl het een hartstikke lief paard was, en nooit iets verkeerds deed. Dus zij zal toen ook wel zoiets hebben gehad van: Ik laat me lekker niet vangen, dan hoef ik niet te werken.
Of hij ziet het als een spelletje, en vind het leuk om zich niet te laten vangen. Ik weet het niet.
Weet ook niet hoe je dit moet aanpakken, ik zou er denk ik niet eens het geduld voorhebben om een halfuur hem proberen te pakken, denk dat ik er meteen brokjes bij had gehaald ofzo.
Bij mijn paard doe ik het zo; Als ik hem uit wei ga halen en ik heb 'm krijgt ie altijd iets lekkers. De laatste tijd doe ik dit niet meer, maar hij komt altijd naar me toegerent als ik eraan kom.
Denk dus dat je het gewoon een tijdje zo moet doen, elke keer als die zich laat vangen beloon je hem met iets lekkers, een snoepje ofzo. Dan komt ie waarschijnlijk de volgende keren veel makkelijker omdat die weet dat als die komt een snoepje krijgt.
Je wilt het liever niet op deze manier doen, maar ik zou anders niet weten hoe je het dan moet doen.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:29

Mijn optie zijn::
Nee eerst een verhaaltje :p
Snooyp kwam 's avonds voor in z'n stal te gaan ook nooit binnen, dus m'n moeder gaf 's morgens geen snoepje en hij snapde dat hij gestraft werd en komt nu altijd binnen :p
Mijn optie zou zijn::
Ofwel zoals in m'n verhaaltje ofwel..
Eerst altijd met een snoepje lokken en dan zeggen flink zo (altijd op dezelfde toon). En pas als hij uit de weide is het snoepje geven, na een tijd gaat hij het dooor hebben en vanzichzelf komen (dnek ik)

Bamboe_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:00

mesgien een halster om doen als ie in de wei staat, hijs dann makkelijker te pakken..of mesgien in een hoek drijven samen met iemand, kan ook nog werken

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:02

Opdrijven en lokken met voer zou ik niet gaan doen. Je wilt juist bereiken dat je paard het leuk gaan vinden met je mee te gaan en niet omdat ie aan eten denkt of anders net zo lang de wei rond gestuurd word tot ie geen kant meer op kan...

Ik zou gewoon eens de wei in gaan zonder dat je wat van 'm moet, gewoon even kroelen en dan weer weg lopen.
Je kunt inderdaad ook bij 'm in de wei gaan zitten, net zo lang tot ie naar je toe komt. Maar dan moet je wel over engelengeduld beschikken. Haha!

Rym

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 17:36

Beetje eng hoe makkelijk het gegaan is na jullie tips! Clown Ben er met gebogen hoofd/schouders en niet direct naar Rinus gelopen, eerste verschil was al dat hij naar mij toe kwam! Daarna had ik hem binnen twee minuten te pakken! Ik dank U allen zeer. Ik heb vandaag het belang van belonen wel in gezien en ga het ook toepassen om het duidelijker te maken wat ik van hem wil en als hij iets goeds doet Lachen Verder Moelie (niet dat jij het kon weten) ben ik een hij Haha!

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 21:06

Hey Rymson,

Kwam je topic tegen en heb even meegespiekt. Kijken of de 'onderdanige' houding bij Vos ook werkt i.p.v. ritselen met een pakje liga evergreen Clown

antoinetlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:30

bij mij werkt het altijd, als je langs ze heen loopt. zegmaar niet recht op ze af. en dan als je er naast ben ineens het halster pakken.

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 17:39

je kan zijn naam roepen naar hem toelopen (met biks) en hem dan biks geven (klein handje) en hem pakken en naar stal lopen... vriendin van mij doet dat ook en na een week ofzo hoefde ze alleen maar zijn naam te roepen en hij kwam al naar haar toe. als het niet lukt blijf proberen maar als je het echt opgeeft dan moet je als je bij hem in de wei bent niet achter hem aan rennen maar meteen recht naar zijn hoofd lopen. ook al draait hij zich om, dan blijf jij gewoon naar zijn hoofd lopen. veel succes!

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 17:39

antoinetlove schreef:
bij mij werkt het altijd, als je langs ze heen loopt. zegmaar niet recht op ze af. en dan als je er naast ben ineens het halster pakken.

dat had ik eerst ook geprobeert maar het probleem is dat ze er banger van worden!

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:29

Ik zou ook niet in 1 keer het halster pakken, sommige paarden kunnen daar van schrikken en zich alsnog losrukken of de volgende keer zich helemaal niet meer laten benaderen.
Ik loop altijd schuin langs een paard met mijn blik ergens in de verte (alsof ik er dus gewoon langs loop) Vaak ga ik ook eerst even andere paarden aandacht geven. Meestal is de weglooppony dan wel zo geinteresseerd dat hij dichter bij komt. Dan loop ik er weer schuin op af en als ik hem kan benaderen ga ik hem meestal eerst aaien en kriebelen op zijn schoft en dan pas klik het halstertouw aan (of doe het halster om)

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:36

Idd, best niet laten verschieten, dan gaat die nog sneller weglopen... Best zoals brendageene zegt... Zorg dat hij naar jou komt...

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:37

Mooi dat het al een stuk beter gaat! Ik zou je ook nog als tip mee willen geven om hem niet alleen voor werk de wei uit te halen. Geef hem gewoon eens biks of wortels als je hem eruit hebt en zet hem weer terug. Even aaien, even poetsen, braaf paard en tot morgen.
Grondwerk zou ook wel wat voor je zijn, als hij meteen reageert op een andere loophouding van jou.
Deze dingen werken bij mij erg goed (meneer had soms ook geen zin om mee te gaan Clown ) Nu roep ik hem en waggelt er altijd een vrolijk paard naar me toe! Hij is daardoor ook minder humeurig geworden als hij wel aan het werk moet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:42

Als je je pony uit het land wilt halen, iig niet stoppen voordat je hem te pakken hebt. Iedere keer dat jij te vroeg stopt, is een punt voor hem. Als je dat wilt oefenen, trek er desnoods een dag voor uit. Ga niet stoppen omdat je een afspraak hebt, honger hebt, het gaat regenen of omdat je moe bent. Realiseer je je hoe je op je paard afloopt. Loop in een boog op hem af, focus daarbij op de grond, of op de schoft van het paard, nooit naar de ogen kijken. Loopt je paard weg, ga je parallel met hem meelopen, draait hij om, doe je dat ook. Op het moment dat je stilstaat, loop je in een boog op de schoft af en kriebelt hem daar. Daarna kun je je naar het hoofd toetasten.

Op het moment dat je hem hebt, beloon je uitvoerig, en LAAT JE METEEN WEER LOS. Daarna ga je hem weer pakken. Dit gaat wat sneller dan de vorige keer. Paard vastmaken, belonen, en stoppen voor die dag.
Daags daarop probeer je het weer.

Ga niet agressief lopen opjagen, een paard zit dat als spelletje. Laat hem niet met rust als hij wegloopt, gewoon achter hem aan lopen, hij mag geen tijd krijgen om te eten.

Succes.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:46

Rym schreef:
Beetje eng hoe makkelijk het gegaan is na jullie tips! Clown Ben er met gebogen hoofd/schouders en niet direct naar Rinus gelopen, eerste verschil was al dat hij naar mij toe kwam! Daarna had ik hem binnen twee minuten te pakken! Ik dank U allen zeer. Ik heb vandaag het belang van belonen wel in gezien en ga het ook toepassen om het duidelijker te maken wat ik van hem wil en als hij iets goeds doet Lachen Verder Moelie (niet dat jij het kon weten) ben ik een hij Haha!
Dat zijn positieve berichten. Vind het altijd erg leuk om te lezen als mensen baat hebben bij de tips van andere bokkers.

XH0rses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:16

Als je nou met een emmer emt voer rammelt ofzo

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:33

Waarschijnlijk speelt ie een spelletje met je Knipoog Heeft die van mij ook erg lang gedaan.
Eten? ... Nam ze een vlugge hap en peerde 'm er weer uit... niets hielp behalve 1 ding, namelijk opjagen.

Je loopt naar je paard en je paard ziet je en zet het vervolgens op een rennen.
Ren er achteraan, jaag je paard op.

Zelfs al je paard naar je toe draait en naar je toe loopt, jaag 'm gewoon maar weer weg.
Een paar keer maar.
Na hem/haar 5 x te hebben weggejaagd, en hij/zij probeert voor de 6e keer naar je toe te komen, dan laat je het toe.

Na een tijdje zou hij/zij het niks meer aan vinden en tot jou wenden en dat is dan vaak permanent dus wees niet bang dat dit een gewoonte wordt.

Probeer het eens Knipoog suc6!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:42

@Majella: ik jken je conditie niet (en de maat van het weiland), maar als je de verkeerde tegenkomt gaat het je met de opjaagmethode niet lukken...

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:13

Cassidy schreef:
@Majella: ik jken je conditie niet (en de maat van het weiland), maar als je de verkeerde tegenkomt gaat het je met de opjaagmethode niet lukken...

ik garandeer ook niks maar ze zou het wellicht eens kunnen proberen en mijn conditie.... ehm, nou laten we het daar maar niet over hebben Clown Haha!

Rym

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 18:46

Sorry ik had niet door dat er verder gereageerd was Clown Ik ben inmiddels een aantal uit-de-wei-haal pogingen verder, en ik moet zeggen dat het nog altijd goed gaat. Ik loop nu idd met een minder dominante houding naar hem toe, en dan indirect. Dit blijkt heel goed te werken omdat het paard vaak naar mij toe komt, soms wilt hij wat moeilijk doen bij het omdoen van z'n halster maar vaak gaat het best snel! (ik beloon hem nu ook met een wortel als hij zich laat vangen) Verder ga ik in de loop van deze week beginnen met grondwerk, aangezien (zoals in een ander topic van mij hier) het paard iets te dominant is tov mij (zie hierr) Ook ga ik voortaan wat vaker naar hem toe om hem gewoon wat aandacht te geven, of iets anders te doen dan rijden, ik begrijp dat hij dan ook zoiets heeft van "och nee toch, niet wéér" Tong uitsteken Verder denk ik niet dat het opjagen zou helpen in mijn geval, de eerste keer dat het me echt niet lukte om hem te vangen ging ik ook met hem meelopen wanneer hij wegliep, en versnellen wanneer hij dat deed, dit vond hij volgens mij wel leuk want na een aantal passen in draf zette hij het op een galop en kon ik weer een wei aflopen Tong uitsteken Maar wederom wil ik jullie bedanken voor tips! Haha!

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:03

Fijn dat het nu beter gaat Lachen
Ik heb het zelfde meegemaakt of althans ongeveer, dat was zo dat ik een paard heb verzorgd wat eerst wel naar je toe kwam en nu is het van oo ik moet aan het werk, nou dan kom je maar halen, en als je er dan bent, gaat hij al galoperend weer richting de andere kant van de wei en zo doorgaans.
Ik heb het opgelost door de wei in te gaan en andere paarden te knuffelen, aaien, en wat lekkers te geven en daarna kwam "meneer" ook even kijken en kon ik hem zo meenemen, en dan even wat lekkers gegeven.